Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"

Inlägg av Pontus » 20 nov 2011, 21:39

Äntligen har ja skaffat mig en skoter! Blev en Yamaha BR 250 -83 som ska renoveras och köras i årets upplaga av Burkarcupen :)

Kommer försöka att uppdatera denna tråd med bilder och information allt eftersom renoveringen fortskrider.


Men till att börja med kanske någon lite snabbt jag tala om för mig vad denna motor har för cylinderdiameter, slaglängd, porttider, maxvarvtal osv?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Pontus, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Yamaha BR 250 -83

Inlägg av marino carlsson » 20 nov 2011, 22:03

Mäktig pjäs, du vet ju hur ball dom går göra så nu är det bara å sätta igång. Google is my friend: Bore 70 Slag 64. Porttiderna får du nog mäta upp för det är nog inte många som börjat veva i dessa cylindrar.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Yamaha BR 250 -83

Inlägg av Pontus » 20 nov 2011, 22:10

Ja på en 2011, samma på en -83'a?

Om febern är lägre imorgon får jag vässa spärrskaftet och slita isär motorn! :)

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Yamaha BR 250 -83

Inlägg av SS440-80 » 20 nov 2011, 22:43

Alla tror att Viking III är enda tvåtaktaren som finns kvar i Yamahas produktion, men ¨å är inte fallet. Fortfarande säljs Bravo 250 på andra sidan pölen.

Har inte hört att någon lagt ned någon kraft på att porta om någon BR250-cylinder. Kan bero på att det inte är något topplock på dem, så det begränsar ju tillgängligheten i cylinderloppet en del. Men om du går loss på den så måste du lägga upp mycket bilder på hur projektet fortlöper....

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Yamaha BR 250 -83

Inlägg av Pontus » 20 nov 2011, 23:17

Ja om så är fallet blir jag ännu mer sugen på att göra ett försök med den! Udda/ovanliga prylar och projekt är lite min grej ;)

När det gäller fotografering och bilder så får jag nog be Marino sköta den detaljen, jag har varken kamera eller kunskap för att få fram bra bilder. Dessutom kommer vi hålla till i samma garage.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Yamaha BR 250 -83

Inlägg av marino carlsson » 20 nov 2011, 23:50

Det ordnar sig nog ;)

Just det, det är samma skit som rotax 250 med andra ord. Som jobbigt att bearbeta när man inte kan lyfta på toppen och få till nå vettiga kompförhållanden
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Yamaha BR 250 -83

Inlägg av Pontus » 21 nov 2011, 00:02

Ja men ingenting är omöjligt, man får bara ta till lite andra metoder! :)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Yamaha BR 250 -83

Inlägg av marino carlsson » 21 nov 2011, 02:53

Helt rätt inställning!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Yamaha BR 250 -83

Inlägg av Pontus » 21 nov 2011, 17:20

Demontering påbörjad!

Visade sig att den värmenypt någon gång och den har således en del repor på kolv och cylindervägg. Blir att beställa en ny överdim-kolv och skicka iväg cylindern på borrning.

Upptäckte också att passformen mellan cylindern och cylinderfordret är rent ut sagt usel! Ojämna kanter på flera millimeter i varenda port. Skulle säkert höja effekten med 15% bara genom att snygga till dessa :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha BR 250 -83

Inlägg av Gunnar » 21 nov 2011, 20:22

Kolla om du kan få dit en ET250 cylinder och topp.
73mm borr och 64mm slag = stor motor

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Yamaha BR 250 -83

Inlägg av marino carlsson » 22 nov 2011, 04:01

Bra Pontus.. Nu börjar det röra på sig.. Bara vi får ut alla eländiga valpar ur garaget så får vi para den där med min BRV sen ;)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Yamaha BR 250 -83

Inlägg av Pontus » 22 nov 2011, 08:02

Gunnar, det borde väl ge någonstans runt 270cc? En bjässe jämfört med mina 246cc :) Men det får i sådana fall bli ett senare projekt. Till denna säsong tänkte jag i första hand tänkt renovera upp skotern till bättre bruksskick och snygga till nuvarande motorsetup en liten aning bara. Den riktiga effektjakten får ta sin början inför nästa säsong! ;)


Marino, Skulle tro vi får söta valpar om vi parar BRV'n med BR'en! ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
easy360s
Inlägg: 230
Blev medlem: 10 nov 2010, 19:43
Ort: Fåker

Re: Yamaha BR 250 -83

Inlägg av easy360s » 22 nov 2011, 11:14

Visst är dom trevliga att hitta dom lagerhaverierna? ;)
Ski-Doo SS25 -84
Ski-Doo Blizzard 9700 -84

Ski-Doo Blizzard 9700 clone -80/-83
Ski-Doo Citation 300 -79

Ski-Doo Olympic 12/3 -70
Ski-Doo Olympic 320 AS/E -69
Ski-Doo R8 -64


Polaris RXL 650 -91
Ski-Roule Lazer -75
Sno-Fury Mk2 -70
Ockelbo 300 -67

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha BR 250 -83

Inlägg av Gunnar » 22 nov 2011, 11:15

Fint :)
Att man inte hör att det är nått som inte låter rätt ...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Yamaha BR 250 -83

Inlägg av Evervärst 444 » 22 nov 2011, 11:41

Gunnar skrev:Fint :)
Att man inte hör att det är nått som inte låter rätt ...

:D kan inte annat än hålla med

Tripple from hell
Inlägg: 329
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
Ort: Arvidsjaur

Re: Yamaha BR 250 -83

Inlägg av Tripple from hell » 23 nov 2011, 20:31

Kanske lite svårt att särskilja ut ett sådant skrammel från allt annat yamaha skrammel ha ha hi hi , sorry kunde inte hålla mig när ni lägger upp det så där . Börjar bli mucket enstånk nu ... man blir ju lite sugen
There is no replacement for displacement

Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Yamaha BR 250 -83

Inlägg av marino carlsson » 24 nov 2011, 02:47

Enstånk kommer bli en hårig klass med många udda fräna byggen ;) Gillar vi!!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

tede
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 aug 2010, 15:57
Ort: LULEÅ

Re: Yamaha BR 250 -83

Inlägg av tede » 26 nov 2011, 09:44

Faen va fint med fler enstånk projekt :) väntar själv på o få hem en likadan fast en 85:a tror ja ... tanken med den e att min älsta grabb ( 7 år) ska brassa med den, men risken e nog överhängande att den kommer o bli en projekttråd :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Yamaha BR 250 -83

Inlägg av Pontus » 06 dec 2011, 08:55

Nu kanske det börjar hända grejer snart..;)
Motormecano i Skellefteå skrev:Cylindern är borrad .
Den går med buss idag tis

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Yamaha BR 250 -83

Inlägg av marino carlsson » 06 dec 2011, 11:43

Härliga tider.. Min är startklar sånär som på tuning :)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar