Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"
Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"
Äntligen har ja skaffat mig en skoter! Blev en Yamaha BR 250 -83 som ska renoveras och köras i årets upplaga av Burkarcupen
Kommer försöka att uppdatera denna tråd med bilder och information allt eftersom renoveringen fortskrider.
Men till att börja med kanske någon lite snabbt jag tala om för mig vad denna motor har för cylinderdiameter, slaglängd, porttider, maxvarvtal osv?
Kommer försöka att uppdatera denna tråd med bilder och information allt eftersom renoveringen fortskrider.
Men till att börja med kanske någon lite snabbt jag tala om för mig vad denna motor har för cylinderdiameter, slaglängd, porttider, maxvarvtal osv?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Pontus, redigerad totalt 19 gånger.
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Yamaha BR 250 -83
Mäktig pjäs, du vet ju hur ball dom går göra så nu är det bara å sätta igång. Google is my friend: Bore 70 Slag 64. Porttiderna får du nog mäta upp för det är nog inte många som börjat veva i dessa cylindrar.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Yamaha BR 250 -83
Ja på en 2011, samma på en -83'a?
Om febern är lägre imorgon får jag vässa spärrskaftet och slita isär motorn!
Om febern är lägre imorgon får jag vässa spärrskaftet och slita isär motorn!
Re: Yamaha BR 250 -83
Alla tror att Viking III är enda tvåtaktaren som finns kvar i Yamahas produktion, men ¨å är inte fallet. Fortfarande säljs Bravo 250 på andra sidan pölen.
Har inte hört att någon lagt ned någon kraft på att porta om någon BR250-cylinder. Kan bero på att det inte är något topplock på dem, så det begränsar ju tillgängligheten i cylinderloppet en del. Men om du går loss på den så måste du lägga upp mycket bilder på hur projektet fortlöper....
Har inte hört att någon lagt ned någon kraft på att porta om någon BR250-cylinder. Kan bero på att det inte är något topplock på dem, så det begränsar ju tillgängligheten i cylinderloppet en del. Men om du går loss på den så måste du lägga upp mycket bilder på hur projektet fortlöper....
Re: Yamaha BR 250 -83
Ja om så är fallet blir jag ännu mer sugen på att göra ett försök med den! Udda/ovanliga prylar och projekt är lite min grej
När det gäller fotografering och bilder så får jag nog be Marino sköta den detaljen, jag har varken kamera eller kunskap för att få fram bra bilder. Dessutom kommer vi hålla till i samma garage.
När det gäller fotografering och bilder så får jag nog be Marino sköta den detaljen, jag har varken kamera eller kunskap för att få fram bra bilder. Dessutom kommer vi hålla till i samma garage.
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Yamaha BR 250 -83
Det ordnar sig nog
Just det, det är samma skit som rotax 250 med andra ord. Som jobbigt att bearbeta när man inte kan lyfta på toppen och få till nå vettiga kompförhållanden
Just det, det är samma skit som rotax 250 med andra ord. Som jobbigt att bearbeta när man inte kan lyfta på toppen och få till nå vettiga kompförhållanden
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Yamaha BR 250 -83
Ja men ingenting är omöjligt, man får bara ta till lite andra metoder!
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Yamaha BR 250 -83
Helt rätt inställning!
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Yamaha BR 250 -83
Demontering påbörjad!
Visade sig att den värmenypt någon gång och den har således en del repor på kolv och cylindervägg. Blir att beställa en ny överdim-kolv och skicka iväg cylindern på borrning.
Upptäckte också att passformen mellan cylindern och cylinderfordret är rent ut sagt usel! Ojämna kanter på flera millimeter i varenda port. Skulle säkert höja effekten med 15% bara genom att snygga till dessa
Visade sig att den värmenypt någon gång och den har således en del repor på kolv och cylindervägg. Blir att beställa en ny överdim-kolv och skicka iväg cylindern på borrning.
Upptäckte också att passformen mellan cylindern och cylinderfordret är rent ut sagt usel! Ojämna kanter på flera millimeter i varenda port. Skulle säkert höja effekten med 15% bara genom att snygga till dessa
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha BR 250 -83
Kolla om du kan få dit en ET250 cylinder och topp.
73mm borr och 64mm slag = stor motor
73mm borr och 64mm slag = stor motor
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Yamaha BR 250 -83
Bra Pontus.. Nu börjar det röra på sig.. Bara vi får ut alla eländiga valpar ur garaget så får vi para den där med min BRV sen
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Yamaha BR 250 -83
Gunnar, det borde väl ge någonstans runt 270cc? En bjässe jämfört med mina 246cc Men det får i sådana fall bli ett senare projekt. Till denna säsong tänkte jag i första hand tänkt renovera upp skotern till bättre bruksskick och snygga till nuvarande motorsetup en liten aning bara. Den riktiga effektjakten får ta sin början inför nästa säsong!
Marino, Skulle tro vi får söta valpar om vi parar BRV'n med BR'en!
Marino, Skulle tro vi får söta valpar om vi parar BRV'n med BR'en!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Yamaha BR 250 -83
Visst är dom trevliga att hitta dom lagerhaverierna?
Ski-Doo SS25 -84
Ski-Doo Blizzard 9700 -84
Ski-Doo Blizzard 9700 clone -80/-83
Ski-Doo Citation 300 -79
Ski-Doo Olympic 12/3 -70
Ski-Doo Olympic 320 AS/E -69
Ski-Doo R8 -64
Polaris RXL 650 -91
Ski-Roule Lazer -75
Sno-Fury Mk2 -70
Ockelbo 300 -67
Ski-Doo Blizzard 9700 -84
Ski-Doo Blizzard 9700 clone -80/-83
Ski-Doo Citation 300 -79
Ski-Doo Olympic 12/3 -70
Ski-Doo Olympic 320 AS/E -69
Ski-Doo R8 -64
Polaris RXL 650 -91
Ski-Roule Lazer -75
Sno-Fury Mk2 -70
Ockelbo 300 -67
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha BR 250 -83
Fint
Att man inte hör att det är nått som inte låter rätt ...
Att man inte hör att det är nått som inte låter rätt ...
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Yamaha BR 250 -83
Gunnar skrev:Fint
Att man inte hör att det är nått som inte låter rätt ...
kan inte annat än hålla med
-
- Inlägg: 329
- Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
- Ort: Arvidsjaur
Re: Yamaha BR 250 -83
Kanske lite svårt att särskilja ut ett sådant skrammel från allt annat yamaha skrammel ha ha hi hi , sorry kunde inte hålla mig när ni lägger upp det så där . Börjar bli mucket enstånk nu ... man blir ju lite sugen
There is no replacement for displacement
Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12
Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Yamaha BR 250 -83
Enstånk kommer bli en hårig klass med många udda fräna byggen Gillar vi!!
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Yamaha BR 250 -83
Faen va fint med fler enstånk projekt väntar själv på o få hem en likadan fast en 85:a tror ja ... tanken med den e att min älsta grabb ( 7 år) ska brassa med den, men risken e nog överhängande att den kommer o bli en projekttråd
Re: Yamaha BR 250 -83
Nu kanske det börjar hända grejer snart..
Motormecano i Skellefteå skrev:Cylindern är borrad .
Den går med buss idag tis
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Yamaha BR 250 -83
Härliga tider.. Min är startklar sånär som på tuning
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben