en "ny" yamaha enstånk...
Re: en "ny" yamaha enstånk
Tur att det finns många " dödade " phazrar i tornedalen.. en cylle e alltid hel skulle haft lite mer kubik bara..
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk
en rapp small block är alltid fränt
har du några cylindrar tillsalu så köper jag dom
har du några cylindrar tillsalu så köper jag dom
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: en "ny" yamaha enstånk
Efter o kollat hur grov veven e i br:en så blir det nog o hålla sig till ca 250cc, vevstaken o lagrerna e som en 80cc helcross
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk
storleken har ingen betydelse... är det andra lager på BRen? mått skulle va intresant.
har fundera om man skulle få en BR vevaxel och en phazercylinder att ligga med varandra, kanske de skulle bli ballt
har fundera om man skulle få en BR vevaxel och en phazercylinder att ligga med varandra, kanske de skulle bli ballt
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: en "ny" yamaha enstånk
Har ju blocket på arbetsbänken , vilka mått behöver du ?Gunnar skrev:storleken har ingen betydelse... är det andra lager på BRen? mått skulle va intresant.
har fundera om man skulle få en BR vevaxel och en phazercylinder att ligga med varandra, kanske de skulle bli ballt
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk
Br vevaxeln rymms inte i ET block utan man får nog ta BR underdelen och flytta pinbultarna så att cylindern passar.
Går fodret ner i BR blocket?
Går fodret ner i BR blocket?
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: en "ny" yamaha enstånk
Jo fodret går ner 10mm o e 76mm på utsidan, bultdelningen e 80mm och 105mm... 8 mm cylbultGunnar skrev:Br vevaxeln rymms inte i ET block utan man får nog ta BR underdelen och flytta pinbultarna så att phazercylindern passar.
Går fodret ner i BR blocket?
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk
ok
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: en "ny" yamaha enstånk
Var på ett ställe här i luleå o "bollade" med phazer o 540 cylindrar för o kolla vilka som passar bäst på br blocket o bäst blir det med en 540 cylle ( samma slag ) vad har et 250 för slag o hur många pz480 cylindrar behöver du!!?
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk
har du varit hos göran?
jag tror också att 540 är bättre till BR blocket pga att fodret inte sticker ner lika mycke som phazer cylindern gör.
ETn har väll 60 slag.
Jag fick packpoxarna med dom passade inte, tror den är till en 79an ET vevaxel.
jag tror också att 540 är bättre till BR blocket pga att fodret inte sticker ner lika mycke som phazer cylindern gör.
ETn har väll 60 slag.
Jag fick packpoxarna med dom passade inte, tror den är till en 79an ET vevaxel.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: en "ny" yamaha enstånk
Gunnar skrev:har du varit hos göran?
jag tror också att 540 är bättre till BR blocket pga att fodret inte sticker ner lika mycke som phazer cylindern gör.
ETn har väll 60 slag.
Jag fick packpoxarna med dom passade inte, tror den är till en 79an ET vevaxel.
ET 250 Borr 73mm slag 59mm
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
Re: en "ny" yamaha enstånk
[quote="Gunnar"]har du varit hos göran?
jag tror också att 540 är bättre till BR blocket pga att fodret inte sticker ner lika mycke som phazer cylindern gör.
ETn har väll 60 slag.
Japp , göran hade en del cyllar , hade med mig br blocket o provade lite... et o phazer = 59 o 59.4 slaglängd =ok, br o 540=64mm slaglängd men 540 cylindern måste ner ca 15 mm på br blocket
jag tror också att 540 är bättre till BR blocket pga att fodret inte sticker ner lika mycke som phazer cylindern gör.
ETn har väll 60 slag.
Japp , göran hade en del cyllar , hade med mig br blocket o provade lite... et o phazer = 59 o 59.4 slaglängd =ok, br o 540=64mm slaglängd men 540 cylindern måste ner ca 15 mm på br blocket
Re: en "ny" yamaha enstånk
Förresten har et:N en plastring runt lagret på mag sidan?
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk
Nä inge plastrackel, ser ut som en vanlig moppevev.tede skrev:Förresten har et:N en plastring runt lagret på mag sidan?
Kan du fota BR blocket upp ifrån, så jag ser hur det serut.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk
Hur går det för det här projektet nu då? Dags för en uppdatering kanske
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk
nervös??
jo det går framåt
jo det går framåt
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk
Jag såg bara att fru Gunnar ska köra den i Skellefte så jag tänkte att nåt måste ju ha hänt här
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk
Har skruvat lite enstånk i kväll men får inte skiten att gå bra, blir att riva motorn och se om det är nått som inte stämmer eller om det är nått läk i nån svets...
Känns som att man inte riktigt har tid med det här
Känns som att man inte riktigt har tid med det här
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk
Har du testat med startgas där du har svetsat?
Man tycker att det borde märkas på komp och tomgången om du har läckage nånstans. När jag körde med trasiga packboxer gick motorn knappt att få igång och kompet hade sjunkit till 7 kg eller därikring. På högre varv så funkade den klockren, var mest på tomgång och när man skulle ha igång den att det märktes att det var nåt fel.
Kul att det händer nåt iaf, tycker det är dags för en bild eller 2 nu också
Man tycker att det borde märkas på komp och tomgången om du har läckage nånstans. När jag körde med trasiga packboxer gick motorn knappt att få igång och kompet hade sjunkit till 7 kg eller därikring. På högre varv så funkade den klockren, var mest på tomgång och när man skulle ha igång den att det märktes att det var nåt fel.
Kul att det händer nåt iaf, tycker det är dags för en bild eller 2 nu också
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk
Problemet är att den är svårstartad och går ibland på tomgång .
Har nya p-boxar på veven. Har testat med startgas också
Tog kompprov och det var ok.
Funderade inatt när jag låg och sov att det kan ju vara bränsleproblem också. Testar med en annan förgasare och pump först innan jag river motorn.
Nja, vi får se om det blir nån bild, detta är ju ett lite hemligt bygge
Har nya p-boxar på veven. Har testat med startgas också
Tog kompprov och det var ok.
Funderade inatt när jag låg och sov att det kan ju vara bränsleproblem också. Testar med en annan förgasare och pump först innan jag river motorn.
Nja, vi får se om det blir nån bild, detta är ju ett lite hemligt bygge
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74