en "ny" yamaha enstånk...

Bilder och information om ditt skoterprojekt
tede
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 aug 2010, 15:57
Ort: LULEÅ

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av tede » 18 dec 2011, 00:48

Tur att det finns många " dödade " phazrar i tornedalen.. en cylle e alltid hel :mrgreen: skulle haft lite mer kubik bara.. :|

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av Gunnar » 18 dec 2011, 00:58

en rapp small block är alltid fränt

har du några cylindrar tillsalu så köper jag dom

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

tede
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 aug 2010, 15:57
Ort: LULEÅ

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av tede » 18 dec 2011, 01:10

Efter o kollat hur grov veven e i br:en så blir det nog o hålla sig till ca 250cc, vevstaken o lagrerna e som en 80cc helcross :(

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av Gunnar » 18 dec 2011, 01:15

storleken har ingen betydelse... är det andra lager på BRen? mått skulle va intresant.
har fundera om man skulle få en BR vevaxel och en phazercylinder att ligga med varandra, kanske de skulle bli ballt :)

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

tede
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 aug 2010, 15:57
Ort: LULEÅ

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av tede » 18 dec 2011, 10:33

Gunnar skrev:storleken har ingen betydelse... är det andra lager på BRen? mått skulle va intresant.
har fundera om man skulle få en BR vevaxel och en phazercylinder att ligga med varandra, kanske de skulle bli ballt :)
Har ju blocket på arbetsbänken :mrgreen: , vilka mått behöver du ?

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av Gunnar » 18 dec 2011, 11:12

Br vevaxeln rymms inte i ET block utan man får nog ta BR underdelen och flytta pinbultarna så att cylindern passar.
Går fodret ner i BR blocket?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

tede
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 aug 2010, 15:57
Ort: LULEÅ

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av tede » 18 dec 2011, 11:48

Gunnar skrev:Br vevaxeln rymms inte i ET block utan man får nog ta BR underdelen och flytta pinbultarna så att phazercylindern passar.
Går fodret ner i BR blocket?
Jo fodret går ner 10mm o e 76mm på utsidan, bultdelningen e 80mm och 105mm... 8 mm cylbult :)

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av Gunnar » 18 dec 2011, 12:38

ok

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

tede
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 aug 2010, 15:57
Ort: LULEÅ

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av tede » 22 dec 2011, 15:20

Var på ett ställe här i luleå o "bollade" med phazer o 540 cylindrar för o kolla vilka som passar bäst på br blocket o bäst blir det med en 540 cylle ( samma slag ) vad har et 250 för slag o hur många pz480 cylindrar behöver du!!? ;)

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av Gunnar » 22 dec 2011, 15:55

har du varit hos göran?
jag tror också att 540 är bättre till BR blocket pga att fodret inte sticker ner lika mycke som phazer cylindern gör.
ETn har väll 60 slag.

Jag fick packpoxarna med dom passade inte, tror den är till en 79an ET vevaxel. :(

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av mogge » 22 dec 2011, 22:15

Gunnar skrev:har du varit hos göran?
jag tror också att 540 är bättre till BR blocket pga att fodret inte sticker ner lika mycke som phazer cylindern gör.
ETn har väll 60 slag.

Jag fick packpoxarna med dom passade inte, tror den är till en 79an ET vevaxel. :(

ET 250 Borr 73mm slag 59mm
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

tede
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 aug 2010, 15:57
Ort: LULEÅ

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av tede » 22 dec 2011, 22:21

[quote="Gunnar"]har du varit hos göran?
jag tror också att 540 är bättre till BR blocket pga att fodret inte sticker ner lika mycke som phazer cylindern gör.
ETn har väll 60 slag.


Japp , göran hade en del cyllar , hade med mig br blocket o provade lite... et o phazer = 59 o 59.4 slaglängd =ok, br o 540=64mm slaglängd men 540 cylindern måste ner ca 15 mm på br blocket :shock:

tede
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 aug 2010, 15:57
Ort: LULEÅ

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av tede » 22 dec 2011, 22:24

Förresten har et:N en plastring runt lagret på mag sidan?

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av Gunnar » 23 dec 2011, 07:07

tede skrev:Förresten har et:N en plastring runt lagret på mag sidan?
Nä inge plastrackel, ser ut som en vanlig moppevev. :thumbright:

Kan du fota BR blocket upp ifrån, så jag ser hur det serut.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av Holländaren » 17 jan 2012, 13:40

Hur går det för det här projektet nu då? Dags för en uppdatering kanske ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av Gunnar » 17 jan 2012, 16:54

nervös?? :)
jo det går framåt ;)

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av Holländaren » 17 jan 2012, 17:18

Jag såg bara att fru Gunnar ska köra den i Skellefte så jag tänkte att nåt måste ju ha hänt här ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av Gunnar » 01 feb 2012, 20:26

Har skruvat lite enstånk i kväll men får inte skiten att gå bra, blir att riva motorn och se om det är nått som inte stämmer eller om det är nått läk i nån svets...
Känns som att man inte riktigt har tid med det här :roll:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av Holländaren » 01 feb 2012, 22:28

Har du testat med startgas där du har svetsat?
Man tycker att det borde märkas på komp och tomgången om du har läckage nånstans. När jag körde med trasiga packboxer gick motorn knappt att få igång och kompet hade sjunkit till 7 kg eller därikring. På högre varv så funkade den klockren, var mest på tomgång och när man skulle ha igång den att det märktes att det var nåt fel.

Kul att det händer nåt iaf, tycker det är dags för en bild eller 2 nu också ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: en "ny" yamaha enstånk

Inlägg av Gunnar » 02 feb 2012, 06:57

Problemet är att den är svårstartad och går ibland på tomgång .
Har nya p-boxar på veven. Har testat med startgas också
Tog kompprov och det var ok.
Funderade inatt när jag låg och sov att det kan ju vara bränsleproblem också. Testar med en annan förgasare och pump först innan jag river motorn.

Nja, vi får se om det blir nån bild, detta är ju ett lite hemligt bygge ;)

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Skriv svar