en "ny" yamaha enstånk...
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk
Jo heltklart är det så, bara att kasta ihop den och testköra...
Tänkte köra med samma oljesystem som jag hade på Mach1an, funkade riktigt bra. 3bar oljetryck och bra flöde.
Pumpen är en kugghjulspump och drar inte så mycke ström. (kommer inte ihåg justnu vad det var) återkommer när jag har kopplat ihop systemet och testkört.
Har bara 100w att leka med så det gäller att snåla med strömmen. Blir såklart en batteri också.
Man får väll börja på 1bar och se om den håller ihop Näää men jag har grundladd på 0.3bar så det blir väll att börja med det.
Tänkte köra med samma oljesystem som jag hade på Mach1an, funkade riktigt bra. 3bar oljetryck och bra flöde.
Pumpen är en kugghjulspump och drar inte så mycke ström. (kommer inte ihåg justnu vad det var) återkommer när jag har kopplat ihop systemet och testkört.
Har bara 100w att leka med så det gäller att snåla med strömmen. Blir såklart en batteri också.
Man får väll börja på 1bar och se om den håller ihop Näää men jag har grundladd på 0.3bar så det blir väll att börja med det.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk
En Borgwarner KP35
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk
Blev ett lite ryck ikväll, dock är det många kvällar kvar innan provkörning....
Instrumentbrädan börjar ta form, volt och oljetryck. Blev en tankevurpa när jag köpte mätarna. Onödigt me båda mätarna, hade räckt med oljetryck.... har jag ingen ström så är det noll oljetryck. Laddtryck på styret. Oljesytemet, klart förutom lite klammer och slang som ska dit. Blev onödigt tungt med det får duga nu.
Instrumentbrädan börjar ta form, volt och oljetryck. Blev en tankevurpa när jag köpte mätarna. Onödigt me båda mätarna, hade räckt med oljetryck.... har jag ingen ström så är det noll oljetryck. Laddtryck på styret. Oljesytemet, klart förutom lite klammer och slang som ska dit. Blev onödigt tungt med det får duga nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk
började med avgasröret och tryckröret idag. Grävde lite i några lådor och hittade en Grädde dumpventil, en sån ska man ju ha när man har turbo
Gjorde även ett fäste till bränslepumpen.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: en "ny" yamha enstånk (Yamaha EZ250t)
Coolt vad är det för skoter på andra sidan garaget ? tycker dynan är lik en Polaris ?
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamha enstånk (Yamaha EZ250t)
japp de är en polaris.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: en "ny" yamha enstånk (Yamaha EZ250t)
ser ut som en racer ?? typ starfire/rxl/sno pro dyna, vad är det för nå??
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamha enstånk (Yamaha EZ250t)
en RXL, kanske kommer en projekttråd senare...
Nu har jag beställt en utväxling, fick bli från USA.
Nu har jag beställt en utväxling, fick bli från USA.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: en "ny" yamha enstånk (Yamaha EZ250t)
Har aldrig hållit på med turbo, men vad ska man ha för tryck i pipan för att få aggregatet att snurra på?
Jag tror att det måste vara en rätt så viktig grej, eller?
Vad kommer du åka med för bränsle? Hempulat eller nån rejsig köpes sort?
Jag tror att det måste vara en rätt så viktig grej, eller?
Vad kommer du åka med för bränsle? Hempulat eller nån rejsig köpes sort?
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamha enstånk (Yamaha EZ250t)
trycket ipipan är viktigt att hålla på rätt nivå, har man för högt så börjar motorn gå på avgaser och kolvhäxan hällsar på.
förlågt så går inte motorn, de är ju samma sak med pipor.
Vad man ska ha för tryck är väll inte svårt att säga, runt 0.2-0.3bar kanske, dock så tror jag det blir svårt att bygga nått farligt mottryck på 10sek. då ska det nästan vara stock i turbo. Värme är bra för att få snurr på turbon men varma avgaser gillar inte 2t motorn. Så det gäller hitta nått som funkar där också.
jag har lite hemliga trix där som jag kommer att köra med.
jag kommer tanka VP bränsle i denna
förlågt så går inte motorn, de är ju samma sak med pipor.
Vad man ska ha för tryck är väll inte svårt att säga, runt 0.2-0.3bar kanske, dock så tror jag det blir svårt att bygga nått farligt mottryck på 10sek. då ska det nästan vara stock i turbo. Värme är bra för att få snurr på turbon men varma avgaser gillar inte 2t motorn. Så det gäller hitta nått som funkar där också.
jag har lite hemliga trix där som jag kommer att köra med.
jag kommer tanka VP bränsle i denna
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: en "ny" yamha enstånk (Yamaha EZ250t)
Är det långt borta med ev start?? Blir intresant se resultat iaf
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamha enstånk (Yamaha EZ250t)
jo nog är det en bit bort till uppstart.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: en "ny" yamha enstånk (Yamaha EZ 250t)
Hur går det???
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamha enstånk (Yamaha EZ 250t)
De går trögt.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamha enstånk (Yamaha EZ 250t)
gjorde ett litet ryck idag, började med helt fel sak istället för att jobba på med att få skiten startklar.
jag började med att bygga om skidorna och borra om hålen i bladfjädrarna.... SUCK!!! Fick idag ett samtal från svetsan att min cylinder är klar på Fredag så i helgen blir det turboportning sen så är det bara att muttra ihop motorn.
jag började med att bygga om skidorna och borra om hålen i bladfjädrarna.... SUCK!!! Fick idag ett samtal från svetsan att min cylinder är klar på Fredag så i helgen blir det turboportning sen så är det bara att muttra ihop motorn.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: en "ny" yamha enstånk (Yamaha EZ 250t)
Härligt Gunnar:-) Visa nu att de går fullfölja ett turbo projekt;-)
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: en "ny" yamha enstånk (Yamaha EZ 250t)
Kämpa på, hoppas "inkörningen" går bra å att det inte strular...
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamha enstånk (Yamaha EZ 250t)
Jo förtusan den ska igång. Tar så sjukt mycket tid att bygga alla små delar.
Jag prutar bort mer och mer Saker bara för att få igång skiten.
Jag prutar bort mer och mer Saker bara för att få igång skiten.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: en "ny" yamaha enstånk (Yamaha EZ 250t)
Gunnar skrev:Jo förtusan den ska igång. Tar så sjukt mycket tid att bygga alla små delar.
Jag prutar bort mer och mer Saker bara för att få igång skiten.
Polaris Gemini 244
Volvo 16v turbo 1100hk
Volvo 16v turbo 1100hk