Blizzard SS 277
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Har suttit o skissat för att försöka förstå mig på boggin, hur geometrin påverkas av hålplaceringen.. Slutsatsen var att flyttar man hålet till baksvingen framåt så sänker man boggin (blir som att sätta en kortare dämpare), och höjer man hålet så blir den lägre och hårdare samtidig.
Nu var min boggi alldeles för hård, så hålet skulle ner en bit för att få den mjukare, och för att kompensera för det man tappar i sänkning så flyttade jag hålet lite framåt också. Gör om, gör rätt Resultatet blev helt godkänt nu, den är hård men inte stum och höjden blev ganska lagom.
Ja så blev det då.
Kom på att alla bilder är tagna från samma sida så här är en bild tagen från andra sidan så ni får se hur den ser ut också
Sen har jag vägt den också och som den är nu väger den nånstans mellan 105-115 kg (garagevågen är inte så pålitlig men stämmer på ett ungefär iaf..). Då är det mesta på plats, huven och skidor är väl dom tyngsta grejer som inte är där än. Fast det är mycket småplock som ska dit också som säkert blir en del kilon. Huven är då inte speciellt tung och dragraceskidorna jag har beställt väger ca 2 kg styck komplett med fjäder o allt. Till övriga tävlingar blir det att tillverka några egna skidor men jag behöver fjädern från dragrace skidorna innan jag kan börja med dom, det blir kortade/smalade Elan skidor och dom väger nästan ingenting från början.
Det ser iaf lovande ut med vikten, för målet var att den skulle bli lättare än Olympicen och det ser ut att kunna gå bra
Nu var min boggi alldeles för hård, så hålet skulle ner en bit för att få den mjukare, och för att kompensera för det man tappar i sänkning så flyttade jag hålet lite framåt också. Gör om, gör rätt Resultatet blev helt godkänt nu, den är hård men inte stum och höjden blev ganska lagom.
Ja så blev det då.
Kom på att alla bilder är tagna från samma sida så här är en bild tagen från andra sidan så ni får se hur den ser ut också
Sen har jag vägt den också och som den är nu väger den nånstans mellan 105-115 kg (garagevågen är inte så pålitlig men stämmer på ett ungefär iaf..). Då är det mesta på plats, huven och skidor är väl dom tyngsta grejer som inte är där än. Fast det är mycket småplock som ska dit också som säkert blir en del kilon. Huven är då inte speciellt tung och dragraceskidorna jag har beställt väger ca 2 kg styck komplett med fjäder o allt. Till övriga tävlingar blir det att tillverka några egna skidor men jag behöver fjädern från dragrace skidorna innan jag kan börja med dom, det blir kortade/smalade Elan skidor och dom väger nästan ingenting från början.
Det ser iaf lovande ut med vikten, för målet var att den skulle bli lättare än Olympicen och det ser ut att kunna gå bra
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Blizzard SS 277
Blir nog riktigt bra det här Har samma tankar som du att göra race skidor av elan medar, har du funderat någonting om hur du ska göra med bladen om du ska sänka? har själv några låga blad jag tänkte andvända men då måste jag göra nya fästöron på bladen mot skidorna, har hört att det inte är någon hitt att svetsa i fjäderstål för att det blir sprick benäget som bara den
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Jag tänkte köra med fjädrarna från dragrace skidorna, har beställt med ett par lösa öron osv. Tanken är att när man ska byta så låter man fjädrarna sitta kvar och byter bara själva skidan. Som sagt vill man inte svetsa i fjädrarna men det ska tydligen funka att borra hål (fast dom är hårda) och bulta fast ett nytt fäste i dom istället.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Blizzard SS 277
Tanken har funnits och det är nog det mest lämpade sättet.Holländaren skrev: Som sagt vill man inte svetsa i fjädrarna men det ska tydligen funka att borra hål (fast dom är hårda) och bulta fast ett nytt fäste i dom istället.
Re: Blizzard SS 277
Vass borr,kylvätska,låga varv och inget våldstryckande rekomenderas när man borrar fjäderstål..
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
(Team Tornedalen RACING)
-
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 06 jan 2010, 20:12
- Ort: Järvsö
Re: Blizzard SS 277
Nice! känner på mig att detta bygge kommer att bli lite stabilare än olympicen
300% Ockelbo
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77
Re: Blizzard SS 277
Nu håller det på att vara dags för en uppdatering Nico
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Det har inte hänt så mycket sen senaste uppdateringen, har mest röjt undan skrot i garaget och skruvat lite i bilen.
Nästa grej blir väl att på nåt vis få fast huven och sen börja fixa en ny pipa till motorn. Sekundäraxeln måste också göras om för den blev inte riktig rätt, det visar sig nu efteråt att dom här axlarna är ju inte runda, men det tänkte inte vi på när vi satte upp den i svarven.
Men när huven och pipan är på plats så kan jag nog börja plocka isär den igen för att börja snygga till allt. Lite jobbig är att jag väntar på delar från USA som inte kommer förens i början på januari. Bl.a skidorna + delar för att bygga ett till par skidor, gashandtag, mm. Men man får väl sätta dit nåt annat medans man väntar.
Nästa grej blir väl att på nåt vis få fast huven och sen börja fixa en ny pipa till motorn. Sekundäraxeln måste också göras om för den blev inte riktig rätt, det visar sig nu efteråt att dom här axlarna är ju inte runda, men det tänkte inte vi på när vi satte upp den i svarven.
Men när huven och pipan är på plats så kan jag nog börja plocka isär den igen för att börja snygga till allt. Lite jobbig är att jag väntar på delar från USA som inte kommer förens i början på januari. Bl.a skidorna + delar för att bygga ett till par skidor, gashandtag, mm. Men man får väl sätta dit nåt annat medans man väntar.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Idag hände det lite igen
Fick ett styre.. Brett o bra.
Och så har jag börjat med en ny pipa.. Först på programmet var att fixa en avgasfläns. Tog ett par timmer med mycket filande (på insidan) men jag är nöjd med den nu Pipan är uträknat också så nästa grej blir att passa in den.
Fick ett styre.. Brett o bra.
Och så har jag börjat med en ny pipa.. Först på programmet var att fixa en avgasfläns. Tog ett par timmer med mycket filande (på insidan) men jag är nöjd med den nu Pipan är uträknat också så nästa grej blir att passa in den.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Blizzard SS 277
Det blir fint det där
TNT 340 -71
Formula Plus -87
Formula Mxlt -89
Mach 1 Snowcross -95
Renegade 600 HO SDI -05
Expedition 600 HO SDI -09
Renegade 1200 4-tec 146" - 11
Tundra 600 ace -12
Ski-doo följer inte utvecklingen, dom leder den!
Formula Plus -87
Formula Mxlt -89
Mach 1 Snowcross -95
Renegade 600 HO SDI -05
Expedition 600 HO SDI -09
Renegade 1200 4-tec 146" - 11
Tundra 600 ace -12
Ski-doo följer inte utvecklingen, dom leder den!
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Såja, pipan omvsetsat och på plats
Stingern är bara dithängd än så länge, måste fundera lite på hur jag ska dra ut den, vill helst att den inte blir i vägen för kedjehuset men den ska inte ligga i backen heller.
Stingern är bara dithängd än så länge, måste fundera lite på hur jag ska dra ut den, vill helst att den inte blir i vägen för kedjehuset men den ska inte ligga i backen heller.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
snyggt, är det en vanlig rotax pipa du har byggt om?
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Jepp, det är en likadan pipa som jag har kört med på Olympicen fast den här fick lite andra mod. Den stämde bra med pipan jag hade räknat ut så bara skönt att slippa bygga en helt ny pipa Återstår väl å se om den verkligen levererar också men annars får jag bygga om Olympicens pipa för att få in den i den här.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Blizzard SS 277
Ska du köra med kylfläkten eller åker den bort?
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Den här motorn sitter bara där för å passa in grejerna, det blir såklart ingen fläkt
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Blizzard SS 277
Riktig oval maskin det där all vikt på v-sida.
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
(Team Tornedalen RACING)
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Dags för en uppdatering kanske så ni inte tror det står still i garaget
Idag fick jag dragrace skidorna, tack Mattias Dom är inte stora, inte ens jämfört med Elan skidor.
Och där sitter dom mycket bra!
Och så svetsade jag klar pipan, nu är stingern och fästena på plats. Även bromsen har kommit dit sen sista uppdateringen, det krävdes en liten modifiering eftersom bromsskivan är rak istället för vinklad som den som satt var.
Lite annat som har hänt är att jag har haft isär i princip hela maskinen och bultat ihop grejerna ordentlig. Jag siktar väl på provkörning inom en vecka Nästa grej blir att lyfta över motorn från Olympicen och bulta dit den och börja dra lite slangar.
Det verkar inte bli nån ny tunnel riktig än för jag har fortfarende inte hört nåt om plåten... Men nu måste den ihop så jag får köra med den här tunneln tills vidare.
Idag fick jag dragrace skidorna, tack Mattias Dom är inte stora, inte ens jämfört med Elan skidor.
Och där sitter dom mycket bra!
Och så svetsade jag klar pipan, nu är stingern och fästena på plats. Även bromsen har kommit dit sen sista uppdateringen, det krävdes en liten modifiering eftersom bromsskivan är rak istället för vinklad som den som satt var.
Lite annat som har hänt är att jag har haft isär i princip hela maskinen och bultat ihop grejerna ordentlig. Jag siktar väl på provkörning inom en vecka Nästa grej blir att lyfta över motorn från Olympicen och bulta dit den och börja dra lite slangar.
Det verkar inte bli nån ny tunnel riktig än för jag har fortfarende inte hört nåt om plåten... Men nu måste den ihop så jag får köra med den här tunneln tills vidare.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Blizzard SS 277
Jodu Nico, den blir fin
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
It's alive!
Ikväll drog jag lite slangar och provisorisk el (bara dödare), satte dit gas och bromshandtag, skruvade åt motorn (Olympicens motor nu), och div andra saker för att den skulle gå att starta och rulla. Sen blev det alltså en provstart..
Vet väl inte om jag riktig var så nöjd med provstarten.. Förgasaren flödar som en tok och det är nog därför motorn går som en säck skit. Den funkade fint i Olympicen för några veckor sen så det måste nog vara den ändrade lutningen på motorn/gasaren som gör att den flödar. Så det ser ut som att jag åker på tillverka ett nytt insug med en annan vinkel, hade hoppats slippa det men som motorn går nu vill skotern knappt röra på sig så det kommer nog inte funka
Ett annat fenomen var att den vibrerar nå jävulskt, så mycket så framdelen på skotern flyttar på sig i sidled när man bara låter den stå på tomgång Men det är nog kanske skidorna som vibrerar i takt med motorn, fjädrarna på dom här är riktig hårda och skidorna sitter väl egentligen i princip stum om man inte studsar ordentlig.
Jag är inte alls nöjd med hur mycket jag har hunnit, hade från början tänkt mig att den skulle vara helt färdig nu men så blir det inte. Den kommer nog se förjävligt ut på Skellefte racet, jag är glad bara jag får den körbar till dess. Finish får jag jobba på sen.
Så såg den ut slutet på kvällen, vikten med ca 2 liter soppa och hörselkåpor var 117 kg. Lite grejer kvar som ska dit men inte mycket, och några små grejer som ska bort också, jag tror det kommer sluta på 125-130 kg med allt inkl huven och soppa på plats, så då är den alltså lättare än Olympicen 75 kg förare på det ger en totalvikt på runt 200 kg vilket var precis vad jag siktade på
Ikväll drog jag lite slangar och provisorisk el (bara dödare), satte dit gas och bromshandtag, skruvade åt motorn (Olympicens motor nu), och div andra saker för att den skulle gå att starta och rulla. Sen blev det alltså en provstart..
Vet väl inte om jag riktig var så nöjd med provstarten.. Förgasaren flödar som en tok och det är nog därför motorn går som en säck skit. Den funkade fint i Olympicen för några veckor sen så det måste nog vara den ändrade lutningen på motorn/gasaren som gör att den flödar. Så det ser ut som att jag åker på tillverka ett nytt insug med en annan vinkel, hade hoppats slippa det men som motorn går nu vill skotern knappt röra på sig så det kommer nog inte funka
Ett annat fenomen var att den vibrerar nå jävulskt, så mycket så framdelen på skotern flyttar på sig i sidled när man bara låter den stå på tomgång Men det är nog kanske skidorna som vibrerar i takt med motorn, fjädrarna på dom här är riktig hårda och skidorna sitter väl egentligen i princip stum om man inte studsar ordentlig.
Jag är inte alls nöjd med hur mycket jag har hunnit, hade från början tänkt mig att den skulle vara helt färdig nu men så blir det inte. Den kommer nog se förjävligt ut på Skellefte racet, jag är glad bara jag får den körbar till dess. Finish får jag jobba på sen.
Så såg den ut slutet på kvällen, vikten med ca 2 liter soppa och hörselkåpor var 117 kg. Lite grejer kvar som ska dit men inte mycket, och några små grejer som ska bort också, jag tror det kommer sluta på 125-130 kg med allt inkl huven och soppa på plats, så då är den alltså lättare än Olympicen 75 kg förare på det ger en totalvikt på runt 200 kg vilket var precis vad jag siktade på
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
härliga tider..
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben