Sida 5 av 6

Re: TNT 292 -71

Postat: 15 dec 2011, 13:02
av Holländaren
Lacken heter Pansarol och den ska tåla bensin om man nu ska tro på vad som skrivs om den. På Olympicen gjorde den inte det på vissa ställen, men där fick jag rätt tjocka lager pga att den gula färgen täckte mycket sämre än den här svarta, och den fick aldrig härda innan jag började använda skotern. Målade det chassit en vecka innan första tävlingen. Nu lär den här få härda lite längre och dessutom verkar det bara behövas ett tunt lager för att få den att täcka, så jag hoppas att den funkar bättre den här gången :) Var väl lite därför jag fick bråttom nu och få färg på grejerna så man slipper göra det i sista minuten igen :)

Re: TNT 292 -71

Postat: 23 dec 2011, 00:59
av Holländaren
Har börjat stoppa dit lite grejer för att få skotern att se mer färdig ut än vad den är ;)

Var i valet o kvalet om jag skulle lacka fläktkåporna svarta som det är orginal eller om jag skulle putsa dom lite istället som jag tycker ser bättre ut. Det är ju mycket som är svart på dom här så det blev att putsa upp dom istället för att få lite kontrast.. Går alltid att matta ner dom och lacka svart sen om man nu känner för det. Det blev ingen brylle finish för jag hade inget finare än 600 att slipa med, men med tanke på hur dom såg ut från början var det helt godkänt iaf :) Nu har jag bara gjort den yttre kåpan så jag är inte klar än..
Bild
Bild

Annars har jag hållt på lite med dynan också. Måste göra en ny "baklucka" för träet var lite väl rutten där men annars börjar det ta sig, snart åker det nya överdraget på :)

Re: TNT 292 -71

Postat: 10 feb 2012, 11:50
av Holländaren
Börjar bli dags att få ihop den här nu.. Till nästa helg måste den vara körklar.

Igår så hamnade styrningen på plats och jag började kika på cylindern. Det blir att åka med 299 mod cyllen (http://www.retroskoter.com/viewtopic.php?f=9&t=10653" onclick="window.open(this.href);return false;) tills vidare eftersom jag bytte bort min borrade 292 cylinder mot den. Jag har en till 292 cylle men den måste borras en mm innan den går att använda. Det finns inga kolvar att köpa till TNT:n så man får borra upp dom till 76 mm (första eller andra ÖD beroende på årsmodell) och köra med 299 kolv som finns att köpa.

Orginal portningen i 299 mod cyllen var lite sämre än 292an. Avgas/spol/insug var 158/126/132, TNT:n har 167/131/149. En orginal 299a har 140/126/129. Men nu är ju den här cylindern som gjort för att porta i så det är väl inte värre än att man får göra så. Som tur är så går det att ta rätt mycket av portningen på kolven, det finns 4 mm gods på kolven innan man kommer till första ringen, så säg att man kan ta 3 mm för det kan vara bra att ha kvar lite ovanpå ringen.
Portningen jag har tänkt mig är 185/133/157, och varva kanske strax under 8000. Borde ge en halvpigg motor utan att tappa allt för mycket bottenvrid.
Men för att komma dit så måste avgasporten upp 8 (!!) mm. Tänkte ta 3 mm på kolven, 5 mm på cyllen. Visar det sig nu att 185 grader var för mycket (inte för att jag tror det) så är det bara stoppa dit en ny kolv så är man på 175 igen. På spolportarna behöver jag bara ta 1,5 mm på kolven och matchporta lite mot vevhuset. Insuget måste ner 8 mm också, jag vill inte ta 8 mm på kolvskirten för det känns som lite mycket men 5 mm går nog bra, och 3 mm i cyllen.

Avgassystemet vet jag fortfarende inte riktig hur jag ska göra med.. Tror inte det blir nån pipa till å börja med, för det kan vara skönt att ha en skoter där man får plats med fötterna där det är tänkt man ska ha dom. Jag tror det får bli en av mina specialavgassystem tills vidare ;) Rakt rör med stingers dämpare på slutet. Annars tror jag orginalpipan från Elan 250SS:en hade kunnat funka någorlunda bra utan att ta för mycket plats, men jag ids inte hålla på flytta delar fram och tillbaks mellan skotrarna.
Men det löser sig, tänkte få klar dynan idag och få dit kedjehuset, mattan och boggihjul så jag kan ställa ner den på golvet och se hur långt jag kommer med portningen.


F.ö så kom jag för några dagar sen på varför inte lacken på Olympicen tål bensin... Det är inte fel på lacken utan det beror nog mest troligt bara på häxbrygden vi använder till soppa ;) På macksoppa skulle den nog hålla bättre.

Re: TNT 292 -71

Postat: 10 feb 2012, 14:15
av Beretta
Hur fick du motorkåpan så blank?

Re: TNT 292 -71

Postat: 10 feb 2012, 19:17
av Holländaren
Jag började med 80s papper på maskin för att få bort det allra värsta, dom här fläktkåporna är som knottriga original.
Sen handslipa med 120, 180, 240, 400, 600 papper. Sen lite scotchbrite, och till sist kom autosolen fram.

Cyllen är nu portat och kolven moddat också :) Glömde tyvärr ta några bilder.
Kompförhållandet med orginal toppackning (1 mm) är 10.6:1. Jag ska göra en ölburkspackning, då hamnar jag strax över 12:1.

Re: TNT 292 -71

Postat: 10 feb 2012, 22:09
av Karibopeter
Hej
Jag har en rotax 299 cylinder liggande,vet du om den passar på min rotax 250 enstånk motor?

Mvh
Peter

Re: TNT 292 -71

Postat: 10 feb 2012, 22:33
av Holländaren
Det ska nog gå bra, om det nu inte är så att spolkanalerna i 250 vevhuset hamnar utanför 299 cylindern men jag tror att det ska gå bra om än det kommer fela lite där. Men du behöver antingen svarva om 250 toppen eller ta en annan topp med rätt borr.

Re: TNT 292 -71

Postat: 10 feb 2012, 23:29
av Karibopeter
Va bra,
Det är alltså samma slaglängd samt diameter på vevstaken.(toppen har jag liggande).Måste dock skaffa ny kolv.
Blir det stor skillnad mot orginal 12hk om man filar så som du beskriver?
Har en mikuni 30 på cyllen.
//P

Re: TNT 292 -71

Postat: 10 feb 2012, 23:42
av Holländaren
Jepp, jag tror att det till o med kan vara så att det är exakt samma vevaxel på 299an och 250n. Jag vet inte hur dom lite nyare 299or är men på dom äldre (60 talare) så skiljer det lite i spolkanalerna mot 250n. Men förutom det så är det bara stoppa dit grejerna, kolven hamnar i rätt höjd och allt. Bara skaffa en kolv och köra :)
Dom äldre hade väl 12 hk orginal också tror jag men dom nyare 16-18 vill jag ha för mig. Vet du vad det är för årsmodell på din cylinder? Min cylinder är en race cylinder till 299an och den är alltså lite värre än en vanlig 299a redan från början. Går inte riktig att jämföra egentligen och jag vet inte om det finns nog med gods på gjutjärnscyllen för att porta så mycket.
Jag hade väl hoppats hamna runt 30 hk med den här portningen, men eftersom jag inte ska ha nån pipa så kanske det blir 25 istället.

Re: TNT 292 -71

Postat: 11 feb 2012, 00:08
av Karibopeter
Det är en cylle från en 71a.
Men veven hade skurit i 299an så jag plockade i en 250 elanmotor i olympicuen.
Tyckte mig kunna finna en race cylinder till en 299a komplett med kolv & topp för 1500:-
Det måste vara billigt eller?

Re: TNT 292 -71

Postat: 11 feb 2012, 00:14
av Holländaren
Är det en sån cylle som i tråden jag länkade till? Isf var det väl inget helt tokigt pris för dom växer inte direkt på träd. Men om det är en moddat vanlig 299 cylinder så tyckte jag det var lite för mycket pengar :)

Re: TNT 292 -71

Postat: 13 feb 2012, 23:35
av Holländaren
Såja, idag hände det lite här igen.. Den står på golvet igen och dynan är på plats. Det var riktig kass passform på överdraget tyvärr så dynan blev inte alls lika bra som jag hoppades :( Fick korta in dynan 5 cm för att det ens skulle gå å få på överdraget och längst bak passade det inte alls bra. Nåja det är väl inte hela världen men lite besviken blev man iaf.

Satte på några skidor också, dom ska lackas gul som dom ska vara men jag tänkte ta det i samma veva som huven.

Bild
Bild

Och så motorn då..
Bild

Imorgon ska förhoppningsvis drivlinan dit.

Re: TNT 292 -71

Postat: 14 feb 2012, 13:00
av Evervärst 444
trist med dynan!

Re: TNT 292 -71

Postat: 14 feb 2012, 16:52
av mogge
Snyggt ! Dessutom kommer den att gå att använda mer än på dragrace :thumbright:

Re: TNT 292 -71

Postat: 15 feb 2012, 23:46
av Holländaren
Såja, idag fick jag äntligen dit mattan och boggihjulen, sen var det bara skruva ihop motorn ordentlig.

Såhär blev kolven
Bild

Motorn på plats med orginal avgasburk.
Bild

Testade och den gick på startgas så då var det bara å dra lite soppaslangar då, en skvätt soppa i tanken och sen dra i snöret igen. Tog en stund innan den började bete sig men nu går den faktiskt hyfsat bra. Har ju inte kört än men det känns som att den svarar bra på gasen iaf.

Här är lite film på provstarten :)
Ett problem är att choken vill stänga hela tiden när man ligger på gasen, jag får nog sätta dit en fjäder eller nåt. Men annars verkar den fungera som den ska.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=m-WjbCuYFvI[/youtube]

Imorgon ska jag byta primärvariatorn, dra lite el och förhoppningsvis blir det en provsväng också :)

Re: TNT 292 -71

Postat: 16 feb 2012, 06:39
av marino carlsson
Bra jobbat. Lägg till på görat för morgondagen att du skall justera styrningen också för annars blir det nog inte en så rolig provsväng ;)

Re: TNT 292 -71

Postat: 16 feb 2012, 08:17
av snopro78
otroligt fin gång och härlig Lütsen-dimma i lokalen, en cigg på det så är hela kostcirkeln intagen! :-)

Re: TNT 292 -71

Postat: 16 feb 2012, 11:10
av Styxxa
Hä ska'nt vibrera - Hä ska Ruska!

Bild

Re: TNT 292 -71

Postat: 16 feb 2012, 12:23
av Holländaren
Ja dimman var inte å leka med, vettefan vad det var för soppa jag hällde i egentligen. Fjolårets 98 var det då men det verkar ha varit riktig 2,5% olja i den också ;)

Och styrningen är redan satt fast igen ;) Jag var tvungen att byta styrarmarna till en kortare modell för det blev dålig med plats framför sekundären med kulledade styrstag annars, dom sticker upp ca 2 cm mer än orginalet (böjda stag utan led).

Re: TNT 292 -71

Postat: 16 feb 2012, 16:17
av Evervärst 444
Låter skönt :thumbright: