Ja då har det hänt lite till efter ännu en söndag natt i garaget.. Hade igentligen tänkt ha en vilodag från allt men då vi varit på SPA, tränat på familjelivet med spel (inte bra i en tävlingsfamilj
) och grabben hade lagt sig så var det lika bra å göra ett ryck. Kom hem för en liten stund sen så en del hann jag med idag.
Gick igång lugnt med att sätta folkracetejp över alla hål i tunneln efter kylmantlarna. Typ 50 popnitshål och jag vill att hålen ska vara kvar ifall man någon dag vill sätta tillbaka kylpaketet. Över de stora hålen för kylarslangsanslutningarna satta jag först alumininumtejp och sen folkracetejp. Så onödigt å få snösprut in i skotern och dynan.
Sen bockade jag till förstärkningarna för fotstegen. 13mm rostfria stålstänger som går in i rundningarna på fotstegen en bit och sen in i chassiet. Gjorde alubågar som jag nitade fast i baljan för att dessa skulle ligga på plats.
Styrstoppar.. eller rättare sagt backup för styrstopparna. En på var sida balken och då detta bara är en backup så torde de funka bara bra.
På den här motorplattan har det suttit mer än en motor. Motorplattan fick jag från Pistonsgänget så då kan ni ju gissa själv att det labbats lite
Dock så fick jag ett bra tips på hur man får motorn att sitta still på plattan ändå. Mer om det när jag monterat motorn.
Sen tog jag min gamla motor och lyfte upp den på bänken för isärtagning.
Man ligger på årtalsgränsen
Det är det mest jä****ka va svänghjulet hade fastnat. Brukar aldrig ha problem att få loss de men denna här var det andra bullar med. Efter ett tags försökande hade jag dragit av en bult till avdragarn och förstört en gänga på svänghjulet. Ledsnade och skruva ihop skiten igen.. Muttrade en stund, gick ut å rasta draken, kom tillbaka å ville inte åka hem utan att ha fått lös det. Isär med allt igen och gängade upp gängorna igen. På med avdragaren och drog med såväl purran som med handkraft. Drog till bristningsgränsen å knackade försiktigt med hammaren på svänghjulet för att lätta på spänningarna men utan resultat. Tippade upp motorn på högkant, sprayade in lösningsmedel och drog lite till å så fick den stå så å spänna på en stund..
Medans så hoppade jag på baljan som gått sönder på flera ställen. Första gången som jag använder glasfiberspackel i hela mitt liv men tror jag fick det bra tillslut.
Det trasiga + lite till som inte kom med på bild
Slipade ner till urplasten med miljonvarvarn med väldigt finfin sliprulle från Biltema. Tvättade ordentligt rent med Tinner och torkade och blåste riktigt rent. Tejpade från utsidan med folkracetejp för att få rätt form och täcka upp för det bitar som var borta lite här och där. På ett ställe popnita jag in en plåt också. Blanda spacklet och smeta på. Obs, har inte hunnit slipa det utan det kommer en annan dag... Kanske...
Jo nog ska det slipas, iaf det som ligger synligt så man får en ny fin kant på baljan osv. Har mera spackling bara jag får tillbaka huven från dekalmätning.
Hoppade på svänghjulet igen.. Tog fram värmepistolen och värmde svänghjulet runt runt runt runt... Sen på den med purran och pang så var den lös.. Skönt. Plockade upp Topparna och på med gradskivan för å kolla porttiderna.. Detta är alltså motorn som jag kört med tidigare.. Gisses amalia
, nog för att de kan diffa någon grad hit å dit då jag avsaknar indikatorklocka men var så noga det bara gick och mätade dessutom upp portarna.. Hmm.. Bredden var rätt exakt som jag portat mina nya cyllar men var lite högre avgas på dessa.. Erik gillar ju å skotta
Originaltopp
Planad och med nya omsvarvade förbränningsrum (Från gammotorn)
Lite delar efter isärtagningen
Sen åkte allt i en balja och sen blev det på med diesel för hela slanten.. Nu får det ligga å dra ett tag så får man ge sig på med diskborsten sen. Gamla cyllarna ska jag be någon som är kunnig inom området att titta på. Vill ha mer expertutlåtande om det kan räcka med att hona och nya ringar eller om man ska borra och nya kolvar. Det är lite smårepor i cylindrarna.
Ja just mycket mer blev det inte ikväll men en hel del mindre göra varje gång man avklarat ett pass vilket är positivt.
Kommentera gärna om ni tycker något verkar fel eller rätt eller bara för att..