Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
Några timmar senare så är man återigen hemma från garaget..
Lite bilder och kort info.
Insuget
avgassidan
Tillverkade en styrstångsstopp då man i normala fall har luftburkshållare som stoppar upp styrutslaget om det blir för krallist.
Blev även styrleder ikväll.. Eller slipa å lacka dem för tillverkningen gjorde jag igår/förrgår hur man nu räknar.
Fick även dit den nylackade lyfbågen
Lyfte ner gammotorn bara för å se hur mycket det är för att göra om piporna så dem passar chassiet.
Lite mer helhetsbild
Lite bilder och kort info.
Insuget
avgassidan
Tillverkade en styrstångsstopp då man i normala fall har luftburkshållare som stoppar upp styrutslaget om det blir för krallist.
Blev även styrleder ikväll.. Eller slipa å lacka dem för tillverkningen gjorde jag igår/förrgår hur man nu räknar.
Fick även dit den nylackade lyfbågen
Lyfte ner gammotorn bara för å se hur mycket det är för att göra om piporna så dem passar chassiet.
Lite mer helhetsbild
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
OKidoki!! Fick tips att använda blå loctite, då ska de även gå dela motorn utan större problem om man behöver de i framtiden.marino carlsson skrev:scantech anaeroblim 690 till lager och packbox. har anvant
de pa motorn som jag helt och hallet korde sonder packboxsparet pa
och de har hallit i tva ar utan att laka. dyrt men bra. for just
lager, pinnbultar, packningar, axlar etc. exyremt starkt och
har hog spalttolerans. lagger upp bild sen for jag ar i garaget nu
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
det går ju framåt. kul å följa tråden, blir nog en frän maskin det där
Mina skotrar
Ski-doo Elan ss-73 (renoveringsobjekt)
Ski-doo Elan-74 singel
Ski-doo Elan-74 (lekskoter med en mag 338)
Ski-doo Elan-76 singel
Amf ski-daddler super scout mark II-68 (pågående renovering)
arctic cat pantera 600-02 (familjemaskin)
Ski-doo Elan ss-73 (renoveringsobjekt)
Ski-doo Elan-74 singel
Ski-doo Elan-74 (lekskoter med en mag 338)
Ski-doo Elan-76 singel
Amf ski-daddler super scout mark II-68 (pågående renovering)
arctic cat pantera 600-02 (familjemaskin)
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
Ja sakta men säkert så smyger det fram en racer i kördugligt skick.. Saknar bara boggie nu för det var någon som hade lånat någon del från min Polarisboggie som jag tänkt köra med.. Hmm.. Undra vem de kan va..
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- ENTICER 82 nr2
- Inlägg: 111
- Blev medlem: 15 okt 2010, 16:18
- Ort: Ume
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
Zakke
Skotrar:
et 340 -82
rajd 46 -76
Skotrar:
et 340 -82
rajd 46 -76
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
den blir riktigt ball fast de är en skidoo
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
Jag skulle snarare säga, trots att det sitter några polarisdelar på den.... Det blir en dräpare i sin klass!Gunnar skrev:den blir riktigt ball fast de är en skidoo
off topic: Det har inte gått in riktigt för mig förrän nu att du gunnar är en "yamafil". Man kan säga att när du sålde mach1an så försvann det där sista guldskimmret du hade runt dig
svart å gult
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
Ja då har det hänt lite till efter ännu en söndag natt i garaget.. Hade igentligen tänkt ha en vilodag från allt men då vi varit på SPA, tränat på familjelivet med spel (inte bra i en tävlingsfamilj ) och grabben hade lagt sig så var det lika bra å göra ett ryck. Kom hem för en liten stund sen så en del hann jag med idag.
Gick igång lugnt med att sätta folkracetejp över alla hål i tunneln efter kylmantlarna. Typ 50 popnitshål och jag vill att hålen ska vara kvar ifall man någon dag vill sätta tillbaka kylpaketet. Över de stora hålen för kylarslangsanslutningarna satta jag först alumininumtejp och sen folkracetejp. Så onödigt å få snösprut in i skotern och dynan.
Sen bockade jag till förstärkningarna för fotstegen. 13mm rostfria stålstänger som går in i rundningarna på fotstegen en bit och sen in i chassiet. Gjorde alubågar som jag nitade fast i baljan för att dessa skulle ligga på plats.
Styrstoppar.. eller rättare sagt backup för styrstopparna. En på var sida balken och då detta bara är en backup så torde de funka bara bra.
På den här motorplattan har det suttit mer än en motor. Motorplattan fick jag från Pistonsgänget så då kan ni ju gissa själv att det labbats lite Dock så fick jag ett bra tips på hur man får motorn att sitta still på plattan ändå. Mer om det när jag monterat motorn.
Sen tog jag min gamla motor och lyfte upp den på bänken för isärtagning.
Man ligger på årtalsgränsen
Det är det mest jä****ka va svänghjulet hade fastnat. Brukar aldrig ha problem att få loss de men denna här var det andra bullar med. Efter ett tags försökande hade jag dragit av en bult till avdragarn och förstört en gänga på svänghjulet. Ledsnade och skruva ihop skiten igen.. Muttrade en stund, gick ut å rasta draken, kom tillbaka å ville inte åka hem utan att ha fått lös det. Isär med allt igen och gängade upp gängorna igen. På med avdragaren och drog med såväl purran som med handkraft. Drog till bristningsgränsen å knackade försiktigt med hammaren på svänghjulet för att lätta på spänningarna men utan resultat. Tippade upp motorn på högkant, sprayade in lösningsmedel och drog lite till å så fick den stå så å spänna på en stund..
Medans så hoppade jag på baljan som gått sönder på flera ställen. Första gången som jag använder glasfiberspackel i hela mitt liv men tror jag fick det bra tillslut.
Det trasiga + lite till som inte kom med på bild
Slipade ner till urplasten med miljonvarvarn med väldigt finfin sliprulle från Biltema. Tvättade ordentligt rent med Tinner och torkade och blåste riktigt rent. Tejpade från utsidan med folkracetejp för att få rätt form och täcka upp för det bitar som var borta lite här och där. På ett ställe popnita jag in en plåt också. Blanda spacklet och smeta på. Obs, har inte hunnit slipa det utan det kommer en annan dag... Kanske... Jo nog ska det slipas, iaf det som ligger synligt så man får en ny fin kant på baljan osv. Har mera spackling bara jag får tillbaka huven från dekalmätning.
Hoppade på svänghjulet igen.. Tog fram värmepistolen och värmde svänghjulet runt runt runt runt... Sen på den med purran och pang så var den lös.. Skönt. Plockade upp Topparna och på med gradskivan för å kolla porttiderna.. Detta är alltså motorn som jag kört med tidigare.. Gisses amalia , nog för att de kan diffa någon grad hit å dit då jag avsaknar indikatorklocka men var så noga det bara gick och mätade dessutom upp portarna.. Hmm.. Bredden var rätt exakt som jag portat mina nya cyllar men var lite högre avgas på dessa.. Erik gillar ju å skotta
Originaltopp
Planad och med nya omsvarvade förbränningsrum (Från gammotorn)
Lite delar efter isärtagningen
Sen åkte allt i en balja och sen blev det på med diesel för hela slanten.. Nu får det ligga å dra ett tag så får man ge sig på med diskborsten sen. Gamla cyllarna ska jag be någon som är kunnig inom området att titta på. Vill ha mer expertutlåtande om det kan räcka med att hona och nya ringar eller om man ska borra och nya kolvar. Det är lite smårepor i cylindrarna.
Ja just mycket mer blev det inte ikväll men en hel del mindre göra varje gång man avklarat ett pass vilket är positivt.
Kommentera gärna om ni tycker något verkar fel eller rätt eller bara för att..
Gick igång lugnt med att sätta folkracetejp över alla hål i tunneln efter kylmantlarna. Typ 50 popnitshål och jag vill att hålen ska vara kvar ifall man någon dag vill sätta tillbaka kylpaketet. Över de stora hålen för kylarslangsanslutningarna satta jag först alumininumtejp och sen folkracetejp. Så onödigt å få snösprut in i skotern och dynan.
Sen bockade jag till förstärkningarna för fotstegen. 13mm rostfria stålstänger som går in i rundningarna på fotstegen en bit och sen in i chassiet. Gjorde alubågar som jag nitade fast i baljan för att dessa skulle ligga på plats.
Styrstoppar.. eller rättare sagt backup för styrstopparna. En på var sida balken och då detta bara är en backup så torde de funka bara bra.
På den här motorplattan har det suttit mer än en motor. Motorplattan fick jag från Pistonsgänget så då kan ni ju gissa själv att det labbats lite Dock så fick jag ett bra tips på hur man får motorn att sitta still på plattan ändå. Mer om det när jag monterat motorn.
Sen tog jag min gamla motor och lyfte upp den på bänken för isärtagning.
Man ligger på årtalsgränsen
Det är det mest jä****ka va svänghjulet hade fastnat. Brukar aldrig ha problem att få loss de men denna här var det andra bullar med. Efter ett tags försökande hade jag dragit av en bult till avdragarn och förstört en gänga på svänghjulet. Ledsnade och skruva ihop skiten igen.. Muttrade en stund, gick ut å rasta draken, kom tillbaka å ville inte åka hem utan att ha fått lös det. Isär med allt igen och gängade upp gängorna igen. På med avdragaren och drog med såväl purran som med handkraft. Drog till bristningsgränsen å knackade försiktigt med hammaren på svänghjulet för att lätta på spänningarna men utan resultat. Tippade upp motorn på högkant, sprayade in lösningsmedel och drog lite till å så fick den stå så å spänna på en stund..
Medans så hoppade jag på baljan som gått sönder på flera ställen. Första gången som jag använder glasfiberspackel i hela mitt liv men tror jag fick det bra tillslut.
Det trasiga + lite till som inte kom med på bild
Slipade ner till urplasten med miljonvarvarn med väldigt finfin sliprulle från Biltema. Tvättade ordentligt rent med Tinner och torkade och blåste riktigt rent. Tejpade från utsidan med folkracetejp för att få rätt form och täcka upp för det bitar som var borta lite här och där. På ett ställe popnita jag in en plåt också. Blanda spacklet och smeta på. Obs, har inte hunnit slipa det utan det kommer en annan dag... Kanske... Jo nog ska det slipas, iaf det som ligger synligt så man får en ny fin kant på baljan osv. Har mera spackling bara jag får tillbaka huven från dekalmätning.
Hoppade på svänghjulet igen.. Tog fram värmepistolen och värmde svänghjulet runt runt runt runt... Sen på den med purran och pang så var den lös.. Skönt. Plockade upp Topparna och på med gradskivan för å kolla porttiderna.. Detta är alltså motorn som jag kört med tidigare.. Gisses amalia , nog för att de kan diffa någon grad hit å dit då jag avsaknar indikatorklocka men var så noga det bara gick och mätade dessutom upp portarna.. Hmm.. Bredden var rätt exakt som jag portat mina nya cyllar men var lite högre avgas på dessa.. Erik gillar ju å skotta
Originaltopp
Planad och med nya omsvarvade förbränningsrum (Från gammotorn)
Lite delar efter isärtagningen
Sen åkte allt i en balja och sen blev det på med diesel för hela slanten.. Nu får det ligga å dra ett tag så får man ge sig på med diskborsten sen. Gamla cyllarna ska jag be någon som är kunnig inom området att titta på. Vill ha mer expertutlåtande om det kan räcka med att hona och nya ringar eller om man ska borra och nya kolvar. Det är lite smårepor i cylindrarna.
Ja just mycket mer blev det inte ikväll men en hel del mindre göra varje gång man avklarat ett pass vilket är positivt.
Kommentera gärna om ni tycker något verkar fel eller rätt eller bara för att..
Senast redigerad av 1 marino carlsson, redigerad totalt 13 gånger.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
Den här maskinen börjar mer och mer likna en riktig cannon fodder.......
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
Är inte cannon fodder ett Amiga spel?
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
Hahha!! Jo de stämmer säkert, men de är även ett uttryck för "easy targets" i spel världen.......
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
Jasså, vad vill herren mena med det då?Phazer-85 skrev:Hahha!! Jo de stämmer säkert, men de är även ett uttryck för "easy targets" i spel världen.......
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
Halva nöjet med gammskotra eller vilket fordon som helst är ju att mun huggas lite, heller hur, hur kul skulle de va om alla körde ski-doo....hemska tanke
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
Tror bestämt man skulle montat framvagn på den å gett dig en match
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- Pantera 5000
- Super sponsor
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 07 jan 2009, 18:38
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
Du har jobbat bra med den måste jag säga. Behöver du mer brake cleaner ? såg det låg en burk på en bild
1 st Arctic cat Pantera 5000
Arctic cat F6 EXT -04, John Deere Sportfire -82
http://www.pro-tec-sweden.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Arctic cat F6 EXT -04, John Deere Sportfire -82
http://www.pro-tec-sweden.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
Jo alla tre burkar är slut Hade faktiskt tänkt komma om på PROTEC å köpa ett gäng för det är ju ruskigt bra produkter på PROTEC... Inge smygreklam här inte..
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
Å en natt till har passerat..
Denna gång satte jag ihop motorn färdigt, slipade till baljan där jag förstärkt på å lagat sen blev det lite färg på det också. Slipade till Motorplattan och grovlinjerade in motorn. Gjorde en konsol för CDI-boxen då den helst inte skall sitta monterad på motorn om man vill öka livslängden. Då det är ett 79 block så finns heller inget fäste för den på motorn. Likaså passade inte heller Tändspolen då det är andra fästen på denna fläktkåpa så jag fick göra ett par habrovinklar så satt den som ett smäck.
En bit närmre är vi även denna gång.
Funderade tvärt på göra en enstånka av den
Denna gång satte jag ihop motorn färdigt, slipade till baljan där jag förstärkt på å lagat sen blev det lite färg på det också. Slipade till Motorplattan och grovlinjerade in motorn. Gjorde en konsol för CDI-boxen då den helst inte skall sitta monterad på motorn om man vill öka livslängden. Då det är ett 79 block så finns heller inget fäste för den på motorn. Likaså passade inte heller Tändspolen då det är andra fästen på denna fläktkåpa så jag fick göra ett par habrovinklar så satt den som ett smäck.
En bit närmre är vi även denna gång.
Funderade tvärt på göra en enstånka av den
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
Snyggt
Å inge smygreklam här heller
Å inge smygreklam här heller
Fox Trac 67-68 ? LLOYD LS400 "386cc"
Sno-Fury mk II Wankel 303cc SC 14
SNO-TRIC Wankel 303cc SC 14
Sno-Fury huv+div+Wankel 303cc
YAMAHA EX 440 79 "20 år på en lägda"
Sno-Fury mk II Wankel 303cc SC 14
SNO-TRIC Wankel 303cc SC 14
Sno-Fury huv+div+Wankel 303cc
YAMAHA EX 440 79 "20 år på en lägda"
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
Eftersom det är en forumsmedlem så tjuvreklama vi bara líte lite..Fox Trac skrev:Snyggt
Å inge smygreklam här heller
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Blizzard 7500 Burkarcupsprojekt
Liverapport från garaget.. Den lever!!! Fy Fabian vad skönt, ett drag så gick den. Nu är
Det bara resten kvar. Piporna inkallade, förgasarna rengjorda, motorn
injusterad på plattan, köpte ny rem, primer och bensinfilter idag. Blir ny slang i
morgon å dra de vettigt. Nu ska piporna lackas om och lindas. Glad!!
Det bara resten kvar. Piporna inkallade, förgasarna rengjorda, motorn
injusterad på plattan, köpte ny rem, primer och bensinfilter idag. Blir ny slang i
morgon å dra de vettigt. Nu ska piporna lackas om och lindas. Glad!!
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben