Sida 5 av 12

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 25 mar 2012, 15:53
av Gunnar
hörru, den gick ju som en raket.. den här motorn i det andra chassit och en bättre variator så har dräpare födds

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 25 mar 2012, 15:57
av Holländaren
Jo jag losade allt i starten, mycket pga variatorn men även för att jag hade för stor lågfartsmunstycke, den blöddrade mycket dom första metrarna trots att jag varvade ur den. Slutfarten var det inge fel på, som bäst var det 105,2 km/t, det var i semifinalen men det räckte inte för att hinna ikapp Kronberg som kom iväg mycket bättre. Men hade banan varit 200 meter så hade jag hunnit ;)

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 25 mar 2012, 16:02
av Gunnar
pratade med lars och han var inte så nöjd över prestandan du hade fått till på ett par dagar.. :)
sånt är kul att man inte behöver ha dom dyraste prylarna för att vara me och leka i toppen.

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 26 mar 2012, 00:15
av Holländaren
På ett par dagar är väl inte riktig hela sanningen :) Jag satte bara ihop fjolårets motor som den var då och gjorde några små ändringar. Mao så låg det lite mer än 2 dagar bakom motorn, inget jag hittade på på onsdagkväll direkt ;)
Men om man inte räknar arbetstimmar så är den inte dyr, man kan bygga en likadan motor för 3000 kr inkl inköp av motorn, gasare o allt.

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 26 mar 2012, 08:56
av Evervärst 444
Jag tyckte den skotade på finnt ner mot banslutet :) och din slutfart var ju mer än godkänd för en one lunger bra med pulver :) Vad är den bromsad till den motorn ? och vad väger den på starten ? jag tror nämligen du har mer pulver än vad jag har i 444an!! mitt ekipage väger med mej på ca 300 kg på starten :shock: finns mycke att göra både på mej och chassi där ;) , 8,29 sek 93 blås över mål däremot för vass utväxling, varvade utt efter max 80-100m, och inslagen skulle ha varit högre den boggar i starten..

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 26 mar 2012, 11:32
av Holländaren
Vi har aldrig bromsat motorn men det kanske börjar bli dags nu :) Det lustiga är att förtändningen står extremt låg, ca 9 grader (fast tändpunkt på brytartändningen). Vi förstår inte riktig hur den kan gå såhär, för på både Lars motor och min nya krävdes det minst 15 grader för att ens få skotern att röra på sig. Och vi har sett i bromsbänken att några grader hit eller dit gör stor skillnad på effekten. Men det funkade ifjol så jag chansade att det skulle göra det i år också :)
Den är ju inte tung, den var ca 135-140 kg startklar ifjol och jag tror att jag tjänade ca 10 kg på skidorna och dynan. Så runt 205-210 kg inkl fullklädd förare skulle jag gissa att vikten hamnar på. Den var drevat för 125 km/t och den slutade aldrig accelerera så jag tror jag kan gå ner en kugg eller 2 på övre drevet till nästa gång.

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 26 mar 2012, 12:05
av Evervärst 444
hur var den enkla formeln för max fart ? min har 17/34 drev, 1,97 delning "standard everest drivhjul" varvar 8000 rpm

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 26 mar 2012, 12:48
av Holländaren
(delning*kuggar*varv*övre/nedre)/656 :)
I mitt fall alltså (1,97*9*8500*19/35)/656 = 124,7 km/t

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 26 mar 2012, 14:50
av Evervärst 444
Jag kom fram till 108,1 km/h ! finns nog en hel del att göra på variatorerna då :) synd bara att det är ett helt år till nästa sväng :)

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 26 mar 2012, 15:03
av Haggla
Evervärst 444 skrev:Jag tyckte den skotade på finnt ner mot banslutet :) och din slutfart var ju mer än godkänd för en one lunger bra med pulver :) Vad är den bromsad till den motorn ? och vad väger den på starten ? jag tror nämligen du har mer pulver än vad jag har i 444an!! mitt ekipage väger med mej på ca 300 kg på starten :shock: finns mycke att göra både på mej och chassi där ;) , 8,29 sek 93 blås över mål däremot för vass utväxling, varvade utt efter max 80-100m, och inslagen skulle ha varit högre den boggar i starten..
ja du borde ha max varv efter 10-15m egentligen så den jobbar rätt.
men jag tror dessa enstånkare tror att de har mer kubik och hästar än vad de egentligen vet om de vet nog inte att de är ganska små egentligen...... dvs de går på steorider de uppe i harads små och väldigt ettriga......motorer alltså.....

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 26 mar 2012, 15:12
av Evervärst 444
max varven hade jag nog efter 10-15m menar att den hade växlat klart redan efter 80-100 m:) slarva när jag skrev. men jag gissar att det är mina variatorer som inte växlar fullt då !

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 06 apr 2012, 01:02
av Holländaren
Hmm satt just o räknade lite.. Och om vi räknar tiderna på det där andra systemet där inte reaktionstiden ingår så körde jag 2 st 7er på Ede-draget o var dessutom några hundradelar snabbare än Lars och Fredrik som också körde 7er. Min bästa kvaltid var då 7,9415 så det var en rätt så hög sjua kan man säga, Lars och Fredrik körde 7,96 och 7,99 utan RT. Kval 1-3 på 5 hundradelar, jämt o bra :thumbright: Kronberg körde sen 7,89 i hans första elimineringsrepa och det var dagens snabbaste tid för enstånkarna. Men det var kul att vi har kommit under 8 sek då med dom :)

Jag får väl ha som mål att köra 7:or hela tiden nästa säsong, istället för såna här gränsfall ;) Men en vettig variator på det här så jag kommer iväg, då blir det nog bra.

Kommer dessutom bygga en ny motor på sidan om, den här ska jag inte röra för den verkar ju fungera alldeles utmärkt. Men det är så kul å bygga nytt så man har svårt å låta bli :mrgreen:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 11 feb 2013, 00:16
av Holländaren
Efter att ha sett på ovalen igår så kom gnistan tillbaka :)
Så nu ska det skruvas lite inför backtävlingen!

Motorn är igång igen, eller var bättre sagt. Efter jag fick igång den så började jag plocka isär den för översyn, jag tror att vevlagrena börjar ha gjort sitt nu. Konstig för dom är ju knappt 30 år gamla :mrgreen:
Det var så bråttom ifjol innan Ede-Draget så insuget jag gjorde då såg förjävligt ut, fanns lite fula kanter som måste begränsa flödet reält. Annars såg det hela bra ut, kolven såg ut som ny trots att den har varit med 4 race nu varav 3 på sommaren.
Sen ska portningen ändras en aning, inte mycket för cyllen levererar bra som den är, men det var bråttom även med portningen ifjol och det ska bara finas till lite.
Sen ska det dit en 102a igen. Hoppas bara att man lyckas utan att spränga hela motorn den här gången ;)

Och så ska det dit en 307 matta vilket borde göra den en aning stabilare pga bättre viktfördelning, och så lite högre kammar så man inte spinner bort allt.

Sen ska det dit en annan tändning, fjädern på min brytare börjar vara slut och det går inte å varva mer än 9000 nu.

Så nu hade man lite å göra igen :)

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 11 feb 2013, 02:01
av marino carlsson
Härligt du blev inspirerad så vi får lite projekt att följa ;)

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 12 feb 2013, 13:44
av Holländaren
Då var drivhjulen beställda.. Det fick bli 7 kuggars, dom har nån mm större diameter än original drivhjulen jag kör med nu, så det är bara hoppas att mattan går dit också då.
375 kr styck hos rinab och 209 kr hos mekonomen som dessutom är en av våra sponsorer så det blir lite rabatt på det också. Valet var inte speciellt svårt iaf ;)

En ny drivaxel blir det också, en 6kants axel alltså, vi får se vad det blir för nåt.

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 12 feb 2013, 14:18
av Gunnar
Blir det hjulboggi?

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 12 feb 2013, 15:59
av Holländaren
Nej, behåller samma boggi som jag har nu (Ski-Doos med aluskenor alltså).
Men jag har 1,97/289 Camoplast matta nu och den vill jag ha till Elanen, och har en 2,52/307 med ca 22-23mm kammar liggandes, så därför måste jag byta drivhjul. Och drivaxeln har flänsar, och då finns det inga 2,52 drivhjul till den, så därför blir det axelbyte också. Iofs så kan det kanske gå att svarva ur drivhjulen lite och borra hål så dom går att bulta fast på flänsarna :) För en ihålig axel med flänsar är ju lättare än en solid sexkantsaxel ;)

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 12 feb 2013, 16:08
av Gunnar
Fick som förmig att de var hjulboggi på den.

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 12 feb 2013, 16:37
av Holländaren
Nej det har varit glidboggi sen jag byggde den :)
9872.jpg
På den där bilden syns det också bra att en 289 matta egentligen är för kort. Nu kommer vändhjulen hamna 9 cm längre bak vilket borde bli mycket bättre. Iom att man är så lång som man är så ligger all min vikt ganska precis där mattan slutar, och egentligen all vikt på hela skotern sitter bakom drivaxeln. Får man en 9 cm längre matta så blir det lite mer vikt fram och mindre bak, och jag funderar på om man skulle ha flyttat tanken till nosen också, det är ju bara några kg men lär inte göra saken sämre.

Då kanske man får lite mindre sånt här, och sånt som i profilbilden ;) (nog för att det ser fränt ut men man kan ju som inte hålla stumt när det där händer..)
17.jpg

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Postat: 12 feb 2013, 21:01
av Gunnar
rätt tänkt me längre matta, har du inga styrstål på raceskidorna?