Sida 5 av 5

Re: Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"

Postat: 08 mar 2012, 08:08
av Pontus
Längst ner har ni en liten bonusbild från när jag byggde pipan. Ska testa att köra med indragen stinger som har en invändig kona på 1.4 gånger stingerdiametern. Läste någonstans att det kan vara "the shit". Om det stämmer eller inte lär väl märkas så småning om :)

Re: Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"

Postat: 08 mar 2012, 10:03
av jag 3000
Det ser riktigt bra ut, men är du säker att cylindern är från en srv? tycker det ser ut som den har det "lilla" reedhuset som var på vikingens cylindrar (märkta 8h800), men det kanske är bilden som luras? :)

Re: Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"

Postat: 08 mar 2012, 10:29
av Pontus
Ja den ska enligt uppgift vara från en av de första SRV, med samma cylinder som till Excel-V och Vikingen.

Re: Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"

Postat: 08 mar 2012, 10:34
av SS440-80
Första årsmodellerna av SRV hade de mindre reedkorgarna. Samma som Viking, XLV och Excel-V. (även samma storlek på SS) Topplocket är samma på SRV och Excel-V meninte på Vikingen som har lägre komp. XLV:n vet jag inte vilken topp det sitter på.
Är sagt tidigare att det ger bättre gasrespons i mellanregistret med de mindre än de med större reedsen. Men att de med större skulle ge lite mera på maxvarv. Nu är nog det en sanning med modifikation det också, för det som begränsar SRV:ns effekt är mestadels ett totalt värdelöst insugsrör.
En Excel-V med de små reedsen ger 58hk medans en SRV med de större reedsen ger 56hk. Enda skillnaden förutom reedkorgarna är utformningen på insuget.
Bild
By dalkarl at 2012-02-20 Insug Excel-V Insug SRV

Så det här blir nog en superenstånka :) Kör hårt Pontus :thumbright:

Re: Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"

Postat: 08 mar 2012, 10:40
av Gunnar
intressant! vad är det för längd på BR vevstaken?

Re: Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"

Postat: 08 mar 2012, 10:42
av Pontus
Minns jag nu rätt så är den 120mm

Re: Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"

Postat: 08 mar 2012, 10:45
av Gunnar
Jag tycker att excel-v har ett bättre avgassytem än srv, kanske därför den ger nån häst mer..

Re: Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"

Postat: 08 mar 2012, 10:48
av Bennet
Pontus skrev:Bennet, så sant, nu hade jag faktiskt chansen att hinna åtgärda problemet, får bara hoppas att det inte dyker upp fler innan helgen. Har tappat nog med tid på detta, har inte ens hunnit börja fundera på variator, drevning, bestyckning etc.

Variatorn är fortfarande min orginalare med hemmalättade vikter +någon distansring mot fjädern. Kanske inte helt optimalt... När det gäller drevningen ska jag nog i smyg kopiera Marinos setup och hoppas att min motor varvar mer än hans ;)
jo vi får hoppas att allt håller så du får köra lite. angående variatorn så vet jag inte hur den ser ut men nog tror jag din lösning fungerar, kör med samma typ av lösning på min också.

Re: Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"

Postat: 08 mar 2012, 11:48
av SS440-80
Gunnar skrev:Jag tycker att excel-v har ett bättre avgassytem än srv, kanske därför den ger nån häst mer..
Kanske.... men då borde det vara ett vedertaget begrepp att "skaffa ett EC-system" då tjänar du ett par hästar direkt.
Tror personligen att det ligger hos insugsflödet. Nu går det inte att bara slänga dit ett EC-insug för då hamnar förgasaren i luftburken på SRV:n, sedan så är det ju bara modellerna -80 till -82 som det gäller.

En cool grej jag hittade nyss är att cylindrarna med de små reedsen ligger som "RACE-PARTS" för SRV -85 till -91.
Länk till -86 :) http://www.boats.net/parts/search/Yamah ... parts.html

Re: Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"

Postat: 09 mar 2012, 12:52
av Pontus
Blev en sen kväll igår och inte helt utan bekymmer...fast när man fuskbygger får man skylla sig själv, det går inte att hänga upp pipan i endast avgasflänsen ;)

Resultatet ser ni på första bilden. Reparation och nya fästen till avgassystemet, sedan var det problemet ur världen.


Fick dessutom ge mig på variatorn en vända till igår eftersom den växlade på tok för fort, motorn hann aldrig få upp några varv och orkade därefter inte varva ut när variatorn redan växlat. Som tur var hade Marino en fjäder på hyllan som fixade biffen, hoppas jag. Hann aldrig provköra med nya fjädern eftersom klockan började vara mycket och grannarna har känsliga öron. Men inne i garaget spann den på rätt fint så jag hoppas den beter sig på liknande sätt i morgon! :)


Tillverkade nya styrstål också då jag misstänker att jag mest skulle varit ute i vallarna annars, om jag nu får upp någon fart på åbäket :P

Re: Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"

Postat: 11 mar 2012, 14:46
av Pontus
Ja ovalen blev inte riktigt vad jag hoppats. Skotern gick inte alls som planerat, saknade massor med varv i toppen och dessutom tokskar den efter första varvet.

Kommer ta en "skoterpaus" nu och lägga energin på andra projekt, tex bröllop, husförsäljning och rejsmoppen. Men innan nästa skotersäsong lär väl motivationen komma tillbaks och då tar jag nya tag! Målet nästa år att vinna totalcupen ;)

Re: Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"

Postat: 11 mar 2012, 20:30
av marino carlsson
"Thats the spirit"

Re: Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"

Postat: 12 mar 2012, 17:57
av Forsnäsmopar
Synd att vi inte fick se den sträcka ut sig i helgen, hoppas det löser sig å att du kommer igen nästa säsong.

Re: Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"

Postat: 12 mar 2012, 20:37
av Pontus
Ja nästa säsong kommer jag definitivt igen! Problem är till för att lösas och nu känns det som jag har ett helt okej objekt att utgå ifrån :)

Re: Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"

Postat: 25 nov 2012, 11:21
av Fribban
Hejhej,

Hur går det med din motivation? :D

Riktigt rolig tråd att följa! Kämpa på....

MVH:Niclas

Re: Yamaha BR 250 RR - "Rosa Racing"

Postat: 18 jul 2013, 09:40
av dyrvold
Intressant läsning. Har också handlat en br 250 men det blir ett orginal projekt för barnen. Hoppas du återkommer med nya tag.