Sida 4 av 10

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 14 nov 2011, 19:50
av Embretsen85
Haggla skrev:ja det är ju så att dessa "experter" inte alltid är experter de vet en hel del kan prata men gissningsvis har du áll expertis du kan tänka dig här på forumet, många kunniga och som delar med sig. jag har skälv haft 50mm förgasare på 200cc utan bekymmer så den biten sitter i justeringar för dig om du vill ha 42mm, sedan vänta på snö och boka 2dar för justeringar så borde du komma någon vart och skriv vad du prövat och hur det blev så har du lite sparad data på papper iaf.
jo det är ju så :) men jag vet ju att andra har kört med 45mm på srv. men frågan är ju hur mycket mer effekt kan det bli med 42 i stället för 34. för storleken är ju inte allt, det ska ju även vara bra flöde och gashastighet på luften, det är då vad jag har hört folk prata om iaf.

men vilken storlek på munstycke kan man börja med om jag ska sätta dit 42 igen? jag har ju 290 i 34 gasarna ska man börja med 300 i dom kanske för 400 är ju förstort iaf.

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 14 nov 2011, 19:56
av Embretsen85
Gunnar skrev:Loggade ni inte nått vid bromsningen?
BSFC och avgastemp är ju nått man vill veta.
jag är inte så mycket hemma på det är med bromsning så jag vet inte vad BSFC är för nått. nej dom har inte så dom kan se avgas temp
bara bränsle flödet till förgasarna. men sen har jag avgastemp på skotern och det gick upp till bara 450 grader på fullgas då
och nu när jag fick den att gå bra så steg den till 570 grader på fullgas så den får säkert för mycket fortfarande men vilja inte bestycka ner
nå mer nu tanke på att jag hade 15+ grader i garaget så får vänta tills vintern börjar nångång :)

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 14 nov 2011, 20:39
av Haggla
[/quote]men vilken storlek på munstycke kan man börja med om jag ska sätta dit 42 igen? jag har ju 290 i 34 gasarna ska man börja med 300 i dom kanske för 400 är ju förstort iaf.[/quote]

450!! pröva.............och få höra sedan hur det gick........ ;)

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 14 nov 2011, 23:36
av marino carlsson
Stora gasare behöver stora munstycken..

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 15 nov 2011, 08:24
av Haggla
en motor är som en vepanna behöver bränsle för att producera värme..........enkelt utryckt iaf en rotax den matar man tills den kvävs sedan tar man ner lite då går den bra :-)

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 15 nov 2011, 15:48
av Embretsen85
okej jag ska prova igen sen med 42 gasare när jag jag har fått ihop motorn igen :)

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 17 nov 2011, 21:12
av pete71
...är jag helt ute och cyklar men är det inte så att snålt ställd gasare = motorn går för varm, eftersom att bränsle kyler motorn??
I alla fall är det så när man mappar bilar, när man håller ordning på avgastempen....det är INTE att rekommendera att
ge för snålt på topp då man troligtvis bränner hål i kolvar osv.
Såg förövrigt att biltema har avgastempgivare med mätare för en billig slant, men då behöver man ju 2st också.
Kanske kan vara värt att ha även under körning, då väderleken kan spela ett spratt, samt höjdskillnaden och syremättnad mm.
Vad vet jag???
Sorry för trådkapningen
/Peter

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 17 nov 2011, 23:02
av Haggla
pete71 skrev:...är jag helt ute och cyklar men är det inte så att snålt ställd gasare = motorn går för varm, eftersom att bränsle kyler motorn??
I alla fall är det så när man mappar bilar, när man håller ordning på avgastempen....det är INTE att rekommendera att
ge för snålt på topp då man troligtvis bränner hål i kolvar osv.
Såg förövrigt att biltema har avgastempgivare med mätare för en billig slant, men då behöver man ju 2st också.
Kanske kan vara värt att ha även under körning, då väderleken kan spela ett spratt, samt höjdskillnaden och syremättnad mm.
Vad vet jag???
Sorry för trådkapningen
/Peter

det kan vara tvärt om också för får den dåligt med soppa så orkar den inte upp i temp............men rätt enkelt sätta i stora munstycken typ 10 steg större än man haft innan och se skillnaden.

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 18 nov 2011, 06:53
av Gunnar
Som Haggla säger så sätter jag in dom största jag har sen går jag neråt tills den börjar gå bra.

MEN han som bromsade motorn borde ha sett det när han mätte "bränsleflödet"/ BSFC

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 18 nov 2011, 18:26
av SS440-80
Mulle har alla bromsningar sparade i datorn, så det är bara att du ringer till honom och förklarar läget så går han in i dumburksarkivet och ger dig BSFC-värdet. Lätt som en plätt.

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 21 nov 2011, 16:33
av Embretsen85
nu är det så att jag håller på att sätta ihop motorn igen efter ett lager byte men glömde märka upp
tändningen någon som vet hur den ska stå? Finns det någon markering att mäta i från på vevhuset och tändplattan?

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 02 dec 2011, 15:11
av Embretsen85
Har nu satt ihop motorn igen och jag har köpt en srv rephand bok så man fick veta hur tändningen skulle stå.
Men håller nu på med att bygga om insugen igen för jag ska montera en bost-bottle :)

återkommer med bilder när dom är klar :)

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 10 dec 2011, 13:57
av Embretsen85
jag glömde ta ett kort på insugen när dom blev klar så det fick bli en bild på när dom är moterad :)

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 10 dec 2011, 14:57
av Gunnar
snyggt! men du sätt dit klammer på bränsleslangarna, tråkit om en skulle lossna och skotern tar eld

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 10 dec 2011, 20:04
av Embretsen85
Tack :) ja det är nog bäst man gör det för man vill ju inte att den ska ta eld.

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 11 dec 2011, 13:15
av Embretsen85
nu har man vart ut för första gången och fått prov kört skotern :) den rör på sig riktigt bra faktis :)
så nu är det bara och boka en ny tid för bromsning oss mulle :D

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 13 dec 2011, 11:59
av Embretsen85
på fredag kl 10 ska man vara hos mulle igen för bromsning och hoppas verkligen på bättre
resultat denna gång :)

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 13 dec 2011, 19:49
av Gunnar
De blir intressant! skriv ner all fakta som du bara kan. temp, bsfc, varvtal osv vid varje bromsning.
Testa även att ge den mer förtänding. ja testa allt du kommer på, ibland hittar man nån xtra hk om man tar bort nått som man har byggt dit också.

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 16 dec 2011, 15:16
av Gunnar
Hur gick det?

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Postat: 16 dec 2011, 19:01
av Embretsen85
det gick väldigt bra förutom att när vevhuset blev varmt så sjönk det 4hk men det blir säkert bättre när man kör då det kyler mer, plus att jag kan gå ner 3 storlekar till på hög fart men bättre för fett än för snålt :)