Yamaha EX500
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till.... #485
ja justde, hittade ett par reeds från en SS440 som nästan passade i ex cylindern. Dom har fler små läppar och ser mycke mer flödesvänligare ut än ex440. fram me slipstiftet och putsa lite för de var inte många mm som skulle bort mätte jag fram.
men på ett ställe var de lite mindre matrial än vad jag hadde räkna me och såklart gick slipstiftet igenom där ...
De blir nya tag i morron
men på ett ställe var de lite mindre matrial än vad jag hadde räkna me och såklart gick slipstiftet igenom där ...
De blir nya tag i morron
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till.... #485
lite bilder från idag då "folkrace motorn" börjar ta form...
Har ingen sån där man skruvar i tändstifthålet så det fick bli en "raggarlösning" gick rätt bra att ställa tändningen på 1.7
Knarksprutan åkte fram också...
EX440 / SS440
nya tag i morron då....
Har ingen sån där man skruvar i tändstifthålet så det fick bli en "raggarlösning" gick rätt bra att ställa tändningen på 1.7
Knarksprutan åkte fram också...
EX440 / SS440
nya tag i morron då....
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till.... #485
Roligt titta lite på Yamaha ibland också!!!!! Jobba på Gunnar!
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till.... #485
dax för en lite uppdate hur veckan har varit...
Började veckan me att skruva ihop motorn me lite gammla delar som jag hadde över,en folkracemotor med beggade kolvar, packningar osv..
Kolvringsgap på 2-2.5mm klämspalt på 2.5mm typ... Finns det olika toppar till 433an? för jag börjar tro att topparna kommer från GP. jaja, tänkte jag och skruvade i motorn, sen började de jävlas. motorn gick bara på en burk, bra gnista och blöta stift. kollade tändningen 10gånger och justerade hit å dit (hmmm, undra vad den står på nu?) rev isär motorn igen (nu är vi på tisdagskvällen vid 23) hittade igen fel. Bytte tändspole, stift och tändplatta men den gick inte. Onsdag: Bytte svänghjul och CDI box men NÄÄ den gick inte..
Felsökte elsystemet och då hittade jag en kabel som var skadad (vit/svart)som gick till ena triggen, fixade den och pang, den gick på båda burkarna.. då var jag som nöjd för den kvällen..
Torsdag, nu jävla ska jag ut å testköra. Rotade i mina lådor efter några vikter och fjädrar, blev 51g och en 170/300 fjäder. De här kommer bli räjs, kollade lite snabbt om det fanns bromsar och att jag hadde skruvafast de viktigast.
Drog igång skoter och smög iväg lite sen fällde jag fullt och böööööl, den ville inte gå på höga varv, hepp tänkte jag. bränslepump eller skit i förgasare trodde jag.. rengjorde förgasaren och bytte pump i sammaveva. ut å testköra, kom en bit sen stannade den och det luktade soppa men vad har nu hänt tänkte jag och öppnade huven och lyste me min mobillampa... aha soppa slangen till förgasaren hadde jag glömt stoppa tillbaka. Tur att det inte blev nån gnista i mitt super elsystem, tänkte jag. stoppade tillbaka slangen men vågar jag starta när hela motorrummet är drängt i soppa... skottade i lite snö sen drog jag i snöret och puttrade hem men när jag såg verkstan så Fällde jag upp choken och gasade då varvade den upp.. Bra in i verkstan och byta munstycke.
Gick från 240 till 290, fattar inte varför men den ville ha mer soppa och de är ju bara att ge den de.
Ut å testköra, nu svarar den på gasen och drar upp till 7000, ok de tar jag i morron...
Fredag: sammlade ihop alla remmar jag hadde och testkörde men nä den orkade inte växla ut helt, är ca3cm kvar på skivan. Fick den att varva lite mer med en rem från en Rev800 men den är ju för tjock så de gick inte. Just innan dom stängde rembutiken så handlade jag på mig 2st nya remmar som jag ska testa i morron.
Blir även att lätta vikterna, då kanske den orkar växla ut helt och jag får mina 7500vpm...
De bästa me den här vecka är i allefall att jag har tappat 2.5kg
Började veckan me att skruva ihop motorn me lite gammla delar som jag hadde över,en folkracemotor med beggade kolvar, packningar osv..
Kolvringsgap på 2-2.5mm klämspalt på 2.5mm typ... Finns det olika toppar till 433an? för jag börjar tro att topparna kommer från GP. jaja, tänkte jag och skruvade i motorn, sen började de jävlas. motorn gick bara på en burk, bra gnista och blöta stift. kollade tändningen 10gånger och justerade hit å dit (hmmm, undra vad den står på nu?) rev isär motorn igen (nu är vi på tisdagskvällen vid 23) hittade igen fel. Bytte tändspole, stift och tändplatta men den gick inte. Onsdag: Bytte svänghjul och CDI box men NÄÄ den gick inte..
Felsökte elsystemet och då hittade jag en kabel som var skadad (vit/svart)som gick till ena triggen, fixade den och pang, den gick på båda burkarna.. då var jag som nöjd för den kvällen..
Torsdag, nu jävla ska jag ut å testköra. Rotade i mina lådor efter några vikter och fjädrar, blev 51g och en 170/300 fjäder. De här kommer bli räjs, kollade lite snabbt om det fanns bromsar och att jag hadde skruvafast de viktigast.
Drog igång skoter och smög iväg lite sen fällde jag fullt och böööööl, den ville inte gå på höga varv, hepp tänkte jag. bränslepump eller skit i förgasare trodde jag.. rengjorde förgasaren och bytte pump i sammaveva. ut å testköra, kom en bit sen stannade den och det luktade soppa men vad har nu hänt tänkte jag och öppnade huven och lyste me min mobillampa... aha soppa slangen till förgasaren hadde jag glömt stoppa tillbaka. Tur att det inte blev nån gnista i mitt super elsystem, tänkte jag. stoppade tillbaka slangen men vågar jag starta när hela motorrummet är drängt i soppa... skottade i lite snö sen drog jag i snöret och puttrade hem men när jag såg verkstan så Fällde jag upp choken och gasade då varvade den upp.. Bra in i verkstan och byta munstycke.
Gick från 240 till 290, fattar inte varför men den ville ha mer soppa och de är ju bara att ge den de.
Ut å testköra, nu svarar den på gasen och drar upp till 7000, ok de tar jag i morron...
Fredag: sammlade ihop alla remmar jag hadde och testkörde men nä den orkade inte växla ut helt, är ca3cm kvar på skivan. Fick den att varva lite mer med en rem från en Rev800 men den är ju för tjock så de gick inte. Just innan dom stängde rembutiken så handlade jag på mig 2st nya remmar som jag ska testa i morron.
Blir även att lätta vikterna, då kanske den orkar växla ut helt och jag får mina 7500vpm...
De bästa me den här vecka är i allefall att jag har tappat 2.5kg
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till.... #485
Ja du Gunnar, du verkar ha haft en tuff vecka.
Hoppas att belöningen kommer på lördag och att allt fungerar.
Hoppas att belöningen kommer på lördag och att allt fungerar.
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till.... #485
Ja, belöningen brukar komma tillslut kämpa på!
/Per
/Per
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till.... #485
haha, ja vi får se om den orkar uppför backen, motorn känds inte pigg...mogge skrev:Ja du Gunnar, du verkar ha haft en tuff vecka.
Hoppas att belöningen kommer på lördag och att allt fungerar.
Hoppas att jag får ihop racemotorn till skellefteå men de ska nog gå om jag lägger till några timmar på dygnet
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till.... #485
nä de här går inte, i me kaffet och ut å testköra, några minus är väll ingeting för en karl..
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till.... #485
Nya remmen funkar fint i -27 men har fått gå från 290 till 330 i huvudmunstycke idag, stiften är fortfarande lätt vita.
Har nått 7200 med 51g vikter.
Har nått 7200 med 51g vikter.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till.... #485
vars ska den ligga varv mässigt?? (sådan motor)
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till.... #485
jag vill varva 7500 me min hemmabyggda pipa. std. 48hk/7000 om jag inte mins galet...
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till.... #485
har skicka ett par cylindrar på borrning, blir 73mm borr.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till.... #485
Köp gpx toppar och bygg motorn till f/a
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till.... #485
mmm, ångrade lite att jag skickade iväg alla toppar... men de får bli senare när jag har köpt några nya.spider66 skrev:Köp gpx toppar och bygg motorn till f/a
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500
kollade över skotern lite snabbt på lunchen och upptäkte att jag kunde lyfta trotterln ca5mm till på fullgas, kanske är det dom sista varven som har gömt sig där.. Har även muttra i 45 i lågfart också. Ska byta fläktkåpor då det är trasiga gänger på ALLA skruvar och då tänkte jag även gå igenom förtändningen. Provkörning på Måndag.
Nu tar jag helg och åker ut till stugan me RX1an
Nu tar jag helg och åker ut till stugan me RX1an
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500
När får du dina cylindrar?
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500
de är ju nått jävla tåg som ligger ivägen för mina kolvar... annars hadde jag haft cylindrar och kolvar i morron
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500
Det är nånting som ligger i vägen för mina kolvar också men jag vet inte vad.Dom skickades från usa för 2 veckor sen
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500
blev ingen testkörning idag då jag är förkyld så jag tyckte de var smart att vila en dag. kolvarna kom idag men jag hinnar inte få ihop racemotorn till helgen så de blir att åka me folkracemotorn.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500
Har du hittat nån pipa?
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member