Sida 4 av 6

Re: Et 340 vässning

Postat: 18 feb 2014, 15:38
av Evervärst 444
Fråga dej i stället så här varför vill du ha pipor som är avstämda för högre varv än vad din portning är ämnad till för varvtal :) allting måste lira! Finns som tyvärr inga genvägar :/

Re: Et 340 vässning

Postat: 23 feb 2014, 22:17
av Egåån
Bingo!
Efter jag kört motorn ett tag så är veven vinn igen. Bara att klyva motorn igen och rikta veven, samt bränna ihop den hårt så in åt helvetet!!

Skulle hört med er kunniga om ovations vev är identisk med ETns vev?

Re: Et 340 vässning

Postat: 12 mar 2014, 15:26
av Egåån
Uppdatering!
Har skaffat packningar och ny vevaxel.
Veven är från en Ovation 340.

Nu sitter jag och putsar motordelarna åt Noice makers och börja spåna på att göra om motorn till fartvind kyld.
Tror ni motorn kommer gå för varmt på banan om man gör om den vart fartvind kyld.
Motorn kommer bara gå cross.
20140312_145134.jpg
20140312_145144.jpg

Re: Et 340 vässning

Postat: 19 mar 2014, 22:17
av Egåån
Har dragit igång den nu med dubbla förgasare.
Resultat=
http://www.youtube.com/watch?v=BNwlUiWU ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Tro ni flotören har fastnat?

Re: Et 340 vässning

Postat: 19 mar 2014, 22:22
av Holländaren
Det ser ut som att du har kopplat in soppan på evakueringen? Du ska koppla in soppaslangarna på dom där det bubblar soppa nu.

Re: Et 340 vässning

Postat: 19 mar 2014, 22:29
av Egåån
Jahaa, Jag var nästan lur på det. Men när jag fick gasarna var de två slangarna från evakueringen ihop kopplad i en t-koppling.
Men då kanske det finns hopp om dubbla vm 30 ändå :)
Tackar för svar Holländaren :)

Re: Et 340 vässning

Postat: 19 mar 2014, 23:25
av marino carlsson
Kör med fläkt

Re: Et 340 vässning

Postat: 20 mar 2014, 09:18
av Egåån
Okej. Då får den fortsätta vara fläktkyld.

Re: Et 340 vässning

Postat: 20 mar 2014, 19:57
av Egåån
Hej! Nu är slangarna rätt kopplade men nu spottar den ur evakueringen istället. Är det ventilien till flotören som jävlas?

https://www.youtube.com/watch?v=T-g0Ian ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Resultat...

Re: Et 340 vässning

Postat: 20 mar 2014, 19:59
av Holländaren
Om lutningen på gasarna är lika stor som den ser ut så är det därför. Det är flottörnivån som jävlas och det kommer du nog inte kunna fixa till med den här lutningen. Mikuni rekommenderar max 20 grader.

Re: Et 340 vässning

Postat: 20 mar 2014, 20:05
av Egåån
jaha, Då är det bara att bryta nalta :P

Finns det andra förgasare som tål mer lutning?

Re: Et 340 vässning

Postat: 20 mar 2014, 20:06
av Holländaren
Jo, isf ska du ha en gasare utan flottörhus t.ex Keihin vore ju passande på en Yamaha.
Eller så skaffar du vinklade insugsgummin för att korrigera lutningen, kanske enklare ;)

Re: Et 340 vässning

Postat: 20 mar 2014, 21:47
av Egåån
Nu är felet ett minne blått... Kanske?
DSC01888.JPG
Nålen ovan flotör hade hängt sig. Nu går den upp och ned lika lätt som på andra förgasaren.
Testade köra den på tomgången och nu spottar den inte :)

Få se hur mycket rappel det blir i helgen ;)

Re: Et 340 vässning

Postat: 20 mar 2014, 23:33
av evin-rude
Jag har en ET400 vev. Den är ny. Har ett dubbelt lager på variatorsidan. Ligger i ett 340 vevhus. Har nog kvar en oljepump som ja byggt ihop med en packbox så att man kan få fungera. Har en cylinder oxå som är ganska så portad . Kan du kolla på om du vill. Körde själv med aaen xlt pipor på min ET. Drog till 9200rpm. Kört ifrån många större maskiner med den.

Re: Et 340 vässning

Postat: 21 mar 2014, 08:57
av Egåån
Lät läckert evin-rude! Har du en tråd på motorns bygge? :-)

Re: Et 340 vässning

Postat: 21 mar 2014, 16:39
av evin-rude
Nej ,det har jag ej. Hade behövt nån dokumentärfilmare som går efter mej. Har 16-17 skotrar o typ 5-6 bilar o typ allt är mod. Höll på med ET:n -02 nånting. Nån stal piporna när den stod parkerad. Tappade orken då.

Re: Et 340 vässning

Postat: 23 mar 2014, 20:38
av Egåån
Men vad säger du Evin-rude?!! Tror du få gå och hemsöka den personen!
Men det låter som du har nalta kunskap om du har modade 17 skotrar!! Du skulle fått tagit kort på alla dessa och gjort en tråd på dem.
Jag blev som nyfiken :)

Re: Et 340 vässning

Postat: 23 mar 2014, 21:00
av Egåån
Nu har ET:n varit på äventyr för första gången!!

https://www.youtube.com/watch?v=p8Ig7W2 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Var till fjälls i helgen och testade den!
Hittade många brister på maskineriet, Men den har hållit över en tank och redan där är man nöjd!
DSC00996.JPG
Det som är,
Den självantänder, dödaren får inte stopp på snurret!
Kan vara pga för mycket soppa och luft. ( Jag körde utan luft filter )

Det andra är att jag har hål i avgassystemet, samt svetsfog i grenröret.

Det tredje var variatorernas samspel. Jag har flyttat effekt kurvan för högt upp så när det går tungt orkar han inte varva. Men på hårdpackat varvar den hyfsat bra :)

Re: Et 340 vässning

Postat: 17 apr 2014, 23:04
av Egåån
20140417_212824.jpg
Vanlig slag:59,7mm
Japan slag:41,4
Borr:59,9
Topp:27,5ml/cc (Med packning)
Toppackning:1mm
Klämspalt:1,1mm
Klämspalt med packning:1+1,1=2,1mm
Vanlig cylinder volym: 3,1416x59,9x59,9x59,7/4000=168,2cc/ml
Japansk cylinder volym:3,1416x59,9x59,9x41,7/4000=117,5cc/ml
Vanlig kompressionsförhållande: 168,2+27,5/27,5=7,11:1
Japan kompressionsförhållande: 117,5+27,5/27,5=5,27:1


Svårt att svälja att jag bara har bara 7,11:1 ??? :?

Får kolla upp det ordentligt sedan.

Re: Et 340 vässning

Postat: 17 apr 2014, 23:30
av Holländaren
Japanerna kör med korrigerat kompförhållande, det är alltså bara räknat på volymen ovanför avgasporten.