Srx 440 -81 8k6

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Linka
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mar 2010, 20:27
Ort: Holmsund

Re: Srx 440 -81 8k6

Inlägg av Linka » 19 jan 2013, 22:14

Jaha... Den där Murphy som gillar att jävlas med allt å alla har varit hos mig nu rätt länge och vägrar att ge sig. Varit och försökt att få gnista till srx:n men icket, här är vad jag gjort:

Införskaffat en ny kabelstam från en 80:a.
Mätat upp den yttre tändspolen på snö å sjö och den gav rejält med gnista.
Skickat iväg cdi box där den blev uppkollad och testad så den ska vara hel.
Lindat om bägge spolarna i tändplattan.

Ikväll hade jag en polare som är jättehaj på el mm och vi provat med allt men det enda vi kunde kömma fram till vår att vi såg 1 gnista och sen inget mer.

När vi tog loss svänghjulet så upptäckte vi att det hade hänt en grej, det sätt gods från veven i svänghjulet så det var några gropar i veven samtidigt som det var typ knölar i svänghjulet, dom portades bort så nu slank svänghjulet på som det ska men ingen förändring. Nu har jag slut på idéer på vad jag kan göra. Byta hela tänddystemet kanske?
#108

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Srx 440 -81 8k6

Inlägg av spider66 » 19 jan 2013, 22:23

Har du rätt svänghjul? Kan du låna ett annat svänghjul att testa ifall ditt är trasigt
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Linka
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mar 2010, 20:27
Ort: Holmsund

Re: Srx 440 -81 8k6

Inlägg av Linka » 19 jan 2013, 22:47

Nä jag har ju inget annat svänghjul, en polare har en motor från en 79:a ned monterad men det passar väl inte eller?
#108

Linka
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mar 2010, 20:27
Ort: Holmsund

Re: Srx 440 -81 8k6

Inlägg av Linka » 19 jan 2013, 23:08

Såg att det verkar vara rätt svänghjul till plattan iaf.

Svänghjulet: F170-54 909K
Tändplatta: 909
Cdi box: Hitachi T1A01-32 8K2-10 908

Att det står "908" på cdi boxen och "909" på platta och svänghjul spelar väl ingen roll? För det jag lyckats googla fram så är det 9:an på cdi boxen som är intressant, den ska visst betyda att det är till en 80:a.
#108

Linka
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mar 2010, 20:27
Ort: Holmsund

Re: Srx 440 -81 8k6

Inlägg av Linka » 20 jan 2013, 14:25

Nån som vet om man kan ta hela tänddystemet från en srv -82 och smälla på på srx:n?
#108

Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Re: Srx 440 -81 8k6

Inlägg av wiktorin » 20 jan 2013, 18:32

Linka skrev:Nån som vet om man kan ta hela tänddystemet från en srv -82 och smälla på på srx:n?
Tveksamt, passar nog bättre från en EX440.
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Srx 440 -81 8k6

Inlägg av spider66 » 21 jan 2013, 10:28

Har du testat att ha nödstopp,tändningslås och stoppknappen urkopplad?
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Linka
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mar 2010, 20:27
Ort: Holmsund

Re: Srx 440 -81 8k6

Inlägg av Linka » 21 jan 2013, 11:50

Yes box, allt sånt är bortkopplat. Jag fattar nada, kansvänghjulet pajja på nåt vis så att gnistan fförsvinner?
#108

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Srx 440 -81 8k6

Inlägg av spider66 » 21 jan 2013, 12:08

Linka skrev:Yes box, allt sånt är bortkopplat. Jag fattar nada, kansvänghjulet pajja på nåt vis så att gnistan fförsvinner?
Det ska tydligen kunna göra det.Henke hade råkat ut för det på en -76:a
Men ett -80 svänghjul borde du ju kunna få låna av nån. Jag tror du hade kunnat testa med din polares -79 Är nog bara vikten som skiljer mellan dom.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Linka
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mar 2010, 20:27
Ort: Holmsund

Re: Srx 440 -81 8k6

Inlägg av Linka » 21 jan 2013, 12:39

Ok, då ska jag testa, bara så att man ser att det finns hopp om liv iaf. :-) Då ska jag testa hans svänghjul, såg att det finns lite på eBay om jag inte får tag på nåt här i krokarna.
#108

Linka
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mar 2010, 20:27
Ort: Holmsund

Re: Srx 440 -81 8k6

Inlägg av Linka » 10 feb 2013, 22:13

Japp, då är det dags för en uppdatering på srx:n. Nu finns det gnista och jag har även hunnit sladda runt litegrann för att känna på hur den känns och det känns så rätt. :D I helgen hade jag fått låna ett tändsystem och jag satte dit svänghjul samt tändplatta men min cdi satt kvar. Ingen gnista. Så då satte vi dit den andra cdi:n och vips så varde det gnista. Startade upp den men gen gick bara ett tag sen dog den igen. Kollade gnistan igen och den fanns kvar så då tömde jag tanken på gammal soppa och hällde i ny fräsch soppa och den startade igen. Lyckan var total så jag tog och firade med en folköl. :lol: Det var som att han ville sucka in som då man skulle nöp in gasen men det beror nog på att remmen är dålig. Nu blir det att snygga till den bland alla kablar och bränsleslangar som jag har dragit ur och det är bara ett ormbo allt där nere nu men det ska som sagt snyggas till. Blir även att köpa en ny rem samt att byta variator till en comet 102c, köpte en färdig bestyckad för race på ebay så det blir att prova den oxå. Kanske blir alldeles för hårigt för min original motor men men... ja nu är det som att livet kom tillbaka till mig igen. Jag hade även tänkt att byta förgasare till ett par vm 38:or, vad tror ni kan vara en bra bestyckning på dessa? Ska jag börja på typ 400 och kolla vad som händer? Sen undrar jag om det finns nån som kan avvara ett ski-doo gashandtag eller dylikt? Orginal verkar det som att vinkeln eller vad man kan säga blir fel för jag då jag justerar in trottlarna så att det är fullgas när man håller fullt så blir det typ nästan halvgas på tomgången. Tyvärr blev det inga kort för min telefon är på lagning men det kommer så fort jag kan ta några kort.
#108

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: Srx 440 -81 8k6

Inlägg av FunnyCar » 10 feb 2013, 22:42

Härligt! Fasiken vad kul! :thumbright:
Ja man undrar var första problemet var om det var och är fortfarande den repade cdi´n eller om det var nere på tändplattan .
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Linka
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mar 2010, 20:27
Ort: Holmsund

Re: Srx 440 -81 8k6

Inlägg av Linka » 10 feb 2013, 23:02

Jag fy tusan så skönt att den går iaf. Ja jag tror ju att det är cdi:n som spökat hela tiden eftersom vi provade med min cdi och det lånade tändplattan och svänghjulet och den var fortfarande död. Men då vi bytte cdi så funkade det. Så om den är trasig än fast den är lagad eller om det rent utav är fel modell kanske?
#108

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: Srx 440 -81 8k6

Inlägg av FunnyCar » 12 feb 2013, 22:41

Det lilla jag prövade var byta cdi-box, tändspole ,stift och hattar... Risken är ju att även min andra box är död, men det får vi snart veta. Är snart dags för den att tjänstgöra igen. Motorn på väg ihop.
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Linka
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mar 2010, 20:27
Ort: Holmsund

Re: Srx 440 -81 8k6

Inlägg av Linka » 12 feb 2013, 23:34

Härligt mackan, blir kul att se fler srx:ar ute på banorna. Nu skulle jag bara ha portat upp cyllarna och gjort lite annat trim. ;)
#108

Skriv svar