Blizzard SS 277

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 12 nov 2011, 21:07

Precis, det blir mindre å göra med drevbyten helt enkelt. Sen vill jag tycka att det måste bromsa också om nedre drevet ligger i ett oljebad, men hur mycket det vet jag inte, kanske inte är så farlig. Tycker ändå att det måste vara en fördel om det inte ligger i nåt olejbad.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 13 nov 2011, 20:19

Idag blev det att svarva lite axlar :)

Först upp var sekundäraxeln som skulle ner till 25,0 för att få på ett vettigare lager.
Sen åkte Mach 1ans drivaxel in som vi skulle sätta Blizzard splines på. Först så kortade vi in den.
Bild

Sören fick sköta svarven :)
Bild

Sen när den var rätt längd så borrade vi ett ca 15 mm hål i den.
Bild

Sen satt det kvar en axel stump i chassit jag fick så det tog vi och svarvade ner till 15 mm med presspassning. Lagret och packboxen ska sitta på stumpen eftersom Mach 1ans lager är för stor för Blizzens kedjehus. Så blev den iaf, delvis ihoppressad.
Bild

Efter det här var det bara pressa ihop hela vägen, svetsa fast, och så tillbaks med drivhjulen. Men det glömde jag då ta en bild på.
Är helt nöjd med resultatet, sen om man lyckas få på några lager på axlarna också får vi se nån annan dag för jag var tvungen å fara hem efter det här.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av marino carlsson » 13 nov 2011, 22:12

Well done. Bara man har verktyg så går det då göra vad som helst.. Den kommer bli giftig i slutändan när du får till detta. Lite bättre utgång än med olympicen
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 13 nov 2011, 22:20

Jo det är guld värd att ha tillgång till en svarv när det gäller såna här projekt. Och så snälla kompisar som ställer upp och sköter svarven åt en också eftersom man aldrig gjort det själv :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av marino carlsson » 13 nov 2011, 22:23

Ja det är roligt med kompisar som ställer upp. Erik har väl otaliga timmar med mig i telefon, i garaget osv men nu försöker man betala tillbaka det med att hjälpa andra kompisar som är på väg in i träsket ;)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 15 nov 2011, 01:36

Det blev lite fel med variatoraxeln, lagerläget blev typ 2 hundradelar för stor för att lagret skulle gå på (fast jag hade det i ugnen i en kvart), så det får vi göra om. Men allt hamnade på rätt ställe iaf :)

Men här var då den nya axeln med allt på plats. Sidohjulen var inte dom finaste men gratis är bra.. Funderar nästan på kapa bort drivpiggarna på dom för jag tror inte dom gör så mycket nytta iaf i det här skicket. Men det borde räcka gott o väl med mitthjulen.
Bild

Lyckades faktiskt få allt på plats o var tvungen å se om dreven gick dit.. nedere drevet är ett trippel drev men det ska nog tas ner till dubbel för trippel kedja känns lite overkill på en enstånka och den rullar ju inte lättare med en extra rad på kedjan.
Bild

O här fanns det gott om plats... Hjulen blev ju lite mindre än orginal nu för utväxlingens skull. Orginal hjulen (13 kuggars 1,97 delning) är ungefär samma storlek som 10 kuggars 2,52 och det här var då 9.
Bild

Sen var det bara konstatera att det blir nog bra det där, så då var det dags att fortsätta göra iordning bulken. Slipade bort en hel del kanter som blev kvar tidigare, och så tillverkade jag en täckplatta för hålet jag kapade för att få plats med motorn. Det blev att återvinna en bit av buken, man ska inte köpa ny plåt i onödan ;) Jaja så slutade det för dagen iaf:
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Gunnar » 15 nov 2011, 06:57

Ser räjsit ut! ska du köra utan sträckare??

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 15 nov 2011, 15:48

Nog ska jag ha en streckare, det var bara det att jag hade plockat bort dom när kedjehuset skulle in i ugnen och jag ides inte sätta tillbaks dom bara för bilden ;)
Det här var minsta drevningen jag har, 15/44 alltså, och den här kedjan råkade vara exakt rätt längd. Fast det är ju då en trippel kedja och alla övre drev jag har är dubbla så det blev inte rätt iaf.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Hotpistons » 15 nov 2011, 15:51

Av erfarenhet så vet jag att det inte är så lyckat att köra utan olja med den typen av sträckare som sitter orginal i dom kedjehusen.
Men det finns inget så vitt jag vet som en går lättare än en kedja i oljebad. förutsatt att oljan har drift temperatur....
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 15 nov 2011, 15:59

Hmm, alltså jag ska ju inte köra med snustorr kedja men jag vill inte ha nåt oljebad bara. Ska se hur sträckarna ser ut i olympicens kedjehus för det är samma typ i den också.
Fast iofs kör jag nu med det här drevet så blir det inte mycket till oljebad förens det tar i. Då kanske man klarar av saneringen också när det ska bytas drev, händer ändå inte så ofta att man byter på tävling.
Det där med drifttemp gör ju det hela lite problematisk för oljan hinner nog aldrig komma upp i drifttemp under en tävling. Möjligtvis på ovalen men på dragrace eller backtävling lär den vara kall o stel hela vägen.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Hotpistons » 15 nov 2011, 16:30

Nä det är sant. men med varmkörnings bock så gurglar man ju inte bara ur soppan som skvalpar runt i vevhust utan det snurrar ju på lite i kedjehuset oxå :D
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 15 nov 2011, 22:34

Idag satte jag ihop tunneln och bulken lite provisoriskt med bultar, för att kunna fortsätta med resten. Tänkte bygga klart allt först, sen plocka isär och fräscha upp.
Satte dit drivaxel, boggi och matta för att se på ett ungefär var hålena till boggin måste hamna. Men det blir nog att räkna på det istället så man slipper borra fel ;)

Såhär blir stuket ungefär.
Bild

Tunneln blev lite för kort nu med 307 mattan och mindre drivhjul. Men det löser sig nog.
Kan annars gärna ta emot lite bilder på 5500 som det är bytt till 307 matta på för att se hur ni har gjort där bak.
Bild

Förarvyn blir nåt sånt här. Grejerna är bara ditlagda för att få en ide om hur det passar.
Bild

Och framifrån ser det ut såhär, huven kanske kommer hamna några cm lägre längst fram, jag vet inte än. Det beror på hur mycket plats som finns för styrarmarna för det ser ut att kunna bli lite småtrång där.
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av mogge » 15 nov 2011, 23:06

Bara du lackar den vit och dekalar svart/röd så kommer detta att bli snyggt :thumbright:
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av marino carlsson » 16 nov 2011, 05:41

Du kan ju kika lite hur min förlängning är på 7500 för det är ju samma längd på dem.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 17 nov 2011, 03:17

Nu har jag kommit på lösningen där bak.. Det får bli en ny tunnel :thumbright: Har redan funderat på det tidigare men ett par PM med Hasse senare så var jag övertygad om att det var rätt väg att gå. Själva aluplåten blir inte speciellt dyr och Sören kan bocka den på jobbet, och en tunnel är ju inte världens mest avancerade grej direkt.
Fördelar är flera, man kan göra den rätt längd på en gång, och ge den rätt vinkel där bak på en gång också (ska vara som på RV chassi), och så kommer den inte redan vara full i hål. Annars blir den i princip likadan, samma höjd och allt.
Tror det kan göra rätt mycket för helheten, och har man nu varit så dum att köpa en ny huv så måste ju resten se bra ut också..

Vad som hände idag var att jag var förbi Sören som hade fixat variatoraxeln. Fast jag glömde ta med den när jag for därifrån :roll: Men jag fick med mig en ny motorkudde iaf så motorplattan moddades en aning, nu kan jag sänka motorn lite till plus att det nu kommer gå att göra plattan justerbar.
Sen blev det att modda styrbågen så det gick in under huven, plus kapa lite vikt från den.
Satte dit styrarmana också för att se om dom kommer ta i huven, vilket dom antagligen kommer göra men det får jag lösa sen, det blir nog inga större bekymmer. Ett större bekymmer är hur jag ska få fast huven på chassit.. För det hade jag inte riktig tänkt ut än. Finns lite idéer men det är inte lätt å bestämma sig :)
Och så har jag börjat fundera ut en dyna också. Kommer nog antagligen utgå från en 5500 dyna som ska kortas in och sänkas. Den står på tork nu och imorgon kanske den får smaka på kniven.

Så slutade det för dagen iaf, motorn sitter där och huven gick ner. Den kommer nog kanske bli en cm eller 2 högre på baksidan men annars så stämde allt :)
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Hotpistons » 17 nov 2011, 11:01

Ja jag är ju oxå inne på en ny bandtunnel. Har du fått tag i flygplans alu ?
Eller vad är mer fel eller rätt.. att bocka en ny tunnel med dags datum eller kapa om en tunnel från en summit ??
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 17 nov 2011, 16:14

Hotpistons skrev:Ja jag är ju oxå inne på en ny bandtunnel. Har du fått tag i flygplans alu ?
Eller vad är mer fel eller rätt.. att bocka en ny tunnel med dags datum eller kapa om en tunnel från en summit ??
Jag vet inte alls vad det är för plåt, om det skulle vara nåt speciellt. Men 1250x2500x1,5 är den iaf så mycket vet jag :lol:
Jag har frågat Marino förut om det gick bra att göra en ny tunnel och det fick man, och jag är varken den första eller den sista som kommer köra med en nybockad tunnel. Den kommer ju vara typ en kombination mellan 5500 och 7500 tunnel, den blir inte på nåt sätt modernare än det som satt där från början förutom att själva plåten är ny. Men som sagt har det sina fördelar att ha en ny tunnel men det är mest bara för utseendets skull. För prestandan blir det nog snarare en nackdel för den kommer förmodligen bli ett kg eller 2 tyngre än orginaltunneln (1,5 mm plåt ist för 1,0). Jaja, jag ser då inga problem med det iaf, att nytillverka gamla grejer är inte samma sak som å ta nya grejer ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Hotpistons » 17 nov 2011, 17:46

Nja det va inte så jag tänkte. utan mer att jag står inför samma problem som du. å vet inte riktigt hur jag ska bete mig.. ;)
Klart man måste få göra en ny tunnel då grejorna ibland är i sånt skick att det bara känns hopplöst..(se min tunnel)..
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 17 nov 2011, 17:49

Men nog är det väl bara du bockar :) Då får du det som det ska vara iaf och ingen kan säga nåt om det. Ser nån ett summit chassinr på tunneln så kan du ju räkna ut hur det kommer sluta.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Hotpistons » 17 nov 2011, 18:24

Jo helt klart. Tänkte bara plåt som plåt.. kommer åndå se ut som orginalet innan jag är färdig.

Nåväl är ett tag kvar innan jag kommit så långt å Haga plåt ligger rätt nära :D
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Skriv svar