Sida 3 av 11

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 10 okt 2011, 20:28
av easy360s
Som sagt, lugn nu men jag var förbi och kikade lite på variatorerna och tog lite bilder.
Men är det någon som har någon aning om vilket steg jag ska ha på helixen, alltås hur pass spännd fjädern ska vara? Skalan är 1-6. Här kommer en bild på det:

Bild

Skidor:

Bild

Förgasare: (Ska beställa öppna filter)

Bild

TRA`n:

Bild

Och en pepp bild som jag tog på jobbe idag :)

Bild

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 11 okt 2011, 08:54
av Evervärst 444
Storsjö gissar Jämtland, har ni redan snö ?

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 11 okt 2011, 09:10
av easy360s
Evervärst 444 skrev:Storsjö gissar Jämtland, har ni redan snö ?
Nära ;) Härjedalen, ja de kom nog en 10-15cm i helgen. :lol:

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 11 okt 2011, 10:01
av marino carlsson
Ang variatorn.. Allt är ju ett samspel mellan varitatorerna. Sätt den i mitten tills du fått provköra och utgå ifrån det.

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 11 okt 2011, 12:36
av easy360s
marino carlsson skrev:Ang variatorn.. Allt är ju ett samspel mellan varitatorerna. Sätt den i mitten tills du fått provköra och utgå ifrån det.
Just, just, vad är funktionen då? ju spänndare fjädern är ju starkare blir den i början eller? Är lika bra att någon som kan detta med variatorer ger mig en förklaring ang funkitonen och hur växlingen förändras. Har noll koll på variatorerna men vill gärna sätta mig mer in i det så man förstår funktionen :) Är väl en hel vetenskap skulle jag tro ang skick på variatorerna också men bara man har en överblick ang funktionen iaf! Kanske någon skulle starta en tråd ang variatorer? Hårdare/mjukare fjäder i pirmä respektive sekundär, tyngre/lättare vikter, Kalibrering överhuvud taget?

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 11 okt 2011, 16:57
av marino carlsson
Ja du det är som sagt bara en utväg å det är att testa sig fram.

Spänner du fjädern i sekundären så kan man väl säga den får enklare att hålla motorn i varv om det går tungt. Går du på med tunga vikter mot en mjuk fjäder tex så kommer den att gå hårt på sekundären vilket innebär att sekundären måste kunna hålla emot. Dessutom så vid en hårdare spänd sekundär får man en bättre backshift, vilket innebär att om du släpper gasen och tar om på en crossbana så tar det i direkt pga att remmen klivit upp på sekundären igen. Lika med att du fått in rätt växel på en bil när du ska bju benet ur en korsning.

Vikterna styr enkelt sagt varvtalet. Sen har du ju även profilerna på vikterna och vars vikten sitter i vikten så att säga. Har du en vikt som är tung runt sin axel och smal längst ut matar den på hårt i början och ju tyngre det går för motorn desto lättare blir vikten när variatorn växlar ihop. Vikten blir ju aldrig lättare vid högre varvtal men förstå hur jag tänker.

För å sluttryck på primärfjäder styr även det hur hårt och på vilket inslag du skall ta dig iväg. Har du en extremt trimmad motor kanske den inte går under 6000 varv å då behöver du en fjäder som orkar hålla emot primärvariatorn tills du nått 6000 varv. Sen har fjädern även ett sluttryck och är den för hård fjädern för vad motorn orkar med så kommer den inte att växla ut helt på skivorna vilket gör att din teoretiska toppfart inte ens blir i närheten. Har du för styv sekundär kommer det övervarva och den orkar inte heller då växla ut. Har du för tunga vikter orkar den heller inte varva ut iom att du inte får upp motorn i det varvtal den behöver för att leverera effekt. Har du för lätta vikter kommer det övervarva vilket då innebär enkelt att du kliver över motorns effektkurva och tappar enormt med effekt.

Har du en fiskevåg så kan du mäta hur hård förspänning du har på sekundären och de ska ligga runt 7kg ungefär, det är tydligen en bra början.

Sen är allt givetvis ett samspel som man måste få att fungera. Det är ett enormt arbete och jag liksom du kunde inte ett smack om variatorer för ett tag sedan. Nu börjar jag förstå vad alla pratat om. Sen är det att evigt testa sig fram för att förstå vad som verkligen händer. Med text är det lite svårt att förklara exakt men nu har du ovan en del parametrar att klura på.

En Powerblock variator var bra att börja med för att det var så lätt att justera den vilket gjorde att man orkade pilla på å fick på så sätt se vad som hände när man gjorde si eller så.

TRA-variatorn som du har på din är en väldigt bra variator men inte den enklaste att lära sig med. Du behöver lite specialgrejor för att plocka isär den bland annat.
Du har ramper och viktbultar osv istället för vikter å fjäder att bry sig om som det är i en comet, p85 osv..
TRA-variatorn är dessutom väldigt dyr att hålla på med men när den väl fungerar och är som du vill ha den rätt problemfri.

Hoppas det ger dig någon hjälp.

Mvh Marino

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 11 okt 2011, 20:12
av easy360s
Tackar! Väldigt bra föklarat tycker jag! Då ska jag pröva mig fram! :) vet att de är mycket special grejeer till TRA men jag har det mesta och resten kan jag låna så där har jag tur! men som sagt väldigt tacksam för hjälpen när jag aldrig hållit på med variatorer! :)
Nu gubbs tar vi och kliver över till soffan och motvilligt pressar i oss ett gäng fotbollspilsners va!?

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 11 okt 2011, 20:13
av marino carlsson
Sverige - Holland.. Here we come!

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 11 okt 2011, 22:52
av easy360s
Haha, ja vad ska man säga! pilsnern kanske inte var så svår drucken som de lät.. ;)

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 12 okt 2011, 10:59
av Haggla
hupp hupp!!! du har glömt något på förgasarna.............. :idea:

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 12 okt 2011, 11:55
av easy360s
Haggla skrev:hupp hupp!!! du har glömt något på förgasarna.............. :idea:
Vad menar den här mannen då mån tro?

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 12 okt 2011, 16:36
av Haggla
easy360s skrev:
Haggla skrev:hupp hupp!!! du har glömt något på förgasarna.............. :idea:
Vad menar den här mannen då mån tro?
hepp hepp!! kanske ska ha fästen till slangarna så de inte far av förgasarna, du har ju trots allt en rotax under huven och höga farter har ställt till det förr.......

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 12 okt 2011, 17:10
av marino carlsson
Förtydligande: Fästen = slangklammer ;)

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 12 okt 2011, 18:58
av easy360s
I see! klyftigt där! :)

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 12 okt 2011, 22:07
av easy360s
Testade dremmeln på Evert idag, smaken av järnflis i käften är oerhörd men förhoppningsvis andas 444an lite lättare i vinter!

Bild

Bild

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 14 okt 2011, 10:21
av easy360s
Idag ÄNTLIGEN! fick jag åka på ultraljud och se nästa generations förare! ;)

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 14 okt 2011, 17:40
av Phazer-85
Då får man grattulera, passa på att mecka nu innan den pluppar ut, brukar bli minskad garage tid som följd ;)

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 14 okt 2011, 20:10
av Forsnäsmopar
easy360s skrev:Idag ÄNTLIGEN! fick jag åka på ultraljud och se nästa generations förare! ;)
Bara att gratulera... :thumbright:

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 14 okt 2011, 21:26
av easy360s
Tackar! :) Ja jag ska försöka få allt i sin ordning en nog ska man väll göra någon hetts timme ibland! ;)

Re: Blizzard NijeShuan, Nu börjar de!

Postat: 15 okt 2011, 12:14
av Evervärst 444
Stort grattis :thumbright: Fick min första i december i fjol, mindre tid blir det övers. men nog går det bra ändå man hinner i alla fall.