Yamaha srv 540 (557cc) -81

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Embretsen85 » 28 okt 2011, 00:49

manke skrev:blev lite nyfiken på kolvarna , vilken Ø är det och vilketfabrikat är det. det största jag hittat som är till för srvn är 74.5 då blir det 557cc enligt wiseco, är sugen att borra mina cyllar större då jag 74.5 borr. mvh manke
sorry jag som räknat lite fel, stämmer bra det du skrev
SRV 540-81 Såld

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 -81

Inlägg av Embretsen85 » 28 okt 2011, 00:50

Haggla skrev:
Embretsen85 skrev:
SS440-80 skrev:SNYGG!
Vad har du tänkt med DG-pipan? Alltså, vilket varvtal har du tänkt att lägga dig på med portningen? DG-pipor är enligt uppgift avstämda för ett maxvarvtal på 7000 varv, sedan så stendör de.
Tackar :D pipan går bra upp till 7250 varv, den ger 72hk vid 7250 varv på en standard motor och vid 7500 varv ger den bara 44hk :? men förstår inte varför det miskar så mycket, men det ska byggas en annan pipa, men det får bli till nästa vinter
:)
Är det den pipan du bromsat med???

/Stefan
ja det är de!
SRV 540-81 Såld

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Evervärst 444 » 28 okt 2011, 13:03

Tjenare är portningen gjord för specifikationerna på den pipan ? annars kan sånt ställa till med en hel del trubbel.

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Embretsen85 » 28 okt 2011, 23:19

Evervärst 444 skrev:Tjenare är portningen gjord för specifikationerna på den pipan ? annars kan sånt ställa till med en hel del trubbel.
Jag får då hoppas att han gjorde det iaf men det borde ju åtminstånde blivit bättre resultat tycker jag.
men får hoppas det blir bättre gas hastighet nu med mindre förgasare
SRV 540-81 Såld

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Gunnar » 11 nov 2011, 06:54

Hur gick det här då, fick ni ordning på "kurvan" ?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Embretsen85 » 11 nov 2011, 10:38

har inte haft nån tid än är för nån ny bromsning och täknte vänta till det blir kallare ute.
men jag tror det kommer bli bättre nu med mindre förgasare.

men jag tycker det är konstigt ändå att alla andra får dom att gå jätte bra med dubbla 42 men inte jag :(

så det kan ju även vara pipan med och jag vet ju inte vad dom andra har haft för pipa/pipor
men helst vill jag ha dubbla pipor med men får inte tag på några.
SRV 540-81 Såld

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Embretsen85 » 11 nov 2011, 10:57

någon som vet vart dessa finns att köpa? jag hittar dom inte på aaen iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=S-ciUFuPfNY" onclick="window.open(this.href);return false;
SRV 540-81 Såld

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Evervärst 444 » 11 nov 2011, 11:45

Embretsen85 skrev:har inte haft nån tid än är för nån ny bromsning och täknte vänta till det blir kallare ute.
men jag tror det kommer bli bättre nu med mindre förgasare.

men jag tycker det är konstigt ändå att alla andra får dom att gå jätte bra med dubbla 42 men inte jag :(

så det kan ju även vara pipan med och jag vet ju inte vad dom andra har haft för pipa/pipor
men helst vill jag ha dubbla pipor med men får inte tag på några.
Tror personligen inte att du har för stora gassare, vet dom som fått dubbla 40mm gassare att funka på i närmast standard 340cc, specielt om andra får dom att gå bra, hade du tappat effekt på låga varv hade man nog kunna skylla på gassarna, säger som en duktig motor byggare här i Piteå sa till mej : Man kan inte ha för stor/stora förgasare, bara för små. Min gissning är på att din pipa eller tändning alternativt och förhoppningsvis inte, att portning kanske felar.. allt måste ju som bekant lira för att det ska ge effekt, är det någonting som inte lirar tappar man direkt effekt. hoppas att du får till den :thumbright:

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av SS440-80 » 11 nov 2011, 16:01

Aaens racepipor finns inte att köpa som nyproducerade längre, bara singelpipan.

Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Re: Yamaha srv 540 -81

Inlägg av wiktorin » 11 nov 2011, 17:23

Embretsen85 skrev:då har man vart och kört skotern i bromsbänk hos m-performence i mora.
det blev dåligt resultat då mina vm42 gasare var för stor, men har nu satt ditt TMX34 i stället.

men sen värka även tändningen stå fel och jag vet inte hur den ska stå, så är det någon som
vet det så är jag väldigt tacksam om nån vill skriva det :)

jag skulle även vilja veta vad det där hålet som är under tändspolen vad det är till för nått? :)
Hej. Mulle borde väll veta vad som funkar till Srv. Han portade dessa maskiner när
Det begav sig. Har själv ett kitt från han, där är det (bara) dubbla mikuni 34, funkar bara bra.
Däremot ser portningen lite eljest ut på mina cylindrar. Han använde Decker och Psi pipor
I sina byggen
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Gunnar » 11 nov 2011, 20:42

Men nått måste vara totalt fel när kurvan ser ut så där. vad hadde du för Bsfc
Ställ tändingen på STD inställning och gör om bromsingen me dom stora förgasarna.

Men så klar har han som portat cyllarna fila fel så är det kör

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Embretsen85 » 11 nov 2011, 22:04

Jag har fått den att svara väldigt bra nu på hela registret med tmx34 gasare. men har nu fått ett nedre nål lager på ena staken
att glappa så nu lära man riva motorn igen :( och kommer då även borra dom där hålen på insug sidan på cyllen
som dom flesta säger är första trim steget på srv.

Jag såg även att mina cylindrar har blivit blank polerade av kolvarna på både insug och avgas sidan
och var även några små repor :( kan det vara att jag har för litet kolvspel har ju smidda kolvar
har ett spel på 0,15mm ungefär nu

Mulle har ju brommsat en srv på nästan 90hk så då vet man att det finns effekt att kunna ta ur dom
ifs hade han psi pipa, men det borde kunna gå lika bra med dg pipan med tycker jag, eller vad tror ni?
SRV 540-81 Såld

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Embretsen85 » 13 nov 2011, 10:38

jag funderar även på att höja kompet lite då jag bara har 7kg nu, hur mycket mer komp tror
ni det blir om man fräser bort ca 0,7mm på topparna :)
SRV 540-81 Såld

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Gunnar » 13 nov 2011, 15:33

har du bara 7kg i komp? De låter inte så bra men det är kanske så att din mätare visar fel.
Du måste räkna ut vad du har för komp, börja med de.
Sätt kolven i öd sen häller du i olja i tändstiftshålet, håll reda på hur många cl det ryms

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Embretsen85 » 13 nov 2011, 20:41

Gunnar skrev:har du bara 7kg i komp? De låter inte så bra men det är kanske så att din mätare visar fel.
Du måste räkna ut vad du har för komp, börja med de.
Sätt kolven i öd sen häller du i olja i tändstiftshålet, håll reda på hur många cl det ryms
Ja det har jag, har även mätt med en annan mätare och den vissa med 7 kg
jag har även läst i verkstads handboken för srv där stod det att det ska vara 6 kg i kompförhålande orginal.
men kommer höja den till ca 9kg :)
SRV 540-81 Såld

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Gunnar » 14 nov 2011, 06:58

Kompressionsförhållande är ett tal som användas för att förutsäga prestanda hos förbränningsmotorer. Kompressionsförhållandet är lika med hur många gånger cylindervolymen måste pressas samman för att få rum i förbränningsrummet som finns mellan cylinderhuvudet och kolvtopp. Ett högt kompressionsförhållande är önskvärt eftersom det får motorn att generera mer mekanisk energi från en given mängd blandning av luft och bränsle. Men det kräver att bränslet tål det höga trycket och att inte pumpefekten blir för hög.
Kompressionstryck Många blandar ihop kompressionstryck och kompressionsförhållande. Det är helt olika saker, .
Kompressionstrycket mäts i tändstiftshålen ( varm motor.) Trycket talar om tätheten på kolvringarna. Även andra saker kan upptäckas, t.ex. om en toppackning har läck. Trycket mäts lämpligast med en kompressionsmätare.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Haggla » 14 nov 2011, 07:35

plocka isär motorn och låt någon hjälpa dig titta på det och sätta ihop allt/ mäta in, känns som lite si och så med en del saker ta inte illa upp men känns inte som du har kontroll på vad egentligen som händer i motor, förgasare etc. en bra förutsättning för bromsning är att skotern funkar bra innan då kan man du ju fin justera på plats som du förlarat verkar den inte gått så bra innan eller??, chassie ser ju ok ut men ingenting funkar bättre än sin sämsta del, Mulle har väl inte alltid varit direkt hjälpsam mot alla några jag kände förut (genom skotrar) har sagt átt det har vart bättre torka sig någon stans med pengarna än fara dit men det är nog kanske vilket humör han är på.
Spara dina pengar och låt någon annan hjälpa dig och lägg de på veven istället, det är egentligen ganska ointresant tycker jag iaf för det är lätt att stirra sig blind på siffror...... vad skotern ger man kan ju giissa mellan tummen och peken som de säger och justera den på det.

vad gäller kolvar är väl 0.15 ok kan ju tom mindre fast du har wiseco på det borret skälv tror jag att jag har 0.10 om jag inte har helr fel?? (ska kika lite vid tillfälle) på likvärdigt borr och wiseco men kolla spec vad de rekomenderar, vad gäller kolvar o cyllar i övrigt så tror jag du kanske har dålig olja kanske?? ska ju vara fina vid endast provkörningar

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Embretsen85 » 14 nov 2011, 16:38

Haggla skrev:plocka isär motorn och låt någon hjälpa dig titta på det och sätta ihop allt/ mäta in, känns som lite si och så med en del saker ta inte illa upp men känns inte som du har kontroll på vad egentligen som händer i motor, förgasare etc. en bra förutsättning för bromsning är att skotern funkar bra innan då kan man du ju fin justera på plats som du förlarat verkar den inte gått så bra innan eller??, chassie ser ju ok ut men ingenting funkar bättre än sin sämsta del, Mulle har väl inte alltid varit direkt hjälpsam mot alla några jag kände förut (genom skotrar) har sagt átt det har vart bättre torka sig någon stans med pengarna än fara dit men det är nog kanske vilket humör han är på.
Spara dina pengar och låt någon annan hjälpa dig och lägg de på veven istället, det är egentligen ganska ointresant tycker jag iaf för det är lätt att stirra sig blind på siffror...... vad skotern ger man kan ju giissa mellan tummen och peken som de säger och justera den på det.

vad gäller kolvar är väl 0.15 ok kan ju tom mindre fast du har wiseco på det borret skälv tror jag att jag har 0.10 om jag inte har helr fel?? (ska kika lite vid tillfälle) på likvärdigt borr och wiseco men kolla spec vad de rekomenderar, vad gäller kolvar o cyllar i övrigt så tror jag du kanske har dålig olja kanske?? ska ju vara fina vid endast provkörningar
jag skrev tidigare att jag har fått den att gå riktigt bra nu, det ända som är det var att motorrenoveringen här i ljusdal har missat att byta ett nål lager på veven. och sen att jag bara inte visste ved kolv spelet ska vara på smidda kolvar, men med tanke på att cylindern redan har blivit blan polerad av kolven på både insug och avgas sidan så måste det vara för tajt, för skulle det vara så att det är för stort så skulle även kolvarna vara lite sliten i nedre kant men det är inget slitet så på dom, och sen ang mulle så värkar inte han veta så mycket som dom flesta tror, för skotern bettäde sig exakt lika nu med dom mindre förgasarna tills jag satte i rätt storlek på högfarts munstycken, så med andra ord så var det för stora munstycken i dom stora gasarna med, han gick ner till 400 på hög fart och han sa att man kunna inte gå ner mer. men nu har jag 290 på högfart i tmx34 gasarna och den går klockrent.
SRV 540-81 Såld

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Haggla » 14 nov 2011, 17:14

ja det är ju så att dessa "experter" inte alltid är experter de vet en hel del kan prata men gissningsvis har du áll expertis du kan tänka dig här på forumet, många kunniga och som delar med sig. jag har skälv haft 50mm förgasare på 200cc utan bekymmer så den biten sitter i justeringar för dig om du vill ha 42mm, sedan vänta på snö och boka 2dar för justeringar så borde du komma någon vart och skriv vad du prövat och hur det blev så har du lite sparad data på papper iaf.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha srv 540 (557cc) -81

Inlägg av Gunnar » 14 nov 2011, 18:03

Loggade ni inte nått vid bromsningen?
BSFC och avgastemp är ju nått man vill veta.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Skriv svar