Sida 3 av 12

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 20 jan 2010, 01:05
av Holländaren
Kan säga att det flyger runt en och annan svordom genom garaget varje gång jag skadar lacken.. Men det verkar vara helt hopplöst just nu så det är väl bara acceptera det. Chassit var ändå inte i nåt utställningsskick direkt men det är ju kul om skotern ser bra ut när man står en bit bort iaf ;) Så fort jag satte foten på fotsteget så for lacken åt h-vete på kanten.. Men jag orkar inte bry mig just nu, jag får måla om till våren så får den stå o torka hela sommaren och då har den väl förhoppningsvis torkat till nästa vinter :lol:

Annars gick det bra idag.. Allt sitter ihop och motorn går. Dock glömde jag sätta dit remmen innan jag satte dit pipan och eftersom det är lite trångt mellan helixen och pipan så får montera bort pipan för att få dit remmen. Nu var det ändå för sent för att köra utan att få polisen på mig så det fick vänta tills imorgon.

Ett möjligt problem återstår.. Jag verkar ha väldigt dålig med skidtryck, när man lyfter i skidorna börjar det inte gå tung förens man lyfter upp skidorna ca en cm eller 2. Boggin verkar alltså ha blivit lite för hög, men jag ska provköra först sen får vi se om jag måste sänka ner chassit några cm. Att spänna dom främre fjädrarna hårdare eller mjukare verkade inte spela nån speciell stor roll för skidtrycket. Men som sagt, en provsväng först för mitt i allt så funkar det som det är nu ändå.
Sen ett annat problem är att gasaren gärna vill spotta ut lite bränsle på sidan när man stänger av motorn, trots en sprillans ny nålventil. Gasaren står i en liten vinkel och jag misstänker att nivån måste sänkas lite grann.

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 24 jan 2010, 00:06
av Holländaren
Ja idag var det då upp till bevis på ovalbanan!

Alla som har sett det allra första heatet vet ju hur det gick.. Kom inte riktig iväg pga att styrstålen hade bitit fast i isen, men när jag väl fick fart på den så gick den ju rätt så bra :) Jag stod nog kvar på startlinjen när dom andra började ta första kurvan, men efter första kurvan han jag ikapp och låg på andra plats precis efter Tomas Eriksson med Yamaha 292:an. Gas i botten på rakan och så var jag förbi, man blev ju lite förvånad själv :) Jag låg nu först (för första gången i min burkarcups karriär!) och byggde upp en bra försprång och i sista kurvan började det ticka från motorn. Där blev det lite snabbt tänkande och slutsatsen blev att det hur som helst var kört och om det inte rasar nu kommer det rasa i nästa heat eller finalen. Backade alltså inte (hade ingen aning hur mycket försprång jag hade) utan gas i botten på slutrakan också och där dog motorn! Jag hann till ca 2-3 meter ifrån målet........ :roll:

Ingen smäll eller nåt annat dramatiskt utan den bara tvärdog som att man skulle ha ryckt bort nödstoppen. Jag var nu ganska säker på att jag hade hål i kolven så vi tog upp stiftet så fort jag kom tillbaks i depån men kolven såg hel ut. Dock ingen komp, eller iaf jävligt lite.. Ville inte börja skruva där ute i kylan och hur som helst fanns det inga reservdelar till såna här ras, så det var bara kasta in handduken.
Det jag tror har hänt är att ringen har expanderat efter 1½ varv med mycket gas i botten, och att den har börjat ta i avgasporten och till sist har gått av. Hur stora skadorna är återstår att se men lösningen har jag redan kommit på så det blir nog säkert bra.

Synd att den inte höll så länge men jag är ändå helt nöjd! Att jag är nöjd är nästan en underdrift för jag är mer än nöjd!

Om det är nån som har bilder eller film på min körning så kan jag gärna ta emot, vore jävligt kul å se :)

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 24 jan 2010, 19:31
av FunnyCar
Helt sjukt vad den gick!
Hoppas du hinner få ihop den till dragracingarna, en giftig maskin är född!
Bra jobbat! Klart ett intressant bygge.

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 24 jan 2010, 22:17
av Bennet
trist att den gav upp, men den såg ut att går riktigt bra innan den gav upp.
sen undrar jag vart du har köpt tanken? den ser ut att passa perfekt till ett av mina objekt

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 24 jan 2010, 22:51
av Holländaren
Den ska sitta ihop igen till Vilhelmina racet om 3 veckor var väl tanken iaf!
Jag har rivit cyllen idag och det finns en hel del skrapmärken både på kolven och cyllen. Kolvringen var dock hel och såg inte alls dålig ut heller egentligen. Kolvtoppen var brun o fin så den har nog inte gått snål, topp packningen var hel också, toppen har inga skador, men tändstiftet såg jätte konstig ut, gnista fanns dock när jag provade idag. Hade 5 bar i komp nu och det var över 12 bar på fredag så nåt har ju hänt. Jag har beställt en överdim kolv och cyllen ska borras upp. Jag hann inte ens hona cyllen innan racet och det fanns redan repor på den från början.
Ska dock prova byta ringen och se hur det blir med kompet då för å se om det är kolven eller cyllen som är den största boven.

Det är många som undrar vars tanken kommer ifrån :) Men den kommer från Wahl Racing
Om man ska beställa så tänk på att tanklocket och nippeln inte följer med utan dom får man köpa separata (locket ligger under optional accesories).

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 25 jan 2010, 17:14
av Holländaren
Har idag kommit till slutsatsen att det inte har varit kolvringen som gjorde att motorn dog, utan det var tändstiftet som inte pallade med värmen längre. Stiftet var alldeles vit o konstig men kolven och toppen var bruna o fina så den har då inte gått för mager.

Det var ju lite skit att det skulle vara ett så enkelt fel egentligen.. Dock tror jag inte motorn hade hållt ihop ett till heat hur som helst då kolven skramlade reält och det fanns knappt nån komp kvar, så man hade väl knappt fått igång den.
Tur man lär sig iaf, men riktig synd att det nu ska ta ett år innan man får köra nån ovalbana igen för det är verkligen bland det bästa jag vet!

2 bilder har jag iaf också :)
Bild
Bild

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 25 jan 2010, 17:17
av Gunnar
vad kör du me kolvspel och ringgap? vad hadde du för stift?
Den låter riktigt arg, kul att den börjar rör på sig.... :thumbright:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 25 jan 2010, 17:41
av Holländaren
Gunnar skrev:vad kör du me kolvspel och ringgap? vad hadde du för stift?
Den låter riktigt arg, kul att den börjar rör på sig.... :thumbright:
Hann aldrig kolla sånt, hade redan monterat allt innan jag kom på att det kanske hade varit bra att kolla på det, men det såg mätt med ögonmått godkänt ut ;) Ska kollas upp lite noggrannare nu med nya kolven iaf..
Körde med BR8ES och det funkade fint på alla provsvängar men då hann man ju aldrig hålla stumt så länge som på ovalbanan.. Nu är det bara testa sig fram, ut på älven o hålla järnet en km eller 2 och se hur stiftet ser ut.

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 25 jan 2010, 17:55
av Gunnar
Holländaren skrev:
Gunnar skrev:vad kör du me kolvspel och ringgap? vad hadde du för stift?
Den låter riktigt arg, kul att den börjar rör på sig.... :thumbright:
Hann aldrig kolla sånt, hade redan monterat allt innan jag kom på att det kanske hade varit bra att kolla på det, men det såg mätt med ögonmått godkänt ut ;) Ska kollas upp lite noggrannare nu med nya kolven iaf..
Körde med BR8ES och det funkade fint på alla provsvängar men då hann man ju aldrig hålla stumt så länge som på ovalbanan.. Nu är det bara testa sig fram, ut på älven o hålla järnet en km eller 2 och se hur stiftet ser ut.
jag förstår att du inte riktigt hadde tid me sånt. Ta inte för snålt kolvspel, bättre att ligga lite högre på en sån här motor som går på full mutter hela tiden..
8or kanske inte var de rätt stiftet för speedrun... men som sakt man vet ju aldrig fören man har testa...

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 08 feb 2010, 20:49
av Gunnar
hur går de, har du muttra ihop motorn???

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 08 feb 2010, 21:01
av Holländaren
Det går inge vidare..
Kommer precis från garaget och har skruvat ihop motorn.. Nyborrad, ny kolv, och fixat till problemen som var. Så det var väl bara rycka i snöret och köra in den lite gran.. Det tyckte jag då...
Den tände till en gång och sen var den stendöd igen. Efter lite felsökning utan resultat så tänkte jag att vi gör väl ett komp prov då, eftersom både bränsle och gnista fanns.
Och där är nog problemet för kompet var 7 bar! Varför?? Nog för att ringen inte riktig har slitat in men iom att jag smetade på bra med olja innan monteringen så tycker jag att det borde vara tätt där iaf. Topppackningen är det inte heller.. Så det är väl bottendelen som återstår då... Mest troligt en packbox för det verkar då inte vara nåt litet läckage.

För så här lågt ska det väl ändå inte vara? Jag hade över 12 bar med en repig cylle och ny kolv (dock inkörd lite grann) så om nånting borde det väl vara högre nu när både cyllen och kolven är nya..

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 08 feb 2010, 22:42
av marino carlsson
Hojta om vi ska mötas halvvägs någerst inom kort då jag behöver delar från ditt land med..

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 29 dec 2010, 19:28
av Holländaren
Jahapp, då hade man provkört räsern första gången den här säsongen.
Bottendelen fick nya packboxar så nu är det tätt där igen. Och så blev det en ny cylle med ny portning, och den verkar fungera alldeles utmärkt än så länge :mrgreen:

Bara lite pill med variatorn och bestyckning kvar nu sen så är den stridsklar :)


F.ö felen som var ifjol var tokläckage i bottendelen, hade nog lite för bråttom när jag satte dit veven för det var full i packboxrester där, dom måste ha smält bort nästan på en gång. Samt felet som blev på ovalen var att kilen till svänghjulet gick av och svänghjulet visade sig stå ca ett kvarts varv fel. Var alltså därför den inte riktig ville när jag skrev i den här tråden sist.

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 29 dec 2010, 20:27
av Gunnar
ballt att den går. :thumbright:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 21 jan 2011, 03:04
av Holländaren
Snart så! Satte dit en lite (mycket) tunnare packning för att få ner squishen lite men då blev kompförhållandet visst 16,3:1 helt plötsligt. Så går det när man inte räknar innan man byter grejer... Bara göra en ny packning igen då. Men den gick riktig hård tills den började spika ;)
Annars har den fått sig en liten sänkning, hoppas att den blir lite stabilare nu för den känndes lite sådär livsfarlig under provsvängen. En ny toppfartsnotering blev det iaf men det var så mycket fel så jag vet inte om den är nåt å gå efter. 102 km/t var det iaf (på gps:en), men då spikade den som en tok, sekundären var alldeles för hårt spännt, den var för lågt drevat, och boggin satt väl inte så bra heller. Och så kanske den gick lite fet också men jag ska inte ändra nåt i gasaren förens jag får ner kompet. Så jag hoppas ju på att det blir en förbättring när allt det där är åtgärdat, om det inte blir det så blir jag nog lite besviken. Bara packningsbyte och bestyckning nu då så får vi se igen.

Kan väl bjuda på en spionbild från garaget också :)
Photo03692.jpg

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 21 jan 2011, 07:11
av Gunnar
Hehe, 100km/h me den är manligt! kör du på vanlig soppa?
Hur mycke förtändning har du me 16 :1 ?

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 21 jan 2011, 12:06
av Sno-Jet
Fint bygge! :thumbright: :thumbright:

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 21 jan 2011, 13:26
av Holländaren
Det var aldrig tänkt att bli såhär högt kompförhållande o ärligt talat så minns jag inte hur jag ställde tändningen. Vet att jag har suttit å funderat o räknat på det för ett tag sen men jag hittar inte tillbaks papprena. Mindre än orginal blev det iaf men hur mycket det minns jag då inte :)

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 21 jan 2011, 16:01
av ElanDude
har du fått tag i och monterat någon blizzardhuv på den ännu?

Re: Projekt Blizzard -70 clone

Postat: 21 jan 2011, 21:40
av Beretta
Jäddrar, vilken speed!

Vad har du fått för farter på den gula raketen i bakgrunden? ;)