Et 340 renovering
Nu har etn fått ett bättre "garage" !
Det är inte ens gräsunderlag.
Yess, paket till mig
En Mikuni 34 mm Trottelfögg!
Det medföljde även en gasvire som kändes i stort sett ny, nånting så lättgasad den kommer bli nu =) Inte som förut då man behövde nästan skjuta tillbaka gashandtaget
Okej, detta kanske inte är nåt direkt framsteg i renoveringen, men jag behöver få svar på dirverse...
Denna förgasare har ett 340's Munstycke, orginal sitter det 220, så detta känns ju helt klart för stort. Men gäller det samma sak med trottel som spjäll i munstycken? Är det så pass logiskt att de bara är att köpa ett 220s munstycke eller vad borde jag ha?
Här hade jag tänkt montera dessa stoppar, som om jag förstått de rätt, borde sitta där.
Men som synes på bilden är fästena trasiga, och detta på båda sidor.
Har försökt limma dit dom, men de fastnade förståss inte.
Är dom nödvändiga? Kommer jag nöta sönder mattan när den slår igenom om jag inte har dom där? Eller har nån nåt bra tips på hur jag ska fästa dom?
Mvh Mattias
Det är inte ens gräsunderlag.
Yess, paket till mig
En Mikuni 34 mm Trottelfögg!
Det medföljde även en gasvire som kändes i stort sett ny, nånting så lättgasad den kommer bli nu =) Inte som förut då man behövde nästan skjuta tillbaka gashandtaget
Okej, detta kanske inte är nåt direkt framsteg i renoveringen, men jag behöver få svar på dirverse...
Denna förgasare har ett 340's Munstycke, orginal sitter det 220, så detta känns ju helt klart för stort. Men gäller det samma sak med trottel som spjäll i munstycken? Är det så pass logiskt att de bara är att köpa ett 220s munstycke eller vad borde jag ha?
Här hade jag tänkt montera dessa stoppar, som om jag förstått de rätt, borde sitta där.
Men som synes på bilden är fästena trasiga, och detta på båda sidor.
Har försökt limma dit dom, men de fastnade förståss inte.
Är dom nödvändiga? Kommer jag nöta sönder mattan när den slår igenom om jag inte har dom där? Eller har nån nåt bra tips på hur jag ska fästa dom?
Mvh Mattias
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Heeej, riktigt nice det där bra jobbat det kommer bli en riktig PÄRLA när den är klar. :arrow2:
Senast redigerad av 1 skoterjocke, redigerad totalt 13 gånger.
Haha, nja jag är tveksam, den verkar ju aldrig vilja gå riktigt bra, men vi får väl se!skoterjocke skrev:Heeej, riktigt nice det där bra jobbat det kommer bli en riktig PÄRLA när den är klar kan jag lova. :arrow2: :arrow2:
Och när blir de att införskaffa din efterlängtade Ockelbo 600 så man får se en renoveringstråd på den också?
Har btw köpt ett 240 munstycke till den så de blir provstart i helgen! Nu behöver jag bara svar angående domdär gummistopparna i boogien...
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Et 340 renovering
Har skruvat lite i helgen, så ska uppdatera lite här då.
Kan ju börja med att säga att förgasaren verkade ge framgång!
Har ingen primer till den och choke finns inte tillgängligt på förgasaren, så fick bygga en manuell primer med en slang och tratt, och då vips hoppade den igång och gick fint några varv runt huset . Sen stängde JAG av den, den stängde inte ens av sig själv !
Ska väl testa den mera när det blir snöföre få se om den går som den ska nu ...
Förgasaren va inte direkt plug-and-play men nästan...
Anslutningarna mot cylindrar och luftburk var större i skotern än i förgasaren
Men vad löser sig inte med tejp och cykelslang?
Sen blev slaglängden på gashandtaget för kort nu med trottel... ( gashandtaget tog i styret innan trotteln va i översta läget)
De enda jag hade tillgång till va plattjärn, bågfil och en borrmaskin.
Distanserna klara
Monterat! Superb =) Funkar klockrent
Hmm, baken på min skoter ser inte vidare bra ut...
Var i kompisens garage för några dagar sen, och i hörnet stod denhär pärlan !
Kunde inte undvika att kolla lite på den, och nejmen se, den hade ju en finfin stänklapp =).
Hade en femtilapp på fickan så jag köpte den !
Så när jag kom till stugan blev det att rulla ut skotern på gräsmattan och börja montera.
Borrat ur nitar...
Maskerat och lackat om "balken" som håller fast stänkan
Ny stänka och lyftbågen monterad
Så skulle jag kolla på dynan lite
De högra fästet fram var trasigt, men de avhjälptes liksom gasen med en bit plattjärn
Nivåröret visade endast vara skitigt där man ska kolla, så jag vände de andra vägen och då blev det klart bättre:
Konstigt nog går det inte att köpa genomskinlig bensinslang längre.
Tror jag varit till dom flesta affärer i skellefteå som säljer bensinslang och ingen hade
Monterade inte tillbaka tanken och dynan då jag endå måste bort med de då jag ska dit med primern.
Så ni får se slutresultat på bakdelen vid nästa uppdate
Kan ju börja med att säga att förgasaren verkade ge framgång!
Har ingen primer till den och choke finns inte tillgängligt på förgasaren, så fick bygga en manuell primer med en slang och tratt, och då vips hoppade den igång och gick fint några varv runt huset . Sen stängde JAG av den, den stängde inte ens av sig själv !
Ska väl testa den mera när det blir snöföre få se om den går som den ska nu ...
Förgasaren va inte direkt plug-and-play men nästan...
Anslutningarna mot cylindrar och luftburk var större i skotern än i förgasaren
Men vad löser sig inte med tejp och cykelslang?
Sen blev slaglängden på gashandtaget för kort nu med trottel... ( gashandtaget tog i styret innan trotteln va i översta läget)
De enda jag hade tillgång till va plattjärn, bågfil och en borrmaskin.
Distanserna klara
Monterat! Superb =) Funkar klockrent
Hmm, baken på min skoter ser inte vidare bra ut...
Var i kompisens garage för några dagar sen, och i hörnet stod denhär pärlan !
Kunde inte undvika att kolla lite på den, och nejmen se, den hade ju en finfin stänklapp =).
Hade en femtilapp på fickan så jag köpte den !
Så när jag kom till stugan blev det att rulla ut skotern på gräsmattan och börja montera.
Borrat ur nitar...
Maskerat och lackat om "balken" som håller fast stänkan
Ny stänka och lyftbågen monterad
Så skulle jag kolla på dynan lite
De högra fästet fram var trasigt, men de avhjälptes liksom gasen med en bit plattjärn
Nivåröret visade endast vara skitigt där man ska kolla, så jag vände de andra vägen och då blev det klart bättre:
Konstigt nog går det inte att köpa genomskinlig bensinslang längre.
Tror jag varit till dom flesta affärer i skellefteå som säljer bensinslang och ingen hade
Monterade inte tillbaka tanken och dynan då jag endå måste bort med de då jag ska dit med primern.
Så ni får se slutresultat på bakdelen vid nästa uppdate
Senast redigerad av 2 Lindh, redigerad totalt 30 gång.
-
- Inlägg: 120
- Blev medlem: 08 okt 2008, 15:41
- Ort: Vilhelmina - Laxbäcken
- Kontakt:
Re: Et 340 renovering
Ser att förgasaren min kommit på plats! Slang och tejp,en väl beprövad metod Ser j*vligt bra ut!
Ski-doo Everest 440/500 -76
Arctic cat Pantera 5000 -79
Arctic cat Pantera 5000 -79
Re: Et 340 renovering
Grejer jag fick när jag praoade hos marcus skoterskrot, inkl "kopplingsshema" till h-värmarna, som förövrigt har ställbar värme (betalade nån hunka för primern dock)
Tog hem skotran till stället där renoveringen påbörjades då stugan ligger vid havet = blir vinter alldeles för sent...
Min fina eleganta inte allt för hållbara vagn... har förstärkt den nu då det var alldeles för tydligt att den skulle gå av xD
Nya asset Ja nog blev det bättre iallafall
Här ska fixas, varken helåhalvljusknappen eller nödstoppen funkade innan...
Sådärja. Allt funkar nu + snyggare. Har även gjort längre distanser till gashandtaget...
Det fanns en fettnippel på den gamla men inte på den nya!??
Gjorde bara såhär, men varför slutade man med nippeln för?
Det är ju konstigt då jag är nästan säker på att den nya kommer från en nyare modell.
Röret fixat, fanns fel hål som min släkting som svetsade upptäckte.
Lite färg...
Snygg övergång
Gjorde nåt slags hemmagjort galler av resterna av gallret, blev helt okej tycker jag
Har även tagit ut och startat den.
ETT ENDA RYCK så va han igång efter några primningar
Hastighetsmätaren + belysningen i den funkade!
Nödstoppknappen, hel och halvljus, och handtagsvärmarna också!
Succes!
Nu återstår bara en längre sväng då det kommit mer snö å se om han går utan att stanna
Re: Et 340 renovering
trevligt att elen funkar, nog tror jag att den kommer gå nu då du har bytt gasare, bra jobbat
En frisk motor tänder på varje varv!
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Et 340 renovering
Ser mycket bra ut, bra jobbat kul att allt fungerade.
Vi får väl kanske ta en tur om snön håller sig och jag tar och köper mig en skoter.
Vi får väl kanske ta en tur om snön håller sig och jag tar och köper mig en skoter.
Re: Et 340 renovering
"Jag 3000" hade rätt
Den verkar gå hur fint som helst, har kört två helger utan problem
Lite bensin tar den också, trodde faktiskt han skulle börja surpla nu då förgasaren kommer från en Everest 440, vilken enligt många tar bensin som bara fanken ...
Så nu får vi väl se, hoppas den funkar i vinter, men man ska inte vänta sig för mycket bara
Den verkar gå hur fint som helst, har kört två helger utan problem
Lite bensin tar den också, trodde faktiskt han skulle börja surpla nu då förgasaren kommer från en Everest 440, vilken enligt många tar bensin som bara fanken ...
Så nu får vi väl se, hoppas den funkar i vinter, men man ska inte vänta sig för mycket bara
Re: Et 340 renovering
En frisk motor tänder på varje varv!
Re: Et 340 renovering
Nu har den gått ca 50 mil sen senaste ingreppet!
Men jag bestämde mig för att höja den i boogien, iallafall på test för att göra en egen bedömning av hurvida det är bra eller dåligt, då vissa verkar säga att det blir mycket bättre, och andra att det inte ger nåt förutom att det blir fulare (vilket jag dock måste hålla med om, ju lägre desto snyggare. Men nu är den ju inte i särskilt bra originalskick ändå.)
Gjorde såhär:
Plattan gör boogien lite mer än 5 cm högre.
Fram gjorde jag inget förutom släppte balataremmen några snäpp så den boogien ligger längs marken hela vägen.
Och jag kan intyga att i djup pudersnö blev det en enorm skillnad, körde under en helt okörd kraftledning i nästan en meter snö, varav 30cm sockersnö (ingen skare under heller) utan att fastna. Och då var det delvis svag uppåtlutning och vi åkte 2 på skotern. Vilket vem som helst som kört en et340 kan intyga att den inte klarar orginal.
Ledegenskaperna kan jag inte avgöra än, men de lilla jag körde på led kändes det inte som någon skillnad.
Men dock upptäckte jag en sak som inte hade nåt med höjningen att göra:
På denna bild syns att mellan fästet som original ska sitta i tunneln, men nu sitter på höjningen, har ca en cm till godo från att ta i vändhjulet.
Men här på andra sidan är det knappt en halv mm ifrån, om det inte rent tar i!
Eftersom hjulet på bilden där det inte tar i är nött, så måste jag ha bytt plats på hjulen när jag bytte kullager, vilket betyder att jag ej orsakat detta, utan det måste ha gått osett förbi när jag gick igenom boogien från början. Konstigt att det inte börjat nötas nåt på det andra hjulet dock.
Iaf så blev det att ta ut boogien igen, och det var inte helt otydligt varför det tog i.
Böjd axel Svingen såg inge vidare ut heller...
Jasi då blir det skoterskroten och köpa delar igen
Re: Et 340 renovering
Dessvärre var alla boogiedelar till ET slut på skroten, men det löste sig iallafall tack vare en kille på farsans jobb!
Han försökte först att böja tillbaka den gamla axeln, dock resulterade det i alla skruvhålen blev tämligen ovala
Så då svarvade han en ny axel!
Sedan lagade han sprickorna och märkena efter fjädrarna i svingen också, otroligt skicklig kille! Ser som nytt ut! Han gjorde först en kopparplugg som stacks in i röret så att det inte skulle bli några ojämnheter på insidan.
Som nytt
Och betalningen: En fika efter lunchen på fredag =)
Sedan gjorde jag nya fästen för gummiklossarna. Nåja... det är väl typ 4de gången jag svetsar, och det var med pinnsvets, så det blev inget vidare snyggt. Men jag hoppas det håller, och det syns ju knappast så.
Lite färg så blev det lite bättre iallafall.
Då var det klart att monteras igen!
Dock gjorde jag en förfärlig upptäckt
Ajajaj... kommer detta leda till ett extremt slitage och att mattan kommer vara obrukbar inom en snar framtid, eller håller den måntro???
Uppenbarligen råkade jag anmäla mig till race i ljusvattnet på lördag så det är startnummer på och allt nu .
Tyvärr kommer den nog inte få så bra placering som den den ser ut att komma få, men det är väl kul att pröva på iallafall
Burk on!
Han försökte först att böja tillbaka den gamla axeln, dock resulterade det i alla skruvhålen blev tämligen ovala
Så då svarvade han en ny axel!
Sedan lagade han sprickorna och märkena efter fjädrarna i svingen också, otroligt skicklig kille! Ser som nytt ut! Han gjorde först en kopparplugg som stacks in i röret så att det inte skulle bli några ojämnheter på insidan.
Som nytt
Och betalningen: En fika efter lunchen på fredag =)
Sedan gjorde jag nya fästen för gummiklossarna. Nåja... det är väl typ 4de gången jag svetsar, och det var med pinnsvets, så det blev inget vidare snyggt. Men jag hoppas det håller, och det syns ju knappast så.
Lite färg så blev det lite bättre iallafall.
Då var det klart att monteras igen!
Dock gjorde jag en förfärlig upptäckt
Ajajaj... kommer detta leda till ett extremt slitage och att mattan kommer vara obrukbar inom en snar framtid, eller håller den måntro???
Uppenbarligen råkade jag anmäla mig till race i ljusvattnet på lördag så det är startnummer på och allt nu .
Tyvärr kommer den nog inte få så bra placering som den den ser ut att komma få, men det är väl kul att pröva på iallafall
Burk on!
Re: Et 340 renovering
Kul att se att du jobbar på med maskinen
Det där med mattan kommer nog inte att sluta vidare bra, mest troligt så kommer det att bli stopp inom en snar framtid när du får slidesen igenom mattan... rekomenderar att byta mattan istället för att gasa tills det rasar så att du inte kröker nåt i boggien när mattan förr eller senare fastnar i dina slides.
Det där med mattan kommer nog inte att sluta vidare bra, mest troligt så kommer det att bli stopp inom en snar framtid när du får slidesen igenom mattan... rekomenderar att byta mattan istället för att gasa tills det rasar så att du inte kröker nåt i boggien när mattan förr eller senare fastnar i dina slides.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250
Snöskroters.
Rajd s141
Br 250
Snöskroters.
Re: Et 340 renovering
Aj då! Jag har en annan matta, men då måste jag flytta skoningarna från den här till den andra då alla gått av på ena sidan av den, och det är ju lite jobb... Tror du verkligen att det går så illa? Skenorna är ganska mycket uppvinklade fram, så länge man har mattan något sånär spänd borde dom ju inte kunna sticka in där! Vad tror ni andra?
- Kvarntorparen
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 22 apr 2010, 19:08
- Ort: Boden
Re: Et 340 renovering
Vad tjusig lagning det bidde på din sving
Jag ska själv förstärka min där fjädrarna gnagt bort material. Ska även montera in smörjnipplar på svingen så att man kan mata in fett mellan axeln och röret utan att behöva demontera någonting. Angående svetsningen av fästena till gummiklossarna, så ser man som ett vitt pulver på plåten närmast svetsen. Detta visar att plåten du svetsat på är galvaniserad. Det går knappast att få ett bra resultat när man svetsar på galvat då zinket gör att ljusbågen blir läskigt grön och muppar runt något hemskt. Ett bra tips är att slipa bort det tunna galvskiktet närmast svetsstället så att det blir plåtrent. Annan kuriosa av att svetsa galvat är att i och med att zink har låg smältpunkt jämfört med stål så förångas stora delar av det och om man svetsar lite större mängd galvad plåt kan man bli riktigt risig av att andas in zink-ångan. Så kallad Galvfrossa eller metallfeber.
Fin bild när din ET tuggar på i djupsnön! det verka vara en feisty liten rackare den där
Jag ska själv förstärka min där fjädrarna gnagt bort material. Ska även montera in smörjnipplar på svingen så att man kan mata in fett mellan axeln och röret utan att behöva demontera någonting. Angående svetsningen av fästena till gummiklossarna, så ser man som ett vitt pulver på plåten närmast svetsen. Detta visar att plåten du svetsat på är galvaniserad. Det går knappast att få ett bra resultat när man svetsar på galvat då zinket gör att ljusbågen blir läskigt grön och muppar runt något hemskt. Ett bra tips är att slipa bort det tunna galvskiktet närmast svetsstället så att det blir plåtrent. Annan kuriosa av att svetsa galvat är att i och med att zink har låg smältpunkt jämfört med stål så förångas stora delar av det och om man svetsar lite större mängd galvad plåt kan man bli riktigt risig av att andas in zink-ångan. Så kallad Galvfrossa eller metallfeber.
Fin bild när din ET tuggar på i djupsnön! det verka vara en feisty liten rackare den där
Re: Et 340 renovering
Jasså, jo ja märkte att de smälte väldigt fort, men det sitter då fortfarande så jag tror nog de funkar...
Men tack för upplysningen dedär med galvfrossa!
Jo etn är riktigt rolig i lössnön... Längtar redan tillbaka till vintern när man ser bilder...
Men tack för upplysningen dedär med galvfrossa!
Jo etn är riktigt rolig i lössnön... Längtar redan tillbaka till vintern när man ser bilder...
Re: Et 340 renovering
Då var det dags för genomgång av ET'n inför vintern. "Skulle bara" byta matta den här gången var det tänkt, skadan syns ju i nåt inlägg lite högre upp, och jag har en 307'as matta med 25 mm kammar eller något sånt över, vilken kändes lämplig för ändamålet.
Dock blev det som vanligt lite mer än vad jag hade tänkt mig, passade på att kolla variatorn samtidigt, vilken inte var i det bästa skicket direkt. Vikterna glappade extremt mycket, så jag ska borra upp hålen i vikterna och i korset och sätta dit en mm större bultar. Kommer bilder på det ifall jag kommer ihåg att fota.
Sedan passade givetvis inte den drivaxel jag fått tag i (då originalmattan har 3,29's delning och den jag ska dit med har den vanliga, 2,52.), så blir jag väl tvungen att lägga 600 spänn på drivhjul från rinab som passar på fyrkantsaxeln... kändes lite dyrt men då får man väl hoppas att det blir bra...
Också blev det lite elmek, bl.a handtagsvärmarna som jag aldrig fått att funka. Också slå ut bucklor i buken, rengöra, polera upp diverse saker som såg lite bleka ut och så vidare.
Sen får vi väl se hur jag gör, om man ska passa på att höja boogien samtidigt som man förlänger den eller hur de blir... Känns ju som fel, blir ju inte så snyggt. Men det kanske är värt det för snögången hmm... vad tror ni, blir det nån skillnad med original höjd, eller en 3-5 cm högre i baken med 25ans matta i djupsnö?
Dock blev det som vanligt lite mer än vad jag hade tänkt mig, passade på att kolla variatorn samtidigt, vilken inte var i det bästa skicket direkt. Vikterna glappade extremt mycket, så jag ska borra upp hålen i vikterna och i korset och sätta dit en mm större bultar. Kommer bilder på det ifall jag kommer ihåg att fota.
Sedan passade givetvis inte den drivaxel jag fått tag i (då originalmattan har 3,29's delning och den jag ska dit med har den vanliga, 2,52.), så blir jag väl tvungen att lägga 600 spänn på drivhjul från rinab som passar på fyrkantsaxeln... kändes lite dyrt men då får man väl hoppas att det blir bra...
Också blev det lite elmek, bl.a handtagsvärmarna som jag aldrig fått att funka. Också slå ut bucklor i buken, rengöra, polera upp diverse saker som såg lite bleka ut och så vidare.
Sen får vi väl se hur jag gör, om man ska passa på att höja boogien samtidigt som man förlänger den eller hur de blir... Känns ju som fel, blir ju inte så snyggt. Men det kanske är värt det för snögången hmm... vad tror ni, blir det nån skillnad med original höjd, eller en 3-5 cm högre i baken med 25ans matta i djupsnö?
Re: Et 340 renovering
Blev lite ändrade planer på variatorsidan, fick hjälp av farsan som lånade en svarv på jobbet och gjorde några bussningar istället:
Hålen i vikterna uppborrade och bussningar dittryckta. (vikterna är i härdat stål så de behövdes nån värstingborr för att få upp dom)
Blev riktigt bra känns det som, mycket mindre glapp
Huvstropparna va på sin sista tråd så de blev två st nya sådana också.
Så till mattan och förlängningen:
Nya drivhjul med 2,52 delning dittryckta
Mattan på plats
Inga superhöga kammar, men de ska nog bli lagom åt en ET, så behöver inte 32 hästaren jobba ihjäl sig heller.
Såhär kommer förlängningarna se ut.
Blir två olika lägen man kan ha boogien i, ett för normalhöjd på boogien, och ett 5 cm höjt.
Kommer bli utskuret i laser, här är pappmallarna
Insidan
Kommer förstärkningar till främre fästet också förstås.
På detta vis blir det lätt att återställa om man skulle vilja det nångång. (dock får man några fula hål, men de får man väl leva med)
Hålen i vikterna uppborrade och bussningar dittryckta. (vikterna är i härdat stål så de behövdes nån värstingborr för att få upp dom)
Blev riktigt bra känns det som, mycket mindre glapp
Huvstropparna va på sin sista tråd så de blev två st nya sådana också.
Så till mattan och förlängningen:
Nya drivhjul med 2,52 delning dittryckta
Mattan på plats
Inga superhöga kammar, men de ska nog bli lagom åt en ET, så behöver inte 32 hästaren jobba ihjäl sig heller.
Såhär kommer förlängningarna se ut.
Blir två olika lägen man kan ha boogien i, ett för normalhöjd på boogien, och ett 5 cm höjt.
Kommer bli utskuret i laser, här är pappmallarna
Insidan
Kommer förstärkningar till främre fästet också förstås.
På detta vis blir det lätt att återställa om man skulle vilja det nångång. (dock får man några fula hål, men de får man väl leva med)