Sida 3 av 6

Re: Et 340 vässning

Postat: 20 jan 2014, 23:39
av tapio
Går det inte att korta insugen?
Alt. Böja dom mot magnapullen?

Re: Et 340 vässning

Postat: 22 jan 2014, 22:19
av Egåån
Jo, har böjt dom lite mer mot magnapullen. Men vill inte föra det inte allt för mycket för flötets skull.
Men nu har jag då börjat med pipbygget så gasarna får vänta ett tag till.

Re: Et 340 vässning

Postat: 23 jan 2014, 22:42
av Egåån
20140123_221152.jpg
Efter lite feedback och tips på ett bra program för att böja koner blev det mycket lättare :)

Re: Et 340 vässning

Postat: 24 jan 2014, 07:16
av Gunnar
Svets en ring åtgången, slipa/putsa till på insidan av svetsen. Är lätt att det blir svetstråd och annat skit på insidan.

Re: Et 340 vässning

Postat: 24 jan 2014, 12:06
av Egåån
precis. Men ska man behandla järnet invändigt så det inte rostar? Och på yttersida pipan, Ska man smeta på färg där så det inte rostar där heller?

Re: Et 340 vässning

Postat: 24 jan 2014, 14:02
av Holländaren
Det rostar nog inte mycket där inne, väggarna blir täckta med olja och sot. På utsidan däremot är nog färg ett måste annars rostar det bort direkt. Värmetålig färg är det som gäller då.

Re: Et 340 vässning

Postat: 13 feb 2014, 08:58
av Egåån
Jag har funderat och grubblat på hur jag ska göra pipan men nu lyder frågan.
Ska jag göra om originalpipan med en ny buffel och justerbar stinger?
paint_1141484530.png
Eller ska jag göra en från grunden?

Re: Et 340 vässning

Postat: 14 feb 2014, 00:13
av tapio
Jag skulle fått ordning på förgasarna först och köra med std pipa tills allt funkar då har man nått att utgå ifrån när man gör pipa..

Re: Et 340 vässning

Postat: 14 feb 2014, 09:04
av Evervärst 444
Som tapio skriver kör med orginal och få till förgasare tändning och framförallt riktiga variatore ;) den pipan är gjord för dina porttider!!! För visst hade du bara breddat och inte höjt portarna?

Re: Et 340 vässning

Postat: 14 feb 2014, 12:19
av Egåån
Precis, jag har inte vågat mixtrat med porttiderna än. Men jag skulle vilja kapa bort slutburken och göra en buffel och stinger till originalpipan.
Som jag har förstått det är det stingern som avgör vart effekten kommer hamna? :)

Men när du nämnde tändning. Jag har jackat kolvarna lite granna, skulle man ställt in tändningen lite tidigare så den hinner förbränna all soppa som kommer in? :)

Re: Et 340 vässning

Postat: 14 feb 2014, 20:33
av SS440-80
Låt du tändningen vara i standardläge.

Re: Et 340 vässning

Postat: 14 feb 2014, 22:01
av Gunnar
jag tycker du ska starta upp motorn, känna hur den går sen kan man bygga vidare....
tror ingen har byggt en värstingen motor på engång.

Re: Et 340 vässning

Postat: 15 feb 2014, 21:38
av tapio
Stingern sköter tempen i pipan.
det är bellyn som avgör vart en pipa ska ha sin peak.

Re: Et 340 vässning

Postat: 15 feb 2014, 21:40
av tapio
Enkelt förklarat...

Re: Et 340 vässning

Postat: 17 feb 2014, 21:53
av Egåån
ok, jag håller tändningen i std läge, jag måste ha ny packningssats, samt jag håller på att installera en digatron på den.

Bellyn blir den konan som skickar tillbaka en del av vågorna.
Är det någon på forumet som testat ha flera olika vinklar ( sluttningar, multistage ) på era bellysar? :)

Re: Et 340 vässning

Postat: 17 feb 2014, 22:08
av Patrik E
Bellyn är den raka delen på pipan, längden på pipan och avgastempen är det som betämmer var peaken är.

Re: Et 340 vässning

Postat: 18 feb 2014, 07:39
av Egåån
Header, diffuser,belly,buffel och stingern?
Med andra ord, ju längre bellyn är ju mer varv krävs innan han byggt upp trycket?
Då bestämmer diffusern och buffelv var på varvtalen effekten kommer hamna?

Re: Et 340 vässning

Postat: 18 feb 2014, 07:42
av Egåån
är peaken vändpunkten på effektkurvan?

Re: Et 340 vässning

Postat: 18 feb 2014, 14:39
av Evervärst 444
Kortare belly och kortare header plus grövre totaldiameter = högre varv

Re: Et 340 vässning

Postat: 18 feb 2014, 15:09
av Egåån
Då har jag förstått rätt. Men jag kan aldrig få motorn att varva mer med hjälp av avstämda pipor än portarna klarar?