Et 340 vässning

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Et 340 vässning

Inlägg av tapio » 20 jan 2014, 23:39

Går det inte att korta insugen?
Alt. Böja dom mot magnapullen?
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 22 jan 2014, 22:19

Jo, har böjt dom lite mer mot magnapullen. Men vill inte föra det inte allt för mycket för flötets skull.
Men nu har jag då börjat med pipbygget så gasarna får vänta ett tag till.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 23 jan 2014, 22:42

20140123_221152.jpg
Efter lite feedback och tips på ett bra program för att böja koner blev det mycket lättare :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Gunnar » 24 jan 2014, 07:16

Svets en ring åtgången, slipa/putsa till på insidan av svetsen. Är lätt att det blir svetstråd och annat skit på insidan.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 24 jan 2014, 12:06

precis. Men ska man behandla järnet invändigt så det inte rostar? Och på yttersida pipan, Ska man smeta på färg där så det inte rostar där heller?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Holländaren » 24 jan 2014, 14:02

Det rostar nog inte mycket där inne, väggarna blir täckta med olja och sot. På utsidan däremot är nog färg ett måste annars rostar det bort direkt. Värmetålig färg är det som gäller då.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 13 feb 2014, 08:58

Jag har funderat och grubblat på hur jag ska göra pipan men nu lyder frågan.
Ska jag göra om originalpipan med en ny buffel och justerbar stinger?
paint_1141484530.png
Eller ska jag göra en från grunden?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Et 340 vässning

Inlägg av tapio » 14 feb 2014, 00:13

Jag skulle fått ordning på förgasarna först och köra med std pipa tills allt funkar då har man nått att utgå ifrån när man gör pipa..
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Evervärst 444 » 14 feb 2014, 09:04

Som tapio skriver kör med orginal och få till förgasare tändning och framförallt riktiga variatore ;) den pipan är gjord för dina porttider!!! För visst hade du bara breddat och inte höjt portarna?

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 14 feb 2014, 12:19

Precis, jag har inte vågat mixtrat med porttiderna än. Men jag skulle vilja kapa bort slutburken och göra en buffel och stinger till originalpipan.
Som jag har förstått det är det stingern som avgör vart effekten kommer hamna? :)

Men när du nämnde tändning. Jag har jackat kolvarna lite granna, skulle man ställt in tändningen lite tidigare så den hinner förbränna all soppa som kommer in? :)
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Et 340 vässning

Inlägg av SS440-80 » 14 feb 2014, 20:33

Låt du tändningen vara i standardläge.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Gunnar » 14 feb 2014, 22:01

jag tycker du ska starta upp motorn, känna hur den går sen kan man bygga vidare....
tror ingen har byggt en värstingen motor på engång.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Et 340 vässning

Inlägg av tapio » 15 feb 2014, 21:38

Stingern sköter tempen i pipan.
det är bellyn som avgör vart en pipa ska ha sin peak.
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
tapio
Inlägg: 504
Blev medlem: 20 mar 2010, 23:50
Ort: Nedansjö, Vä om Sundsvall

Re: Et 340 vässning

Inlägg av tapio » 15 feb 2014, 21:40

Enkelt förklarat...
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 17 feb 2014, 21:53

ok, jag håller tändningen i std läge, jag måste ha ny packningssats, samt jag håller på att installera en digatron på den.

Bellyn blir den konan som skickar tillbaka en del av vågorna.
Är det någon på forumet som testat ha flera olika vinklar ( sluttningar, multistage ) på era bellysar? :)
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Patrik E
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 dec 2009, 17:03
Ort: Bjurholm

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Patrik E » 17 feb 2014, 22:08

Bellyn är den raka delen på pipan, längden på pipan och avgastempen är det som betämmer var peaken är.

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 18 feb 2014, 07:39

Header, diffuser,belly,buffel och stingern?
Med andra ord, ju längre bellyn är ju mer varv krävs innan han byggt upp trycket?
Då bestämmer diffusern och buffelv var på varvtalen effekten kommer hamna?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 18 feb 2014, 07:42

är peaken vändpunkten på effektkurvan?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Evervärst 444 » 18 feb 2014, 14:39

Kortare belly och kortare header plus grövre totaldiameter = högre varv

Användarvisningsbild
Egåån
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 252
Blev medlem: 10 okt 2012, 21:01
Ort: Svappavaara

Re: Et 340 vässning

Inlägg av Egåån » 18 feb 2014, 15:09

Då har jag förstått rätt. Men jag kan aldrig få motorn att varva mer med hjälp av avstämda pipor än portarna klarar?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900

Skriv svar