STX 433 F/A blir STX 440L/C

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: STX 433 F/A

Inlägg av spider66 » 16 jan 2013, 15:32

Kolla om du har ett par 68.25 gpx kolvar att avyttra. Jag är lite tveksam till att montera tillbaka likadana kolvar som jag hade. Jag visste att dom är klenare för jag har kortat skirten så mycket.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: STX 433 F/A

Inlägg av Phazer-85 » 16 jan 2013, 18:05

Hur mycke har du kortat skirten?
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: STX 433 F/A

Inlägg av spider66 » 16 jan 2013, 18:27

Phazer-85 skrev:Hur mycke har du kortat skirten?
Jag kommer inte ihåg men det är taget runt hela kolven så att det blev sr mått+några mm extra på insugssidan ;)
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: STX 433 F/A

Inlägg av Phazer-85 » 16 jan 2013, 19:18

Vad tror du mellan tummen och pekfingret, 5-10 mm. Kanske blir känsligt när det är så höga varv.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: STX 433 F/A

Inlägg av spider66 » 16 jan 2013, 19:24

Jag tror det var vid 5-8mm runt om och jag antar att dom blev försvagade. Ska ta och riva andra cylindern och se om det finns nå sprickor.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: STX 433 F/A

Inlägg av Phazer-85 » 16 jan 2013, 19:47

spider66 skrev:Jag tror det var vid 5-8mm runt om och jag antar att dom blev försvagade. Ska ta och riva andra cylindern och se om det finns nå sprickor.
Låter som ett klokt beslut att kolla den andra med. De är väll så att gjutning kan bli försvagad om man slipar/borrar i kolvar men det är svårt att låta bli när de är effekt höjande ;)
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: STX 433 F/A

Inlägg av spider66 » 21 jan 2013, 23:57

Så här fina var kolvarna.Antingen är det dålig kvalite eller för lite squish
stx433.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: STX 433 F/A

Inlägg av Holländaren » 22 jan 2013, 00:13

Den måste nästan ha spikat när kolven har spruckit sådär, tycker man?
Vad hände med biten som lossnade från den andra kolven? Ner i vevhuset eller hade du sån tur att det flög rakt ur avgasporten? Ser ut som att den har legat och rubbat mot nånting där biten saknas.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: STX 433 F/A

Inlägg av Gunnar » 22 jan 2013, 07:28

Ser varmt ut uppe på kolvtoppen, runt hela kolven.
Kolla med förstoringsglas hur det ser ut om kanten har rundas av.
Jag skulle tro att den har spikat när kolven ser ut så där.
Du har liten klämspalt så de är nog boven

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: STX 433 F/A

Inlägg av Haggla » 22 jan 2013, 07:36

Nog ser det ut som den har spikat lite grann......tycker mig se att det är rundat när man kikar på bilder speciellt " hela kolven" på vänster sidan??

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: STX 433 F/A

Inlägg av Haggla » 22 jan 2013, 07:57

spider66 skrev:Nu är motorn riven och cylindrarna hade klarat sig men jag hade bara en original kolv i std borr.
Men jag hade 0.25 och 0.50 kolvar hemma så det är bara att borra upp.Jag ska kolla om 0.50 kolvarna går att ha till gpx cylindrarna som har djupa repor men är snäppet värre portade.Ser det ut att gå så får dom borras först.
Så här fin är kolvarna.Skirten är av på avgas sidan och andra kolven är smält.
Foto265.jpg
Foto266.jpg
ser bekant ut igen.... ser ut som dessa också har spikat lite så läge med wiseco och mäta upp kompförhållande och kanske höja till 1.4 men även om squiz blir 1.4 så har jag då inte märkt någon skillnad mot typ 1.25 när jag åkt.

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: STX 433 F/A

Inlägg av spider66 » 22 jan 2013, 09:44

Förra säsongen hörde jag att den spikade på sista tävlingen här på orten så det är nog en gammal skada. Det ser värre ut på bilden än vad det är men jag ska kolla med förstoringsglas. Avgastempen var bra och stiften hade bra färg när jag höll på att gasa den på varmkörningspall men när man tittar på färgen i kolvtoppen så ser det ut som att den behöver mer bränsle. Kan det bli så att man inte kan lita avgastempen när det är oxygen i bränslet? Bränslet jag har ska tåla höga kompressions förhållanden så att öka squischen ska inte behövas.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: STX 433 F/A

Inlägg av Haggla » 22 jan 2013, 11:04

spider66 skrev:Förra säsongen hörde jag att den spikade på sista tävlingen här på orten så det är nog en gammal skada. Det ser värre ut på bilden än vad det är men jag ska kolla med förstoringsglas. Avgastempen var bra och stiften hade bra färg när jag höll på att gasa den på varmkörningspall men när man tittar på färgen i kolvtoppen så ser det ut som att den behöver mer bränsle. Kan det bli så att man inte kan lita avgastempen när det är oxygen i bränslet? Bränslet jag har ska tåla höga kompressions förhållanden så att öka squischen ska inte behövas.
Soppan har vi kört på sedan -98 så den som du säger riktigt bra men tror ändå på material problem alt att det inte tål högt komp??
du kan ju öka det för att sänka kompet något för har uppleft att olika märken har problem beroende på komp och inte för att dra in skidoo men på dessa har det funkat bra med högt komp medans vissa andra bla polaris inte pallat med samma squisch mått utan tenderat i div ras/spikningar när vi åkte dragracing förut men det kan ju sitta i den som skruvade i dessa också.

bifogar en bild på topp till small bore 537an som åktes på sunoco och 16:1 i komp och 1,3 i squisch i 5 år (skll göras om för min dragmotor snart med större borr) åkte wiseco och dessa finns kvar också utan anmärkning på efter 5 hårda sesånger inkl gas åkning 1 sesång.
så hoppas du hittar bekymmret men tror på sänka något alt titta igenom allt igen för även om den går snålt så borde det inte spricka?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: STX 433 F/A

Inlägg av Gunnar » 22 jan 2013, 12:25

Går inte att jämnföra olika motorer. Vissa klarar mycke komp och varv men andra fixar inte de. Har nog mycke att göra me pipor och portning osv.
Man kan aldrig lita på avgastemp utan man får läsa av kolvtopp, stift och förbrän.rum.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: STX 433 F/A

Inlägg av spider66 » 22 jan 2013, 12:30

Jag tror det är för klena kolvar när det spricker. Jag tror det är gp433sr kolvar jag hade i nu och dom är inte gjorda för 10000 varv och högt komp men jag har beställt -74 GPX orginal kolvar och dom är förstärkta i skirten iaf.
Jag ska ta och klyva några olika kolvar så att jag ser hur dom är gjutna.
Att höjja squishen är då inte aktuellt i dags läget för då är det bortkastade pengar att åka med högoktanig race soppa.
För att veta vars gränsen är kostar det några kolvar och svordommar ;)
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: STX 433 F/A

Inlägg av Holländaren » 22 jan 2013, 12:42

Kan ju faktiskt vara så att det till största del är kolvens fel, men nåt annat är ju ändå fel annars skulle den inte vara grå i färgen tycker man.
Lars körde sönder kolvar på löpande band förra vintern, men i somras så testade han en begad originalkolv och den höll för 30 hk gas medans piratkolvar höll max 2 repor med 25 hk. Så det är skillnad på kolv o kolv :)

Sen måste jag hålla med Gunnar också ang avgastempen, det är bara en fingervisning och inget man ska lita på. Jag körde ju också sönder några kolvar förra vintern och då hade avgastempen aldrig kommit till 700 grader. Men på Olympicen har det funkat fint att ligga på 800 grader vid mål på en 150m repa, med exakt samma kolvar.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: STX 433 F/A

Inlägg av Haggla » 22 jan 2013, 13:06

Gunnar skrev:Går inte att jämnföra olika motorer. Vissa klarar mycke komp och varv men andra fixar inte de. Har nog mycke att göra me pipor och portning osv.
Man kan aldrig lita på avgastemp utan man får läsa av kolvtopp, stift och förbrän.rum.
Jo det var det jag var inne på :-) dessutom gjutna kolvar är då inte min favorit iaf men varför inte wiseco om möjligt?? Har ej sett någon sådan som spruckit iaf och de går ju smida lite om de far.
Vad gäller bränslet så tycker jag man ska lyssna på motor sedan kan digatron vara ett hjälpmedel för jämn temp.

Så köp bra kolvar direkt och ställ in motor efter det ingen mening som en del gör köra billiga kolvar som går sönder mesans en wiseco går länge ( min åsikt iaf) då vet man iaf att man kan utesluta kolven om det mot förmodan skall köras sönder :-)

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: STX 433 F/A

Inlägg av spider66 » 22 jan 2013, 13:22

Haggla skrev:
Gunnar skrev:Går inte att jämnföra olika motorer. Vissa klarar mycke komp och varv men andra fixar inte de. Har nog mycke att göra me pipor och portning osv.
Man kan aldrig lita på avgastemp utan man får läsa av kolvtopp, stift och förbrän.rum.
Jo det var det jag var inne på :-) dessutom gjutna kolvar är då inte min favorit iaf men varför inte wiseco om möjligt?? Har ej sett någon sådan som spruckit iaf och de går ju smida lite om de far.
Vad gäller bränslet så tycker jag man ska lyssna på motor sedan kan digatron vara ett hjälpmedel för jämn temp.

Så köp bra kolvar direkt och ställ in motor efter det ingen mening som en del gör köra billiga kolvar som går sönder mesans en wiseco går länge ( min åsikt iaf) då vet man iaf att man kan utesluta kolven om det mot förmodan skall köras sönder :-)
Yamaha har bra kolvar men dom är inte alltid så lätta att hitta och därför vart det en chansning med lite sämre yamaha kolvar. Wiseco har bra kolvar men jag hittade bara en med mitt borr. Men mina andra cylindrar kommer att förses med wiseco när dom borras. I 0.50 och större öd finns det nytillverkade wiseco att köpa
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: STX 433 F/A

Inlägg av Haggla » 22 jan 2013, 14:54

ja de kanske är anpassade för de motorer som fanns då och fungerade bra. men inte för effekten du vill ha :-)

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: STX 433 F/A

Inlägg av spider66 » 23 jan 2013, 00:07

Holländaren skrev:Den måste nästan ha spikat när kolven har spruckit sådär, tycker man?
Vad hände med biten som lossnade från den andra kolven? Ner i vevhuset eller hade du sån tur att det flög rakt ur avgasporten? Ser ut som att den har legat och rubbat mot nånting där biten saknas.
Jag har nog haft sån tur att biten åkte ut :) Hittade inte den minsta alu smula på veven eller i blocket.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Skriv svar