AC Panther 1980. Ihopsättning pågår...

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av weldion » 18 apr 2011, 16:31

vebotrimmarn skrev:hade likadant problem på min spirit 500 och det visade sej vara ett förbannat utnött tändningslås bara :P
Fast på min skojter så är inte ens tändningslåset inkopplat, så det kan inte vara det.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av weldion » 19 apr 2011, 21:13

Monterade dit den ugnsvarma CDI-boxen idag och inte mycket till liv i den fortfarande. Någon gnista ibland. Några tips?
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
nickander
Inlägg: 43
Blev medlem: 28 mar 2007, 14:54
Ort: Kumla

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av nickander » 03 maj 2011, 01:17

En kompis hade ett liknade problem med sin sprit 500 och då var det kabeln som går från magnet pickupen som var nästan av så du kan ju kolla så den kabeln är hel .
Rajd Turist 66a
Ski doo Elan 77a .
Ockelbo 300s 78a SA293
Polaris 500 sks 91a
Polaris Xcr 440 95a

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av weldion » 05 maj 2011, 17:47

nickander skrev:En kompis hade ett liknade problem med sin sprit 500 och då var det kabeln som går från magnet pickupen som var nästan av så du kan ju kolla så den kabeln är hel .
Skall kika på det. Har tänkt länge nu att plocka bort svänghjulet och kika, fast det har inte blivit tid för det än. Men nu så skall jag kika extra noga på kablarna där.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av weldion » 19 jan 2012, 19:31

Har fortfarande inget liv i den. Må skruva på litet snabbare nu. Vill ju vara med och köra ovalbana i februari! Någon som har ett tändsystem till salu till en Spirit 500?
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av weldion » 19 jan 2012, 22:20

Jag har både goda och dåliga nyheter.

De goda nyheterna: Motorn small igång precis som den skall!
De dåliga: Skotern small till och stanna!

Satte ihop motorn efter sommarens elfelssökning och drog lite i snöret och gnista gav han som den skall. En polare kom förbi och höll lite i gasen medans jag drog och då jävlar small den igång. Stack ut och körde lite fram och tillbaka på vägen och den gick precis så fint som den gjorde förut. Tummen upp!

Körde ett par varv och sedan skulle polaren få prova skotern en sväng. Han kom 100 meter och så tog det stopp med en smäll. Motorn var låst och axeln mellan sekundären och kedjehuset snurrade fortfarande. Drog in den i garaget igen för en obduktion.
Det visade sig att stoppskruven på ringen som skall sitta på drivaxeln och sedan i sin tur skall sitta på drivaxellagret på variatorsidan hade krupit ur.
Kedjehuset med drev ser bra ut, axeln ser bra ut. Så nu skall jag bara riva allt och se till att axeln alltid sitter kvar på plats. Det finns hopp om tävling i burkarcupen den 18/2!

Blir att skruva fredag och söndag och se om man får till räsern!

Jag är då mest glad i alla fall, trots motgången. Men bättre han small av nu än under första varvet på tävlingen.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor.

Inlägg av weldion » 20 jan 2012, 22:55

Någon som har den exakta längden på drivaxeln (mattan)? Måste svarva om den lite, då jag har fått en skada på den.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Arctic Cat Panther 1980 med Spirit 500-motor. Drivaxel k

Inlägg av weldion » 26 jan 2012, 18:22

Nu så är drivaxeln iväglämnad på renovering. En på jobbet som skall fixa i ordning den åt mig. Kanske imorgon, annars på måndag så skall den vara klar. Hoppas på att få ihop skotern i nästa vecka!
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. BC Edition.

Inlägg av weldion » 27 jan 2012, 19:44

Nu så känns det som turen är på min sida en stund. Motorn går som den skall och nu så sitter även drivaxeln på plats!
En på jobbet förlängde och svarvade till axeln åt mig. Han är duktig med toleranserna på svarven. Han missade med önskade mått på lagerläget med 0.01 mm =)

Pressade tillbaka drivhjulen på axeln igen på frukostrasten och nu så är matta och boggie på plats igen. Har lite finjustering av mattspänning kvar att göra, samt att montera ihop kedjehuset igen. Det finns i och för sig hur mycket som helst att göra egentligen. Fast det får vänta lite.

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 weldion, redigerad totalt 10 gånger.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. BC Edition.

Inlägg av weldion » 28 jan 2012, 22:16

Nu så är den igång igen! Provkörd och intrimmad. Fattas bara en anmälan till Burkarcupen nu =)
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. BC Edition.

Inlägg av weldion » 29 jan 2012, 15:52

Läste i reglerna att man måste ha ett depåstöd när man skall varmköra skotern. Då blev det till att bygga ett depåstöd och det gjorde jag idag.

Ett enkelt sådant fick det bli med en kätting om lyftbågen bak och en liten hasp som man fäller över lyfthandtaget på depåstödet när skotern skall stanna uppe i luften. Finns ingen genomtänkt tanke på detta stöd, utan jag byggde bara på för fulla muggar så att jag skulle ha ett.

Bild

Ni som vet, fanns det en Panther med Spirit 500-motor 1980? Eller fanns den bara med Spirit 440?
Senast redigerad av 1 weldion, redigerad totalt 10 gånger.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. BC Edition.

Inlägg av weldion » 29 jan 2012, 21:18

Blev en liten uppdatering på depåstödet. Något förlängd blev det samt att fyra stycken broddar monterades. Bara att skruva ned i isen/snön när man är ute och varmkör.

Bild
Senast redigerad av 1 weldion, redigerad totalt 10 gånger.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. BC Edition.

Inlägg av marino carlsson » 29 jan 2012, 21:31

Du måste ha en täckplåt också för snösprut monterat på stödet. Ser bra ut annars.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. BC Edition.

Inlägg av weldion » 29 jan 2012, 21:35

marino carlsson skrev:Du måste ha en täckplåt också för snösprut monterat på stödet. Ser bra ut annars.
Tack och bock för den. Hade tänkt att måla stödet imorgon, men nu så blir det att slå dit en plåt istället =) Tur att du hann läsa och kommentera =)
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. BC Edition.

Inlägg av weldion » 02 feb 2012, 20:36

Nu så sitter plåten där på depåstödet. Fick bli 3 mm tjock plåt som jag hittade i skrotlådan på jobbet. Med den tjockleken så skall det mycket till innan den viker sig.

Efter jobbet idag så lastade jag skotern och for upp på skoterbanan här i stan. -20°C och lite förgasarjustering att göra. I början så hade jag en mycket svårkörd skoter att tygla. Det blev allt eller inget i gaspådrag. Efter lite skruvande så blev den mer lättkörd. Motorn går fint, fast jag skulle behöva en något större bränslepump, för den hinner inte med att pumpa bränsle efter en lite längre fullgasrepa.
Finns en del att göra med variatorerna egentligen, men det duger som det är. Mätte upp topphastigheten med GPS och det blev över förväntan. Slängde på en ny rem också och då fick jag lite bättre gång på grejorna.
Skoj att den går så bra som den gör.
Blev dock lite kallt att brumma runt i bara jeans i -20°C för att testa lite repor och starter =)
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. BC Edition.

Inlägg av weldion » 18 feb 2012, 15:40

Problem med tändningen igen. Blir att riva hela skotern över sommaren. Körde i alla fall ett heat! (och kom sist)
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. BC Edition.

Inlägg av Gunnar » 18 feb 2012, 16:21

de är bara att bryta ihop och ta nya tag och sen komma tillbaka

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. BC Edition.

Inlägg av weldion » 18 feb 2012, 17:52

Planerar för det =)
Tänkte att jag skulle ut och åka min andra skoter idag och då skar sekundärvariatorn ihop. Har inte plockat isär den än, men det ser ut att vara ett virrvarr av fjäderbitar och glidklackar.
Verkar som om jag inte skall få åka skoter i helgen som jag vill =)
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. Nedmontering pågår...

Inlägg av weldion » 21 feb 2012, 19:56

Var förbi Mekonomen innan jag for iväg till garaget för att börja skruva ned skotern.
Hittade bränsleslangar i fina färger, så jag blev tvungen att köpa dem. Har just nu större problem med skotern än att det är fel färg på bränsleslangarna, men jag blev ju sugen =)

Bild

Hann mer än vad jag trodde jag skulle hinna med idag. Var faktiskt iväg och köpte en till hylla i söndags just för att förvara grejorna från Panthern på. Den är i stort sett full just nu.

Så här ser skotern ut just nu.

Bild

Bild

Har hittat en del sprickor i chassiet som skall slipas ren och svetsas någon dag snart.
Finns även en del bucklor i chassiet som måste rätas ut. Blir säkerligen en del nitar som måste bytas ut också. Förhoppningsvis blir det bra någon gång.

En fråga: Kan man använda en bränslepump till dubbelförgasare till en enkelförgasare? Kan man bara koppla ihop de två utgående slangarna på bränslepumpen till en slang in i förgasaren?

Har även en del saker till salu.

En dyna i fint skick, plastlådan som skall sitta längst bak under dynan, hastighetsmätare, instrumentpanel, stänklapp.
Kan publicera bilder på grejorna eller ta via PM om intresse finns.
Senast redigerad av 1 weldion, redigerad totalt 10 gånger.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: AC Panther 1980. Nedmontering pågår...

Inlägg av weldion » 22 feb 2012, 18:14

Nu så har man kommit ner en bit till på chassiet.
Har lite slipning och riktning kvar av grejorna. Har spolat av grejorna med avfettning och hetvattenstvätt idag, så nu lär jag nog våga svetsa lite i chassiet utan att ha brandsläckaren redo =)
Funderar på att boxa en del av balkarna, för de känns litet klen som de är nu.

Bild
Senast redigerad av 1 weldion, redigerad totalt 10 gånger.
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Skriv svar