Sida 2 av 12

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 27 feb 2011, 02:35
av Holländaren
Såja, nu har vi bestämt oss för hur vi ska lösa den felvända sekundären.
Det blir såhär :lol:
IMG_3203.jpg
Ritningen ska föreställa att vi linjerar kedjehusen, gör en ny axel som går tvärs över tunneln (typ jackshaft fast med dubbla kedjehus) och den andra sekundären blir en flytande en. Det var antingen det eller tillverka en egen helix och då var det här både enklare och mest trolig även bättre. Det var inte så dom gjorde på 60/70 talet men nu är ju inte våran maskin en äkta eagle heller så det kan man kanske leva med :)

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 27 feb 2011, 12:06
av Forsnäsmopar
Var försiktig med ritningen på sekundervariatorerna som vi skissade fram på festen så den inte hamnar i orätta händer....

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 27 feb 2011, 23:15
av Holländaren
Idag så gjorde jag ett nytt försök med svänghjulet. Istället för att försöka räkna ut vars spåret skulle vara så gjorde jag helt enkelt så att jag ställde tändplattan mitt i justeringsområdet och ställde tändningen genom att vrida på svänghjulet, utan att ha kilen på plats. När det var gjort var det bara att märka upp var kilen skulle sitta och göra ett nytt spår. Hamnade rätt många grader ifrån det spåret jag gjorde först så det blev nog helt fel första gången.
När svänghjulet var gjort så var det bara tillbaks med alla grejer och bulta fast motorn i nåt chassi för å provstarta den. Sprutade in lite bränsle med blomsprutan, drog i snöret... Och se på fan, den gick igång direkt, och snurrade åt "fel" håll dessutom! :thumbright:

Sören har börjat plocka isär chassit och letat fram lite delar. Det mesta som vi har tänkt oss verkar gå å lösa nu, så nu är det mest bara en tidsfråga :)


Nästa jobb för mig blir att he på en gasare på motorn för å se hur den verkar gå annars.. Funkar det bara så kan jag fortsätta med den andra motorn, men det ska väl i princip bara vara å dra i snöret på den. Eller man kan ju hoppas iaf. Känns som att den svåra biten är avklarad nu när man har en motor som snurrar åt andra hållet.
Sen när båda fungerar bra så ska dom få sig en liten uppfräschning.
Har även beställt lite rörböjar till avgassystemen ikväll, det blir 4 st megafoner :mrgreen:

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 28 feb 2011, 07:52
av Gunnar
så hel rätt bygge...

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 28 feb 2011, 16:46
av snopro78
Riktigt spännande!

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 28 feb 2011, 19:57
av Holländaren
Idag var det upp till bevis för den felvända motorn. Vi provstartade den med förgasare och efter lite justering av tomgång och luftskruv så gick den hyfsad bra. Elen är inte riktig i ordning på motorn än, bl.a så glappar en av tändhattarna, men sånt ska bytas.

Iaf så fick vi för oss att när motorn ändå satt i TNT:n så kunde vi ju sätta dit en rem, dra ut skotern och provköra lite.
Här är resultatet, min hemmabygda RER fungerar visst alldeles utmärkt :thumbright: Lite jobbig att behöva flytta om svänghjulet när man ska framåt igen, men det är små detaljer ;)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9PYlgdob99I[/youtube]

Efter provsvängen var det bara konstatera att iaf motorn funkar, så då började jag plocka isär den för att ge den en uppfräschning. Hann blästra topparna, cyllarna var för skitiga för att stoppa ner i blästerskåpet men det kommer.

Lite skillnad blir det iaf :) Finns inte mycket som är vackrare än nyblästrad gjutalu :mrgreen:
IMG_3210.JPG

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 28 feb 2011, 20:20
av El Presidente
galet och helt underbart :thumbright:

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 28 feb 2011, 20:32
av marino carlsson
Fränt

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 28 feb 2011, 22:00
av Ockeltric
Tokroligt projekt!!! skapargläje på höööög nivå! kom i håg att man for till månen -69 så det där löser ni!!

går det få ne allt pulver i backen tro ?? :?

hur som hälst mkt fränt!! :thumbright: ös på !!

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 28 feb 2011, 22:08
av Holländaren
Ockeltric skrev:Tokroligt projekt!!! skapargläje på höööög nivå! kom i håg att man for till månen -69 så det där löser ni!!

går det få ne allt pulver i backen tro ?? :?

hur som hälst mkt fränt!! :thumbright: ös på !!
Haha ja här finns det många ideer men jag tror att en rymdraket kan bli lite för mycket :lol: Sen vet jag inte heller om det finns några som tävlar med såna.. Ovalflygning runt månen kanske skulle vara nåt? :mrgreen:

Och att få ner pulvret i backen, jag tror inte det blir så värst tokig med pulver egentligen.. Till å börja med så kör vi med i princip orginal motorer, kanske nån tunnare topppackning och lite filade kanter här o där men ingen våldsam race portning. Man kanske får ut runt 45 hk per motor om man har lite tur. Sen har vi ju dubbla förluster i drivlinan iom att vi måste ha 2 av varje. Mattspinn lär vi väl lyckas med men jag tror ju inte att det blir så vansinnigt mycket att åka med att man utan problem kör ifrån allt annat eller kör sönder mattan det första man gör. Men kanske om man får porta lite till nästa säsong att man kommer upp i 3 siffriga hästkrafter, men då har man fortfarende en maskin som väger mer än 200 kg. Fast på den tiden det begav sig så var det ju mycket å åka med, och det är väl det som räknas :)

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 03 mar 2011, 11:44
av Sebbe
Det här kommer att bli riktigt roligt att följa :thumbright:

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 03 mar 2011, 19:40
av sleed
ja det är väl inte sååååå konstigt att den här tråden snabbt vart populär!? mäktigt!

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 03 mar 2011, 22:35
av Holländaren
Kan ju uppdatera lite så ni inte tror vi sitter still :)
Sören har börjat kapa i chassit samt börjat göra axlarna (variatoraxlar samt en drivaxel med dubbla splines) och det är ju faktiskt en riktig stor del av jobbet. Vi ska ta nån kväll o rensa hela chassit, sen är det bara börja bygga upp igen.
Mitt nästa jobb blir att plocka lös kedjehuset från min TNT, för det behöver vi till den här, och jag har ett annat som måste dit på TNT:n istället.

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 11 mar 2011, 19:12
av FunnyCar
Härligt projekt!!! Hinner ni ?

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 18 mar 2011, 09:45
av PiteRobban
behövs det dubbla kedjehus om den ena variatorn ändå sitter på samma axel som den andra? Varför inte bara ett stödlager på högersidan istället? Mindre jobb med drivaxeln då, samt enklare att dreva om.

Mina två ören.
Skitballt projekt för övrigt :P. Gillar det skarpt

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 28 mar 2011, 18:55
av Gunnar
vad hände?

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 28 mar 2011, 18:59
av Holländaren
Vi hann som kanske märks inte, var väl mest pga att våra andra maskiner helt plötsligt började strula så dom tog all tid vi hade :(
Men det vill inte säga att bygget är annulerat, vi fortsätter och till nästa säsong så sitter den ihop!

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 03 sep 2011, 11:28
av Fox Trac
Tänkte de behövdes en liten "BOOST" för Å ta nya tag :)

http://www.youtube.com/watch?v=56ylxmwn ... detailpage

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 03 sep 2011, 19:32
av Holländaren
Helt klart att det snart är dags att fortsätta :)

Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880

Postat: 03 sep 2011, 22:34
av Holländaren
Kan väl uppdatera med en bild när tråden ändå är uppe..

Dekalerna är fixad så det var den svåra biten avklarad :lol: ;)
Photo0419.jpg