Sida 2 av 5

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 03 sep 2011, 19:30
av Joakim89
Blir nog inget av de där

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 03 sep 2011, 19:35
av thol
det ser ut att vara världens glapp vid lagret på bilden med nysvettsat :?

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 03 sep 2011, 21:00
av DennisL
thol skrev:det ser ut att vara världens glapp vid lagret på bilden med nysvettsat :?
Är bara punktat dit. glappet du ser är pga att själva chassit är lite vint å gött :) men det löser jag sen när jag helsvetsar den :)



tyst med dig Joakim89 men vi får se sen

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 04 sep 2011, 16:06
av Joakim89
DennisL skrev:
thol skrev:det ser ut att vara världens glapp vid lagret på bilden med nysvettsat :?
Är bara punktat dit. glappet du ser är pga att själva chassit är lite vint å gött :) men det löser jag sen när jag helsvetsar den :)



tyst med dig Joakim89 men vi får se sen

Vid den här tiden måste väl skotrarna stå färdiga på rad?
har 2st på rad redan så jag klarar vintern

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 08 sep 2011, 17:17
av GUS
Ser bra ut! Jobba på :thumbright:

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 08 sep 2011, 17:33
av Joakim89
Verkar ju stå still.
Hörru Dennis sätt lite fart. Snön kommer snart och skotern står i delar

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 09 sep 2011, 00:13
av DennisL
tackar! har regnat sen i måndags så har inte kunnat göra något tyvärr.... har hunnit börja räkna på piporna och ett par förbränningsrum iaf! :)
Jo vi får hoppas att det faller någon flinga snart... även fast jag inte är klar :)
Mvh Dennis.

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 26 sep 2011, 20:21
av DennisL
Hej.. nu har jag hunnit med att göra ena spacer plattan klar till 75% det som är kvar är att skära bort lite överflödigt material
som är onödigt att ha kvar. Sedan ska jag försänka hålen på baksidan och svetsa fast 4st försänkta m8 skruvar så jag kan skruva fast kedjehuset på ett smidigt sätt.
Sen ska den vara klar :)

Bild

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 27 sep 2011, 22:57
av DennisL
Nu har jag skurit ut själva formen på spacer plattan och försänkt hålen. Det ända som saknas nu är skruvarna sen är den klar far att svetsas fast i chassit:)

Bild

Bild

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 01 okt 2011, 21:03
av DennisL
Hej! Nu har jag gjort klart det sista på spacerplattan vilket innefattade att svetsa fast pinnbultarna för kedjehuset.
Blir mycket bilder och lite text ikväll!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Släng gärna iväg en kommentar!

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 01 okt 2011, 21:24
av marino carlsson
En fundering? Varför så stort projekt av att få ut kedjehuset? Jag har 4st aluklossar på min blizzard. Såg avancerat och onödigt tungt ut det där. Nåväl, bra jobbat iaf men de finns ju ibland enklare lösningar.

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 01 okt 2011, 21:29
av DennisL
marino carlsson skrev:En fundering? Varför så stort projekt av att få ut kedjehuset? Jag har 4st aluklossar på min blizzard. Såg avancerat och onödigt tungt ut det där. Nåväl, bra jobbat iaf men de finns ju ibland enklare lösningar.
Tack så mycket.
Som sagt så finns det många vägar att gå. säkert lättare vägar än det här som t.ex det du gjort.
Valde att ta den här vägen för att det kändes som en stadig lösning :) Dock blir den ju lite tyngre, men bör jämna ut sig i slut ändan och inte bli så mycket tyngre än innan.

Mvh.

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 07 okt 2011, 23:31
av DennisL
Hade inte så mycket att göra den här fredags kvällen så gjorde en skiss på ett topplocksfästet, så jag får upp toppen i svarven på ett säkert sätt . ...

Bild

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 08 okt 2011, 01:41
av Forsnäsmopar
DennisL skrev:Hade inte så mycket att göra den här fredags kvällen så gjorde en skiss på ett topplocksfästet, så jag får upp toppen i svarven på ett säkert sätt . ...

Bild

Jag använder bara ett gammalt A8 tändstift som är svetsat på ett lämpligt rör å sen skruvar jag fast toppen sen upp i svarven. Alla Sachs toppar jag planat går att få mindre kast än 0.15 mm med denna lösning.
Tyckte bara att den såg onödigt komplicerad ut.

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 08 okt 2011, 01:56
av DennisL
Jo, det är lite mer komplicerat, tänkte först köra på samma variant som dig men är rädd att det blir för klent när det inte är ett sånnt där stort stift, därför tänkte jag att det behövdes ett extra stöd

Mvh

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 08 okt 2011, 16:45
av Forsnäsmopar
Har även en axel med litet stift för alla andra toppar, funkar åxå klockrent. Det blir aldrig så stora skärkrafter när man planar toppar då man tar ca 0.1-0.2 mm per vända + att det är alu.

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 08 okt 2011, 17:01
av DennisL
Forsnäsmopar skrev:Har även en axel med litet stift för alla andra toppar, funkar åxå klockrent. Det blir aldrig så stora skärkrafter när man planar toppar då man tar ca 0.1-0.2 mm per vända + att det är alu.
okej :). fast ska göra mer än att plana topparna pga att ena toppen spikat. så är lika att svarva om dom..

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 08 okt 2011, 23:19
av marino carlsson
Mina toppar är svarvade genom att fästas genom tändstiftsgängan också..

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 08 okt 2011, 23:35
av DennisL
Okej. Är som sagt bara en skiss. Men vi får se hur jag gör :)

Mvh

Re: Ockelbo 300, Nu kör vi!

Postat: 11 okt 2011, 12:51
av Lemmy Kilmister
Härligt med lite egna lösningar och ideer. :) Hade du plasmaskärare till spacerplattan? Jäkla jobb att kapa med vinkelslip annars. Hur har du lärt dig soludworks? Har själv försökt med det ett tag, men det är svårt!! Verkar väldigt användbart.