RXL "Clone"
Re: RXL "Clone"
Då var det dags att tillverka nya trailingarmar, som ni ser så är dom väldigt korta samt bakre infästningen sitter ca 120 mm längre fram än på TX-L modellen vinkeln på styrspindeln samt längden är också den en helt annan än på utgångsobjektet. Jigg byggdes för att få dessa lika på båda sidor samt nya "styrspindelhylsor" svarvades, samt styrsindlarna kortades. Återigen tog man sig en tankeställare om man skulle lägga in sig frivilligt på någon sluten avdelning för att förhoppningsvis få hjälp med den "skotersjukdomen" som man har. Inte bara en gång man har blivit dumförklarad över att man bygger skoter mitt i sommaren
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Re: RXL "Clone"
Nää,jag är inte ett dugg avis Måste vara ganska varmt att tig.svetsa allt det där
HÄ KUNN HA VURE VÄRRE
Re: RXL "Clone"
Här nu dom nya orginalstötdämpartornen svetsade (det var inte helt klart på bilden) dämparna kopplade mot trailingarmen samt provisoriska bärarmar tillverkade för att få alla vinklar samt spårvidden klar innan det plockas bort för att tillverkas i aluminium som orginalet var. Återigen en massa svetsning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
-
- Inlägg: 329
- Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
- Ort: Arvidsjaur
Re: RXL "Clone"
För att citera en kändis " ÄNTLIGEN ! " , äntligen får alla andra se din otroligt snygga clone.
There is no replacement for displacement
Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12
Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12
Re: RXL "Clone"
Än så länge är det inte lätt att se hur slutresultatet kommer att bli, mera byggbilder kommer, dock så har jag av någon anledning dåligt med bilder på bygget av själva framvagnen annat det färdiga resultatetTripple from hell skrev:För att citera en kändis " ÄNTLIGEN ! " , äntligen får alla andra se din otroligt snygga clone.
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Re: RXL "Clone"
Som sagt jag hade tydligen dåligt med bilder från själva framvagnsbygget. Här är i alla fall styret,expansionskärlet och alla stagen tillverkade samt pulverlackade
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Re: RXL "Clone"
Tackar!
Då kom turen till motorn, plockades isär renoverades samt portades enl RXL 78 specen, primär och sekundären renoverades samtidigt så nu är allt mellan motor och drivlina renoverat, passade på att glasblästra aluminium detaljerna under renoveringen ,blir snyggt som f....n men har lust att bli "mörkt" vartefter man är och rör i delarna kanske skulle ha lackat det i alla fall ???
Då kom turen till motorn, plockades isär renoverades samt portades enl RXL 78 specen, primär och sekundären renoverades samtidigt så nu är allt mellan motor och drivlina renoverat, passade på att glasblästra aluminium detaljerna under renoveringen ,blir snyggt som f....n men har lust att bli "mörkt" vartefter man är och rör i delarna kanske skulle ha lackat det i alla fall ???
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Re: RXL "Clone"
Nu börjar man faktiskt se att det kommer att bli en skoter igen nästa chock blev att orginaltanken som reproducerades under en tid nu helt plötsligt inte gick att uppbringa någonstans. Då man trodde att all aluminiumsvetsningen var klar så visade det sig att det största elddopet var kvar. Att svetsa en aluminium tank som skulle både se bra ut samt givetvis vara tät. Nåja det blev ju ganska bra till slut trots allt, återigen så åkte "lövångerkrämen" fram
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: RXL "Clone"
Riktigt snygg!
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: RXL "Clone"
Tack för uppskattningen
Piporna är en historia för sig som nu är löst till 98% har jagat dessa sedan ett par månader tillbaka, beg pipor var bara att glöma. Jag fick kontakt med en kille som heter Troy Pierce som har handbyggda pipor (samt bromsade) han lät bygga en mindre serie under sommaren som jag var för sent ute att kunna handla. Om jag har tur och alla håller vad dom har lovat så blir piporn tillverkade under januari månad. Det kommer att bli "blåsta" pipor men enl orginal spec
Stämmer den ska varva 9500-9750 samt inslagsvarven mellan 5500-6000 rpm enl 78 specHenke skrev:RXL spec, det betyder att vi får se ett par snygga pipes som matchar både varvtal och maskinen visst ska 340 varva 9500-9750 enligt RXL race spec?
Piporna är en historia för sig som nu är löst till 98% har jagat dessa sedan ett par månader tillbaka, beg pipor var bara att glöma. Jag fick kontakt med en kille som heter Troy Pierce som har handbyggda pipor (samt bromsade) han lät bygga en mindre serie under sommaren som jag var för sent ute att kunna handla. Om jag har tur och alla håller vad dom har lovat så blir piporn tillverkade under januari månad. Det kommer att bli "blåsta" pipor men enl orginal spec
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Re: RXL "Clone"
Jag passade på att göra en "fothook" då jag höll på med svetsningen av tanken, dagens som man kan köpa är oftast betydligt mycket större, vanligast är väl idag att det är bockad plåt (blir enormt stor)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Re: RXL "Clone"
Ja det känns verkligen som ens egen tumme sitter totalt felplacerad när man kollar på detta bygge, få se nu.. Ja den sitter faktiskt mitt i handen...
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
Re: RXL "Clone"
Kan som bara instämmaBallan skrev:Allt du gjort bli ju som köpt riktigt snyggt..
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Re: RXL "Clone"
Jag tror inte någons tumme är felplacerad med tanke på alla fina maskiner alla har här,däremot är det oftast tid som det finns för lite av om man startar ett bygge (eller som en annan forummedlem sagt "kan man köpa mer tid till dygnet på E-bay"?) Mycket tid har gått åt till att tex jaga mått,utseende,materialtjocklek samt givetvis massor med bilder för att komma dit man är just nu för att få det att stämma i slutänden.Men det är också en stor del av tjusningen med denna hobby (allt är roligt då det är första maskinen man bygger, kanske mindre intressant och kanske motigt om man har gjort några byggen ?)
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Re: RXL "Clone"
Här har vi i alla fall en bild med huven på, denna sno pro model /märke var nog den enda av dom 4 stora märkena som lustigt nog hade "gångjärn" på huven så att den gick att öppna på vanligt vis. Allt detta skulle nu tillverkas ihop med fästet till kylaren så det gällde att ha tungan i "rätt mun" för att passa ihop detta, mera bilder kommer på montaget
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76