Et 340 renovering

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 23 nov 2008, 14:54

Sm-x skrev:Grön brukar vara lyse på/av asså från tändningslåset till svänhjulet
Okej, men den sladden som är över vad kan de va? Finns det nån fler sladd i nån nyare modell som motorn kan vara från, ska jag bara skita i den eller?

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 23 nov 2008, 14:57

Tror nog att det är tvärs om, motor´n är nyare än chassiet

Prova skita i den kabel´n, du ser ju om det funkar utan

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 23 nov 2008, 15:15

Sm-x skrev:Tror nog att det är tvärs om, motor´n är nyare än chassiet

Prova skita i den kabel´n, du ser ju om det funkar utan
Okej, så de kan inte bli kortslutning eller nåt iallafall?

Åsså oljan, om man ska byta den, vad ska de va för nån?

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 23 nov 2008, 15:32

Jag tvivlar, yamahas elsystem är ganska säkra, eller det ser du ju ganska fort på med lyset och dra, lyset skall glöda till efter varje drag om det är i ordnig

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 23 nov 2008, 17:44

Okej, jag har kommit fram till att slangen jag visade ska vara nån slags dränering om skotern skulle välta??

Sen va de ju dehär me kedjehusoljan, har rett ut vilken olja de ska va (400cc, 70 -80w om nån undrar), men hur mycket ska de vara, och hur får jag ut den gamla? Eller det kanske man inte behöver? Jag har öppnat gummipluggen, rann inte ut nåt, stack ner en skruvmejsel så mycke det gick och de komm ingen olja på den :? Då är det för lite va?

Är tacksam för svar.

Brännström
Inlägg: 120
Blev medlem: 08 okt 2008, 15:41
Ort: Vilhelmina - Laxbäcken
Kontakt:

Inlägg av Brännström » 23 nov 2008, 18:06


Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 23 nov 2008, 18:17

Brännström skrev:Här har du lite bra läsning :) http://www.vintagesnow.com/Yamaha_files/ET340_80.pdf
Mycket bra :) Tackar

Men jag hittade inget om oljan mer än att man ska kolla var 500:ade mil, så nu efter 1300 är det nog dags :? :wink:

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 24 nov 2008, 16:04

Blev ingen provstart igår, ska göra de idag istället.
Men först måste jag ha snabb hjälp med den här kedjehusoljan!
Det finns ju en gummiplugg, om jag tar bort den rinner det inget.
Sen finns det ju en skruv i sidan som jag också tog bort, men inget rann där heller. Men bara för att det inte rinner där betyder det ju inte att det är tomt?
Hur ska jag göra? Ska jag bara fylla på utan att ta ut den gamla oljan? Och hur mycket ska det vara?
Jag har inte hittat nån plugg under kedjehuset.

TACKSAM FÖR SNABB HJÄLP!

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 24 nov 2008, 16:35

Dom där öpnar du bara locket på, du har nog ett hål där under huset i chassiet som det ska rinna ut olja ur

SL351
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 30 aug 2008, 08:39
Ort: Tärendö.

Inlägg av SL351 » 24 nov 2008, 17:15

Jag brukar köra med 75w90 i mina maskiner, byter oljan en gång varje år och kollar nivån lite då och då.. Gammel Rajden som har v-låda brukar ja blanda i lite SKF lagerfett åxå.. Lycka till :)
Yamaha S 350 europa. 2st. 69.
Yamaha SL 351 europa. 69.
Yamaha SL 300C europa. 73.
Rajd R60-L. 74.

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 24 nov 2008, 21:18

:D :D :D :D
PREMIÄRTUREN AVKLARAD !


Riktigt skönt!
Farsan ville filma det också så den är här:
Bild
(klicka på bilden)

Hade dock inga styrstål så den gick knappt att styra, det är därför jag kör så långsamt... Sen vart de nåt lagg med ljudet på filmen också... :?

Men nu går den iallafall, behövs lite justeringar, det var borta en glidklack till sekundärvariatorn såg jag, och sen vibrerar nånting som jag inte vet vad det är, men de är ju lungt 8)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 24 nov 2008, 21:37

Farten tror jag mer beror på att de såg ut att vara lite väl djup snö för den sortens skotermärke :) Ingen fler som hörde hur gashandtaget tog mot styret..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Inlägg av FunnyCar » 24 nov 2008, 23:02

Grattis ! Kul du fick igång den lagomt till snön kom!
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

SL351
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 30 aug 2008, 08:39
Ort: Tärendö.

Inlägg av SL351 » 25 nov 2008, 16:55

Japp! bra jobbat! Inget är ju så kul som första repan :D
Yamaha S 350 europa. 2st. 69.
Yamaha SL 351 europa. 69.
Yamaha SL 300C europa. 73.
Rajd R60-L. 74.

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 25 nov 2008, 18:40

Jepp!
Funderar om man ska sätta nån slags plåt eller kanske plexiglas på under bukplåten så den ska gå lättare... kan de va nån ide?
Den är ganska bucklig nu... Nån som gjort nåt liknande?


Lägger upp en bild under huven också :)

Bild

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Inlägg av Sm-X » 25 nov 2008, 19:19

Bukplåten skulle du ha hamrat till med en gummi klubba medans du hade lös motor´n, bra du sa det var knas med ljudet, jag trode du hade renoverat en 250 he he

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av RUSCH » 26 nov 2008, 00:43

Collll!!
det dar med farten gar ju att sjustera med film hastigheten
bara att speeda pa filmen :wink:
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 04 jan 2009, 18:33

Sm-x skrev:Bukplåten skulle du ha hamrat till med en gummi klubba medans du hade lös motor´n, bra du sa det var knas med ljudet, jag trode du hade renoverat en 250 he he
Haha, felet me ljudet var att de inte riktigt var synkad me filmen... Den lät sådär i verkligheten också xD

Och efter ett tag började den gå sämre och sämre, vibrerade som fasen och gick knappt att gasa. Så jag fick stanna av motorn och undersöka vad de kunde va, och då upptäckte farsan att vevaxeln gick att lyfta upp några millimeter i vissa lägen :shock:

Så de blev ett till motorbyte :wink:
Dock på Marcus (Funnycar, han hade även sålt den andra motorn till mig) bekostnad :)
Stort tack till honom, för de var egentligen inte hans fel, nån ägare före honom hade varit och "moddat" vevaxeln xD
Dom hade visst tagit bort dom yttre lagrena å allt va de va, så axeln var helt krokig :shock: :?
Och han hade aldrig använt motorn innan han sålde den till mig...

Dock funkade inte den motorns tändplatta ihop med CDI-boxen, så jag fick byta tändplatta, men då hade ju Marcus kvar tändplattan från den ALLRA första motorn :wink: som hörde ihop med cdiboxen.... Så de blev ju bra å billigt (gratis)
Så då var de bara att montera ihop allt igen å starta...

Så gick den ett tag men pajjade IGEN igår...
Hahah, näe men jag tror att det bara är tändstiften... mer info här: http://skoter.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=2726

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Lindh » 25 jun 2009, 17:34

Fortsättning yeeeyyy....

Hade tänkt att fortsätta åtgärda lite diverse defekter nu, så den ska gå bra nästa år, utan haverier efter varje tur som de va den här vintern 8)

Funderar nästan på att ringa Yamaha och fråga vad dom menar med det här reklambladet:

Bild

För mig har då snön varit betydligt mer pålitlig än skotern? :D



Lista på defekter/ utseendemässiga fel:
- Den startar bara på startgas eller efter 4000000 drag, och sen stannar den ibland när man kör också.
- Avgasröret läcker
- Skoningar på mattan saknas på ena sidan
- Hastighetsmätaren funkar inte
- Buken sticker ut utanför huven på vissa ställen
- Stänklappen är kapad och har en massa små hål
- Fästena till gummistopparna som ska hindra den bakre dämpningsarmen i boogien från att slå i mattan då den dämpar igenom har gått sönder.
- Bensinnivåröret är skitigt så de går inte att se nivån i det. (konstigt nog går det inte att få tag i en genomskinlig slang som tål bensin, så jag måste nog ha en orginaldel om den inte går att rengöra)
- Buken är bucklig som fan (ska inte åtgärdas, iallafall inte i år, kanske slår ut nån buckla på sidan om de går)


Upptäckte som sagt under vintern att alla skoningar på ena sidan av mattan hade gått av... (troligen för att fästet till ena fjädern hade gått sönder så fjädern tagit i mattan och slagit av alla skoningar. Bytte dock de fästet när jag reparerade boogien, så dom gick troligen inte av i min ägo... slarvigt av mig att inte se det vid köpet, de hade man ju kunna pruta lite på... men, whatever...)

Bild

...tänkte väl att de inte spelar så stor roll, jag kör tills den går av, men sen fick jag erbjudande på en hyffsat fräsch origigal matta med alla skoningar kvar för 200 spänn, så jag slog till =).


Bild

Snygg höjning? :wink: (skojar, den hänger i ett träd... bara så ingen blir upprörd :) )


Bild

Hittade felet varför hastighetsmätaren inte funkar... ska försöka få tag på en fungerande begagnad...


Bild

Med fjädrarna ur läge får man ett skönt isracing stuk 8)
( nej, jag vet att man inte kan köra med dom ur läge, jag vet ju vad som händer av egen erfarenhet :wink: )







Sånt här är förstås helt oacceptabelt =)

Bild

Har länge försökt få till den men det har aldrig blivit riktigt perfekt, men nu fick jag till den.

Bilderna talar för sig själv:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Har ingen bild på hur det blev, men buken sticker inte ut nån stans nu iallafall :)








Vad kan dehär vara måntro?
Russin i skarp inzoomning eller buken på min Yamaha?

Bild







För att skjuta upp dom allvarligare problemen så började jag polera lite på bandtunneln istället :roll:

Bild

Bild

Efter =)

Bild



Sen så ska jag försöka svetsa igen den här sprickan i avgasröret med stor risk för att jag svetsar hål på det då mina svetsarerfarenheter är tämligen bristfälliga. Men vi får se hur de blir...

Bild





Jag tänkte satsa på att köpa en ny förgasare, då micuni spjällaren inte är direkt känd för att vara den bästa. Låter de vettigt?

De var allt för den här gången. Kommentera mycket nu =)
Senast redigerad av 3 Lindh, redigerad totalt 5 gång.

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Inlägg av jag 3000 » 25 jun 2009, 19:27

Ser fint ut :D
Det blir bra nu när huven passar perfekt :D , det är riktigt irriterande när dom inte gör det...
En frisk motor tänder på varje varv!

Skriv svar