Sida 2 av 6

Re: Et 340 vässning

Postat: 06 jan 2014, 18:17
av Egåån
Patrik E skrev:Har du 340 i portarea och 400 i utloppsarea så är kanalutloppet för stort redan, gör det inte större.
Det är lugnt det var ett exempel. På ganska mycket måfå :)

Re: Et 340 vässning

Postat: 06 jan 2014, 18:19
av Egåån
tapio skrev:
Evervärst 444 skrev:sen kan du finpolera avgasporten med fint sandpapper, sliprullar av avlång model finns att köpa billigt på biltema och lämpar sej bra! alltså sandpapper! insugsporten däremot ska du helst glasblästra för att få en fin lätt skrovlig yta !

Det ska vara tvärtom...
Insuget ska vara knottrigt och utblåset polerat...
Anledning till knottrigt insug är för att få mer snurr på soppa/luft blandningen?
Len avgasport för att inte dom positiva och negativa avgasströmmarna ska börja kullra runt och krocka med varandra när dom möts? :)
Tänker jag rätt eller fel?

Re: Et 340 vässning

Postat: 06 jan 2014, 18:55
av Dellhem
hur det är luft/bränsle och avgasströmmar i portar och kanaler har jag dålig koll på men en anledning till att man polerar avgasporten är vell också att det inte ska byggas upp massa sot och andra avlagringar där som med tiden blir som en strypning? :)

annars ser det bra ut, fortsätt så! :thumbright:

Re: Et 340 vässning

Postat: 06 jan 2014, 19:06
av Egåån
Jo, det var en smart anledning ;)
Dock vet jag inte om det är en huvudsaklig anledning till polering? Men det är ett stort plus! :)
Smart tänkt där Dellhem! :thumbright:

Re: Et 340 vässning

Postat: 06 jan 2014, 19:32
av Evervärst 444
Annledning till att insugsporten ska vara råare till ytan är för att bränsleluftblandningen blir mer finfördelad då det är turbulens, är den för slät finns risk för #droppbildning# och är därmed inte alls lika finfördelad och lätt att få fyr på :)

Re: Et 340 vässning

Postat: 06 jan 2014, 19:38
av Evervärst 444
Polering av avgasen är helt enkelt för att minska turbulens, man vill ju bli av med avgaserna för att få en renare förbränning då dom nya gaserna ska fjutas igång, sammtidigt så går ju tillbaka pulsen in lättare oxå. Sen som det skrevs samma mindre sottavlagringar.. Finns säkert fler anledningar

Re: Et 340 vässning

Postat: 06 jan 2014, 19:38
av Egåån
Evervärst 444 skrev:Annledning till att insugsporten ska vara råare till ytan är för att bränsleluftblandningen blir mer finfördelad då det är turbulens, är den för slät finns risk för #droppbildning# och är därmed inte alls lika finfördelad och lätt att få fyr på :)
Precis, då var jag inne på rätt spår :thumbright:

Men varför avgasporten ska vara slät måste ju vara för att inte dom positiva och negativa pulserna ska krocka? :)

Re: Et 340 vässning

Postat: 06 jan 2014, 19:41
av Egåån
Precis. Det vi nu nämnde nämnde måste vara dom huvudsakliga anledningarna? minska turbulens både in och ut.

Re: Et 340 vässning

Postat: 06 jan 2014, 19:47
av Gunnar
jag tror inte polering av portarna gör nån kännbar skillnad på denna motor då gashastigheten inte är så hög

kul projekt! försök sen hitta en std 340 som du kan köra mot så du ser skillnaden

Re: Et 340 vässning

Postat: 06 jan 2014, 20:02
av Egåån
Gunnar skrev:jag tror inte polering av portarna gör nån kännbar skillnad på denna motor då gashastigheten inte är så hög

kul projekt! försök sen hitta en std 340 som du kan köra mot så du ser skillnaden
Jag har med mig en standard motor vart jag ännu far. :thumbright:

20140106_195127.jpg
Har legat på mitt flak sedan mitten av december :P
( Man vet aldrig när skoda motorn ger upp :P )
Dock är den en annan förgasare på den än vad det är på ET 340n
20140106_195121.jpg
Dock vet jag inte vad det är för speciellt med denna?

Men jag har original insug och original spjäll gasaren.


Gunnarn, hur kan man räkna ut hur mycket luft/soppa som flödar igenom motorn?
Finns det någon term på det?


Men sen vet jag ju att den är låg varvad original och redan där kan man konstatera att avgas pulserna är långa.

Re: Et 340 vässning

Postat: 06 jan 2014, 20:51
av Gunnar
du skulle ha byggt dig en "enkel" bromsbänk, då kunna mäta (med en bra våg/klocka kanske??) hur mycke soppa motor förbrukar och mäta vridet, varvtal. och sen kunna räkna fram bsfc. då får man se hur effektiv motor är

Re: Et 340 vässning

Postat: 06 jan 2014, 21:14
av Egåån
Och hur man gör det tordes stå i denna bibel. Men jag vet inte om det är i nya eller gamla testamentet :P
20140106_210305.jpg
Jag måste får fråga dig Gunnarn om du bromsar dina motorer själv?
Är det mycket bök med det isf?

Sen börja jag och kompisen snacka om nå spiknings skydd, vet du hur dom fungerar och om dom är effektiva?

Re: Et 340 vässning

Postat: 07 jan 2014, 16:58
av Gunnar
Den där boken är en bra början. Nej jag sköter inte spakarna vid bromsning, det gör en kompis.
Det är lätt att bromsa en fläktkyld motor, värre om man saknar kylning helt.
Bort med variatorn och dit me lite givare sen gasar man.

Jag har inte hittat nån knacksensor som funkar bra på en 2takt

Re: Et 340 vässning

Postat: 07 jan 2014, 23:14
av Egåån
Ok. Då är det bara att läsa på och försöka :)
Ni få se hur det går för nybörjaren när han kastat ihop skotern igen. :)

Re: Et 340 vässning

Postat: 07 jan 2014, 23:26
av moden
ser ut som en cs340 motor den du har haft på flaket dom har den där förgasaren samt et400 har den förgasaren

Re: Et 340 vässning

Postat: 08 jan 2014, 00:09
av tapio
Jag kollade lite i mon Et motor igår och såg att jag behövde höja cyl 2mm!!!
För att kolvar och portar skulle matcha, så nu ska cyl in i fräsen.. :-)

Re: Et 340 vässning

Postat: 09 jan 2014, 18:35
av Egåån
Inte har ni några tips på hur man får bort allt skit som blivit efter man arbetat i cylindern?

Re: Et 340 vässning

Postat: 09 jan 2014, 18:35
av Egåån
Inte har ni några tips på hur man får bort allt skit som blivit efter man arbetat i cylindern?

Re: Et 340 vässning

Postat: 10 jan 2014, 16:34
av Sebbe
Jag använde T-röd och tryckluft sist och det såg ut att funka ganska bra, finns säkert några bättre sätt också men det blev rent iallafall ;)

Re: Et 340 vässning

Postat: 19 jan 2014, 08:21
av Egåån
Blev lite tajtare än beräknat med förgasarna. Det jag funderar på göra är att flytta ett kedje hus på vänster sida med genomgående axel rakt över bulkhead. Men det blir isf sommarens projekt.
20140109_173007.jpg
20140109_173106.jpg
Sen passade jag på att göra ett fäste för varvräknaren mitt mellan allt.
20140111_112718.jpg
Sitter just nu vi frukostbordet och försöker kalkylera fram konerna till pipan :)

Det jag funderade på är om man skulle gjort den fartvind kyld om den ska gå skoter cross?