Det är lugnt det var ett exempel. På ganska mycket måfåPatrik E skrev:Har du 340 i portarea och 400 i utloppsarea så är kanalutloppet för stort redan, gör det inte större.
Et 340 vässning
Re: Et 340 vässning
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
Anledning till knottrigt insug är för att få mer snurr på soppa/luft blandningen?tapio skrev:Evervärst 444 skrev:sen kan du finpolera avgasporten med fint sandpapper, sliprullar av avlång model finns att köpa billigt på biltema och lämpar sej bra! alltså sandpapper! insugsporten däremot ska du helst glasblästra för att få en fin lätt skrovlig yta !
Det ska vara tvärtom...
Insuget ska vara knottrigt och utblåset polerat...
Len avgasport för att inte dom positiva och negativa avgasströmmarna ska börja kullra runt och krocka med varandra när dom möts?
Tänker jag rätt eller fel?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
hur det är luft/bränsle och avgasströmmar i portar och kanaler har jag dålig koll på men en anledning till att man polerar avgasporten är vell också att det inte ska byggas upp massa sot och andra avlagringar där som med tiden blir som en strypning?
annars ser det bra ut, fortsätt så!
annars ser det bra ut, fortsätt så!
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD
Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD
Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD
Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD
Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"
Re: Et 340 vässning
Jo, det var en smart anledning
Dock vet jag inte om det är en huvudsaklig anledning till polering? Men det är ett stort plus!
Smart tänkt där Dellhem!
Dock vet jag inte om det är en huvudsaklig anledning till polering? Men det är ett stort plus!
Smart tänkt där Dellhem!
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Et 340 vässning
Annledning till att insugsporten ska vara råare till ytan är för att bränsleluftblandningen blir mer finfördelad då det är turbulens, är den för slät finns risk för #droppbildning# och är därmed inte alls lika finfördelad och lätt att få fyr på
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Et 340 vässning
Polering av avgasen är helt enkelt för att minska turbulens, man vill ju bli av med avgaserna för att få en renare förbränning då dom nya gaserna ska fjutas igång, sammtidigt så går ju tillbaka pulsen in lättare oxå. Sen som det skrevs samma mindre sottavlagringar.. Finns säkert fler anledningar
Re: Et 340 vässning
Precis, då var jag inne på rätt spårEvervärst 444 skrev:Annledning till att insugsporten ska vara råare till ytan är för att bränsleluftblandningen blir mer finfördelad då det är turbulens, är den för slät finns risk för #droppbildning# och är därmed inte alls lika finfördelad och lätt att få fyr på
Men varför avgasporten ska vara slät måste ju vara för att inte dom positiva och negativa pulserna ska krocka?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
Precis. Det vi nu nämnde nämnde måste vara dom huvudsakliga anledningarna? minska turbulens både in och ut.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Et 340 vässning
jag tror inte polering av portarna gör nån kännbar skillnad på denna motor då gashastigheten inte är så hög
kul projekt! försök sen hitta en std 340 som du kan köra mot så du ser skillnaden
kul projekt! försök sen hitta en std 340 som du kan köra mot så du ser skillnaden
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Et 340 vässning
Jag har med mig en standard motor vart jag ännu far.Gunnar skrev:jag tror inte polering av portarna gör nån kännbar skillnad på denna motor då gashastigheten inte är så hög
kul projekt! försök sen hitta en std 340 som du kan köra mot så du ser skillnaden
Har legat på mitt flak sedan mitten av december
( Man vet aldrig när skoda motorn ger upp )
Dock är den en annan förgasare på den än vad det är på ET 340n
Dock vet jag inte vad det är för speciellt med denna?
Men jag har original insug och original spjäll gasaren.
Gunnarn, hur kan man räkna ut hur mycket luft/soppa som flödar igenom motorn?
Finns det någon term på det?
Men sen vet jag ju att den är låg varvad original och redan där kan man konstatera att avgas pulserna är långa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Et 340 vässning
du skulle ha byggt dig en "enkel" bromsbänk, då kunna mäta (med en bra våg/klocka kanske??) hur mycke soppa motor förbrukar och mäta vridet, varvtal. och sen kunna räkna fram bsfc. då får man se hur effektiv motor är
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Et 340 vässning
Och hur man gör det tordes stå i denna bibel. Men jag vet inte om det är i nya eller gamla testamentet
Jag måste får fråga dig Gunnarn om du bromsar dina motorer själv?
Är det mycket bök med det isf?
Sen börja jag och kompisen snacka om nå spiknings skydd, vet du hur dom fungerar och om dom är effektiva?
Jag måste får fråga dig Gunnarn om du bromsar dina motorer själv?
Är det mycket bök med det isf?
Sen börja jag och kompisen snacka om nå spiknings skydd, vet du hur dom fungerar och om dom är effektiva?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Et 340 vässning
Den där boken är en bra början. Nej jag sköter inte spakarna vid bromsning, det gör en kompis.
Det är lätt att bromsa en fläktkyld motor, värre om man saknar kylning helt.
Bort med variatorn och dit me lite givare sen gasar man.
Jag har inte hittat nån knacksensor som funkar bra på en 2takt
Det är lätt att bromsa en fläktkyld motor, värre om man saknar kylning helt.
Bort med variatorn och dit me lite givare sen gasar man.
Jag har inte hittat nån knacksensor som funkar bra på en 2takt
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Et 340 vässning
Ok. Då är det bara att läsa på och försöka
Ni få se hur det går för nybörjaren när han kastat ihop skotern igen.
Ni få se hur det går för nybörjaren när han kastat ihop skotern igen.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
ser ut som en cs340 motor den du har haft på flaket dom har den där förgasaren samt et400 har den förgasaren
Re: Et 340 vässning
Jag kollade lite i mon Et motor igår och såg att jag behövde höja cyl 2mm!!!
För att kolvar och portar skulle matcha, så nu ska cyl in i fräsen..
För att kolvar och portar skulle matcha, så nu ska cyl in i fräsen..
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: Et 340 vässning
Inte har ni några tips på hur man får bort allt skit som blivit efter man arbetat i cylindern?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
Inte har ni några tips på hur man får bort allt skit som blivit efter man arbetat i cylindern?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Et 340 vässning
Jag använde T-röd och tryckluft sist och det såg ut att funka ganska bra, finns säkert några bättre sätt också men det blev rent iallafall
Ski-doo Elan 293 141" -75
Ski-doo Elan 498 137" -75
Arctic Cat Jag 3000 F/A oval -76
Arctic Cat Panther 440 -81
Ski-doo Elan 498 137" -75
Arctic Cat Jag 3000 F/A oval -76
Arctic Cat Panther 440 -81
Re: Et 340 vässning
Blev lite tajtare än beräknat med förgasarna. Det jag funderar på göra är att flytta ett kedje hus på vänster sida med genomgående axel rakt över bulkhead. Men det blir isf sommarens projekt.
Sen passade jag på att göra ett fäste för varvräknaren mitt mellan allt. Sitter just nu vi frukostbordet och försöker kalkylera fram konerna till pipan
Det jag funderade på är om man skulle gjort den fartvind kyld om den ska gå skoter cross?
Sen passade jag på att göra ett fäste för varvräknaren mitt mellan allt. Sitter just nu vi frukostbordet och försöker kalkylera fram konerna till pipan
Det jag funderade på är om man skulle gjort den fartvind kyld om den ska gå skoter cross?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900