Sida 2 av 3

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 09 dec 2013, 17:24
av Evervärst 444
Vart bra fränt! , lite uda med inslag av toppmodern kolfiber i någonting som i övrigt är vintage, kul detalj :)

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 09 dec 2013, 18:12
av Yamaha SR
Evervärst 444 skrev:Vart bra fränt! , lite uda med inslag av toppmodern kolfiber i någonting som i övrigt är vintage, kul detalj :)
Tackar! Jo, jag tycker att det bryter av riktigt bra :) . Testad lite på denna skoter men har betydligt vildare planer för min
Gpx/r....designen ock färgsättningen blir något som inte många har provat på en i gpx iallafall :thumbright: n

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 29 dec 2013, 14:53
av Yamaha SR
Har nu monterat variatorerna, variator skyddet, förgasar adaptarna.
Gjorde första uppstarted härom dagen kan säga att man gruvade sig en aning......slaglängden o kompen gör att den är rätt stöddig att starta.
Man bör hålla i starthandtaget med BÅDA händerna för när han är kall så flyttar du på hela skotern i sidled vid start....fick mig en rejäl smäll i vänsternäven när jag var lite oaktsam, skotern fick en liten baktändning o handen åkte in i starthållaren o blodvite uppstod, bara tur fingret inte gick av :oops:
Har kört några kortare provsvängar o skotern går riktigt bra :) har även börjat lite smått med variator inställningar men får lov att vänta med fler provsvängar......vill inte förstöra grannsämjan ;)
Några bilder:
SAM_1514.JPG
SAM_1521.JPG
SAM_1518.JPG

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 29 dec 2013, 21:07
av Hirth
Jädrar vilket bygge, snyggt :thumbright:
Mvh Per

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 30 dec 2013, 00:32
av Katanan
Bara att hålla med! Otroligt snyggt!

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 30 dec 2013, 06:19
av Yamaha SR
Hirth skrev:Jädrar vilket bygge, snyggt :thumbright:
Mvh Per
Katanan skrev:Bara att hålla med! Otroligt snyggt!
Tackar, tackar! :)

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 16 feb 2014, 09:02
av Yamaha SR
Ja, då har man gjort sin första tävling med skotern.......men den hann inte mer än börja så var den slut :(
Tanken var att vara ute i god tid o det var jag också men första motorn som satt där gick veven sönder på varpå tändplattan rycktes lös från blocket ock förstörde allt vad tändning heter.
Ja, vad gör man nu :?: :?: dessa elefant motorer är inte någon dussinvara så jag fick lyfta ut motorn ur min Sr 643 -73:a som jag har renoverat, plocka ner motorn flytta över delarna från den trasiga o bygga ihop allt igen ock nu med orginal Sr -73 tändning.
Som sagt skotern är helt nybyggd ock har inte haft mycket tid till att testa o prova fram grejer innan backtävligen i Bocksliden.
Åkte till Lycksele o körde uppvärmnings åket o skotern kändes mycket bra ock kraftfull....skidorna var mest uppe i luften när jag tryckte på för fullt, detta berodde delvis på att boggin hade behövts ställas om, men jag har inte kört en veteranskoter med den här effekten tidigare.
Inför första kvalomgången så är det nu dags att göra första mattstarten med skotern....sätter mig så långt fram som möjligt för att skotern inte ska resa sig så mycket.
Grön lampa tänds o jag trycker på varpå skotern reser sig rakt upp, slår genast av o går på men då har både Niclas o Thomas i mitt heat redan passerat......helvete också :!: :!: nu åker gasen i botten o stannar där, Nicklas passerar jag ganska omgående o jag tar rygg på Thomas.....närmar mig men efter ca 200m så blir det en gigantisk smäll o det flyger ut delar genom huven ca 20-30m bort till vänster om mig.
Min helt nya Comet 102C hade exploderat, troligtvis så var det ett gjutfel i spindeln som var orsaken.
Delar har passerat genom huven,baljan slagit sönder 3st kylflänsar på cylindern mm
Ja, det roliga hann inte mer än börja så var den dagen slut, det hade varit kul o se om jag kunde ge Thomas o Conny en match men det får bli en annan gång :thumbright:
Problemet som följer med ett variator haveri är att motorn måste ut igen o veven kollas på denna också :evil: men men skam den som ger sig ;)
Här kommer bilder på förödelsen
SAM_1532.JPG
SAM_1533.JPG
SAM_1534.JPG
SAM_1535.JPG
SAM_1536.JPG
SAM_1537.JPG

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 16 feb 2014, 09:33
av Katanan
Vad trist! Och precis det man inte vill ska hända. Skumt med ny variator dessutom.
Lycka till med återställningen iaf och detta får en att kolla över sitt variatorskydd...

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 16 feb 2014, 10:10
av Tompa
Så otroligt tråkigt att variatorn höll längre än 200 meter, men de som var kul var att vi i retroveteran klassen fick en deltagare till. Hoppas nu bara att inte mera än variatorn och lite kosmetiska skador gör att du inte dyker upp på flera tävlingar, hade varit kul att se den in action från åskådarplats.

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 16 feb 2014, 10:14
av SS440-80
Jäklar vad tråkigt :cry: Både med motor 1 och 2.... och vilken jäkla tur att du gjort variatorskyddet så seriöst bra, vem vet hur det kunnat gå annars!

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 16 feb 2014, 10:58
av Southern Hill Custom
SS440-80 skrev:Jäklar vad tråkigt :cry: Både med motor 1 och 2.... och vilken jäkla tur att du gjort variatorskyddet så seriöst bra, vem vet hur det kunnat gå annars!
Håller med till fullo

tur att ingen blev skadad..........

Nu blev man lite orolig vilken kvalité ny tillverkade Comet 102or håller. Vet du när variation var tillverkad?

Vi har en helt ny comet till Alouetten och vill inte göra samma sak.......

// Lars

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 16 feb 2014, 11:12
av Evervärst 444
Oj så tråkigt! Nico skött ju oxå en splitter ny comet 102 c variator! Jag tycker helt klart du ska kontakta återförsäljaren och gå till botten med det här om den är köpt i sverige !

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 16 feb 2014, 12:29
av Patrik E
Jag har sett ett flertal sprängda cometer, inget jag skulle använda själv.
P85 är betydligt bättre.

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 16 feb 2014, 16:21
av Haggla
Kan bara instämma med patrik, isf använd 108EXP den har funkat bra för mig och min bror eller så P85an, synde på förstörelsen och antar en del får upp ögonen och gör riktiga skydd gärna så de täcker centrum av variatorer. (då flyger ej delar överallt) och minumum 3mm aluminium eller 2 plåt. SVEMO var inte helt fel ute där iaf :-).
Tror ej 102C är gjord för dessa Hp eller varv?? Rätta mig om jag har fel Evervärst?? vet inget om 102er
Annars så är det ju ett grymmt fint bygge!!

Skulle jag vara dig SR skulle jag bygga riktiga skydd (över halva centrum på variatorerna o rejäla) på full blods räser då det ändå är en fråga om liv o död om du gör sprängningar.

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 16 feb 2014, 16:28
av Holländaren
Välkommen i Cometsprängarklubben... Tur att du inte gjorde illa dig iaf!

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 16 feb 2014, 17:19
av Evervärst 444
Nu vet jag inte effekten eller rpm på den här motorn, men har sett andra maskiner med likvärdig cc och gissningsvis effekt köra med 102or men av den äldre modellen.

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 12 apr 2014, 21:30
av Yamaha SR
Har inte gjort många nya uppdateringar men mycket har blivit förändrat o fungerar numera bra.
Eftersom jag har byggt skotern i syfte att köra dragrace så hade det varit roligt att få en tid på den innan vinterns slut.
Tilltänkta tävlingar som Jokkmokk,Ljusvattnet o Harads har alla blivit inställda :|
Började snegla på tävlingarna i Gällivare området som gick förra helgen o bestämde mig för att ställa upp till dagens race,
dock så var sträckan 201m o snöstart......men det är ju lika för alla.
Har hela tiden känt att det finns riktigt bra med pulver i maskinen, men nu var det upp till bevis.
Brottades med en del fäste i starten men sen skjuter det på något otroligt.
Bästa kvaltid blev 7,64 127,9km/h, bästa topfart 132,5km/h vilket räckte till kvaletta i min klass.
Tiden hade även räckt till kvaletta i std 600, std 1000 o kvaltvåa i Pro 1000 :thumbright:
Förfrågan fanns från arrangörshåll att köra ett race mot en Polaris 800 efter finalerna......självklart så är man sugen o ställer upp :)
Slutade med att GPX:en gick segrande där med :thumbright:

Tider finns på tidkort.com

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 12 apr 2014, 21:54
av sled-ex
Härligt Andreas! Grattis!
Alltid kul att köra ifrån moderna maskiner med retrojärn.

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 13 apr 2014, 00:48
av Patrik E
Grattis
Trevligt att det verkar funka tillslut,vägen dit har ju varit lite krokig.

Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified

Postat: 13 apr 2014, 15:28
av Gunnar
Grattis! skönt att du tillslut fick en tid på pärlan :)
vad körde du med för utväxling?