Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av Tompa » 12 okt 2012, 20:40

jag 3000 skrev:Måste säga att jag är svag för dessa trippel byggen, ska bli riktigt kul att se slutresultatet! Vad är det för chassie den ska sitta i? :)

Jo det är jag med :thumbright: Chassi valet kommer upp om på en liten stund.

Tomas
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av Tompa » 12 okt 2012, 21:27

Eftersom Skiroule chassin är tillverkade av Stridsvagnsplåt så var tanken att jag skulle leta rätt på ett så lätt
chassie som bara var möjligt och att de även skulle passade in i Retro veteran och helst var av alumininum,
vilken märke de blev tänkte jag att de skiter jag i bara de är lätt. Jag hittade både de ena och de andra som
skulle passa, men vid närmare eftertanke så fanns dock tanken kvar på Skiroule (inte kan jag byta ett märke bara så här)
Jag tycker att Yamaha sno pro, Skidoo sno pro, Kawasaki sno pro maskinerna mm kring årsmodell 76-85 är riktigt
coola maskiner. Men vad "sno pro" igentligen betyder har jag ingen aning om ?. Hur som helst så finns det ju
en Skiroule sno pro som kom 75-76, men den är ju som de flesta "sno pro" vätskekyld.
Bild på denna för er som inte vet hur den se ut.
Bild
Nu infann sig ett problem med denna design , och de var ju att motorn som skulle in i den nya maskinen
var ju fartvindkyld!!!!!! och jag tyckte att kapa upp huven på denna vore inte rätt, Kände att sågar jag hål i en
sådan desig så kommer garanterat någon att dela ut en "trynstöt" när jag minst anar det :? .
Jag hade sett på nätet att de fanns en racing modell som heter "Skiroule RTX racer" som är var fartvindkyld,
och fanns med både 650 cc % 800cc så tanken blev då att "en sådan skall de bli" för de passar bättre till motorn.
Jag började leta efter en skiroule 71:a i förhoppningar om att, hittar jag en sådan så är jag på "G" trodde att en
RT 300 som Lars Rosander har skulle vara densamma, men ack vad jag bedrog mig :( . Jag brukar mail konversera
med Rougdoug= Doug Milwain i Canada om Skiroule frågor, och förklarade mina problem och tankar kring detta.
Svaret från Canada blev att RT 300 är absolut inte lik en RTX RACER . Tippset var att om jag skulle bygga en racer
så vore de enklaste lösningen att ta chassiet från en LASER, RTX, SONAR MM för de är närmast och något så när samma.
Jag fick mycket hjälp från B-O, Lars mm från Harads i ett försök att hitta ett chassie som kunde passa.
Stort tack till er som skickad bilder och bidrog med mått på olika saker gällande detta.
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av Tompa » 12 okt 2012, 21:59

Det fanns dock ett gigantiskt problem med detta och de var huven som såklart var tvungen att
vara rätt huv , dvs en 71;a rtx racing huv !!!! och de kan jag medela att, de växer inte på träden , vare sig det
gäller Usa eller Canada,( hade hittat en i frankrike för ca 8 månader sedan som nu inte gick att hitta längre)
men tänkte att de löser nog sig och hittar jag ingen så modifierar jag bara snabbt
om till Skroule Laser huven till "sno pro" på något vis :shock:.
Efter några samtal till Harads så meddelade Nicko, Lars & B-O att "på taket på bilen finns ditt chassie" som
nu är på väg mot Lycksele :thumbright: Det var ingen vacker syn tyckte många som tittade på eländet
( moped dragrace tävling i Åmsele ) där pojkarna från Harads stod för tidtagningen alldeles upperligt.
Men liket togs hem och förpassades till blästring, där drömmar kan åtreupptas efter lite sprutning av sand som tur är :D
Chassiet tillbaka från blästring.
Bild

Bild

Nu var det dags att kapa kilon från Strisvagen :twisted: vettigt att börja där man inte orkar lyfta den !!!

Bild
Den ser märklig ut utan bulken !!!! den bit som kapades bort, var oroväckande lätt :?
Bild
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av Tompa » 12 okt 2012, 22:28

När nu de skalats bort lite plåt var det dags för drivlinan. En vanlig Laser, Sonar eller Rtx mm har ju en sedundär variator
som "hänger fritt " eller hur man skall förklara det. En Skiroule racer har en en sekundäraxel liknade skidoo mm
och det jag har märkt under de år jag kört med en sekundär som "hänger fritt" är att det bryter ordentligt, då man
stressar konstruktionen lite. Tanken var då att se tll att göra en liknade kostruktion som fanns på racer,
dvs en axel och flytta över drivningen på mattan till höger sida. Det fanns ochså ett problem till med orginal läget
som medför att det inte går att trycka in en matta som har högre kammar än 22mm.
Jag kan erkänna att på den svarta Skiroulen jag har så har den mesta nötningen av mattan hammnat under tunneln :?.
För att lösa detta problem så flyttade jag ner lagerlägena så att en matta enligt reglementet kan få plats.
Lite modifiering av axeln behövdes såklart.
Bild
Nu rackarns skall de väl gå fritt!!!!!!
Bild
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av Tompa » 12 okt 2012, 23:38

Efter det att drivaxel var på plats , var det dags att ta hand om de som skall driva denna axel, och få det i rätt läge.
Eftersom det "äntligen är läge att byta ut orginal sekundärvariatorn" så påbörjades "ungefärlig" inmätning av axel.
Bild
och från sidan.
Bild
Detta är inte ett normalt läge för en sekundär på en skiroule........
Bild
Som ni såg i bilden överst så fanns det en broms skiva som fanns till vänster i bilden,
fick tipps från (grann komumen att denna är ju bara i vägen, finns lösningar på detta
problem ...... lös problemet med utrymmes brist omgående.) Ja detta löstes på detta vis. :D
Bild
Med detta är drivningen nästan klar. :lol:
Så här kommer det trligen att se ut när motorn är på plats.
Bild
Återkommer i morgon med mera uppdateringar :D
Tomas
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av Noe » 13 okt 2012, 00:21

Riktigt läckert, gillar att du bygger på kohler :)
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av Holländaren » 13 okt 2012, 00:29

Det var bra gjort, man kan inte tro att det är den där skrothögen som vi hade på taket! :)
Jag gillar bromslösningen, diskret och bra, men jag måste erkänna att jag är lite tveksam om det verkligen kommer funka att ha den inne i tunneln. Varm bromsskiva + snö = is på skivan och det kan inte vara till fördel av bromsverkan?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av Tompa » 13 okt 2012, 00:30

Noe skrev:Riktigt läckert, gillar att du bygger på kohler :)
Tack för det, Nja det har bara blivit så...... finns det bättre motorer ?

Tomas
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

hojen
Inlägg: 338
Blev medlem: 18 feb 2009, 22:11
Ort: Kåge

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av hojen » 13 okt 2012, 11:56

Sjukt häftigt ! 8) 8)
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76

Användarvisningsbild
Hirth
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 515
Blev medlem: 13 nov 2007, 20:01
Ort: Mockfjärd

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av Hirth » 13 okt 2012, 14:43

Grymt att följa, kör hårt!! :thumbright: :thumbright:
Mvh Per

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av Tompa » 13 okt 2012, 16:42

Holländaren skrev:Det var bra gjort, man kan inte tro att det är den där skrothögen som vi hade på taket! :)
Jag gillar bromslösningen, diskret och bra, men jag måste erkänna att jag är lite tveksam om det verkligen kommer funka att ha den inne i tunneln. Varm bromsskiva + snö = is på skivan och det kan inte vara till fördel av bromsverkan?
Jo visst blev bromsen trevlig. Jag var med lite tveksam, men tänkte att en bil, moped, motorcykels bromsar utsätts ju för liknande förhållanden, så varför skall inte detta fungera, nu skall ju inte denna msakin köras i 40 cm "stöpavatten", men vi får väl se, Skall ochså sägas att denna konstruktion har det körts med under många år på andra skotrar.
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av Holländaren » 13 okt 2012, 16:48

Tompa skrev:Jo visst blev bromsen trevlig. Jag var med lite tveksam, men tänkte att en bil, moped, motorcykels bromsar utsätts ju för liknande förhållanden, så varför skall inte detta fungera, nu skall ju inte denna msakin köras i 40 cm "stöpavatten", men vi får väl se, Skall ochså sägas att denna konstruktion har det körts med under många år på andra skotrar.
Det kanske inte är så stor fara då :) Jag tänkte bara på den gången jag körde bilen genom biltvätten mitt på vintern när det var -15. När jag körde ut därifrån så höll jag på rulla in i en rad med hyrsläp för bromsarna funkade inte det minsta.
Men funkar det nu på andra skotrar så lär det ju funka på din också :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av Tompa » 13 okt 2012, 23:47

Nu när drivningen äntligen var på plast, var det dags att sätta in en boogie. I samband med Chassie leveransen,
från Harads så hade även B-O även med sig en Tnt/ Everst booggie som var tänkt skruvas in. Skiroulens
orginal boogie är i alla fall 5 gånger tyngre än en Tnt. Dock var denna inte komplett så jag börjde leta runt
här i Lycksele för komplettering. Och såklart så blev det ett besök hos Retro Events nya lokaler, där
Marino "The General" hade en komplett som låg i ett hörn, Jätte tack till dig Marino som överlät denna till mig.
Dessa var ordentligt glappa både här och där
så nya bussningar blev svarvade och svetsade in. Efter lite mätningar och modifieringar så gick den in i chassiet. En
ny matta blev ochså hämtad efter jag fick ett samtal från "grannkomunen" att pallra dig hit nu skall vi ut i de djup
skogarna, där finns en matta som passar dig. In i bilen och hämta den så här en bild när grejorna är på plats :twisted:
Bild
Eftersom Skiroule har en speciell design när det gäller bakdämpare, så var tanken att "den måste ju ha någe som kännetecknar en
Skiroule, och att chassit hade blivit ca 10 cm kortare på grund av driv och vändhjul så tänkte jag att eftersom
jag måste göra om bakdelen, vaför inte försöka likna en orginal bakdel från en Laser, RTX,Sonar mm!!!.
Nu när denna blir lägre än orginal så var jag tvungen att tillverka nya torn till stötdämparna.
Bild
Vid närmare mätningar så visade de sig att Chassiet inte var riktigt rakt, så i vanlig ordning så togs
" övertalnings lådan" fram....och den sade INTE emot :D Är fortfarande förvånad hur dessa Chassien kan ändra form :O
Skillnaden på övre fästet mot orginal är att dessa är ca 6 cm högre. Tyckte de verkade lite groteskt, men
har förhoppningar på att kunna designa en dyna som matchar dessa torn.
Bild
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av Tompa » 14 okt 2012, 00:22

Jag glömde lite bilder på "attack vinkeln" för er som tänkte på hur denna skulle bli i detta bygge. Hurevida detta blir bra
eller dåligt kommer nog att visa sig då det slår över till Grönt

Bild
Sedan en bild för er som funderar på att bygga en "sno pro" med en laser huv. Blir ju inte så tokigt faktiskt om
färgerna kan kombineras bättre än på denna bild skulle jag tro !!!!!!!.
Bild
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av marino carlsson » 14 okt 2012, 05:53

Är stum! Kommer bli asgrymt bra!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av Noe » 14 okt 2012, 10:18

Vilken fart på bygget, det ser jäkligt lovande ut.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av Phazer-85 » 14 okt 2012, 16:03

Grymt imponerande :thumbright:
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av jag 3000 » 14 okt 2012, 18:33

Det kommer bli en riktigt fin maskin och hoppas du hittar en rtx huv den! :)
En frisk motor tänder på varje varv!

Användarvisningsbild
Tompa
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: 02 dec 2008, 16:06
Ort: Lycksele

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av Tompa » 14 okt 2012, 21:25

Noe skrev:Vilken fart på bygget, det ser jäkligt lovande ut.
Det har pågått en liten stunde före jag började lägga upp bilder :lol: så snart börjar jag närma mig realtid :shock:

jag 3000 skrev:Det kommer bli en riktigt fin maskin och hoppas du hittar en rtx huv den! :)
Tack och det gör jag med. Det har varit ett h-vete att försöka få tag i en huv, Jag fick tag i en i Canada
som var tanken att skickas hit, men fraktkostnaden var 1000 Dollar och de tyckte jag är på tok för mycket
för en huv, trots att jag skulle få (när säljerna insåg vad frakten skulle kosta erbjöd den mig helt gratis :thumbright:.)
Efter lite mätningar och funderingar och kontroller av kostnader beroende på paket storlek som var den avgörande faktorn
för priset, bestämde jag mig för att be säljaren kapa upp den i 4 delar. Efter lite mätningar som han gjorde samt maskerade upp den med stöd märken så att jag skulle kunna plasta ihop den i rätt läge vid ankomst, så kapade han den i 4 delar och skickade den, priset blev då i stället 170 Dollar :thumbright: A big THANK YOU Dough McIlwain fore your effort regarding the hood :thumbright:.
Så en RTX Racing huv har nu varit på resande fot i 2 veckor beräknas vara i lycksele i slutet på denna månad.

Så ser de ut :twisted:
Bild
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction

"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Projekt: Skiroule RTX 654 SnoPro -71

Inlägg av marino carlsson » 14 okt 2012, 22:06

Du tar Skiroulen till nya nivåer.. Bara det att man måste förhöra sig om lite kuriosa så man kan förmedla i speakerboet ;)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar