Sida 9 av 11

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 22 jan 2013, 15:43
av Holländaren
Men du har väl CDI tändning på den där hoppas jag? :)
Isf har du ingen kondensator, eller du kanske har men ingen som går att byta ut iaf för isf sitter den inne i CDI boxen.

Hur ser stiften ut när du försöker få igång den? Dyngblöta eller snustorra?

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 22 jan 2013, 15:54
av easy360s
Holländaren skrev:Men du har väl CDI tändning på den där hoppas jag? :)
Isf har du ingen kondensator, eller du kanske har men ingen som går att byta ut iaf för isf sitter den inne i CDI boxen.

Hur ser stiften ut när du försöker få igång den? Dyngblöta eller snustorra?
Aha! det är så när man har cdi! Stiften ser normala ut, de måste va nån tändnings historia.. :/

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 22 jan 2013, 15:57
av Holländaren
Med normala menar du alltså att dom inte är blöta?
Dom borde vara blöta om den får soppa men inte tänder.

Min gissning är dåliga packboxar eller en annan form av läckage som gör att soppan har svår att ta sig till förbränningsrummet.

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 22 jan 2013, 16:00
av easy360s
Holländaren skrev:Med normala menar du alltså att dom inte är blöta?
Dom borde vara blöta om den får soppa men inte tänder.

Min gissning är dåliga packboxar eller en annan form av läckage som gör att soppan har svår att ta sig till förbränningsrummet.
Hmm.. Men den borde ju ändå tända på startgasen? :s
och så borde jag ju inte ha 10 i komp på båda då? eller tänker jag skevt?

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 22 jan 2013, 16:07
av Holländaren
Inte om inte startgasen tar sig dit heller :) Jag har samma problem på min 354 där jag har bytt kolvar och kollat tändning och slidskivan 5 ggr och jag är 100% säker att dom står rätt, ändå är den nästan omöjlig att få igång och när man till slut får igång den så är den helt orkeslös på låga varv. Min slutsats är att det måste sitta i bottendelen för allt annat är schysst.

Fast jag tycker att du kanske har lite för bra komp för att det ska vara packboxarna, för man brukar få dålig komp då. Men om inte stiftena blir blöta måste det ju innebära att det av nån anledning inte kommer dit nån soppa. Ett tips är att sätta dit några begagnade stift, då syns det mycket bättre vad som händer.

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 22 jan 2013, 16:15
av easy360s
Holländaren skrev:Inte om inte startgasen tar sig dit heller :) Jag har samma problem på min 354 där jag har bytt kolvar och kollat tändning och slidskivan 5 ggr och jag är 100% säker att dom står rätt, ändå är den nästan omöjlig att få igång och när man till slut får igång den så är den helt orkeslös på låga varv. Min slutsats är att det måste sitta i bottendelen för allt annat är schysst.

Fast jag tycker att du kanske har lite för bra komp för att det ska vara packboxarna, för man brukar få dålig komp då. Men om inte stiftena blir blöta måste det ju innebära att det av nån anledning inte kommer dit nån soppa. Ett tips är att sätta dit några begagnade stift, då syns det mycket bättre vad som händer.
Men jag sprayade ju strtgasen i tändstiftshålen inte filtrena.. ska ta och kolla med gamla stiften istället så får vi se hur de ligger tilll! :)

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 23 jan 2013, 00:17
av Blizzard Peter
Har du ställt slidskivan efter fel cylinder i toppläge? Är det original denso (eller eller är det bosch??) tändning med två spolar? Jag har hört att dom kan jävlas ganska friskt, men då borde det väl inte vara gnista överhuvudtaget... Om triggarna är i nedersta läget kan du ju flytta dom till mitten först. Hade du delat motorn så måste du ha tagit bort triggarna och då KAN dom ju kommit tillbaka lite fel. Inte säkert att det är det som är felet men ganska lätt att kolla. Det sitter en i framkant motorn och en bak, dom tänder en cylinder var och svänghjulet talar om när. Flytta dom lika mycket. Sitter svänghjulet rätt på krysskilen så att den tänder i rätt läge förresten?

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 23 jan 2013, 00:20
av Blizzard Peter
[quote="Holländaren"]Jag har samma problem på min 354 där jag har bytt kolvar och kollat tändning och slidskivan 5 ggr och jag är 100% säker att dom står rätt, ändå är den nästan omöjlig att få igång och när man till slut får igång den så är den helt orkeslös på låga varv. Min slutsats är att det måste sitta i bottendelen för allt annat är schysst.


Har du kollat primerpumpen så den inte läker igenom? Min blev så jävulskt svårstartad, speciellt varm, bytte primer och sedan blev allt som vanligt igen!

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 23 jan 2013, 00:23
av Holländaren
Blizzard Peter skrev:Har du kollat primerpumpen så den inte läker igenom? Min blev så jävulskt svårstartad, speciellt varm, bytte primer och sedan blev allt som vanligt igen!
Jag satte i en 536a i 7500an tills vidare men jag tror inte primern var felet. Jag har då inte bytt den, den fungerar, och 536an startar alltid på första eller andra rycket :)

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 23 jan 2013, 00:27
av Blizzard Peter
Nä då är det ju inte den som spökar.

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 23 jan 2013, 19:23
av Fredrik 860R
97an har nippon tändning,prova ge den en sup med bensin istf stargas,startar den inte då har du problem.

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 23 jan 2013, 20:54
av easy360s
Fredrik 860R skrev:97an har nippon tändning,prova ge den en sup med bensin istf stargas,startar den inte då har du problem.
Har testat det med.. tycker det är konstigt för även om triggrarna inte sitter korekt så borde ju såsen tända i vilket fall, bara det att de inte är precis i tds? man kanske skulle kast byta cdi med någon.. eller borde jag inte ha någon gnista alls om den är klen?

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 23 jan 2013, 21:33
av Fredrik 860R
du har ingen trigger,är det plåt eller plast cdi,det enda problem jag haft med nippon tändningen
är att spolen lossnade från metall staven,kunde starta men när magnetfältet tryckte spolen åt sida
tappade den kontakt,ta bild på tänd grejerna så är dt lättare så är det lättare att komma med ideer.

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 24 jan 2013, 00:21
av Blizzard Peter
Det är alltså inte samma tändning som till 9500??!! Jag har hela tiden trott att den var dekaltrimmad och att motorn var en 454... Förlåt.

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 24 jan 2013, 05:32
av easy360s
Fredrik 860R skrev:du har ingen trigger,är det plåt eller plast cdi,det enda problem jag haft med nippon tändningen
är att spolen lossnade från metall staven,kunde starta men när magnetfältet tryckte spolen åt sida
tappade den kontakt,ta bild på tänd grejerna så är dt lättare så är det lättare att komma med ideer.
Jag ska fixa lite bilder till helgen! tack för hjälpen!

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 24 jan 2013, 05:33
av easy360s
easy360s skrev:
Blizzard Peter skrev:Det är alltså inte samma tändning som till 9500??!! Jag har hela tiden trott att den var dekaltrimmad och att motorn var en 454... Förlåt.
Jaså? Nä 9500 med 534! :)

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 26 jan 2013, 21:31
av easy360s
Var och brottades med blizzen idag och det verkar som attnågon av förgasarna inte hållit tätt utan flödat igenom ner i blocket, för när jag tog bort gasarna, stiften och vaccum slangen och ryckte stog det en kvast ur vaccum nippeln.. ryckte till det inte spruta mer och satte ihop och prova men fick aldrig igång den, fick den bara att tända till någon gång.
Satte i gammel stiften för att se bättre och dom var dyng blöt. ser även ut som att jag har ett läckage mellan block halvorna brevid vattenpumpen på pto sidan.. ser ut att vara glykol som läckt. så jag må väll ur med motorn igen och riva blocket. må väll kunna ställa motorn upp och ner och riva så jag slipper ha sönder sotnings satsen?

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 26 jan 2013, 22:19
av Holländaren
easy360s skrev:Var och brottades med blizzen idag och det verkar som attnågon av förgasarna inte hållit tätt utan flödat igenom ner i blocket, för när jag tog bort gasarna, stiften och vaccum slangen och ryckte stog det en kvast ur vaccum nippeln.. ryckte till det inte spruta mer och satte ihop och prova men fick aldrig igång den, fick den bara att tända till någon gång.
Satte i gammel stiften för att se bättre och dom var dyng blöt. ser även ut som att jag har ett läckage mellan block halvorna brevid vattenpumpen på pto sidan.. ser ut att vara glykol som läckt. så jag må väll ur med motorn igen och riva blocket. må väll kunna ställa motorn upp och ner och riva så jag slipper ha sönder sotnings satsen?
Det lär ju bara vara nålventilen då på en av gasarna, eller båda :)
Ang vattenläckaget så är det väl inge vatten i nedre blockhalvan, så det ska inte kunna läcka mellan dom tycker man? Jag skulle tro att det läcker mellan pumpen och blocket. Eller om det kanske kommer från slangen och rinner ner till skarven.

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 26 jan 2013, 22:36
av Haggla
men du hade väl inte vart ur med motorn?? dvs rivit den.. inte fot packningen???? Den gick väl innan??
sedan förstör du nog inte packningar om du är försiktig, brukar gå ok iaf. tar ju ite lång tid riva den o kika om du vill.

Re: Blizzard 9700 Clone

Postat: 27 jan 2013, 20:13
av easy360s
Holländaren skrev:
easy360s skrev:Var och brottades med blizzen idag och det verkar som attnågon av förgasarna inte hållit tätt utan flödat igenom ner i blocket, för när jag tog bort gasarna, stiften och vaccum slangen och ryckte stog det en kvast ur vaccum nippeln.. ryckte till det inte spruta mer och satte ihop och prova men fick aldrig igång den, fick den bara att tända till någon gång.
Satte i gammel stiften för att se bättre och dom var dyng blöt. ser även ut som att jag har ett läckage mellan block halvorna brevid vattenpumpen på pto sidan.. ser ut att vara glykol som läckt. så jag må väll ur med motorn igen och riva blocket. må väll kunna ställa motorn upp och ner och riva så jag slipper ha sönder sotnings satsen?
Det lär ju bara vara nålventilen då på en av gasarna, eller båda :)
Ang vattenläckaget så är det väl inge vatten i nedre blockhalvan, så det ska inte kunna läcka mellan dom tycker man? Jag skulle tro att det läcker mellan pumpen och blocket. Eller om det kanske kommer från slangen och rinner ner till skarven.
Ja jag skull tro att det är det! Men det är på pto sidan. slangen kommer på mag sidan och det ser ut som att det runnit rakt ur blocket i skarven men de kan ju va så att det läcker i pumpen och har runnit längs kanten förstås. ska lyfta ur den någon dag i veckan och kika. :)