Sida 9 av 14

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 20 feb 2014, 23:19
av Forsnäsmopar
Har kommit hem från en arbetsvecka å med i kofferten låg en stycke ny borrad 277:a cylle :D .
Kolvspelet sattes (efter lite snack med alla inblandade) till 0,10mm, det är lite svårt att veta hur mycket
kolven kommer att expandera med gas på full sula, så vi får se om det var ett bra beslut.
Det var på det berömda att det gick med .010 överdim, men våran/teamets duktiga motorborrare i Gammelstan lyckades precis få till det.
Har kontrollmätt cyllen, både mått å ovalitet som visade sig vara helt exakt, ra-värdet/slutfinishen på ytan blev åxå den mycket bra.
Så nu ska det bara köras lite på pallbockar så kolven å ringen får acklimatisera sig i sin nya miljö.

Motorn är nu ikväll bara provstartad, så nu hoppas jag att dom inte ringer från jobbet så man måste åka jobba, för annars blir det att provköra.
Man hoppas nu på att det ska funka med kolvspelet å att den blir lite tätare i loppet.


Nya grejor, hoppas det kommer att funka nu...
IMG_3789.jpg

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 21 feb 2014, 02:20
av Hasse1
:thumbright: :thumbright: :thumbright: :D

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 21 feb 2014, 07:25
av Gunnar
Är det en gjuten kolv?
Vad är problemet med kolven, smetar den eller?
Har du räkna på att det blir mer avgaser när du kör gas och måste då ha en pipa för den högre effekten.
Annars blir piptrycket förhögt.
Kanske du kan logga piptrycket?

Annars imponerad att du orkar hålla på.

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 22 feb 2014, 23:13
av Forsnäsmopar
Gunnar skrev:Är det en gjuten kolv?
Vad är problemet med kolven, smetar den eller?
Har du räkna på att det blir mer avgaser när du kör gas och måste då ha en pipa för den högre effekten.
Annars blir piptrycket förhögt.
Kanske du kan logga piptrycket?

Annars imponerad att du orkar hålla på.


Jag har alltid kört med gjutna kolvar då det har var mycke tunande med bestyckning, tändning å kompression. Helt klart att det hade nog gått
bättre med smidda kolvar i spiknings frågan, men vad gäller att hitta rätt bestyckning i förhållande till hur mycke gas man laddar, så hade man blivit mycket fattigare.
Piptrycket har jag tidigare provat logga men det gick inge bra då jag nog hade för dåliga grejor, men den lämnar garanterat för lite tryck i detta utförande, även med gas. Kanske man ska ta
å förlänga stingern å se vad man får för respons.

Helt klart att det tar tid å tär på psyket många gånger, men nu är siktet inställt på att köra en 6sek repa, skulle det bli problem att nå det så åker det in större munstycken + att jag håller på att bearbeta/övertala en lättare chaufför, för skotern ska gå en sexa.

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 24 feb 2014, 23:39
av Forsnäsmopar
Nu har rovan blivit testkört :D, å det testet slutade med att 277:an nu ligger i molekyler för att få sig nya p-boxar å lager :( .
P-boxarna är slut (det var därför den leanade/rusade på tomgång) men lagerna är väl skapliga men dom byts nu bara för att den är lika isärplockad.
Det ska även mätas upp balansfaktorn i motorn, för den vet inte jag vad den ligger på.
Är det någon som vet vad Rotax satte för balansfaktor?
Man kan ju iåf klyva en std. snurra å vikta upp den så borde man se vad dom ska ligga på.
Beställde alla grejor idag så dom har jag med mig när jag åker hem på Fredag :thumbright: .

Har tagit lite bilder men jag glömde kameran hemma så kanske jag lägger upp bilder till helgen.

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 25 feb 2014, 07:10
av Gunnar
Vad brukar man säga? 50-80 i balansfaktor för en stånka. Beror väll på hur motorn är uppbyggd. Vad jag har förstått så är det svårt att få det att funka i praktiken. Men jag har inte för djupa mig i detta.

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 25 feb 2014, 20:59
av Forsnäsmopar
En siffra som figurerat är runt lite på webben 68%, sen hur vida det stämmer på sin egen motor är svårt att säga.
Har i alla fall en egen teori om att denna faktor sätts olika beroende på vilken karaktär (borr, slag, rpm mm.) man vill ha.
Det är lite pyssel med att testa ut en perfekt faktor, men det är viktigt att veta vad man har, sen kan man ju alltid testa borra en annan vev å sätta in bara för att testa.

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 24 mar 2014, 22:48
av Forsnäsmopar
Vi hade en "test å tune" dag (då ededraget blev inställt) ute på älven i lördags, trots den dåliga banan.
Vi upptäckte att dom flesta (i teamet + närmast sörjande) ville ha en dag med tidtagning då alla dragrace tävlingar (utanför BC) i år blivit inställda pga. olika anledningar.
Det blev ändå en kul tillställning både för förare å dom ca 50-talet besökare som fick äta sig mätt på mycket goda hamburgare, å det trots att banan höll ca 2-3 repor innan den var totalt sönderkörd.

Sen till själva "tävlingen" då, upplägget blev enklast möjligast = alla mot alla. Vi var ca 15 chaufförer som skulle göra upp om vem som hade tunat bäst.
För min del så var man rätt nyfiken på alla förändringar som är gjorda, både i motor å chassi.
Det blev totalt 4st repor med 35:an de två första med 40hp gas, då var det riktigt jämt där i toppen så när jag å Roger stod i depån så påminde han mig åter igen att "ingen minns en fegis". Då åkte det in andra munstycken så för tredje repan blev det 50hp å i sista repan så maxades det fullt ut med 55hp, men då var banan så sönderkörd att det blev ingen förbättring.


Tiderna blev...
#1 (40hp)
7,75 sek - 99,7 km/h

#2(40hp)
9,02 sek - 96,9 km/h

#3(50hp)
7,37 sek - 104,6 km/h

#4(55hp)
7,60 sek - 104,5 km/h
Alla andra tider finns att se på http://tidkort.com/?k=1" onclick="window.open(this.href);return false;


Mötte Roger å hans Artic Cat Turbo (240hp) i tredje repan :twisted: ....
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=iKdzMha ... hB_2aiy46A[/youtube]


Nu känns det som att det kommer laddas på ordenligt till nästa säsong då den verkade klara av helgen.

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 24 mar 2014, 23:01
av Holländaren
TIDKORT.COM! ;)

Hade banan varit bra så hade det blivit en 6a!

Synd vi inte kunde köra mot varandra, vänster bana var som ingen större idé att vara på..
Tror min tredje repa var rätt nära dina första 2, men jag fick ingen RT där (startade antagligen framför fotocellen) så jag vet inte. Men hade jag kört som jag brukar med ca 0,5 sek RT så hade ET varit 7,87, nu räknades tiden från grön istället. Dragrace skidor och lättviktsdyna på det så hade det blivit jämt mot din 40 hk setup :)

60 fots tiderna loggades visst inte utan dom visades bara på skärmen... Var helt säker på att jag hade gjort den funktionen men tydligen så hade man för mycket annat på huvudet.. Håller på fixa det nu iaf.

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 24 mar 2014, 23:31
av marino carlsson
Lars kan inte du komma å köra enstånk i Bocksliden som ett exempel hur jävulskt mycket energi man kan lägga på en enstånka?

Grymt..

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 24 mar 2014, 23:33
av Forsnäsmopar
Holländaren skrev: Hade banan varit bra så hade det blivit en 6a!

Jepp, tror åxå att det hade varit möjligt att åka en 6:a om banan bara hade varit av normal klass.
Jag kollade på tuschstrecken på primeren å den sa att jag kunde ha drevat ner åtminstone en kugg på den här tunga banan.
Men på en perfekt hård packad bana så kanske det blir bra att åka med den här setupen, det får nog tiden utvisa.

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 25 mar 2014, 00:41
av Hasse1
Satan vad den går den där lilla fan ;) :thumbright:
Men jag har hört från säker källa att du får jobb att hålla undan för Nico nästa vinter :mrgreen:
Kommer ni till Tjautjas och visar hur det ska gå till :?:

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 03 apr 2014, 17:54
av Forsnäsmopar
Nu har man anmält sig till Lahnajärvi dragrace i helgen. Blev bara sååå sugen att testa att ladda max på en bana
som förhoppningsvis är bättre den vi hade på test å tune dagen i Harads.
Pratade med en pojkarna i går å då hade dom 12cm med snö på isen, men jobbade för fullt på att samla ihop
mer snö från sjön.
Den enda nackdelen med den här tävlingen är, att det är 201m så det blir att behålla den här drevningen som nu sitter i så det kommer inte sitta i det.
Sen är det åxå bara en klass till veteranerna, å i den klassen krävs endast bladfjädring, så det blir intressant att
se hur man kommer att stå sig mot alla andra med sådana regler. Men det kommer att i första hand att köra mot sig själv å få en bra
tid, å sen att försöka klara sig så bra som möjligt i elimineringen.

På maskinen så ska jag ta å spänna mattan lite till, för att när vi körde i Harads så kändes det som mattan tog i tunneln i farter över 90-95km/h, å nu kommer jag att förhoppningsvis passera 110km/t.
Annars så är rovan nedplockad å kollad efter Harads körningen (ska bara skruvas ihop). Inget alarmerande hittades allt såg å kändes bra, till och med ringgapet var oförändrat :thumbright: vilket det har varit problem med tidigare med den kassa borren.
Han var i och för sig väldigt grinig att få igång mellan reporna så det åker nog in en ny kolv med nya ringar, bara för att vara på säkra sidan.
Jag vet att det finns 3-4hp till att hämta på toppvarven, så jag kommer ändra setupen på rovan så det är så bra som
möjligt (alla fall i teorin) till helgen för ingen minns en fegis...

Racerapport å film kommer...

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 03 apr 2014, 20:59
av Gunnar
Kul att du kommer, jag är också anmäld.. i veckan så var jag ensam i klassen men nu är vi i allefall två stycken.
Jag har inte gjort nått förutom rengjort förgasarna och ny soppa i tanken.
Kommer köra utväxlingen i botten efter 150-160m så det kommer bli intressant med 201m... hahaaa

vi syns på Lördag!

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 03 apr 2014, 21:13
av Forsnäsmopar
Gunnar skrev:Kul att du kommer, jag är också anmäld.. i veckan så var jag ensam i klassen men nu är vi i allefall två stycken.
Jag har inte gjort nått förutom rengjort förgasarna och ny soppa i tanken.
Kommer köra utväxlingen i botten efter 150-160m så det kommer bli intressant med 201m... hahaaa

vi syns på Lördag!

Vars hittade du vilka som är anmälda??? Har sökt över allt men inte hittat.

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 03 apr 2014, 21:41
av Gunnar
finns en halv dålig lista på facebook. men jag mailade in anmälan i veckan och då frågade jag hur statusen var på veteranklassen.
jag kör bara för att man har fixat en tävling här i norr, om ingen kommer så lägger dom ju ner och det vill vi ju inte.

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 10 apr 2014, 01:08
av falken91
Jag och en till kommer nog till tjautjas och kör om allt vill sig väl med mekandet imorgon:)

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 10 apr 2014, 10:07
av spider66
falken91 skrev:Jag och en till kommer nog till tjautjas och kör om allt vill sig väl med mekandet imorgon:)
Du måste anmäla dig senast 18.00 idag :)

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 10 apr 2014, 13:00
av falken91
Yes anmäler oss nu! :)

Re: Ski-Doo Citation 3500

Postat: 14 apr 2014, 20:44
av Forsnäsmopar
Det blev ny erfarenhet att köra 201m, man kan kort sammanfatta det att det passar inte för 35:an, i alla fall inte med den setupen jag åkte med.
Det var inte drevningen eller chassi utan tändning å kylning mm. Körde två kvalrepor å i den andra så nöp den precis före mål, inte oväntat.
Muttrade upp cyllen å kastade in en beggad men felfri kolv, fick i gång den å kunde ställa upp i första elimineringsrundan.
Jag visste att 35:an skulle klara av att åka fortare än motståndaren, men samtidigt så ville jag inte piska på 100% ända in i mål.
Så jag klev av å på med lustgasen under repan för att spara på grejorna med den följden att den surade ner sig totalt :( , å man blev utslagen direkt.
Det blev i alla fall en tredje plats med 8.99sek å så tror jag att det var 108km/h i slutfart, inte riktigt den topspeeden jag förväntade mig men helt ok.


Å ytterligare ett kolvbyte ute på isen....
IMG_3805.jpg

Första kvalrepan på 201m, 8.99sek å 108km/h
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=yHvnr2F ... e=youtu.be[/youtube]