Oly/Blizzard -70 wannabe, slidmatning på gång!

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Linka
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mar 2010, 20:27
Ort: Holmsund

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Linka » 18 feb 2013, 18:34

Holländaren skrev:
jocke skrev:AMF ?
:snowmobile: :snowmobile:
Vi har en vinnare ;) Eller ja, AMF var en av dom företagen som var inblandade. Antagligen minst inblandat av alla men jag godtar svaret iaf.

Toppen/motorn är tillverkad av Aermacchi i Italien, och satt i en Harley Davidson :shock: som ägde dom på den tiden.
HD i sin tur ägdes av AMF. Kanske inte så lätt att gissa att HD har gjort en 2 takts cross/enduro maskin men så är det.

Det här är en annan årsmodell så inte riktig samma topp, men största shocken är väl kanske att HD har gjort en cross..
hd1.jpg
Vart kan man köpa en sån där cross? Ha begäret växte ju otroligt mycket må jag säga. :D :drool:
#108

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Holländaren » 18 feb 2013, 18:58

Linka skrev:Vart kan man köpa en sån där cross? Ha begäret växte ju otroligt mycket må jag säga. :D :drool:
Jo visst var dom :)
Jag tror att man har störst chans att hitta en i USA eller Italien, sök på harley SX 250 :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

jocke
Inlägg: 193
Blev medlem: 22 okt 2008, 18:24
Ort: storlien

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av jocke » 18 feb 2013, 22:14

He he, Jag mekade med en sån där fast 125cc på tidigt åttiotal när jag gick verkstadsskola.
Tyvärr begrep man inte då hur pass ovanlig dom var, annars hade man ju provat att köpa den.
Nån 250 har jag aldrig sett live men det ska tydligen finnas eller ha funnits nåt enstaka ex. i Sverige.
Man får gratulera till en en udda och häftig topp i alla fall, du lär ju vara ganska ensam om att ha en sådan på en skoter :thumbright:
Arctic cat 140 D (för-Panther) -66
Arctic cat Panther P19H - 69 med original Cat cutter släde
Arctic cat Panther P19H (Boss cat clone) -69
Arctic cat Panther Wankel 303 -71
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -72
Arctic cat Panther 440 -73
Arctic cat Panther 340 -74
Arctic cat Panther 440 - 75
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Panther 5000 -79
Arctic cat Panther 440 - 81
Arctic cat Panther lång 440 - 82
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -87
Arctic cat Panther 440 -89
Polaris indy 650 - 89

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Holländaren » 19 feb 2013, 01:02

Ikväll så blev det toppsvarvning.. Och otroligt nog så gick det helt perfekt på första försöket :shock:
Squishbandet och förbränningsrummet blev exakt som jag skulle ha dom! Ger precis lagom komp vid lagom squish avstånd osv. Samma komp som jag har haft tidigare fast nu med vettig squish, bara hoppas det blir nån skillnad då motför den gamla toppen.

Skrapade av packningsytan en tiondel till efter den här bilden för att få bort kanten mot squishbandet.
Bild

Och såhär ser toppen ut på en 277a :)
Bild
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Gunnar » 19 feb 2013, 07:17

Fränt med dubbla stift... lite modernt kan man säga. ;-)

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Forsnäsmopar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 763
Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
Ort: Forsnäs / Harads
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Forsnäsmopar » 19 feb 2013, 08:45

Hade dom blandat gjutjärn ;) i materialet när dom göt toppen, den är ganska stabbig.
Better to be a "has been", than a "never was"

Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Evervärst 444 » 19 feb 2013, 09:35

Jo den är ball den där toppen säger jag igen, var förbi Tommy7 El presidente på en kaffe igår, och där vissades en rätt tuff orginal F/A stånka upp , förhoppningsvis kommer det en projekttråd om den motorn och skotern den ska ner i oxå :) vad jag ville säga med det är skoj med fler stånkor :thumbright:

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Holländaren » 19 feb 2013, 10:20

Gunnar skrev:Fränt med dubbla stift... lite modernt kan man säga. ;-)
Modernt? Det var väl som hetast på 70 talet tror jag. Men fränt är det iaf :)
Forsnäsmopar skrev:Hade dom blandat gjutjärn ;) i materialet när dom göt toppen, den är ganska stabbig.
Jo den är stadig.. Och jag tror faktiskt att du kan ha rätt för det är massa små rödbruna prickor på den ;)
Evervärst 444 skrev:Jo den är ball den där toppen säger jag igen, var förbi Tommy7 El presidente på en kaffe igår, och där vissades en rätt tuff orginal F/A stånka upp , förhoppningsvis kommer det en projekttråd om den motorn och skotern den ska ner i oxå :) vad jag ville säga med det är skoj med fler stånkor :thumbright:
Låter spännande! Kommer den hamna i Jockes gamla chassi som ni var och hämtade hos mig kanske?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Evervärst 444 » 19 feb 2013, 10:22

;) finns risk för det

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Gunnar » 19 feb 2013, 13:51

Jag tänkte på en nyare 1000cc som har dubbla tändstift.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Holländaren » 20 feb 2013, 01:06

Det blev lite mer jobb på toppen.. Igår precis efter jag plockade lös toppen från hållaren så kom jag på att jag glömde att göra några spår för packningen. Det har funkat bra på den gamla toppen som vägrade hålla tätt utan dom. Det blir som sagt lagom komp och förhoppningsvis hårda smällar där inne så jag tänkte det är bäst å vara säker.. Bara spänna och rikta in den igen...
När jag ändå hade spänt upp den igen så putsade jag lite till för jag tyckte det fanns lite för djupa repor i den fast den var blank. Ser ju rejsigt ut om inget annat ;) Sen om det verkligen gör nån nytta verkar det finnas lite olika åsikter om.
Bild

Lite packningsmaterial har jag beställt också.. Små alu plåtar (400x200) med tjocklek 0,3-1,0 med 0,1 mm steg, förutom 0,7 och 0,9. Nu måste jag bara hitta på ett bra sätt att göra packningarna på.. För det måste finnas ett bättre sätt än att klippa/fila.

Sen blev det att plocka av variatorerna, dom åkte i tvätten och sen slipade jag till dom. Sekundären ser lite smårostig ut men den är då slät o bra nu. Och ja, jag gör allt för att kunna behålla min gamla skitsekundär bara för å visa att man inte behöver nåt bättre för å åka fort ;)
Bild

Andra sidan blev snygg iaf :)
Bild

Och även powerblocken fick sig en omgång.. Nu är det ju tänkt att det ska bli en 102 eller 108, men lyckas man inte få till den så måste jag ha en backup som jag vet fungerar någorlunda iaf.
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av marino carlsson » 20 feb 2013, 01:17

Älskar din beslutsamhet om att få det att fungera och så brukar det ju kunna bli också ;)

Gillar din kommentar i Skellefteå på dragracet efter total dominans och jag påpekade att remmen låg som en rockring runt variatorn.. Oj, se på faan.. ;)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Holländaren » 20 feb 2013, 01:26

Haha ja men faktiskt så blev den lite snabbare i starten efter jag drog sekundären nån cm framåt :lol:

Det är ju det att det här med motorer är fan så mycket roligare att hålla på med än variatorer ;)
Hade det inte varit för att man har nått gränsen på vad som går att få i inslagsvarv på en powerblock så hade jag behållt den också. Börjar faktiskt ha slut idéer där och envisas man med att köra med en liten motor också så är det mycket varv och smalt powerband som gäller och då funkar det inte att ha lågt inslagsvarv. Det hela verkar ju funka för det mesta annars, det är bara det där med starterna.. Men jag hoppas då få lite ordning på det nu iaf :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av marino carlsson » 20 feb 2013, 01:30

Ja nog räknar du ut det på nå vis ska du se.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Gunnar » 20 feb 2013, 09:48

Passar bultdelningen på topp mot cylindern

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Holländaren » 20 feb 2013, 14:44

Gunnar skrev:Passar bultdelningen på topp mot cylindern
Jag tror det ;) 4 bulthål för mycket men det kanske behövs 8 bult :)
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Haggla » 20 feb 2013, 19:16

Tänkte på kanske du skulle,haft en topp med mindre komp och ladda,med metanol.... Lite mer effekt kanske? Tänkte att du är ju ute efter det maximala med stånk så......inget som gått i tanke?

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av spider66 » 20 feb 2013, 19:52

Lämna in plåtarna till en firma med vattenskärare så får du fina packningar :thumbright:
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Holländaren » 20 feb 2013, 21:21

Haggla skrev:Tänkte på kanske du skulle,haft en topp med mindre komp och ladda,med metanol.... Lite mer effekt kanske? Tänkte att du är ju ute efter det maximala med stånk så......inget som gått i tanke?
Jag har faktiskt funderat på metanol och det finns lite idéer men det var ju det att det är lite besvärligt att hålla på med, och så är man ju lat ;) Helst ska man bara behöva rycka i snöret innan tävlingen.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Projekt Blizzard -70 clone/wannabe

Inlägg av Haggla » 20 feb 2013, 21:41

Jo rätt fränt med metanol, åkte några race med det men finns nog en del fräna stånk möjligheter med de med tanke på vad som åkts med på isracing, men detta blir nog coolt ändå :-)

Skriv svar