Nope, ingen Arctic/Kawasaki fast dom ser ganska lika ut.
Toppen är ett ebay fynd, kostade hela 20 dollar. Den har suttit på en enstånka, tillverkad 1974 i Europa men hamnade nog mest i USA. Den sitter bra på 277an, nästan som att dom tänkte på mig när dom gjöt upp toppen. Om det är nån som kan gissa rätt så avslöjer jag vad det är för nåt men jag tror inte det är nån jättestor risk för det
Det blir den första icke-Rotax delen på motorn och det gör lite ont i hjärtat, men det är så frän med dubbla stift så jag får stå ut med det.
Anledningen till att den sitter i svarven är för att förbränningsrummet var lite större än vad jag önskade mig men det är ingen större nackdel egentligen. Jag har en hel del å plana för att komma till rätt squishhöjd (2,2 mm nu med 0,8 packning) och så måste squishvinkeln korrigeras. Så jag tror att när jag har fixat till det där så borde toppen vara ganska lämplig med rätt avstånd och rätt kompförhållande.
Toppen jag har kört med har förvisso funkat bra men har jag har haft 2 mm squishhöjd med den och legat på gränsen på vad motorn står ut med när det gäller kompet så det har inte gått att fixa squishen genom att bara plana, för då hade man fått för mycket komp. Jag testade en gång utan å räkna med ölburkspackning, och skotern har aldrig gått så hård som då men det höll bara 100 meter, sen började den tokspika. Det visade sig sen att kompet hade hamnat på ca 17:1
Som sagt så var det ingen lek att spänna upp en topp utan centrerat stifthål men jag fick till det ganska bra. Den kastar några tiondelar i sidled nu så det ska jag se om jag inte kan få till, den är alltså lite ocentrerat. Men åt det andra hållet så felar det 2 hundradelar nu som mest och det är nog bara för att packningsytan inte är riktig plan. Har funderat som fan på hur jag ska kunna spänna upp den både perfekt centrerat och utan wobbel och jag tror det får bli att tillverka nån slags centreringsplatta som man plockar bort när man väl har spänt upp den. Annars kan man ju lyckas få allt rätt en gång men det blir omöjlig att få till det en andra gång i fall det behövs. Om nån med lite mer svarverfarenhet har några tips så är dom välkomna