en "ny" yamaha enstånk...
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk...
Ja batterier finns det och laddare men då blir det en annan budget på bygget.
En bättre bränslepump som drar lite ström och köra mef tunnolja och lågt oljetryck kan funka med ett vanligt mc batteri
En bättre bränslepump som drar lite ström och köra mef tunnolja och lågt oljetryck kan funka med ett vanligt mc batteri
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk...
Det där batteriet ser intressant ut (viktmässigt). Men klarar den att leverera ström även när det är kallt ut?
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Re: en "ny" yamaha enstånk...
Kanske skulle funka med 4st såna här?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html" onclick="window.open(this.href);return false;
20000mah och under 2kg
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html" onclick="window.open(this.href);return false;
20000mah och under 2kg
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk...
Vad kostar laddaren till dom där cellerna?
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: en "ny" yamaha enstånk...
En hyfsad Lipo laddare ligger på runt 500-1000:- sen finns det billigare och dyrare.
Väldigt billig laddare (Max 5A)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... UINE_.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Något dyrare (Max 20A)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... on_2_.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns även laddare som tar 4 batterier åt gången.
Normalt laddar man med 1C (5A för dessa) och då tar det en timme per batteri, 2C (10A) 30min osv.
Ser inte vad max specen är men tippar på 5C (25A) och då ska det teoretisk ta runt 12min att ladda dock sliter det mycket mer och förkortar livslängden på batteriet. Ska man tycka i mer ström krävs givetvis även en laddare som kan leverera så pass mycket samt ett nätagg om inte laddaren har ett inbyggt.
Ett laddat 3S Lipo ligger på 12.6V och man ska inte ladda ur dem under 3V per cell (9V för 3S).
Det finns billiga varnare som börjar pipa när volten blir för låg.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... s_6s_.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Uteffekten borde då inte vara någon flaskhals
Discharge:
65C Constant (65 x 5A = 325A)
130C Burst (130 x 5A = 650A)
Dock ska man nog ta dessa siffror med en nypa salt, svårt att tro att kablar och kontakter tål så mycket men en hel del klarar de helt klart att leverera. Använder själv denna typ av batterier i en av mina rc bilar och jag drar slut 6S (22,2V) 3300mAh på runt 5min.
Väldigt billig laddare (Max 5A)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... UINE_.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Något dyrare (Max 20A)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... on_2_.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns även laddare som tar 4 batterier åt gången.
Normalt laddar man med 1C (5A för dessa) och då tar det en timme per batteri, 2C (10A) 30min osv.
Ser inte vad max specen är men tippar på 5C (25A) och då ska det teoretisk ta runt 12min att ladda dock sliter det mycket mer och förkortar livslängden på batteriet. Ska man tycka i mer ström krävs givetvis även en laddare som kan leverera så pass mycket samt ett nätagg om inte laddaren har ett inbyggt.
Ett laddat 3S Lipo ligger på 12.6V och man ska inte ladda ur dem under 3V per cell (9V för 3S).
Det finns billiga varnare som börjar pipa när volten blir för låg.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... s_6s_.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Uteffekten borde då inte vara någon flaskhals
Discharge:
65C Constant (65 x 5A = 325A)
130C Burst (130 x 5A = 650A)
Dock ska man nog ta dessa siffror med en nypa salt, svårt att tro att kablar och kontakter tål så mycket men en hel del klarar de helt klart att leverera. Använder själv denna typ av batterier i en av mina rc bilar och jag drar slut 6S (22,2V) 3300mAh på runt 5min.
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk...
Man ska vara jävligt försiktig me såna här kraftpaket. Vet en som eldade upp hela garaget när dom höllpå och experimenterade med såna här celler.
De blir nog ett vanligt batteri. Jag får väl bara krama på mer effekt så jag ligger bra till i vikt/hk förhållande
De blir nog ett vanligt batteri. Jag får väl bara krama på mer effekt så jag ligger bra till i vikt/hk förhållande
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk...
...här finns det ingen anledning att snåla, utan ös på bara .Gunnar skrev:Jag får väl bara krama på mer effekt så jag ligger bra till i vikt/hk förhållande
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Re: en "ny" yamaha enstånk...
Hur går det med bygget?
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk...
Det står stilla iår, fick tag i ett lustgas system billigt som jag tänkte montera så jag får igång turbo i starten. Den är ganska död i starten nu.
Blir ny bränslepump, den jag har idag tar för mycke ström.
Större batteri blir det också.
Men vi får se när det blir, har lite för många projekt just nu.
Blir ny bränslepump, den jag har idag tar för mycke ström.
Större batteri blir det också.
Men vi får se när det blir, har lite för många projekt just nu.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: en "ny" yamaha enstånk...
Jaha, okay. Den pumpen jag har är Walbro från nån Efi arctic cat. Tar inte mkt alls. Kommer inte ihåg hur mkt, men betydligt mindre än bosch 044 tex. Tror det var typ 3 amp
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: en "ny" yamaha enstånk...
jo jag kör med en 044 pump idag (den var över från nått turbobygge) men jag tänkte sätta dit en pump från nån EFI skoter eller MC.
Vi får se vad jag ramlar över...
Vi får se vad jag ramlar över...
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74