Vev riktad och klar!
Vev riktad och klar!
Första gången man riktar vev själv. Fick slut snurren inom 0,02mm!!
När jag började var slut snurren på 0.30mm.
Mycket nöjd!
Då få man kasta dit cylindrarna sen och se vad man kan göra åt dom
När jag började var slut snurren på 0.30mm.
Mycket nöjd!
Då få man kasta dit cylindrarna sen och se vad man kan göra åt dom
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Vev riktad och klar!
Har du riktat veven när den är i blocket har du gjort helt fel
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: Vev riktad och klar!
Spiderman.... Nu när det är jul så kan man vara lite snällare i tonen och skriva "Har du riktat veven när den är i blocket har du tyvärr gjort helt fel"spider66 skrev:Har du riktat veven när den är i blocket har du gjort helt fel
Skål och god fortsättning
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Vev riktad och klar!
SS440-80 skrev:Spiderman.... Nu när det är jul så kan man vara lite snällare i tonen och skriva "Har du riktat veven när den är i blocket har du tyvärr gjort helt fel"spider66 skrev:Har du riktat veven när den är i blocket har du gjort helt fel
Skål och god fortsättning
ORKA!! Skulle själv tycka det skulle vara jätte bra om någon med spider 66 erfarnehet kommenterade ett eventuelt fel man har gjort.. då spelar det ingen roll hur man skriver det..
Re: Vev riktad och klar!
Fredrik är aldrig snäll varken mot ballator remmar eller kolvar, och speciellt inte de han kör ifrån hela tiden....SS440-80 skrev:Spiderman.... Nu när det är jul så kan man vara lite snällare i tonen och skriva "Har du riktat veven när den är i blocket har du tyvärr gjort helt fel"spider66 skrev:Har du riktat veven när den är i blocket har du gjort helt fel
Skål och god fortsättning
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Vev riktad och klar!
Exakt Haggla det är lite synd att killar som han med duktig erfarenhet uppenbart börjar lessna att vara på fourmetHaggla skrev:Fredrik är aldrig snäll varken mot ballator remmar eller kolvar, och speciellt inte de han kör ifrån hela tiden....SS440-80 skrev:Spiderman.... Nu när det är jul så kan man vara lite snällare i tonen och skriva "Har du riktat veven när den är i blocket har du tyvärr gjort helt fel"spider66 skrev:Har du riktat veven när den är i blocket har du gjort helt fel
Skål och god fortsättning
Re: Vev riktad och klar!
Bra jobbat! förstår inte ens hur det skulle gå till att rikta en vev i blocket men....
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
Re: Vev riktad och klar!
Man kanske isf skulle kunna vara lite mer konstruktiv, inte bara säga att man gjort felEvervärst 444 skrev:SS440-80 skrev:Spiderman.... Nu när det är jul så kan man vara lite snällare i tonen och skriva "Har du riktat veven när den är i blocket har du tyvärr gjort helt fel"spider66 skrev:Har du riktat veven när den är i blocket har du gjort helt fel
Skål och god fortsättning
ORKA!! Skulle själv tycka det skulle vara jätte bra om någon med spider 66 erfarnehet kommenterade ett eventuelt fel man har gjort.. då spelar det ingen roll hur man skriver det..
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
Re: Vev riktad och klar!
Men snälla du, ta det inte så allvarligt! Menade då rakt inte att förolämpa Spider66, men det är klart att jag skulle lagt in en glad smiley bakom min textEvervärst 444 skrev:SS440-80 skrev:Spiderman.... Nu när det är jul så kan man vara lite snällare i tonen och skriva "Har du riktat veven när den är i blocket har du tyvärr gjort helt fel"spider66 skrev:Har du riktat veven när den är i blocket har du gjort helt fel
Skål och god fortsättning
ORKA!! Skulle själv tycka det skulle vara jätte bra om någon med spider 66 erfarnehet kommenterade ett eventuelt fel man har gjort.. då spelar det ingen roll hur man skriver det..
Samtidigt så tycker jag att Egåån gör det riktigt bra, han försöker verkligen att lära sig hela grunden med 2-taktsmotorer. Det är mindre än ett halvår sedan som han lade in sina första stapplande motorfunderingar på Classicmotor och har sedan dess plöjt igenom A.G Bells bok, ställt frågor och verkligen visat vilja att lära sig. http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -pa-rotax/
Så pojken försöker verkligen och såklart är det bra att Spider66 talar om att vevriktning i blocket inte fungerar.
Så jag ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna, samtidigt som jag säger HEJA Egåån fortsätt att lära och att försöka. Jag tror att du kommer att bli en duktig tvåtaktstrimmare.
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 26 gånger.
Re: Vev riktad och klar!
Jag tackar och bockar för all feedback och uppmuntran. Det värmer!
Jo spider66, Jag riktade den inte med övre halvan blocket. Jag lade veven försiktigt ner i den nedre delen av blocket och mätte där ifrån. Om jag klämmer fast den övre motorblocks halvan drycker han ju ned vevaxeln om nu veven skulle vara krokig. Det leder till en väldans lager påfrestning
Ge gärna mer tips och tricks
Jo spider66, Jag riktade den inte med övre halvan blocket. Jag lade veven försiktigt ner i den nedre delen av blocket och mätte där ifrån. Om jag klämmer fast den övre motorblocks halvan drycker han ju ned vevaxeln om nu veven skulle vara krokig. Det leder till en väldans lager påfrestning
Ge gärna mer tips och tricks
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Vev riktad och klar!
Absolut jag tro oxå han blir duktig kul att han vill lära sej.. Sno pro 78 jag reagerade på att ss 440 kallade någon för Spiderman vilket inte är Fredriks /spider 66 nick, och dessutom måla fram han för att vara sur, tycker vi kan hålla lite högre status än så på forumet .. Sen står jag absolut för att det är tråkigt att många verkar #lämna #forumet tror definitivt inte att såna här grejer gör det bättre.. Kan faktiskt säga att jag oxå trodde killen #trodde# han hade riktat veven i blocket
Re: Vev riktad och klar!
Men detta är som sagt första gången jag sätter igång och ändra prestandan på en motor. Så jag är inställd på att det kan bära eller brista. Men jag kommer givetvis göra mitt yttersta till att få ut mer kräm ur den. Jag kommer inte försöka ta ut allt ur 340 motorn.
Det jag kommer göra är det jag har resurser för. Det innebär att jag kan putsa lite i transfer, rikta om auxiliary transfern. Fixa insugen och brädda dom i den mån det går. Antingen blir det solfjädern eller ovala hålet på avgasporten. Sedan måste jag läsa till mig hur mycket jag ska göra det för att få dom rätta varven jag söker.
Blocket modifierar jag inte än. Jag har gjort ett försök på veven nu som ni ser.
Nästa steg hade varit plana topparna, men har inte dom resurserna.
Sista steget är att miga ihop min första avstämda pipa.
Anledningen till att jag migar är för jag inte har tillgång till tigsvets. Jag är mycket medveten om att mig fogen kommer bli för hård och spricka inom tid. Men jag blir inte bättre av att sitta och nöta på byxorna och säga att så duktig vill jag bli. Jag måste ju försöka också.
Så denna riktning är inte 100% perfekt. Men det är min första gång jag gör det och om den nu inte jävlas gör jag ett kors i taket.
Det är not inte sista veven jag ger mig på
Det jag kommer göra är det jag har resurser för. Det innebär att jag kan putsa lite i transfer, rikta om auxiliary transfern. Fixa insugen och brädda dom i den mån det går. Antingen blir det solfjädern eller ovala hålet på avgasporten. Sedan måste jag läsa till mig hur mycket jag ska göra det för att få dom rätta varven jag söker.
Blocket modifierar jag inte än. Jag har gjort ett försök på veven nu som ni ser.
Nästa steg hade varit plana topparna, men har inte dom resurserna.
Sista steget är att miga ihop min första avstämda pipa.
Anledningen till att jag migar är för jag inte har tillgång till tigsvets. Jag är mycket medveten om att mig fogen kommer bli för hård och spricka inom tid. Men jag blir inte bättre av att sitta och nöta på byxorna och säga att så duktig vill jag bli. Jag måste ju försöka också.
Så denna riktning är inte 100% perfekt. Men det är min första gång jag gör det och om den nu inte jävlas gör jag ett kors i taket.
Det är not inte sista veven jag ger mig på
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Vev riktad och klar!
migga en pipa går bra, se bara till att den är bra upphängd!
vevaxlarna är en svag punkt på 340, vet inte varför men du kanske har läst på om den?
håller den bättre om man svetsar vevaxeln?
vevaxlarna är en svag punkt på 340, vet inte varför men du kanske har läst på om den?
håller den bättre om man svetsar vevaxeln?
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Vev riktad och klar!
Har inte läst om det. Men jag vet att vevens skinka mot variator sidan har glidit isär helt för den sen förra ägaren. Det ledde till ett skuret ramlaget och skev vev. Då hade förra ägaren lämnat in den på riktning och återställde vev samt lager. Nu när jag hade upp den igen så diffa variator tappen på 0,30mm. resten av veven var rak och fin. Det som hade hänt är att skinkan hade vridit sig på vevstakens tapp. Jag har själv ingen press så jag använde don och hammare. Det gick ovanligt lätt att knacka isär skinkan från vevstakens tapp. Det är nog där skon klämmer för min motor. Där måste jag garanterat punkta/bränna veven
Har du några erfarenheter om 340 vevar?
Och du som är yamaha fantast Gunnar.
Jag köpte en 340 motor för en vecka sedan där det satt en konstig förgasare som jag aldrig sett förut. Ser ut som dubbla spjällförgasare som sitter ihop i en och samma. Vad är det för slags gasare?
Har du några erfarenheter om 340 vevar?
Och du som är yamaha fantast Gunnar.
Jag köpte en 340 motor för en vecka sedan där det satt en konstig förgasare som jag aldrig sett förut. Ser ut som dubbla spjällförgasare som sitter ihop i en och samma. Vad är det för slags gasare?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Vev riktad och klar!
Et 400 tror jag mig minnas har dom där..
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
Re: Vev riktad och klar!
är det någon racing maskiner som hade dom då?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Vev riktad och klar!
Tja! jag var och prata med farbrorn på Temab ( Yamaha återförsäljare ).
Jag berättade mitt bekymmer med veven och frågade om det är vanligt. tydligen är det alltid skinkan mot variatorn som glid efter. Alltid!.
Så nu funderar jag på punkta den där, tordes jag våga göra det?
Jag berättade mitt bekymmer med veven och frågade om det är vanligt. tydligen är det alltid skinkan mot variatorn som glid efter. Alltid!.
Så nu funderar jag på punkta den där, tordes jag våga göra det?
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
Re: Vev riktad och klar!
Hörde en som kapat ett spår med rondellen ovanför tappen i skinkan sedan tiggat igen spåret för att det skulle dra ihop runt tappen, vet inte om det funkar men kanske värt ett försök
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
Re: Vev riktad och klar!
Lät smart!
Skotrar jag haft/har:
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900
sinus 440
ockelbo 300s
lynx cobra enduro
Yamaha et 340
2st ockelbo 300
2st Snotric sc20
Arcticcat Jag same
Arcticcat panther lång
Polaris fusion 900