Pimpelskoter / hemmabygge med 70-tals stuk (Ny film sid 11)
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Har du hittat nån vettig tank? eller blir de att bygga om en 5liters dunk som du tänkte på innan?
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Vet inte riktigt, det beror lite på hur skotern ska se ut, vilket jag skissar för fullt på men inte riktigt får till. Men ja i slutändan tror jag nog endå att det smidigaste är att använda en liten jeepdunk. Detta ska ju vara ett funktionsfordon så då känns det passande att man enkelt kan ta lös bränsletanken och bära den i handen till närmsta mack, eller helt enkelt bara byta ut den mot en reservdunk från pakethållaren. Då behöver man inte stå och tanka i kylan, bara byta och kör! Ska se om det går att bygga ett fiffigt lock med slang och luftnippel som passar på jeepdunk.
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Låter vettigast, de är ju dåligt med plats.Danielsson skrev:Vet inte riktigt, det beror lite på hur skotern ska se ut, vilket jag skissar för fullt på men inte riktigt får till. Men ja i slutändan tror jag nog endå att det smidigaste är att använda en liten jeepdunk. Detta ska ju vara ett funktionsfordon så då känns det passande att man enkelt kan ta lös bränsletanken och bära den i handen till närmsta mack, eller helt enkelt bara byta ut den mot en reservdunk från pakethållaren. Då behöver man inte stå och tanka i kylan, bara byta och kör! Ska se om det går att bygga ett fiffigt lock med slang och luftnippel som passar på jeepdunk.
Har du sett att jag också börjat bygga miniskoter?
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Nej det hade jag missat, men ja kikade in nu! Blir roligt att se hur den blir, hade aldrig hört talas om mini rajder förut!
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Är inte förvånad finns bara 16 tillverkade, några finns på denna sida, några på piteå skotersidaDanielsson skrev:Nej det hade jag missat, men ja kikade in nu! Blir roligt att se hur den blir, hade aldrig hört talas om mini rajder förut!
Har sökt 5år efter en till bra pris så nu bygger jag mig en
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Sådär, det var tänkt att denna uppdatering skulle komma igår kväll men jag fick ett mindre datorhaveri så jag kunde inte komma åt bilderna förrens idag. Många bilder blev det men jag hoppas ingen misstycker över det. Jag diskuterar och resonerar en hel del med mig själv här nedan också, men det får ni helt enkelt ta!
I alla fall, har försökt arbeta fram en design på den. Har experimenterat med olika motorplaceringar/vinklar och ramutformning. Men jag tycks alltid ramla ner i träsket som många formgivare gör, nämligen att designa för mycket. Samtidigt är det väldigt lätt hänt att man försöker göra den lite aggresivare, lite sportigare och vips så ser det mer ut som en -13 än en -73. Nedan följer två koncept där jag testade montera motorn bakom sekundären men samtidigt så långt fram som möjligt, men alla sneda rör och vinklar ser lite för modernt ut tycker jag.
Efter ett par koncept i samma "lite modernare"-fack så tänkte jag istället, vad är det minsta som krävs? Ett rätblock. Gjorde ett "snedkapat" rätblock och tyckte det såg ganska enkelt och pålitligt ut så jag fortsatte med fotsteg och enkla glasfiberkåpor.
I detta skede är jag endå relativt nöjd med baskonceptet. Jag tycker det känns lite 70-ish. Men det finns två stora saker som jag inte riktigt gillar med alla koncept hittils.
1. Ordet jag först kommer och tänka på är snömoppe, det har jag dessutom fått hört när jag försökt beskrivit de här projektet för folk. Och snömoppe klingar helt fel för mig, snömoppe känns som en billig kinapryl som inte duger till nått. Det ska inte vara nån tvekan om att det är en snöskoter, för det är inget annat än en snöskoter jag velat haft sen jag var liten.
2. Den ser rätt vinglig ut. Jag vill ha kåpor (delvis p.g.a. anledningen ovan), och om kåporna ska täcka motor osv på ett någorlunda normalt sätt så blir det lite bredare än ramen. Och då ser det ut som en kottfigur, tjock kropp på smala ben, eller ett smalt ben i mitt fall. En riktig snowhawk håller ju sig stabil, så då borde väl min göra det också, eller? En snowhawk har ju dock rätt mycket mer gyroeffekt eftersom den bl.a. har en hel del mer kraft och kan snabbt accelerera upp massan i bandet efter att man lagt ner den i en kurva. Min kommer mera vara av karaktären "prutta runt på isen i << 50 km/h för att hitta lämpligt pimpelställe."
Så, skulle det bli nån skillnad med två skidor?
Jag tycker det blev helt enorm skillnad på de punkterna ovan. Trots förare ser den inte ostabil ut tycker jag. Och den känns väldigt mycket mer snöskoter. Förarställningen ser bekväm ut, kan kanske sänka dynan lite/göra den tjockare. Självklart är allt bara grovt skissat än, men jag lutar starkt mot att jobba vidare på dehär konceptet. Har påbörjat en mockup i 1:1 i trä för att enklare kunna se hur ramen går att göra i verkligheten, återkommer med bilder på det så fort jag har nått vettigt att visa. Några mått:
spårbredd (mellan styrstålen): 637 mm
totalbredd: 732 mm
totallängd: 1357 mm
längd utan skidor: 1023 mm
totalhöjd: 844 mm
höjd utan styre: 680 mm
dynlängd: 472 mm
Vet nån ungefärlig spårbredd på en normal modern skoter och på en elan? Så man får lite att jämföra med. Förrådet är städat nu och accesser på skolan är ordnat, så nu är det bara köra igång med stålet så fort mockupen börjar ta form.
I alla fall, har försökt arbeta fram en design på den. Har experimenterat med olika motorplaceringar/vinklar och ramutformning. Men jag tycks alltid ramla ner i träsket som många formgivare gör, nämligen att designa för mycket. Samtidigt är det väldigt lätt hänt att man försöker göra den lite aggresivare, lite sportigare och vips så ser det mer ut som en -13 än en -73. Nedan följer två koncept där jag testade montera motorn bakom sekundären men samtidigt så långt fram som möjligt, men alla sneda rör och vinklar ser lite för modernt ut tycker jag.
Efter ett par koncept i samma "lite modernare"-fack så tänkte jag istället, vad är det minsta som krävs? Ett rätblock. Gjorde ett "snedkapat" rätblock och tyckte det såg ganska enkelt och pålitligt ut så jag fortsatte med fotsteg och enkla glasfiberkåpor.
I detta skede är jag endå relativt nöjd med baskonceptet. Jag tycker det känns lite 70-ish. Men det finns två stora saker som jag inte riktigt gillar med alla koncept hittils.
1. Ordet jag först kommer och tänka på är snömoppe, det har jag dessutom fått hört när jag försökt beskrivit de här projektet för folk. Och snömoppe klingar helt fel för mig, snömoppe känns som en billig kinapryl som inte duger till nått. Det ska inte vara nån tvekan om att det är en snöskoter, för det är inget annat än en snöskoter jag velat haft sen jag var liten.
2. Den ser rätt vinglig ut. Jag vill ha kåpor (delvis p.g.a. anledningen ovan), och om kåporna ska täcka motor osv på ett någorlunda normalt sätt så blir det lite bredare än ramen. Och då ser det ut som en kottfigur, tjock kropp på smala ben, eller ett smalt ben i mitt fall. En riktig snowhawk håller ju sig stabil, så då borde väl min göra det också, eller? En snowhawk har ju dock rätt mycket mer gyroeffekt eftersom den bl.a. har en hel del mer kraft och kan snabbt accelerera upp massan i bandet efter att man lagt ner den i en kurva. Min kommer mera vara av karaktären "prutta runt på isen i << 50 km/h för att hitta lämpligt pimpelställe."
Så, skulle det bli nån skillnad med två skidor?
Jag tycker det blev helt enorm skillnad på de punkterna ovan. Trots förare ser den inte ostabil ut tycker jag. Och den känns väldigt mycket mer snöskoter. Förarställningen ser bekväm ut, kan kanske sänka dynan lite/göra den tjockare. Självklart är allt bara grovt skissat än, men jag lutar starkt mot att jobba vidare på dehär konceptet. Har påbörjat en mockup i 1:1 i trä för att enklare kunna se hur ramen går att göra i verkligheten, återkommer med bilder på det så fort jag har nått vettigt att visa. Några mått:
spårbredd (mellan styrstålen): 637 mm
totalbredd: 732 mm
totallängd: 1357 mm
längd utan skidor: 1023 mm
totalhöjd: 844 mm
höjd utan styre: 680 mm
dynlängd: 472 mm
Vet nån ungefärlig spårbredd på en normal modern skoter och på en elan? Så man får lite att jämföra med. Förrådet är städat nu och accesser på skolan är ordnat, så nu är det bara köra igång med stålet så fort mockupen börjar ta form.
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
NU blev det skillnad
Mvh Per
Mvh Per
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
En original elan är ca 80cm bred
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Jag gillar varianten med två skidor bäst
Får du den att funka så kan du nog sälja sådana som byggsats utan motor, hur många som helst!
Får du den att funka så kan du nog sälja sådana som byggsats utan motor, hur många som helst!
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Jag har tyvärr väldigt svårt för upprepande arbete, därför bygger jag bara one-offs!
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Du verkar vara ganska så haj på datorer ,så ritningar med mått hade du kunna tillhandahålla för oss hemmabyggare
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
(Team Tornedalen RACING)
-
- Inlägg: 389
- Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
- Ort: korpilombolo
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Jag är ju såld på modellen med en skida. men kanske en lite bredare med styrstål längst ut i kanterna, då kommer man att få en liten stabilitet i skidan också och inte bara i mattan. Du hade ju väen önskemål om att kunna ha en liten smidig sak ihoppackad i till ex en bil. om du sätter 2 skidor får du högre vikt med dubbla spindlar, styrstag skidor etc. och dessutom tar den mer plats.
Men du verkar bättre på att tänka ut tekniska finurligheter så du gör nog de som blir bäst.. längtar iaf att få de färdiga resultatet. Jobba på!!!
Men du verkar bättre på att tänka ut tekniska finurligheter så du gör nog de som blir bäst.. längtar iaf att få de färdiga resultatet. Jobba på!!!
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
trioman75: Får se om jag ritar upp den i CAD, gör jag det äre ju enkelt att fixa riktiga ritningar. Annars får jag väl skissa ihop nån enklare ritning när allt är klart! Kommer nog bygga denna lite mellan tummen och pekfingret, dvs göra de flesta beslut i verkstaden!
teenageparadise: Jag vet ju det! Ja bredare skida har jag funderat lite på också, mera snowhawk stuket, men i slutändan så måste jag endå bygga det jag tycker ser bäst ut och kan känna mig nöjd med. Tycker jag att nått av mina byggen inte ser tillräckligt bra ut så tappar jag helt lusten att bygga vidare, så då får jag ta smällen att den blir lite tyngre och större isåfall. Som tur är, så är den trots två skidor väldigt liten.
Var iväg och handlade lite ströläkt (23x25mm, fanns inte 25x25 nånstans i stan tyvärr), så nu har jag kunnat komma igång med trämockupen. Ögonmåttade från bilderna ovan och fick ändra lite här och var där det inte gick att kopiera konstruktionen rakt av. Den är lite skev och osymmetrisk, jag måste göra den lite smalare i fronten (bara visuellt) och lite sånt, men annars verkar grundramen fungera. Det blir jäkligt tajt runt motorn så jag hoppas jag kommer kunna montera i/ur den utan att göra ramen delbar någonstans.
Ska se om jag kan göra klart det sista på mockupen imorgon så ligger vi bra till inför metallarbete i helgen, hade varit fantastiskt att äntligen få börja.
teenageparadise: Jag vet ju det! Ja bredare skida har jag funderat lite på också, mera snowhawk stuket, men i slutändan så måste jag endå bygga det jag tycker ser bäst ut och kan känna mig nöjd med. Tycker jag att nått av mina byggen inte ser tillräckligt bra ut så tappar jag helt lusten att bygga vidare, så då får jag ta smällen att den blir lite tyngre och större isåfall. Som tur är, så är den trots två skidor väldigt liten.
Var iväg och handlade lite ströläkt (23x25mm, fanns inte 25x25 nånstans i stan tyvärr), så nu har jag kunnat komma igång med trämockupen. Ögonmåttade från bilderna ovan och fick ändra lite här och var där det inte gick att kopiera konstruktionen rakt av. Den är lite skev och osymmetrisk, jag måste göra den lite smalare i fronten (bara visuellt) och lite sånt, men annars verkar grundramen fungera. Det blir jäkligt tajt runt motorn så jag hoppas jag kommer kunna montera i/ur den utan att göra ramen delbar någonstans.
Ska se om jag kan göra klart det sista på mockupen imorgon så ligger vi bra till inför metallarbete i helgen, hade varit fantastiskt att äntligen få börja.
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Sätet ser ut att vara högt upp här också. Tror du inte de blir vingligt?
-
- Inlägg: 389
- Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
- Ort: korpilombolo
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Tror verkligen inte dynhöjden spelar så stor roll om den är 10 cm lägre.. pröva åk slalom sittandes..
Nu har man ju fått en helhetsbild av bygget och det ser ju onekligen bra ut.
Nu har man ju fått en helhetsbild av bygget och det ser ju onekligen bra ut.
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Jo de ser jävla tufft ut, men hade bara en tanke på hur vingligt de blirteenageparadise skrev:Tror verkligen inte dynhöjden spelar så stor roll om den är 10 cm lägre.. pröva åk slalom sittandes..
Nu har man ju fått en helhetsbild av bygget och det ser ju onekligen bra ut.
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Hann smita iväg till verkstaden ikväll två timmar. Så äntligen har jag fått satt dom första punktsvetsarna på ramen. Planerar för lite tid i verkstaden i morgon också, får se hur långt jag kommer.
Hur mycket utrymme brukar det vara i tunneln ovanför mattan? Det kan bli väldigt tajt runt drivhjulen om jag ska ha lite utrymme mellan matta och sekundären.
Hur mycket utrymme brukar det vara i tunneln ovanför mattan? Det kan bli väldigt tajt runt drivhjulen om jag ska ha lite utrymme mellan matta och sekundären.
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Hur lång blir hela längden på mattan?
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
"Omkretsen" eller?
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Ja runt hela mattan, från ett ställe runt mattan till sammaDanielsson skrev:"Omkretsen" eller?