Projekt sachs 340-400
Re: Projekt sachs 340-400
Jag är väldigt osäker på hur man ställer in tändningen på motorn och undrar om jag nu gjort rätt för nu verkar ju måtten stämma iaf.
1. Av med magneten och spärra förtändningsarmen med en m6 bult
2. Skruva bort kablarna från brytaren och montera multimeter med summer, på med magneten
3. Ställ motorn på TDC med hjälp av indikatorklocka
4. ställ brytaren på 0.4 - 0.5
5. Vrid motorn mot rotationsriktningen till måttet 4,1 - 4,7 (ca 4,5 har jag den på)
6. vrid tändplattan tills att multimetern börjar pipa framåt eller bakåt (Brytarspetsen stänger)
7. av med magneten och plocka bort m6 bulten jag spärrade förtändningen med.
8. Klart !!
1. Av med magneten och spärra förtändningsarmen med en m6 bult
2. Skruva bort kablarna från brytaren och montera multimeter med summer, på med magneten
3. Ställ motorn på TDC med hjälp av indikatorklocka
4. ställ brytaren på 0.4 - 0.5
5. Vrid motorn mot rotationsriktningen till måttet 4,1 - 4,7 (ca 4,5 har jag den på)
6. vrid tändplattan tills att multimetern börjar pipa framåt eller bakåt (Brytarspetsen stänger)
7. av med magneten och plocka bort m6 bulten jag spärrade förtändningen med.
8. Klart !!
Medlem i TT RACING.
Re: Projekt sachs 340-400
Första provturen idag men det gick inte bra,,den baksmäller ur förgasaren så jag ska ha upp magnetem och allt igen,,
Medlem i TT RACING.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt sachs 340-400
I fall du vill göra ditt jobb lite enklare så brukar jag ställa tändningen på ett lite mindre omständigt sätt
Plocka av magnapullen och medbringaren och allt annat på svänghjulet, så man kommer åt tändplattan genom hålena i svänghjulet. Du behöver inte ha av svänghjulet.
Plocka av plus sladden från spolen och sätt ena sladden från multimetern på den, om du inte har nån extern spole så borde det gå att mäta på sladden till dödaren också. Andra sladden från multimetern jordar du på motorn. Ha antingen nödstoppen bortkopplat helt från motor, eller så ser du till att ha den i "på" läget, annars får man jord den vägen.
Sätt multimetern på motstånds läge.
Snurra lite på veven och se om du får en förändring i ohmvärdet när brytaren öppnar. Det är ingen jättestor förändring men det ska synas klart och tydligt när det händer nåt. Jag kör med en vanlig billig biltema digital mätare och på den går det att se utan problem vars brytaren öppnar på det här viset.
På Rotax motorer med förtändningsarm så går det att trycka ut armen och hålla den med ett finger utifrån, eller så kan man klämma in en bult eller nåt.
Sen är det bara justera plattan tills man hittar rätt ställe. Om man snurrar veven i motorns vanliga rotationsriktning så är det alltså när brytaren öppnar den tänder.
Du kan ju kolla med en tändningslampa också hur tändningen står nu innan du river ner allt igen, borde väl finnas nåt märke på svänghjulet eller fläkten för det?
Annars kan den ju baksmälla också om den får alldeles för lite soppa så du kanske skulle testa och ge den lite mer soppa först?
Plocka av magnapullen och medbringaren och allt annat på svänghjulet, så man kommer åt tändplattan genom hålena i svänghjulet. Du behöver inte ha av svänghjulet.
Plocka av plus sladden från spolen och sätt ena sladden från multimetern på den, om du inte har nån extern spole så borde det gå att mäta på sladden till dödaren också. Andra sladden från multimetern jordar du på motorn. Ha antingen nödstoppen bortkopplat helt från motor, eller så ser du till att ha den i "på" läget, annars får man jord den vägen.
Sätt multimetern på motstånds läge.
Snurra lite på veven och se om du får en förändring i ohmvärdet när brytaren öppnar. Det är ingen jättestor förändring men det ska synas klart och tydligt när det händer nåt. Jag kör med en vanlig billig biltema digital mätare och på den går det att se utan problem vars brytaren öppnar på det här viset.
På Rotax motorer med förtändningsarm så går det att trycka ut armen och hålla den med ett finger utifrån, eller så kan man klämma in en bult eller nåt.
Sen är det bara justera plattan tills man hittar rätt ställe. Om man snurrar veven i motorns vanliga rotationsriktning så är det alltså när brytaren öppnar den tänder.
Du kan ju kolla med en tändningslampa också hur tändningen står nu innan du river ner allt igen, borde väl finnas nåt märke på svänghjulet eller fläkten för det?
Annars kan den ju baksmälla också om den får alldeles för lite soppa så du kanske skulle testa och ge den lite mer soppa först?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt sachs 340-400
Nu har jag ställt tändningen rätt och jag kan inte få den bättre, jag har bytt förgasare till en utan intern pump, men likt förbannat så gör den samma som före alltså att baksmälla.
Så jag har slut på idéer om vad det kan vara för fel,.
Så jag har slut på idéer om vad det kan vara för fel,.
Medlem i TT RACING.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt sachs 340-400
Är det bara när du belastar den eller när baksmäller den?
Kan ju vara kondingen eller en glappande kontakt nånstans?
Min 640 baksmall som fan när jag körde när ena kondingen var paj, men stod man bara och varvade utan rem så verkade allt okej.
Kan ju vara kondingen eller en glappande kontakt nånstans?
Min 640 baksmall som fan när jag körde när ena kondingen var paj, men stod man bara och varvade utan rem så verkade allt okej.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt sachs 340-400
Jo den går på tomgång men när jag gasar så går den ojämt. Ibland när jag gasar så blir det ett bååå och den smäller eller stannar.
Pumpar jag på gasen så får jag den upp i varv.
Kondingen är bytt så det är inge fel på den.
Pumpar jag på gasen så får jag den upp i varv.
Kondingen är bytt så det är inge fel på den.
Medlem i TT RACING.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt sachs 340-400
Dom vanligaste orsakerna till tändningmissar på högre varv:
skitigt/trasigt/fel tändstift
överslag i laddspolen
feljusterat tändning
dålig kondig
dålig spole
Och baksmällar vid höga varv:
Bestyckning för snål
Sot på stiftet
Dålig konding
Fel brytaravstånd
Där har du lite att kolla på igen iaf
skitigt/trasigt/fel tändstift
överslag i laddspolen
feljusterat tändning
dålig kondig
dålig spole
Och baksmällar vid höga varv:
Bestyckning för snål
Sot på stiftet
Dålig konding
Fel brytaravstånd
Där har du lite att kolla på igen iaf
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt sachs 340-400
Prövad byta bränslepump ifall att. och gasade så såg jag att det blixtrade blixtrade små blixtrar mellan styret och styrhållaren så jag ska prova jorda motorn direkt i chassi så får vi se.
Nästa grej att byta är tändspole.
Nästa grej att byta är tändspole.
Medlem i TT RACING.
Re: Projekt sachs 340-400
Jag har nu faft upp allt igen och denna gång bytte jag laddspole/ljusspole och tändspole och nu tycker jag den gick bättre på tomgång men när jag petade i gasen så sa den Mååååååååå Poff. jaha tänkte jag, vad nu då och städade undan allt för att åka hem å sova så nu är jag både trött och less på den.
Men det måste vara något jag missat, kan någon skriva en punkt ett till tio hur jag gör när jag ställer in tändningen?
I alla sachs böcker jag har står det ju bara att "ställ förtändningen på 4.1 - 4.7",, ja men hur fan gör jag det då? det är ju det jag vill veta.
Så någon som vet?
Men det måste vara något jag missat, kan någon skriva en punkt ett till tio hur jag gör när jag ställer in tändningen?
I alla sachs böcker jag har står det ju bara att "ställ förtändningen på 4.1 - 4.7",, ja men hur fan gör jag det då? det är ju det jag vill veta.
Så någon som vet?
Medlem i TT RACING.
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Projekt sachs 340-400
Ring till mig så tar vi det per telefon.Starlite skrev:Jag har nu faft upp allt igen och denna gång bytte jag laddspole/ljusspole och tändspole och nu tycker jag den gick bättre på tomgång men när jag petade i gasen så sa den Mååååååååå Poff. jaha tänkte jag, vad nu då och städade undan allt för att åka hem å sova så nu är jag både trött och less på den.
Men det måste vara något jag missat, kan någon skriva en punkt ett till tio hur jag gör när jag ställer in tändningen?
I alla sachs böcker jag har står det ju bara att "ställ förtändningen på 4.1 - 4.7",, ja men hur fan gör jag det då? det är ju det jag vill veta.
Så någon som vet?
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Re: Projekt sachs 340-400
Jajamen jag får göra det på lördag när jag får skruva på den igen
Medlem i TT RACING.
- Arctic5000
- Sponsor medlem
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
- Ort: Vilhelmina - Skog
- Kontakt:
Re: Projekt sachs 340-400
Kanske kan vara svänghjulet som är dåligt?
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
Re: Projekt sachs 340-400
Jag är nu på andra svänghjulet så jag tror inte det är dåligt men jag tror jag vet var felet kan ligga men mer om det efter helgen
Medlem i TT RACING.
Re: Projekt sachs 340-400
Men finns det inte flera olika svänghjul? Med krysskilen på lite olika ställen? Har för mig att en kompis hade ett svänghjul som bara passade på den motorn.... Han har flera motorer och höll på att jävlas innan han kom på det...
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: Projekt sachs 340-400
Jo jag vet det men den som satt i från början var nog fel då den ska sitta på en med 75w elsystem (jag har 45w) och jag bytte den för att kilspåret var väldigt dåligt.
Bytte till en annan likadan men den betedde sej likadant, så bytte jag från en 370 med 45 w elsystem men ingen skillnad.
Men på dom som har 75w elsystem så har magneten fyra st magneter, den jag har i nu har bara 3 och där den fjärde magneten ska sitte är nu bara en vikt så att säga.
Bytte till en annan likadan men den betedde sej likadant, så bytte jag från en 370 med 45 w elsystem men ingen skillnad.
Men på dom som har 75w elsystem så har magneten fyra st magneter, den jag har i nu har bara 3 och där den fjärde magneten ska sitte är nu bara en vikt så att säga.
Medlem i TT RACING.
Re: Projekt sachs 340-400
Men det jag gjort när jag ställt in tändningen är att jag Har dragit i förtändningsmekanismen när jag ställt in brytaravståndet.
Men man ska troligen först ställa in brytaren och sen dra i förtändningsmekanismen.
Men jag har provat båda sätten men måtten (4,1 - 4,7 mm bdtc) får jag bara in då jag ställer den på det första sättet jag skrev om, som är det feliga sättet... tror jag men ska ringa expertishjälp i helg så jag kommer förbi det här jobbiga problemet
Men man ska troligen först ställa in brytaren och sen dra i förtändningsmekanismen.
Men jag har provat båda sätten men måtten (4,1 - 4,7 mm bdtc) får jag bara in då jag ställer den på det första sättet jag skrev om, som är det feliga sättet... tror jag men ska ringa expertishjälp i helg så jag kommer förbi det här jobbiga problemet
Medlem i TT RACING.
Re: Projekt sachs 340-400
Hoppas det löser sig! Vill se en film på en fullgas repa nu
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: Projekt sachs 340-400
Det här har jag lyckats med den här helgen och jag löste tändnings problemet...för en stund och det var en dålig konding,tydligen kan man inte lita på bosch längre.
Av med kondingen och i med en ny och löda väldigt försiktigt( kalllöda) för annars bränner man sönder den.
Efter bytet så gick den men den blödrade så jag bytte till en HD 108 gasare och nu gick den jävligt bra MEN nu när jag håller gas (Halvgas ungeffär) lite längre så går motorn dåligt, man hör hur det smäller lite och den vill skjuta ur förgasaren och hackar.
Den gör inte det hela tiden utan när jag håller gas en längre stund, annars går den bra.
Sen har jag hört ett ljud från motorn ( Tingtingtingtingting) ibland...är det så det låter när den spikar? Det är som ett väldigt hårt fast ändå klent metalliskt ljud.
Kan det vara att den får för lite soppa eller är det fortfarande tändningen som kanske måste ställas ner, senare tändning.
Eller är det kondingen igen.?
En sak till, när jag körde och kollade på tempmätaren så tror jag den var uppe på 700 grade, vad jag hört så är det inte bra.
Här kommer några bilder iaf så ni har något att stirra på ikväll
Bra skräp?
Av med kondingen och i med en ny och löda väldigt försiktigt( kalllöda) för annars bränner man sönder den.
Efter bytet så gick den men den blödrade så jag bytte till en HD 108 gasare och nu gick den jävligt bra MEN nu när jag håller gas (Halvgas ungeffär) lite längre så går motorn dåligt, man hör hur det smäller lite och den vill skjuta ur förgasaren och hackar.
Den gör inte det hela tiden utan när jag håller gas en längre stund, annars går den bra.
Sen har jag hört ett ljud från motorn ( Tingtingtingtingting) ibland...är det så det låter när den spikar? Det är som ett väldigt hårt fast ändå klent metalliskt ljud.
Kan det vara att den får för lite soppa eller är det fortfarande tändningen som kanske måste ställas ner, senare tändning.
Eller är det kondingen igen.?
En sak till, när jag körde och kollade på tempmätaren så tror jag den var uppe på 700 grade, vad jag hört så är det inte bra.
Här kommer några bilder iaf så ni har något att stirra på ikväll
Bra skräp?
Medlem i TT RACING.
Re: Projekt sachs 340-400
Rinab ?
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84