jag får se om man kör någon enstaka tävling med den i vinter. synd att dom plockade bort enstånk orginal, kan förstå varför men den klassen skulle verkligen vara perfekt för den här skotern. lövånger är ganska långt bort från där jag bor, men skulle vara jäkligt kul att fara till. isåfall tar man med sig wankel-panthern oxåEvervärst 444 skrev:Ja den här är ju inte alls tråkig gillar verkligen tidiga arctic cat, Ja självklart sernare årgångar oxå ! Får man se den här på någon tävling eller Lövångerträffen i vinter ?
1971 Arctic Cat Lynx/Panther
- Arctic5000
- Sponsor medlem
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
- Ort: Vilhelmina - Skog
- Kontakt:
Re: 1971 Arctic Cat Lynx/Panther
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
- Arctic5000
- Sponsor medlem
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
- Ort: Vilhelmina - Skog
- Kontakt:
Re: 1971 Arctic Cat Lynx/Panther
Nu har jag kikat lite på cylindern och måttat hur mycker cylindern ska höjas. Hade naturligtvis inga kolvbultsknaster så jag kan inte plocka ihop den nu.
Distansen. Igentligen skulle man ha fräst en 1mm tjockare distans så har man kunnat använda 0.5mm packningar.
Överströmmningarna med distans och dubbla packningar.
Överstömmningarna med bara packning.
Sen måste kolven jackas lite. Nån som vet om man ska jacka jämns med insugsporten eller nån mm ovanför?
Och sedan en fråga. Hur mycket sjunker cylindern ner på packningarna? har dubbla 1mm och det är ganska precis, har gärna fått vara ca.0,2mm högre. man kanske ska he dit en 0.5mm packning till?
Distansen. Igentligen skulle man ha fräst en 1mm tjockare distans så har man kunnat använda 0.5mm packningar.
Överströmmningarna med distans och dubbla packningar.
Överstömmningarna med bara packning.
Sen måste kolven jackas lite. Nån som vet om man ska jacka jämns med insugsporten eller nån mm ovanför?
Och sedan en fråga. Hur mycket sjunker cylindern ner på packningarna? har dubbla 1mm och det är ganska precis, har gärna fått vara ca.0,2mm högre. man kanske ska he dit en 0.5mm packning till?
Senast redigerad av 1 Arctic5000, redigerad totalt 17 gånger.
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: 1971 Arctic Cat Lynx/Panther
Stoppa inte dit för många packningar, tycker att dubbla 1 mm redan är alldeles för mycket egentligen. Risken är stor att cyllen kommer hamna sne för att det är för mycket packning, alltså du kommer trycka ihop dom olika och har du då 2 mm okomprimerad till packning kan det bli kanske 1,5 på ena sidan och 1,7 mm på andra sidan. Jag skulle gjort en tjockare distans istället och kört med 2 st 0,5 mm packningar. Jag brukar räkna med att man komprimerar papperspackningar till runt 80% av orginaltjockleken men jag har aldrig mätt upp det.
Kolven ska man jacka hela bredden på insugsporten. Som kolven står på bilden, där är den bara när den är högst upp, och tiden den är där är som ingenting jämfört med den tiden där den är på väg upp (eller ner). Mao det är inte optimal att jacka efter insugsportens tak för den kommer nästan aldrig linjera iaf.
Säkrast är väl att kolla hur hög en orginal kolv blir jämfört med insugsporten, och sen jacka den här kolven så den hamnar på samma höjd. Då får du samma duration iaf. Annars kan man räkna ut hur den ska bli
Kolven ska man jacka hela bredden på insugsporten. Som kolven står på bilden, där är den bara när den är högst upp, och tiden den är där är som ingenting jämfört med den tiden där den är på väg upp (eller ner). Mao det är inte optimal att jacka efter insugsportens tak för den kommer nästan aldrig linjera iaf.
Säkrast är väl att kolla hur hög en orginal kolv blir jämfört med insugsporten, och sen jacka den här kolven så den hamnar på samma höjd. Då får du samma duration iaf. Annars kan man räkna ut hur den ska bli
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Arctic5000
- Sponsor medlem
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
- Ort: Vilhelmina - Skog
- Kontakt:
Re: 1971 Arctic Cat Lynx/Panther
ok, tackar så mycket för svar . tror att jag bara jackar efter insugsporten då orginalkolvar är lika lätta att hitta som åt sachs 440rx. tar man kolven jämns med insugsportens tak så tar man inte av den för mycket iallafall. har aldrig hållit på med durationer på 2taktare och tänker inte experimentera på den här motorn så mycket. Det ska bara bli en bruksskoter.Holländaren skrev:Stoppa inte dit för många packningar, tycker att dubbla 1 mm redan är alldeles för mycket egentligen. Risken är stor att cyllen kommer hamna sne för att det är för mycket packning, alltså du kommer trycka ihop dom olika och har du då 2 mm okomprimerad till packning kan det bli kanske 1,5 på ena sidan och 1,7 mm på andra sidan. Jag skulle gjort en tjockare distans istället och kört med 2 st 0,5 mm packningar. Jag brukar räkna med att man komprimerar papperspackningar till runt 80% av orginaltjockleken men jag har aldrig mätt upp det.
Kolven ska man jacka hela bredden på insugsporten. Som kolven står på bilden, där är den bara när den är högst upp, och tiden den är där är som ingenting jämfört med den tiden där den är på väg upp (eller ner). Mao det är inte optimal att jacka efter insugsportens tak för den kommer nästan aldrig linjera iaf.
Säkrast är väl att kolla hur hög en orginal kolv blir jämfört med insugsporten, och sen jacka den här kolven så den hamnar på samma höjd. Då får du samma duration iaf. Annars kan man räkna ut hur den ska bli
En dum fråga. finns det 2,5mm aluminiumplåt eller är det 3mm och hur är det att klippa i sådan tjocklek, är det någon ide eller är det bara att fräsa?
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: 1971 Arctic Cat Lynx/Panther
Ja då är det värre, egentligen behöver du bara veta höjden på kolven och sen gör du din lika hög. Kanske går att få fram den information nånstans? Men det funkar säkert bra att göra som du säger också, det lär då inte fela många mm iaf
2,5 mm aluplåt finns men verkar vara lite av en udda tjocklek. Om du inte hittar så finns det på Elfa, man kan tycka det är lite dyr men det räcker till fler distanser
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19718" onclick="window.open(this.href);return false;
2,5 mm aluplåt finns men verkar vara lite av en udda tjocklek. Om du inte hittar så finns det på Elfa, man kan tycka det är lite dyr men det räcker till fler distanser
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19718" onclick="window.open(this.href);return false;
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: 1971 Arctic Cat Lynx/Panther
Ja jag fick iaf lära mig redan på lekskolan att grönt är skönt, och gult är fult Dart -68 är ju en klart ball bil det med må jag säga.Arctic5000 skrev:Jo det är på tok för lite arctic på forumet. Ja då åker du ju fint både sommar som vinter Jag har en -68 Dodge Dart GT.Andreas skrev:Det tar sig, kul med fler kattprojekt så man inte är ensam, vad har du för amerikanare? Själv åker jag Cadillac Fleetwood
A mighty good feeling comes with the CAT
Arctic Cat Pantera 5000 -77
Arctic Cat Crossfire 800 LTD -11
Arctic Cat Pantera 5000 -77
Arctic Cat Crossfire 800 LTD -11
- Arctic5000
- Sponsor medlem
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
- Ort: Vilhelmina - Skog
- Kontakt:
Re: 1971 Arctic Cat Lynx/Panther
Tar lång tid att få nått gjort men efter en 4veckors förkyldning och en renoverad släpvagn så har jag bestämt mig för att vänta med hirth'en och fixa den ordentligt istället. Har istället införskaffat en sachs 290 som ska i.
Motorplattan som sitter i är till hirth'en. blir att göra en till för sachs'en. testade lite med en rak motorplatta (t.v) men då tar förgasaren i sekundärvariatorn, de är riktigt tight för att vara en enstånkare. blir att vinkla motorplattan som den som sitter på för att få lite frigång. tanken med två motorplattor är att man ska kunna byta motor på 15min för att ha sachsen som bruksmaskin och hirth'en som busmotor
Motorplattan som sitter i är till hirth'en. blir att göra en till för sachs'en. testade lite med en rak motorplatta (t.v) men då tar förgasaren i sekundärvariatorn, de är riktigt tight för att vara en enstånkare. blir att vinkla motorplattan som den som sitter på för att få lite frigång. tanken med två motorplattor är att man ska kunna byta motor på 15min för att ha sachsen som bruksmaskin och hirth'en som busmotor
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
- Arctic5000
- Sponsor medlem
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
- Ort: Vilhelmina - Skog
- Kontakt:
Re: 1971 Arctic Cat Lynx/Panther
Motorplattan klar. blev tajt med motorn.
gatt göra en fördjupning i plattjärnet för att få plats med fläkthuset.
Blir någonting så här.
Blev så tajt att jag gatt ta av lite av fläktkåpan
Nu blir det genomgång av sekundären och införskaffa lite smågrejjer innan man kan testköra.
gatt göra en fördjupning i plattjärnet för att få plats med fläkthuset.
Blir någonting så här.
Blev så tajt att jag gatt ta av lite av fläktkåpan
Nu blir det genomgång av sekundären och införskaffa lite smågrejjer innan man kan testköra.
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
-
- Inlägg: 120
- Blev medlem: 08 okt 2008, 15:41
- Ort: Vilhelmina - Laxbäcken
- Kontakt:
Re: 1971 Arctic Cat Lynx/Panther
Looking good!
Ski-doo Everest 440/500 -76
Arctic cat Pantera 5000 -79
Arctic cat Pantera 5000 -79
- Arctic5000
- Sponsor medlem
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
- Ort: Vilhelmina - Skog
- Kontakt:
Re: 1971 Arctic Cat Lynx/Panther
Har hänt lite till i garaget. rensat gängorna på sekundären som var riktigt dåliga. och köpt nya glidklackar, var tydligen samma som åt nån ski-doo.
Nån som vet om någon annan skoter har denna typ av fjäder i sekundären med "piggen" böjd innåt istället för uppåt, är lik i båda ändar.
Blir att söka lite efter sådana lager.. 3/4'' med axellåsning. några tips?
Motorn är iaf inmätt och på plats.
Blev lite trångt med avgassystemet men jag tror att det ska gå.
Blev sedan att slipa ner tanken igen då förra spacklingen sket sig. jag gillar verkligen inte att spackla
Resultatet blev såhär.
Nån som vet om någon annan skoter har denna typ av fjäder i sekundären med "piggen" böjd innåt istället för uppåt, är lik i båda ändar.
Blir att söka lite efter sådana lager.. 3/4'' med axellåsning. några tips?
Motorn är iaf inmätt och på plats.
Blev lite trångt med avgassystemet men jag tror att det ska gå.
Blev sedan att slipa ner tanken igen då förra spacklingen sket sig. jag gillar verkligen inte att spackla
Resultatet blev såhär.
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
- Arctic5000
- Sponsor medlem
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
- Ort: Vilhelmina - Skog
- Kontakt:
Re: 1971 Arctic Cat Lynx/Panther
det här ska då vara lagret om någon undrar. är dock lite osäker på bredden men det ska inte ha någon jättestor betydelse då det sitter dubbla lager.
http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... 1030124012" onclick="window.open(this.href);return false;
Limiting speed with shaft tolerance h6 8500rpm Är det nått att bry sig om eller är det bara överkurs? lär ju bli bra mycket mer än 8500rpm på sekundäraxeln vid full gas
http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... 1030124012" onclick="window.open(this.href);return false;
Limiting speed with shaft tolerance h6 8500rpm Är det nått att bry sig om eller är det bara överkurs? lär ju bli bra mycket mer än 8500rpm på sekundäraxeln vid full gas
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
- Arctic5000
- Sponsor medlem
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
- Ort: Vilhelmina - Skog
- Kontakt:
Re: 1971 Arctic Cat Lynx
lagren beställda. YEL 204-012-2FCW som jag tittade på tidigare tillverkas på beställning och är antalberoende så det sket sig. som tur är så tar tools momentum hem ett lager som heter RA 012 NPP, kostar 454kr/st men det verkar inte finnas nått att välja på. Orginallagren finns i usa men kostar 118dollar/st
http://www.noc.ua/en/online-catalog-bea ... PP&key=596" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.noc.ua/en/online-catalog-bea ... PP&key=596" onclick="window.open(this.href);return false;
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
- Arctic5000
- Sponsor medlem
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
- Ort: Vilhelmina - Skog
- Kontakt:
Re: 1971 Arctic Cat Lynx/Panther
Blev att göra ett handtag idag. Fick skrota ett bromshandtag från en -77as jag. jag ville inte ha lysomkopplaren. funkar tills man hittat ett orginalhandtag. Någon som har ett till övers?
sen rubbade jag upp huven. Ska på lack och orginal dekaler i framtiden, fast jag tycker skotrar som är fin i övrigt ser rätt fräna ut med slitna orginalhuvar.
Kan kasta upp en filmsnutt oxå.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ekAcLK_2 ... e=youtu.be[/youtube]
Tanken är att den ska vara körbar till nästa helg då den ska få smaka på lite dragrace.
sen rubbade jag upp huven. Ska på lack och orginal dekaler i framtiden, fast jag tycker skotrar som är fin i övrigt ser rätt fräna ut med slitna orginalhuvar.
Kan kasta upp en filmsnutt oxå.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ekAcLK_2 ... e=youtu.be[/youtube]
Tanken är att den ska vara körbar till nästa helg då den ska få smaka på lite dragrace.
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
Re: 1971 Arctic Cat Lynx/Panther
Fantastiskt! ser riktigt trevlig ut!
Arctic Cat Trail Cat 3000-81
Ski-Doo Olympique 340-75
Ski-Doo Olympique 340-75
Re: 1971 Arctic Cat Lynx/Panther
bra jobbat!
Ski-Doo -64? (lohnerwerke) chnr:903041
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69
och säkert nån till som jag glömt bort..
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69
och säkert nån till som jag glömt bort..
- Arctic5000
- Sponsor medlem
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
- Ort: Vilhelmina - Skog
- Kontakt:
Re: 1971 Arctic Cat Lynx/Panther
Nu rullar då maskinen. fruktansvärt lättkörd, mycket rolig maskin. Var ute å körde 2-3mil på myrorna åvanför byn första svängen utan problem. Är en hel del kvar att göra men det får bli lite eftersom.
Den sammlade truppen
Den sammlade truppen
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: 1971 Arctic Cat Lynx/Panther
Trevlig syn
Re: 1971 Arctic Cat Lynx/Panther
härliga maskiner, hur vanlig är hirthen egentligen?
SC 1
SC 11
SC 12
Sno-Tric For The Win!!
SC 11
SC 12
Sno-Tric For The Win!!