Glömde förresten skryta upp finnishen. Blir djupt imponerad av alla er som orkar köra era restaureringar fullt ut. Även om mina fantasier alltid involverar även finnish så slutar det med 75% jobb med motor, 20% fjädring och styrning. Vette fasen om ens de övriga 5%en används till finnish *skrattar*.
Vad gäller effekten så är det ca 55 som gäller. Det är en bra effekt det med och absolut inte mindre än någon annan 440 från den gamla goda tiden. John Deere uppgav 51 hk på samma motor, men hade då annan förgasaruppsättning och eget avgassystem. Gissar att du redan vet att Intruder är en fläktkyld Invader. 80 hk är alltså inga problem om du orkar med jobbet.
Ska man sen vara kritisk så är det inte många som faktiskt har den effekt som tillverkaren uppgav. Aaen bromsar en Invader i sin förgasarbok. Bestyckat med 38:or flatslide och Aaen-pipor bromsar den 73 hk. Samma motor fast med VM-38:or gav 3,5 hk mindre. Original gissar jag att den var på 65-67 hk. 4/6:an var på sin tid en grym maskin. Vet inte vad den egentligen gav, men gissningsvis 75 hk. Vad däremot Kawasaki var duktiga på när det begav sig var att få effekten ner i backen. Även en 4/6 var effektsvagare än tex SRX på papperet, men det finns massor av historier där Kawasakin gick segrande ur striden.
Känner själv en äldre herre som tillsammans med 3 kompisar var skoterfanatiker ca 1980 och ett par år på var sida om 1980-strecket. De köpte 1980 varsin ny skoter. En SRX, en 4/6, en Centurion och en ElTigre 500. Enligt honom gick 4/6:an segrande ur striden med marginal. Sedan i turordning Arcticen, SRX:n och sist Polarisen. Till saken hör att mannen ifråga själv ägde Arcticen. Effektmässigt trodde han att Arcticen var vassast pga kubiken, men sämre justerad från fabriken. Fick denna story berättad ett flertal ggr, men det var 20 år sen. Reserverar mig själv gällande ordningen efter Kawan, men jag tror minnet minns ganska rätt
![:thumbright: :thumbright:](./images/smilies/icon_thumright.gif)
.
Mvh Ola