Yamaha EX500
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX500
jag måste ta tag i det där.
Har en lite ide att variatorn inte klämmer åt remmen nog mycke pga av att den har gått i botten.
Muttern som håller korset har tagit i locket. Det satt dubbla brickor under muttern..
Är det rätt??
Har en lite ide att variatorn inte klämmer åt remmen nog mycke pga av att den har gått i botten.
Muttern som håller korset har tagit i locket. Det satt dubbla brickor under muttern..
Är det rätt??
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Yamaha EX500
Enligt sprängskiss ska det inte vara nån bricka där.Det ska vara en bricka mellan kors och ytterskiva.Den brickan finns i olika tjocklekar.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX500
okej, ett fel
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX500
Hepp, som vanligt så är det ingen som vill ge nått tips då det gäller prestanda...
Nu blir det att montera motorn stumt i chassit, då vet jag att den inte kan röra sig.
Sen så tror jag att jag har för lätta vikter i slutet och hård fjäder, orkar inte hålla fast remmen i slutet.
Har även funderat om jag har bottna utväxlingen men jag kan inte tänka mig att den gör det..
Blir också att gå på den lite dyrare remmen, den är lite tjockare. (Mer yta som trycker mot skivan) kör en billig skit rem idag.
Har även beställt en ny variator
Nu blir det att montera motorn stumt i chassit, då vet jag att den inte kan röra sig.
Sen så tror jag att jag har för lätta vikter i slutet och hård fjäder, orkar inte hålla fast remmen i slutet.
Har även funderat om jag har bottna utväxlingen men jag kan inte tänka mig att den gör det..
Blir också att gå på den lite dyrare remmen, den är lite tjockare. (Mer yta som trycker mot skivan) kör en billig skit rem idag.
Har även beställt en ny variator
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Yamaha EX500
Du såg väl mina kuddar.......
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Yamaha EX500
Tror det kan bli lite häftigt att sätta den helt stum, jag tror att plåten som den sitter i kommer vibrera sönder, det hände då för mig iaf så man fick snällt sätta kuddar iaf. Finns ju styva motorkuddar också som inte ger sig så mycket. Eller så sätter du ett momentstag mellan motorn och sekundären
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Yamaha EX500
om ekonomin tillåter prova gärna med fler remmar. Men dom "dyrare" original och eftermarknads remmarna är väl också hårdare. Och slirar därmed lättare.Gunnar skrev:Hepp, som vanligt så är det ingen som vill ge nått tips då det gäller prestanda...
Nu blir det att montera motorn stumt i chassit, då vet jag att den inte kan röra sig.
Sen så tror jag att jag har för lätta vikter i slutet och hård fjäder, orkar inte hålla fast remmen i slutet.
Har även funderat om jag har bottna utväxlingen men jag kan inte tänka mig att den gör det..
Blir också att gå på den lite dyrare remmen, den är lite tjockare. (Mer yta som trycker mot skivan) kör en billig skit rem idag.
Har även beställt en ny variator
Men om du provar med tyngre vikter tills på gränsen där du börjar tappa ditt peak varv. Om den då fortfarande slirar på primären. Kan du prova med en aggressivare kam för att öka på remtrycket om motorn orkar med det
Yamaha SRX 440E-81
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982
Yamaha SRX 500F-82
Kawasaki Interceptor
550 1982
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX500
Tror du inte att stånkan skakar mer än min motor?Holländaren skrev:Tror det kan bli lite häftigt att sätta den helt stum, jag tror att plåten som den sitter i kommer vibrera sönder, det hände då för mig iaf så man fick snällt sätta kuddar iaf. Finns ju styva motorkuddar också som inte ger sig så mycket. Eller så sätter du ett momentstag mellan motorn och sekundären
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX500
Kan det vara så att när jag släpper gasen efter mål så hinner inte sek.variatorn dra tillbaka remmen och då slirar remmen till på variatorn...SRX8R9 skrev:om ekonomin tillåter prova gärna med fler remmar. Men dom "dyrare" original och eftermarknads remmarna är väl också hårdare. Och slirar därmed lättare.Gunnar skrev:Hepp, som vanligt så är det ingen som vill ge nått tips då det gäller prestanda...
Nu blir det att montera motorn stumt i chassit, då vet jag att den inte kan röra sig.
Sen så tror jag att jag har för lätta vikter i slutet och hård fjäder, orkar inte hålla fast remmen i slutet.
Har även funderat om jag har bottna utväxlingen men jag kan inte tänka mig att den gör det..
Blir också att gå på den lite dyrare remmen, den är lite tjockare. (Mer yta som trycker mot skivan) kör en billig skit rem idag.
Har även beställt en ny variator
Men om du provar med tyngre vikter tills på gränsen där du börjar tappa ditt peak varv. Om den då fortfarande slirar på primären. Kan du prova med en aggressivare kam för att öka på remtrycket om motorn orkar med det
De blir att testa andra vikter, såg att jag körde med 52g hemma slipade, har slipat en egen profil på dom med rondellen, var några "testvikter" jag gjorde i våras och dom satt visst kvar. hahaaa..
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Yamaha EX500
Min erfarenhet är då att variatorremmen skall man kosta på...
Kör alltid själv med Yamaha orginal både greppar bättre och håller längre, sen är det ju väldigt viktigt att man kör in remmen i lungnare tempo så att den får "nöta" till sig.
Men som sagt köp en kvalitetsrem
Kör alltid själv med Yamaha orginal både greppar bättre och håller längre, sen är det ju väldigt viktigt att man kör in remmen i lungnare tempo så att den får "nöta" till sig.
Men som sagt köp en kvalitetsrem
STX -77 F/A Race
STX 440 -77 Orginal
EX 440 -79
ET 340 -80
STX 440 -77 Orginal
EX 440 -79
ET 340 -80
Re: Yamaha EX500
Holländaren skrev:Tror det kan bli lite häftigt att sätta den helt stum, jag tror att plåten som den sitter i kommer vibrera sönder, det hände då för mig iaf så man fick snällt sätta kuddar iaf. Finns ju styva motorkuddar också som inte ger sig så mycket. Eller så sätter du ett momentstag mellan motorn och sekundären
allt beror ju på hur bra sin sämsta del är, en väl balanserad motor är ju grunden till allt och har för mig en 1 stånka ju vibrera en del eller????
Mitt Txl RsH chassie har gått 12 sesånger och ingen spricka i det då (vad jag sett) och ändå finns det sakera att förbättra och har gått med och utan lusgas då min bror åkte med det och har alltid haft stumm monterad motor och int vibrera det något då..........
stumm montera och momentstag..........
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Yamaha EX500
Jo det lär den ju göra men jag kan ju säga att plåten sprack för mig efter 2 eller 3 provkörningar. Kanske håller i 5-6 körningar på din då Svetsen jag hade lagt höll bra men det var själva plåten som hade spruckit runt svetsen, blev som en fin bricka jag fick upp. Ändå är det inge tunn plåt i bulken direkt. Men du kan ju testaGunnar skrev:Tror du inte att stånkan skakar mer än min motor?Holländaren skrev:Tror det kan bli lite häftigt att sätta den helt stum, jag tror att plåten som den sitter i kommer vibrera sönder, det hände då för mig iaf så man fick snällt sätta kuddar iaf. Finns ju styva motorkuddar också som inte ger sig så mycket. Eller så sätter du ett momentstag mellan motorn och sekundären
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX500
ikväll blev dom nya motorkuddarna klar, byggde även ett stag från lagerhållaren till sek.variatorn till motorn.
Har varit och snacka "chassi inställning" och har lärt mig nått nytt.
Har varit och snacka "chassi inställning" och har lärt mig nått nytt.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX500
Kanske man skulle säga hur det ligger till....
Har tappa farten pga mycke strul med enstånkan och delar som har kommit bort till EXen men det lutar åt att min nya variator är på gång nu, satt bara fast i Finland.
Tappade ena cylindern i golvet till den nya motorn, de lossnade en stor bit av fodret så den motorn får nog ligga på hyllan tills nästa år.
Har tappa farten pga mycke strul med enstånkan och delar som har kommit bort till EXen men det lutar åt att min nya variator är på gång nu, satt bara fast i Finland.
Tappade ena cylindern i golvet till den nya motorn, de lossnade en stor bit av fodret så den motorn får nog ligga på hyllan tills nästa år.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Yamaha EX500
Man skulle kunna benämna läget som om det vore både "hängskalle och gamnacke" på samma gångGunnar skrev:Kanske man skulle säga hur det ligger till....
Har tappa farten pga mycke strul med enstånkan och delar som har kommit bort till EXen men det lutar åt att min nya variator är på gång nu, satt bara fast i Finland.
Tappade ena cylindern i golvet till den nya motorn, de lossnade en stor bit av fodret så den motorn får nog ligga på hyllan tills nästa år.
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Re: Yamaha EX500
Du kanske vill dela med dig av chassi tipsen....eller är du hemlighetsfull när de gäller prestandaGunnar skrev:ikväll blev dom nya motorkuddarna klar, byggde även ett stag från lagerhållaren till sek.variatorn till motorn.
Har varit och snacka "chassi inställning" och har lärt mig nått nytt.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX500
du släpper på fjädringen bak, spänner den allt som går fram, ta bort balataremmen också... förläng styrstången en halvmeter.
Sitt på baklyset och håll 6000 i startvarv.
lycka till!
Sitt på baklyset och håll 6000 i startvarv.
lycka till!
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Yamaha EX500
okidoki...låter som ett kanontips...tack Gunnar
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha EX500
de var så lite så...
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Yamaha EX500
perfekt ska pröva den i ljusvattnet!!!!