projekt Yamaha SRV 540 -83

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: projekt Yamaha SRV 540 -83

Inlägg av Evervärst 444 » 20 jan 2012, 15:43

Jag gissar att det är variatorsidans cylinder som stiftet är ljusar på ?? detta är i så fall normalt! dom går varmare på den sidan eftersom fläkten inte riktigt räcker till att kylla den burken lika bra. löses enkelt med dubbel gassare och fettare bestykning på variator sidan

Användarvisningsbild
Gordini
Inlägg: 156
Blev medlem: 30 jan 2009, 09:09
Ort: skellefteå
Kontakt:

Re: projekt Yamaha SRV 540 -83

Inlägg av Gordini » 20 jan 2012, 18:02

ja det är varitorsidan som går varm. skulle kanske gå att kompensera om man hade dubbelgasare men felet måste hur som helst åtgärdas för det tenderar att den tar mer o mer tjyvluft. trodde förra vintern att det var effektpipan som ströp motorn på höga varv. Motorn ökar i varv när jag sprayar startgas under cylindern, efter att motorn bara gått några minuter kan man känna att tändstiftet är mycket varmare på den cylindern. får ta och riva motorn och kolla upp vart det kan läcka.
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95

Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Embretsen85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
Ort: Ljusdal

Re: projekt Yamaha SRV 540 -83

Inlägg av Embretsen85 » 20 jan 2012, 19:00

vad är det för varvräknare du har satt dit? drivs den av tänd pulser eller vajer?
SRV 540-81 Såld

Användarvisningsbild
Gordini
Inlägg: 156
Blev medlem: 30 jan 2009, 09:09
Ort: skellefteå
Kontakt:

Re: projekt Yamaha SRV 540 -83

Inlägg av Gordini » 20 jan 2012, 19:45

varvräknaren är från en artic cat cougar och är kopplad på lysspolen(man tager vad man haver). drivningen till orginalvarvräknren och oljepumpen är bortplockad
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95

Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Gordini
Inlägg: 156
Blev medlem: 30 jan 2009, 09:09
Ort: skellefteå
Kontakt:

Re: projekt Yamaha SRV 540 -83

Inlägg av Gordini » 28 jan 2012, 15:50

Provade med dubbla förgasare men det var lite trångt vid styrstången trots att den går i vinkel. gjorde en krok på styrsången så det blir bra med plats för förgasarna. Har ett set vm34:or som jag tänkt prova som har suttit på en blizzard 5500 (om någon vill byta mot 36-38 hör av er för dessa passar bättre på insugningsrören). Rev ner motorn för att leta efter vart den tar tjyvluft hittade då igen reedbladet som försvann. det hade åkt ut i lagren på variatorsidan det yttre lagret var helt förstört det inre var helt men "hugger". nån som har tips på vart man köper lager billigast? satte upp vevaxeln i svarven för att se om den blivit krokig. nån som vet vilka toleranser veven har?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95

Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: projekt Yamaha SRV 540 -83

Inlägg av Noe » 30 jan 2012, 20:43

jag har ett par 36:or och kan tänka mig ett byte om du även har insugen från blizzarden.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
Gordini
Inlägg: 156
Blev medlem: 30 jan 2009, 09:09
Ort: skellefteå
Kontakt:

Re: projekt Yamaha SRV 540 -83

Inlägg av Gordini » 30 jan 2012, 21:11

tyvärr har jag inga insug till 5500 följde inte med när jag köpte förgasarna.
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95

Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: projekt Yamaha SRV 540 -83

Inlägg av Noe » 31 jan 2012, 13:32

Himla synd.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: projekt Yamaha SRV 540 -83

Inlägg av spider66 » 31 jan 2012, 14:43

Det blir nog inte bra att kolla veven i svarven.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Gordini
Inlägg: 156
Blev medlem: 30 jan 2009, 09:09
Ort: skellefteå
Kontakt:

Re: projekt Yamaha SRV 540 -83

Inlägg av Gordini » 31 jan 2012, 18:39

Kollar man veven i svarven ser den väldigt krokig ut. Svårt att centrera den man får göra flera mätningar med olika uppsättningar så får man en hum om det är helt åt skogen. När man sätter upp veven i svarven kan man skruva veven krokig med motdockan, vevslängarna flexar lite. vid första kollen trodde jag veven var körd men med flera mätningar och slutlig mätning med veven i blocket så blev resultatet att veven är användbar. Tur det, trodde ett tag att det var en "ny" vev som gällde.
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95

Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Gordini
Inlägg: 156
Blev medlem: 30 jan 2009, 09:09
Ort: skellefteå
Kontakt:

Re: projekt Yamaha SRV 540 -83

Inlägg av Gordini » 14 feb 2012, 11:31

Monterat ihop motorn och satt tillbaka den i skotern. monterat dit dubbla fögasare mikuni vm 34 och monterat "banshinitrattarna" har även satt en gallerkorg för att förhindra att alltför stora saker åker in i motorn, gallren gör även så att det går att sätta ett filtertyg för bättre filtrering av luften, Tomgångsbestyckningen och lågvarv verkar fungera vid provstart i garaget. Det blir ut och prova lite hur bestyckningen på fullgas fungerar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95

Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
wiktorin
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 dec 2008, 22:43
Ort: H-fors

Re: projekt Yamaha SRV 540 -83

Inlägg av wiktorin » 14 feb 2012, 17:51

Ser bra ut, trattarna blev bra!
Klokt val med galler för. Jag körde ovalen ett år med orginal förgasare och luftburk.
Vid målgång började skotern gå på en cylinder. Tog lös tändstiftet på cyllen som var död,
Och upptäckte att bryggan på stiftet var hoptryckt. Blev inget mera kört den dagen.
Rev sedan motorn när jag kom hem, döm av min förvåning när jag hittade en plastbit i reedkorgen.
Lyfte cylindern och hittade en karoseri bricka i två delar ,en i vardera oljekanal.
Skrotet åkte in i orginalhålet och runt i luftburkens labyrint och in i insuget.
Om det hadde varit en crosstävling skulle det mest troligt aldrig ha hänt.
Men med plattan i mattan i två varv så ........ Shit happens
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80

Användarvisningsbild
Gordini
Inlägg: 156
Blev medlem: 30 jan 2009, 09:09
Ort: skellefteå
Kontakt:

Re: projekt Yamaha SRV 540 -83

Inlägg av Gordini » 28 feb 2012, 08:44

Provkörning och det verkar som bestyckningen blev bra direkt, stiften har en lätt brunton, men kanske en fullgaskörning över en längre sträcka är det eventuellt i snålaste laget, men skall ju bara åka 150 m. Får se hur det funkar med bättre fäste i Örviken. provkörningen på isig väg slirade väldigt mycket, bättre fäste på skoterled men inte så lång provsträcka.
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95

Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Gordini
Inlägg: 156
Blev medlem: 30 jan 2009, 09:09
Ort: skellefteå
Kontakt:

Re: projekt Yamaha SRV 540 -83

Inlägg av Gordini » 19 dec 2012, 10:17

Örvikentävlingen: efter ca 10 meter dog motorn men kom igång igen visade sig att bränslepumpen inte gav tillräkligt med bränsle med effektpipan på, med orginalpipan gick den hela vägen, men inte riktigt bra,

Ljusvattnet: bytte till vm 38:or och satte dit dubbla bränslepumpar, ett provisorium för att jag inte han få tag i en lämplig pump. variatorinställningarna fungerade inte så bra.

Fick tag i dubbelpipor (tror att dom kommer ifrån en wild-cat 650) beräknade de för ett varvtal på 7900 men vid provkörning så varvade den ca 9000 och det blev en slags turboeffekt de första 3-4 sek hände i stort sett ingenting för sedan tvärt vakna till liv. Så inför körningen ljusvattnets gräsdrag sattes enkelpipan tillbaka och boysen reeds monterades för att inte riskera att stålbladen far in i motorn en gång till.

Gräsdrag Ljusvattnet: variatorinställningarna fungerade bra, motorn svarade bättre från start. tvekar lite fortfarande vet inte om den får för mycket eller för lite bränsle just när man trycker fullgas. några gånger var ledningarna mellan ögonen och tummen för långa.

Har byggt om dubbelpiporna för att sänka varvtalet. minskat stingerns diameter till 27mm och nu låter det mera rätt. har inte provkört ännu. hört sägas att srv:n skär med dubbelpipor och när man ser vart fläkten tar in luft så får den ju varm luft från piporna vilket inte kan vara så bra vid körning i snö. Lutar åt att ta bort fläkten och köra f/a.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95

Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar