En ganska stor ändring jag gjorde förutom sekundären är att jag kör med en ny pipa nu. Med den här pipan så kanske den aldrig hade orkat komma upp i varv på Olympicen heller, det var nog kanske gränsfall med den gamla pipan. Där var det så att på dragrace så var den rätt slö iväg men så fort man lämnade startmattan så blev det mattspinn, motorn kom upp i varv och började ge effekt, och då stack den iväg. Nu har jag både en matta som ger bättre grepp så det blir mindre mattspinn, och en pipa som börjar jobba senare, och nu har den problem att komma upp dit trots att jag tror att sekundären är aningen hårdare redan än vad den var på olympicen.
Pipan verkar iaf helt klart göra det jag hade tänkt mig, dvs ge mer effekt vid högre varv, men jag hade inte riktig räknat med att motorn skulle bli så svag på låga varv att den aldrig kommer till dom varven som pipan är gjort för. Cyllen är det inte ändrat så mycket i egentligen, det blev nån grad mer på avgasporten, men jag har mest jobbat på bredden den här gången
Jag har plockat ur vikterna ur powerblocken och det var 3 brickor i varje, locket till brickorna kan man väl se som en bricka också för kör man med 0 brickor så behöver man inte nåt lock heller. Sammanlagt har jag alltså 3 ggr 3,5 gram + locket 2 gram att plocka bort. Vikt "stommen" är 33 gram och med 3 brickor och locket är den 45,5. En rätt stor skillnad mao, men nog ska det gå att få den att komma upp i varv genom att plocka bort nån bricka. Jag är på 7000 nu och lyckas jag bara ta mig till 8 så tror jag att pipan sköter resten. Frågan är bara om den inte genast skjuter förbi effektområdet och börjar övervarva när man får för lätta vikter.
Tänkte testa med primären först och går inte det så får jag spänna sekundären också. Fördelen som jag ser med att jobba med primären är att jag får upp inslagsvarvet också när man lättar vikterna. Plus att jag fått för mig att det ska vara bra om sekundären är så slapp som möjlig när man inte är intresserad av att släppa gasen allt för ofta.