Jag försökte mäta "belt deflection", vad det nu kallas på ren svenska men det gick sämre.. Det är kallt ute och remmen var hård. Den känns inte speciellt slak nu men inte för kort heller. Om jag nu tänker rätt så borde den egentligen bli en aning för kort om 1108 ska ha 263 mm cc med 260 mm sekundär.
270 mm ger en omkrets på 848 mm, 260 ger 816 mm. (848-816)/2=16 mm längre rem behövs om man har samma cc mått.
16 mm delat på 2 ger 8 mm mindre cc mått när man har samma längd på remmen.
Då borde min rem mao vara 1108+8=1116.
Om nu det här stämmer så kanske det inte var remmen som var problemet iaf... Inte för att jag nu tycker att 1108 känns för tight, men jag har inte haft igång skotern och gasat efter jag bytte så den kan sitta nån mm ner i sekundären nu, så den kanske blir för tight iaf. Fast powerblocken har en bussning på axeln så det gör inget om remmen ligger på där, då kan man väl kanske ha lite tightare än med en Comet.
Om man ändå hade haft en ordentlig ljuddämpare på skotern.. Då hade jag gått ut o testat, man blir ju som nyfiken
![:) :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Men man vill som inte leva om för mycket vid den här tiden, även om den närmaste grannen bor en halv km bort. Tror nog att förgasarbestyckningen kan vara en större bov än vad man tror. Den gick bra med den här bestyckningen i våras men det var med vädret som vi hade då och med den gamla pipan.
http://youtu.be/h2fjv4E3k9w?t=3m5s" onclick="window.open(this.href);return false; där ser man hur den gick, det där var nog bland dom snabbaste repor på hela säsongen tror jag.