Blizzard SS 277

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 12 jan 2012, 20:48

Phazer-85 skrev:Om de hade funnits nån std enstånk eller nån annan för den delen med liknande topp varv som du ska åka på så kan man kolla rinabs gammkatalog.
Där har dom tabeller på bestyckningar till comet variatorer, lite lättare om man har nåt att utgå från om än de inte är 100 rätt på en gång.

Men om du provar cometen så börja med nå lätta vikter, typ kring 40 gr och sedan testa lite olika fjädrar.
Vad vill du ha för inslag och toppvarv på ett ungefär?
Jag hade tänkt inslag på 7000 (minst) och toppvarv 9500.
Funderade på en blå fjäder, den har 120/185 (lbs) i tryck. Då borde man kunna ha lätta vikter och få ett högt inslag utan att behöva fila då?
Jag har justerbara vikter till cometen, går att justera mellan 35-65 gram eller nåt sånt.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Ors
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 apr 2011, 17:42
Ort: Härjedalen.

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Ors » 12 jan 2012, 21:21

Holländaren skrev:Det finns nog inga hårdare fjädrar till powerblocken tror jag, har redan schimsat den max vad som går. Har ingen varvräknare inkopplat men jag körde med samma rem ifjol och samma fjäder och vikter och då var inslaget på 5500 och den hade inga större problem att komma iväg. Hade gärna fått upp inslaget till 7000 men jag tror inte det går att få det högre än såhär med den här variatorn. Jag hade ju tänkt köra med en 102a men eftersom jag aldrig har hållt på med dom vill jag få den att gå med powerblocken först.. Får jag den inte å gå bra med den är det nog bara glömma bort att jag lyckas få den att funka med en 102a.
Det är nog lite "hörvilla" om det också, tror att det fortfarende kring 5500 men tomgången är rätt så hög så det kanske känns som att det är lägre då.

Sekundären kommer från en 91as Mach 1, ingen aning vad det är för grader. Hatar som vissa vet allt som heter variator ;) Jag har släppt på fjädern iaf, den sitter i andra hålet nu för den var stenhård från början.

Mera soppa är nog det första jag ska göra, och jag har lånat hem lite olika remmar med 34,5 eller 35mm bredd, så får vi se om jag hittar nån som funkar.
Är nog helt rätt väg att ge den mera soppa,är ju knepigt att den varvar så högt om trotteln är i botten.
Är det luft eller blandningsskruv på förgasaren?
Om det är luftskruv kan dom ju bli lite oroliga om den är långt utskruvad,iofs så är den ju trimmad så den kanske vill vara såhär ;) .
Du har inte tjuvluft?

Men tror du inte att det skulle vara "lättare" att tuna in 102an än att fortsätta med powerblocken?
Jamenar 102an är ju mera racevariator (och så har du ju justerbara vikter) än powerblocken,om du kunde hitta en fjäder som kan tänkas vara lämplig och så börjar du som sagt på ca40gram och lastar på så mycket den orkar.
Prova kanske oxå med lösare sekundär,om den orkar förståss.

Passar fädrar från polaris primär tro,p85 tror jag den heter ser ganska lika ut som 102c.

Glömde skriva att det är ett fränt bygge :thumbright: !

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 12 jan 2012, 21:34

Powerblocken har också justerbara vikter, och i Olympicen funkade den skitbra, så jag tänkte att den måste ju som göra det i den här också.
Det som är är ju det där med inslagsvarvet men det har funkat förut och får jag bara rätt variatoravstånd så ska den nog komma iväg iaf. Sen att det säkert kan bli mycket bättre med Cometen är ju en annan sak :) Jag har aldrig hållt på med dom där och känner att det kan vara lite av en tidskrävande grej att få till den.. Och tid hade jag ganska dålig med just nu, första racet är bara en vecka bort nu.

Jag undrar om det kan vara trotteln som orsakar den höga tomgången, för den är gode nött. Det kan nog tjuva en del luft runt den. Men som sagt det är väl inte otänkbar att det tjuvar luft nån annans också. Det är luftskruv på den, ska kolla på den också :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Phazer-85 » 12 jan 2012, 22:02

Holländaren skrev:
Phazer-85 skrev:Om de hade funnits nån std enstånk eller nån annan för den delen med liknande topp varv som du ska åka på så kan man kolla rinabs gammkatalog.
Där har dom tabeller på bestyckningar till comet variatorer, lite lättare om man har nåt att utgå från om än de inte är 100 rätt på en gång.

Men om du provar cometen så börja med nå lätta vikter, typ kring 40 gr och sedan testa lite olika fjädrar.
Vad vill du ha för inslag och toppvarv på ett ungefär?
Jag hade tänkt inslag på 7000 (minst) och toppvarv 9500.
Funderade på en blå fjäder, den har 120/185 (lbs) i tryck. Då borde man kunna ha lätta vikter och få ett högt inslag utan att behöva fila då?
Jag har justerbara vikter till cometen, går att justera mellan 35-65 gram eller nåt sånt.
Har du juster bara vikter så är ju de bra, men prova som sagt kring 40 gram och blå fjäder.
Sen är det bara att testa, varvar den för lite eller mycke så prova en annan fjäder eller så provar du lätta eller vikta på vikterna.
Fjädrarna passar mellen P-85 och comet, jag kör med comet fjädrar i min P-85
Igår testade jag den längre av dom 2 lila (längre ger högre inslagsvarv) fjädrarna i min och då fick jag ett inslagsvarv på 6500 med 48 gr vikter, ingen aning vad jag skulle fått för toppvarv men alldelens för högt för min skojter.

Men stirra dig inte blind på primären, slutvarven ändras även om du justerar fjädern eller helixen på sekundären, brantare vinkel på helix = variatorn matar på mer plus att du flyttar ner växlingsvarvtalet.
Lila fjäder har 62/115 KP i tryck
Blå fjäder har 54/85 KP i tryck enligt comets lista
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Ors
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 apr 2011, 17:42
Ort: Härjedalen.

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Ors » 12 jan 2012, 22:08

Jaha,har inte så stor koll på powerblock men som du säger kanske sitter i varatoravståndet.

Som sagt gick det bra i Olympicen så borde det ju funka i denna.

Ja hade för mig att det passade imellan dom,när jag körde RXL med AAEN pipor(går inte att gämföra men ändå ;) ) så hade jag blå fjäder och 56gram vikter (var länge sedan så minnet kan svikta) och då var det tillslag på ca 5000rpm och toppvarv 8500rpm.

Det jag vill säga är med lättare vikter så borde man vara rätt nära :thumbright: ?!

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 12 jan 2012, 22:16

Jag tänker nog inte ändra så mycket i sekundären bara jag får allt å lira en gång, det är ju mest "gas i botten utan att släppa" tävlingar man är intresserad av och har jag nu förstått det rätt så ska sekundären vara så slapp som går utan att remmen slirar då för minimal effektförlust.

Man kanske skulle köpt en av varje fjäder, en blå och en lång lila. Just nu har jag bara en silver som satt där när jag köpte variatorn, och den har 39/86 KP så man lär väl inte få nå värst hög inslag med den gissar jag då.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Phazer-85 » 12 jan 2012, 22:22

Holländaren skrev:Jag tänker nog inte ändra så mycket i sekundären bara jag får allt å lira en gång, det är ju mest "gas i botten utan att släppa" tävlingar man är intresserad av och har jag nu förstått det rätt så ska sekundären vara så slapp som går utan att remmen slirar då för minimal effektförlust.

Man kanske skulle köpt en av varje fjäder, en blå och en lång lila. Just nu har jag bara en silver som satt där när jag köpte variatorn, och den har 39/86 KP så man lär väl inte få nå värstt så hög inslag med den gissar jag då.
I dragracing så är ju inte backshift så intressant, då ska de bara mata på.
Variatorer är ingen lek, jag fattar inte så värst mycke heller, man får gå den hårda vägen och prova sig fram.
Men som du säger, funkade de ifjol på gulkanoten ;) så borde du vara nära på dennahär med.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Bennet » 12 jan 2012, 22:23

du lär inte vara den med lägst inslagsvarv iaf, har jag över 4000 i inslagsvarv så är jag glad. funderar på att byta ut IBO varaiatorn mot powerblocken eller p85an som ligger i garaget men som det ser ut så kör man vidare med original, dum som man är
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Hirth
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 515
Blev medlem: 13 nov 2007, 20:01
Ort: Mockfjärd

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Hirth » 12 jan 2012, 22:44

Bennet skrev:du lär inte vara den med lägst inslagsvarv iaf, har jag över 4000 i inslagsvarv så är jag glad. funderar på att byta ut IBO varaiatorn mot powerblocken eller p85an som ligger i garaget men som det ser ut så kör man vidare med original, dum som man är
De e coolt å köra Ockelbo orginal :thumbright: :thumbright:

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 12 jan 2012, 22:55

Bennet skrev:du lär inte vara den med lägst inslagsvarv iaf, har jag över 4000 i inslagsvarv så är jag glad. funderar på att byta ut IBO varaiatorn mot powerblocken eller p85an som ligger i garaget men som det ser ut så kör man vidare med original, dum som man är
Å andra sidan tror jag din motor är lite mindre trött på dom varven än vad min är :) Den är som stendöd tills man får upp varven.

Har just varit ut o inventerat remmarna jag lånade hem, alla var 35 breda och nu har jag kollat upp beteckningarna på dom, finns 2 st som är 1108 lång, en som är 1113 och en som är 1118 (det är precis samma rem som redan sitter där, fast begagnad så kanske lite smalare).
Har satt dit en som är 1108 (Arctic orginal ;) men som tur är är det exakt samma rem på många Ski-Doos), den är 10 mm kortare än den jag hade och den känndes då inte för kort nu heller om vi säger så.. Vi får se imorgon vad det ger.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Phazer-85 » 12 jan 2012, 23:09

Holländaren skrev:
Bennet skrev:du lär inte vara den med lägst inslagsvarv iaf, har jag över 4000 i inslagsvarv så är jag glad. funderar på att byta ut IBO varaiatorn mot powerblocken eller p85an som ligger i garaget men som det ser ut så kör man vidare med original, dum som man är
Å andra sidan tror jag din motor är lite mindre trött på dom varven än vad min är :) Den är som stendöd tills man får upp varven.

Har just varit ut o inventerat remmarna jag lånade hem, alla var 35 breda och nu har jag kollat upp beteckningarna på dom, finns 2 st som är 1108 lång, en som är 1113 och en som är 1118 (det är precis samma rem som redan sitter där, fast begagnad så kanske lite smalare).
Har satt dit en som är 1108 (Arctic orginal ;) men som tur är är det exakt samma rem på många Ski-Doos), den är 10 mm kortare än den jag hade och den känndes då inte för kort nu heller om vi säger så.. Vi får se imorgon vad det ger.
10 mm kortare rem är lika med 5mm på c/c måttet, bra rem sträcknig har du när mattan just vill dra runt om du lyfter upp den på tomgång.
Remmen får inte svärta av sig heller på motorvariatorn, med 1108 remmen bör c/c avståndet ligga runt 263 mm, MEN de förutsätter att primären är 200mm och sekundären 260 mm i diameter.
Powerblocken är väll bara 180mm mot cometens 200mm.

Silverfjädern har lägre varv än nämnda blå och lila fjäder.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Ors
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 apr 2011, 17:42
Ort: Härjedalen.

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Ors » 12 jan 2012, 23:18

Då ska det ju funka med 263mm i cc,för om Powerblocken är mindre så är det väl "bara" toppfarten som hämmas,eller tänker jag fel?!
Den ligger ju i botten på primären och topp på sekundären så att säga.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 12 jan 2012, 23:29

Jag har varit ut o mätt lite.. Powerblocken får jag till 195 mm, sekundären är 270, och cc avståndet är 260 mm.
Så då borde jag vara i närheten av sanningen nu iaf tycker jag? Avståndet var lite mindre men då var det större diameter på sekundären istället.
Tror som Ors att diametern på primären inte borde ha nån betydelse för cc avståndet.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Ors
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 apr 2011, 17:42
Ort: Härjedalen.

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Ors » 12 jan 2012, 23:41

Men....då borde du ju ligga bra om du kör 1108 då?!

Känns remmen onormalt slak?
Om inte så Måste du upp med tillslaget då....?
OM den inte blir bättre med uppbestyckningen.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 12 jan 2012, 23:58

Jag försökte mäta "belt deflection", vad det nu kallas på ren svenska men det gick sämre.. Det är kallt ute och remmen var hård. Den känns inte speciellt slak nu men inte för kort heller. Om jag nu tänker rätt så borde den egentligen bli en aning för kort om 1108 ska ha 263 mm cc med 260 mm sekundär.
270 mm ger en omkrets på 848 mm, 260 ger 816 mm. (848-816)/2=16 mm längre rem behövs om man har samma cc mått.
16 mm delat på 2 ger 8 mm mindre cc mått när man har samma längd på remmen.
Då borde min rem mao vara 1108+8=1116.
Om nu det här stämmer så kanske det inte var remmen som var problemet iaf... Inte för att jag nu tycker att 1108 känns för tight, men jag har inte haft igång skotern och gasat efter jag bytte så den kan sitta nån mm ner i sekundären nu, så den kanske blir för tight iaf. Fast powerblocken har en bussning på axeln så det gör inget om remmen ligger på där, då kan man väl kanske ha lite tightare än med en Comet.

Om man ändå hade haft en ordentlig ljuddämpare på skotern.. Då hade jag gått ut o testat, man blir ju som nyfiken :) Men man vill som inte leva om för mycket vid den här tiden, även om den närmaste grannen bor en halv km bort. Tror nog att förgasarbestyckningen kan vara en större bov än vad man tror. Den gick bra med den här bestyckningen i våras men det var med vädret som vi hade då och med den gamla pipan.
http://youtu.be/h2fjv4E3k9w?t=3m5s" onclick="window.open(this.href);return false; där ser man hur den gick, det där var nog bland dom snabbaste repor på hela säsongen tror jag.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Ors
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 apr 2011, 17:42
Ort: Härjedalen.

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Ors » 13 jan 2012, 09:32

Ja precis,men om den trots allt halkat ner lite i sekundären så kan det vara problemet.
Behövs inte många mm för att man ska tappa i början,spelar ingen roll att den är hårt spännd.

Den såg ju ut att gå riktigt bra på filmen,är det precis samma variatorer och uppsättning?

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Evervärst 444 » 13 jan 2012, 09:42

Jag är också i variator och rem träsket, då jag kör Rotax 444 i eltigren, jag vart tvungen att flytta fram motorn för att förgasare ska gå frit. Kör oxå powerblock av den enkla anledningen, att är enkelt att bestycka och håla på med den. Dock skulle jag behöva tips på en rem som är nära för 275mm cc måt melan variatorerna, jag hittar inga tabbeler för sånt.

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Bennet » 13 jan 2012, 10:52

Hirth skrev:De e coolt å köra Ockelbo orginal :thumbright: :thumbright:
det är bra att någon tycker det iaf 8)
Holländaren skrev:Å andra sidan tror jag din motor är lite mindre trött på dom varven än vad min är :) Den är som stendöd tills man får upp varven.
kan stämma det, men är sugen på att se om det blir någon skillnad med en modernare variator. Är bara lite rädd för hur drev och krysskilen på axeln mår av lite mer inslagsvarv.
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Holländaren » 13 jan 2012, 13:56

Nu har jag varit o testat.. Kopplade in powerjeten och då gick den alldeles för fet med 450 huvudmunstycke. Ner till 400 och den blöddrade fortfarende lite, så då blev det 370.. Den var fortfarende lite slö i början men när den väl kom upp i varv så fanns pulvret där, gick riktig bra på högre varv. Man hann väl komma upp i 50-60 innan den kom in i powerbanden, och där fick man mattspinn :thumbright:
Men den var nog lite för snål iaf... För mitt i allt så tvärdog motorn och kompet var borta. Inge hål i kolven men ringen har nog gjort sitt nu. Lars som var här o hjälpte tyckte att den spikade som en tok också men det lär nog bara ha varit pga att den gick för snål, själv hörde jag inte så mycket.
Nu står den på flaket igen och nu ska då den nya cyllen på..

Men det är alltså fortfarende ingen riktig klarhet i varför den inte vill iväg. Lars tyckte att sekundären är hårt spänt, Tengman tycker tvärtom att den kanske kan vara för mjuk. Själv så har jag ingen aning längre ;) Den växlar inte ut hela vägen iaf, fanns kanske en cm kvar på primären så det kan ju vara att sekundären är för hård och att den inte orkar mer.
Den kom iväg bättre med 1108 remmen men långt ifrån optimal, den var sliten så den gick ner en mm eller 2 i sekundären.
Nu ska jag fila upp hålen i motorplattan och flytta fram motorn 5 mm, borde bli bättre då.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Ors
Inlägg: 144
Blev medlem: 26 apr 2011, 17:42
Ort: Härjedalen.

Re: Blizzard SS 277

Inlägg av Ors » 13 jan 2012, 15:03

Det verkar ju finnas kraft när du väl får upp varven,den kanske går alldeles för magert då på lågvarv eftersom det blev som det blev.
Du får se när du öppnar om kolven har smält mot utblås.

Jag skulle se om det går att ta bort schims (stavning?!) inne i sekundären så du kan få remmen att ligga två eller tre mm över skivorna,då får du den starkare från lågvarv. Om du inte kan göra nått åt tillslaget,men jag vet inte om den går för magert på lågvarv då spelar det ju inte så stor roll för den kommer ändå att ha svårt att orka.
När man tittar på filmen så ser det ju inte ut som den växlar nånting nästan så svårt att tro att den är för mjuk.
Sen att den inte växlar ut är det ju "bara" toppfarten som blir lidande och för den delen så har ju du en sekundär med 270cm diameter och då kanske 1108 remmen är för kort och då kan den ju inte växla ut.

Skriv svar