Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
Rolig läsning.
Men jag tror nog min elan är snäppet mer tuktad
Men jag tror nog min elan är snäppet mer tuktad
Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
Det vill vi se bilder på!Ozzy skrev:Men jag tror nog min elan är snäppet mer tuktad
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
Här!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
HAHAH, frän! Vilken dräpare !
Nåja, den blir fortfarande den mest tuktade et250n
Eller någon som har en värre ? (obs den ska gå att köra annars är det fusk =) )
Nåja, den blir fortfarande den mest tuktade et250n
Eller någon som har en värre ? (obs den ska gå att köra annars är det fusk =) )
Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
Haha, jo den e kul att köra.
mattan är i nyskick och motorn startar jämt, men resten är crap
mattan är i nyskick och motorn startar jämt, men resten är crap
Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
ja den här var ju tekniskt sätt körbar när jag och lillebror köpte den. och bilden är tagen efter en liten finriktning som bestod av att hoppa jämfota i buken.
Mina skotrar
Ski-doo Elan ss-73 (renoveringsobjekt)
Ski-doo Elan-74 singel
Ski-doo Elan-74 (lekskoter med en mag 338)
Ski-doo Elan-76 singel
Amf ski-daddler super scout mark II-68 (pågående renovering)
arctic cat pantera 600-02 (familjemaskin)
Ski-doo Elan ss-73 (renoveringsobjekt)
Ski-doo Elan-74 singel
Ski-doo Elan-74 (lekskoter med en mag 338)
Ski-doo Elan-76 singel
Amf ski-daddler super scout mark II-68 (pågående renovering)
arctic cat pantera 600-02 (familjemaskin)
Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
ÄH CRAP, du vinner väl då... Skulle dock vilja påstå att våran bukplåt va värre innan vi satte ihop den med buntband
Får väl offra min tukthuv som står bakma förrådet till dehär projektet så blir vi 1-1.
Hittade några bilder från innan provstarten
Så fiiin. (observera olika skidor )
Skippade fläktkåpan över cylindern då den inte kunde återfinnas.
Den borde få tillräcklig kylning ändå va?
Får väl offra min tukthuv som står bakma förrådet till dehär projektet så blir vi 1-1.
Hittade några bilder från innan provstarten
Så fiiin. (observera olika skidor )
Skippade fläktkåpan över cylindern då den inte kunde återfinnas.
Den borde få tillräcklig kylning ändå va?
Yes dom snabba motormekanikerna blev äntligen klara
Nå vi lämnade in motorn på rep innan jul, och nu redan blev den klar. Att de kan ta så sjukt lång tid på sig att byta ett vevstakslager.
Iallafall så startade vi den igen idag med tja... varierande resultat
Först hade den ingen gnista men den återkom efter lite hårdare intryckning av diverse sladdar. Sen vägrade den starta, och då kollade vi gnistan igen. Borta. Tryckte på sladdarna igen, och återigen kom gnistan. Sen startade den.
Nåja, nog för att gnistan höll sig resten av dagen, men det behöver nog en översyn det där elsystemet.
Sedan gick den förbannat dåligt, orkade knappt röra sig framåt, men då kom jag på att Lumberg kanske satt lite väl många lager strumpbyxa i luftfiltersfunktion. Så jag plockade bort dem och då gick den aldeles utmärkt
I ca 50 meter. Sen började den hacka och bli klen, samtidigt som ett gnisslande oljud uppkom. Det tog inte lång tid att konstatera att den inre variatorskivan på primären tog i motorblocket under en 6-7 cm per varv .
Vi beslutade att fortsätta provkörningen för att se om det gick att få nån ordning på klenheten som även snart skulle övergå till misständningar. Dock gick den skitbra då man kommit över ca 4000 varv uppskattningsvis, så det var bara då den skulle iväg och på låg fart den misstände och blev klen. Tillslut stannade den och ville inte starta förrns en Lynx vars årsmodell inte nämns här var på plats och hotade Yamahan med att bli hembogserad.
Detta resulterade givetvis i att den tog sina sista krafter och startade, men gick sämre än någonsin och innan den kommit upp i inslagsvarvet drämde den till en sjuhelvittes misständning, sprutade eld ut genom förgasaren och det började brinna relativt kraftigt bakom föggen . Efter en stunds intensivt snökastande slocknade det som tur var, men det var nog nästan på gränsen att jag övervägde att springa där ifrån istället. En brand så nära tanken kändes inget vidare.
Kan slänga upp nån bild iaf.
Tankkåpan och sadeln blev aldrig ditsatta igen efter att vi blev tvugna att ta bort dem för att komma åt att ta bort ett veck på primerslangen som orsakade att det inte gick att prima.
Det röda visar vart de brann. Det blev knappt några större skador iaf.
Det slutade iallafall med att den fick ta skammen att bli bogserad tillbaka och nu är vi rätt idelösa. Vad kan misständningarna bero på när man har CDItändning??? Samt vad skall man göra åt variatorskivan? Kan dem bli vinda eller är det vevaxeln? Är det lite väl bonnmeck att bara fila bort lite grann i motorblocket? (antar att man tar i blocket istället för i variatorn då man vill undvika att göra variatorn ostabiliserad ...) För det tar ju inte i mycket, det går inte tyngre att dra i snöret då den går förbi där det tar.
HJÄLP TACK!
Iallafall så startade vi den igen idag med tja... varierande resultat
Först hade den ingen gnista men den återkom efter lite hårdare intryckning av diverse sladdar. Sen vägrade den starta, och då kollade vi gnistan igen. Borta. Tryckte på sladdarna igen, och återigen kom gnistan. Sen startade den.
Nåja, nog för att gnistan höll sig resten av dagen, men det behöver nog en översyn det där elsystemet.
Sedan gick den förbannat dåligt, orkade knappt röra sig framåt, men då kom jag på att Lumberg kanske satt lite väl många lager strumpbyxa i luftfiltersfunktion. Så jag plockade bort dem och då gick den aldeles utmärkt
I ca 50 meter. Sen började den hacka och bli klen, samtidigt som ett gnisslande oljud uppkom. Det tog inte lång tid att konstatera att den inre variatorskivan på primären tog i motorblocket under en 6-7 cm per varv .
Vi beslutade att fortsätta provkörningen för att se om det gick att få nån ordning på klenheten som även snart skulle övergå till misständningar. Dock gick den skitbra då man kommit över ca 4000 varv uppskattningsvis, så det var bara då den skulle iväg och på låg fart den misstände och blev klen. Tillslut stannade den och ville inte starta förrns en Lynx vars årsmodell inte nämns här var på plats och hotade Yamahan med att bli hembogserad.
Detta resulterade givetvis i att den tog sina sista krafter och startade, men gick sämre än någonsin och innan den kommit upp i inslagsvarvet drämde den till en sjuhelvittes misständning, sprutade eld ut genom förgasaren och det började brinna relativt kraftigt bakom föggen . Efter en stunds intensivt snökastande slocknade det som tur var, men det var nog nästan på gränsen att jag övervägde att springa där ifrån istället. En brand så nära tanken kändes inget vidare.
Kan slänga upp nån bild iaf.
Tankkåpan och sadeln blev aldrig ditsatta igen efter att vi blev tvugna att ta bort dem för att komma åt att ta bort ett veck på primerslangen som orsakade att det inte gick att prima.
Det röda visar vart de brann. Det blev knappt några större skador iaf.
Det slutade iallafall med att den fick ta skammen att bli bogserad tillbaka och nu är vi rätt idelösa. Vad kan misständningarna bero på när man har CDItändning??? Samt vad skall man göra åt variatorskivan? Kan dem bli vinda eller är det vevaxeln? Är det lite väl bonnmeck att bara fila bort lite grann i motorblocket? (antar att man tar i blocket istället för i variatorn då man vill undvika att göra variatorn ostabiliserad ...) För det tar ju inte i mycket, det går inte tyngre att dra i snöret då den går förbi där det tar.
HJÄLP TACK!
Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
jag tror variatorn är ganska ostabiliserad endå om den tar i blocket
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72
Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
Vad körde ni med för bestyckning i mikuniförgasaren?
Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
Hej, jag tror att vi körde på 190's huvudmunstycke, men vi fick den aldrig att gå ordentligt pga vevaxelproblemen. Dock kör en annan kompis samma bestyckning i sin 250 och den går hyffsat......... när den går
Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
Hur gick det med skotern??
Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6pMtZfT- ... ture=feedu[/youtube]
LIKET LEVER!!!
Blev en comeback på den här tråden, motoriserad med en vansinnigt kraftfull sachsmotor på ca 12 hk är gamm-et'n redo för lederna i vinter igen!
Maximal oseriöshet på det här bygget, bakre motorfäste av en träkloss och en bult genom tunneln, random förgasarbestyckning (som dock ska rättas till då den går riktigt dåligt på låga varv, kanske är för stor gasare också, möjligt att det blir för stort flöde med en 32mm, men det finns andra på hyllan att testa med) och div hemtillverkade delar som försvunnit då den agerat reservdelsmaskin under ett år. Dock funkade Nygrens kedjehuspackning, gjord av en kluven slang inget vidare så det måste åtgärdas, och huven hamnade på en annan skoter som for in i ett träd, så Lundberg tillverkar en ny (som vi andra dock är högst skeptisk till, men vi får se hur det blir hahah.)
Kommer en uppdatering, samt kanske även utflyktsreportage i vinter.
LIKET LEVER!!!
Blev en comeback på den här tråden, motoriserad med en vansinnigt kraftfull sachsmotor på ca 12 hk är gamm-et'n redo för lederna i vinter igen!
Maximal oseriöshet på det här bygget, bakre motorfäste av en träkloss och en bult genom tunneln, random förgasarbestyckning (som dock ska rättas till då den går riktigt dåligt på låga varv, kanske är för stor gasare också, möjligt att det blir för stort flöde med en 32mm, men det finns andra på hyllan att testa med) och div hemtillverkade delar som försvunnit då den agerat reservdelsmaskin under ett år. Dock funkade Nygrens kedjehuspackning, gjord av en kluven slang inget vidare så det måste åtgärdas, och huven hamnade på en annan skoter som for in i ett träd, så Lundberg tillverkar en ny (som vi andra dock är högst skeptisk till, men vi får se hur det blir hahah.)
Kommer en uppdatering, samt kanske även utflyktsreportage i vinter.
Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
Ser med spänning fram emot en fortsättning!!
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
kedjehuspackning, vad är de får nåt Min polargris hade inte en packbox eller ett lager som var helt + att locket ramlade av till sist så köra utan olja funkar fint
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72
Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
Hahahahaha bästa skoterfilmen jag sett!!
Arctic Cat Trail Cat 3000-81
Ski-Doo Olympique 340-75
Ski-Doo Olympique 340-75
Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
vilket jäkla projekt jobba på
Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
Rikscool film, är det Rainbow som står för musiken tro?
A mighty good feeling comes with the CAT
Arctic Cat Pantera 5000 -77
Arctic Cat Crossfire 800 LTD -11
Arctic Cat Pantera 5000 -77
Arctic Cat Crossfire 800 LTD -11
Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
Nästan, Deep Purple!
Nu har tydligen Lundberg varit och slutfört sin huv han jobbat på ett tag. Ja, vi väntar oss det värsta åbäket någon nånsin skådat, så vi får väl se hur den blev.
Den är tydligen byggd av något stort plastlock han grävt fram ur skogen bakom smedjan....
Så nu blir det att försöka reda ut nåt slags elsystem ur den motorn så vi iaf kan ha ett lyse fram på skotern, och kanske en nödstopp.
Och ja Einar, du har ju faktiskt helt rätt när man tänker efter. Olja är överskattat
Nu har tydligen Lundberg varit och slutfört sin huv han jobbat på ett tag. Ja, vi väntar oss det värsta åbäket någon nånsin skådat, så vi får väl se hur den blev.
Den är tydligen byggd av något stort plastlock han grävt fram ur skogen bakom smedjan....
Så nu blir det att försöka reda ut nåt slags elsystem ur den motorn så vi iaf kan ha ett lyse fram på skotern, och kanske en nödstopp.
Och ja Einar, du har ju faktiskt helt rätt när man tänker efter. Olja är överskattat
Re: Världshistoriens mest tuktade Et 250 goes körbart skick
Ja då var skotern klar för en hård vinter!
Huven var mycket riktigt det gräsligaste jag har sett, som det ska vara då
Under construction
Klar
Blev dit med en annan mindre förgasare, och 170's huvudmunstycke, och nu går den mycket fint! (och slött)
(dock saknades div delar, brickan som gör att inte nålen trycks upp, och viren lossnar från trotteln, vilken fick nytillverkas av en bit hålspikband (som allt annat på skotern då )och chokekolven, men hålet fylldes bara med silikon och skotern får startas genom att man trycker in primerslangen i förgasaren och primar )
Vi lyxade även till det och köpte nya klackar till magnapullen då den enda som fanns kvar såg ut att vara på väg att gå av.
Den enda elen som finns är framlyset (vilket lyser otroligt dåligt) och en nödstopp.
Bästa skotern nånsin, känner redan att detta kommer vara vinterns favorit
Huven var mycket riktigt det gräsligaste jag har sett, som det ska vara då
Under construction
Klar
Blev dit med en annan mindre förgasare, och 170's huvudmunstycke, och nu går den mycket fint! (och slött)
(dock saknades div delar, brickan som gör att inte nålen trycks upp, och viren lossnar från trotteln, vilken fick nytillverkas av en bit hålspikband (som allt annat på skotern då )och chokekolven, men hålet fylldes bara med silikon och skotern får startas genom att man trycker in primerslangen i förgasaren och primar )
Vi lyxade även till det och köpte nya klackar till magnapullen då den enda som fanns kvar såg ut att vara på väg att gå av.
Den enda elen som finns är framlyset (vilket lyser otroligt dåligt) och en nödstopp.
Bästa skotern nånsin, känner redan att detta kommer vara vinterns favorit