Olympique Super 370
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Olympique Super 370
Vi ska på en liten åktur om 1½ vecka och då måste man givetvis bygga en ny skoter lite snabb, det duger såklart inte att köra dom skotrarna som redan är fullt körbara.
Det här såg ju inte så dum ut. Jag tog snabbt beslutet att det fick bli en sån, en Olympique Super 370 "klon". I princip alla delar fanns och går att använda, så det är mest bara en fråga om att putsa och lacka lite så det hela ser någorlunda vettig ut också. Jag hade egentligen tänkt ha boxern i Alpinen jag håller på fixa upp men det får bli en 399 i den istället. Lite custom blir den också, man tar vad man har och kul att bygga efter egen smak.
Här var alltså utgångsobjektet. Huven sitter numera på min räser men resten är kvar. Till det här projektet så hade jag en annan huv.
Dock så hade ju chassit fel färg. Man kan inte köra en svart Olympic, det bara är så. Kedjehuset fick bli gult som på dom äldre Ski-Doosarna, så slapp jag plocka lös det också för det är inget roligt projekt på dom här. Jag har faktiskt varit o kladdat bakom kedjehuset också, för dom som undrar.
2 varv på lika många dagar och så fick det duga, resultatet blev helt godkänt!
Dag 3 (idag) så har jag hållt på med motorn. Motorn går men ringarna på ena kolven satt fast och så var den ju skitig som bara den. Plockade isär den lite för att kolla över allt och rengöra ordentlig. Medans jag försökte få lös ringarna på den dåliga kolven så gick ena ringen sönder så det var mindre lyckad. Får jag inte tag i nån ny ring (högst osannolik att jag gör det eftersom dom har gått ut för 40 år sen..) så får jag köra singelring på den kolven. Jag har letat efter en annan ring som går att få dit, men det är tjocka 60 tals ringar och vi hittade ingenting som passade. Nedre ringen från en 377a var alldeles för smal, sen hittade vi nån Polaris kolv som hade ännu smalare ringar. Var synd att Polaris skulle ha 16mm kolvbult för annars såg kolvarna nästan identiska ut så det hade gått å köra med dom istället.
Men men, det funkar nog säkert lika bra med singelring. Jag har inte så mycket å välja på så det får helt enkelt duga.
En bild på hur motorn börjar se ut då...
Och så har jag ställt dit lite grejer för att få lite bättre helthetsintryck. Såg nästan ut som en skoter igen
Fortsättning följer, den ska vara klar till nästa helg
Det här såg ju inte så dum ut. Jag tog snabbt beslutet att det fick bli en sån, en Olympique Super 370 "klon". I princip alla delar fanns och går att använda, så det är mest bara en fråga om att putsa och lacka lite så det hela ser någorlunda vettig ut också. Jag hade egentligen tänkt ha boxern i Alpinen jag håller på fixa upp men det får bli en 399 i den istället. Lite custom blir den också, man tar vad man har och kul att bygga efter egen smak.
Här var alltså utgångsobjektet. Huven sitter numera på min räser men resten är kvar. Till det här projektet så hade jag en annan huv.
Dock så hade ju chassit fel färg. Man kan inte köra en svart Olympic, det bara är så. Kedjehuset fick bli gult som på dom äldre Ski-Doosarna, så slapp jag plocka lös det också för det är inget roligt projekt på dom här. Jag har faktiskt varit o kladdat bakom kedjehuset också, för dom som undrar.
2 varv på lika många dagar och så fick det duga, resultatet blev helt godkänt!
Dag 3 (idag) så har jag hållt på med motorn. Motorn går men ringarna på ena kolven satt fast och så var den ju skitig som bara den. Plockade isär den lite för att kolla över allt och rengöra ordentlig. Medans jag försökte få lös ringarna på den dåliga kolven så gick ena ringen sönder så det var mindre lyckad. Får jag inte tag i nån ny ring (högst osannolik att jag gör det eftersom dom har gått ut för 40 år sen..) så får jag köra singelring på den kolven. Jag har letat efter en annan ring som går att få dit, men det är tjocka 60 tals ringar och vi hittade ingenting som passade. Nedre ringen från en 377a var alldeles för smal, sen hittade vi nån Polaris kolv som hade ännu smalare ringar. Var synd att Polaris skulle ha 16mm kolvbult för annars såg kolvarna nästan identiska ut så det hade gått å köra med dom istället.
Men men, det funkar nog säkert lika bra med singelring. Jag har inte så mycket å välja på så det får helt enkelt duga.
En bild på hur motorn börjar se ut då...
Och så har jag ställt dit lite grejer för att få lite bättre helthetsintryck. Såg nästan ut som en skoter igen
Fortsättning följer, den ska vara klar till nästa helg
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Olympique Super 370
härligt projekt! hade inte hugo jacobsons
nån ring?
nån ring?
Ski-Doo -64? (lohnerwerke) chnr:903041
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69
och säkert nån till som jag glömt bort..
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69
och säkert nån till som jag glömt bort..
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Olympique Super 370
Dom skulle man ju faktiskt kunna kolla med, ska ringa imorgon!
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Olympique Super 370
Härligt jobbat Nico.. Bra när det går undan =)
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Olympique Super 370
Fränt me tratten (Typ Blomvas )
Fox Trac 67-68 ? LLOYD LS400 "386cc"
Sno-Fury mk II Wankel 303cc SC 14
SNO-TRIC Wankel 303cc SC 14
Sno-Fury huv+div+Wankel 303cc
YAMAHA EX 440 79 "20 år på en lägda"
Sno-Fury mk II Wankel 303cc SC 14
SNO-TRIC Wankel 303cc SC 14
Sno-Fury huv+div+Wankel 303cc
YAMAHA EX 440 79 "20 år på en lägda"
- nicklas167
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 13 feb 2011, 13:39
- Ort: Kalix
Re: Olympique Super 370
Tjena! Vilken pärla det blir!! Vart gräver ni upp de där trattarna? Vill ha en!
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Olympique Super 370
Jo en regnfångare är ju som ett måste egentligen när förgasaren står som den gör
Motorn är nu iaf i princip färdig. Kolvarna sitter där igen och även cyllar och toppar, nya packningar tillverkades, grenröret är ditsatt (ett jävla jobb, dålig åtkomst). Komp finns på båda, och även gnista. Så nu är det bara soppa som saknas. Jag har fått den att leva om lite iaf med blomsprutan idag så det ser lovande ut. Håller på bygga ett avgassystem bara, sen måste jag dra lite slangar, fylla tanken, och då kan den provstartas på riktig. Siktar på provstart imorgon!
Det som måste göras är att lacka fläktkåporna som går över cyllarna, och evt snygga till variatorn lite.
Annars har jag hållt på lite med huven för det var dålig passform på den. Kofångarna är på plats, styret också. Sekundären sitter där igen, det ser ut som att jag kan hinna få ihop allt innan nästa helg
Motorn är nu iaf i princip färdig. Kolvarna sitter där igen och även cyllar och toppar, nya packningar tillverkades, grenröret är ditsatt (ett jävla jobb, dålig åtkomst). Komp finns på båda, och även gnista. Så nu är det bara soppa som saknas. Jag har fått den att leva om lite iaf med blomsprutan idag så det ser lovande ut. Håller på bygga ett avgassystem bara, sen måste jag dra lite slangar, fylla tanken, och då kan den provstartas på riktig. Siktar på provstart imorgon!
Det som måste göras är att lacka fläktkåporna som går över cyllarna, och evt snygga till variatorn lite.
Annars har jag hållt på lite med huven för det var dålig passform på den. Kofångarna är på plats, styret också. Sekundären sitter där igen, det ser ut som att jag kan hinna få ihop allt innan nästa helg
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Olympique Super 370
fortsatt bra jobbat!!
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Olympique Super 370
väldigt snyggt
"Hellre pipa och portat i skogen..
Än pippad och portad på krogen."
Än pippad och portad på krogen."
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Olympique Super 370
Tack för kommentarena
Och det blev provstart idag!
Som vanligt var det mer jobb än vad man trodde... För att provstarta ville jag ha ner den på golvet igen annars hade den väl ramlat ner själv istället. För att göra det var jag tvungen att ha skidor på också. Och så mattan. Innan jag satte fast mattan ville jag sätta fast dynan också (jobbigt att komma åt annars). Sen var det det där med slangar, dom fanns inte i rätt dimension. Eller ja dom fanns men jag fick sträcka dom för att dom skulle nå från gasaren till tanken, och så har den ju då en returslang också.
Efter ca ca 5 timmar i garaget var jag redo för att dra i snöret! Och inte fan gick den, inte utan blomsprutan iaf. Gasaren pumpade inte fram nå bränsle. Jag tänkte att nu är det kört för jag lär ha glömt göra nåt hål för det i cylinderfotspackningen, hade inte alls tänkt på det. Om det var det så var det bara riva halva motorn igen plus favoritjobbet att ha lös grenröret för att få upp cyllen. Motorn har gått med den här gasaren men jag tänkte innan jag börjar riva motorn så testar jag att byta alla membran i gasaren och blåser ut den en gång till. Då gick det lite bättre, man såg i slangen att den sög lite men bränslet tog sig som inte upp, trots nog med soppa i tanken och täta slangar. Det visade sig att filterpackningen som följde med membransatsen var för tunn så det höll inte tätt runt filtret. Satte dit den gamla packningen igen, och drog i snöret, och då gick det bättre Bränslet sköt upp till gasaren och jag kunde ställa ner blomsprutan direkt.
Några saker måste åtgärdas innan motorn är helt klar.
- Lacka fläktkåporna
- Tillverka nya toppackningar (den ena läcker)
- Byta variator, den här gjort sitt, helt slut
- Linda avgassystemet så man får lite mindre varm om höger foten
- Dra om bränsleslangarna så dom inte ligger mot avgassystemet
Såhär ser den ut just nu
Förarvy
Motorn då.. Notera mitt fina avgassystem Sista biten (allt efter böjen) är en dämpare.
Och så blev det en filmsnutt också, höj volymen och njut av boxerns vackra sång
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oc_cgy4x2Sw[/youtube]
Och det blev provstart idag!
Som vanligt var det mer jobb än vad man trodde... För att provstarta ville jag ha ner den på golvet igen annars hade den väl ramlat ner själv istället. För att göra det var jag tvungen att ha skidor på också. Och så mattan. Innan jag satte fast mattan ville jag sätta fast dynan också (jobbigt att komma åt annars). Sen var det det där med slangar, dom fanns inte i rätt dimension. Eller ja dom fanns men jag fick sträcka dom för att dom skulle nå från gasaren till tanken, och så har den ju då en returslang också.
Efter ca ca 5 timmar i garaget var jag redo för att dra i snöret! Och inte fan gick den, inte utan blomsprutan iaf. Gasaren pumpade inte fram nå bränsle. Jag tänkte att nu är det kört för jag lär ha glömt göra nåt hål för det i cylinderfotspackningen, hade inte alls tänkt på det. Om det var det så var det bara riva halva motorn igen plus favoritjobbet att ha lös grenröret för att få upp cyllen. Motorn har gått med den här gasaren men jag tänkte innan jag börjar riva motorn så testar jag att byta alla membran i gasaren och blåser ut den en gång till. Då gick det lite bättre, man såg i slangen att den sög lite men bränslet tog sig som inte upp, trots nog med soppa i tanken och täta slangar. Det visade sig att filterpackningen som följde med membransatsen var för tunn så det höll inte tätt runt filtret. Satte dit den gamla packningen igen, och drog i snöret, och då gick det bättre Bränslet sköt upp till gasaren och jag kunde ställa ner blomsprutan direkt.
Några saker måste åtgärdas innan motorn är helt klar.
- Lacka fläktkåporna
- Tillverka nya toppackningar (den ena läcker)
- Byta variator, den här gjort sitt, helt slut
- Linda avgassystemet så man får lite mindre varm om höger foten
- Dra om bränsleslangarna så dom inte ligger mot avgassystemet
Såhär ser den ut just nu
Förarvy
Motorn då.. Notera mitt fina avgassystem Sista biten (allt efter böjen) är en dämpare.
Och så blev det en filmsnutt också, höj volymen och njut av boxerns vackra sång
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oc_cgy4x2Sw[/youtube]
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Olympique Super 370
Måste be om ursäkt för att jag inte har uppdaterat så mycket, men det har varit mycket små pyssel som inte är så mycket å fota.
Imorgon ska vi iväg och nu är skotern körklar, tankat o lastat.
Lite grejer har fått vänta till sen, huven är fortfarende halvdålig, fel skidor, och inget ryggstöd (men nu fick jag plats med retro ryggsäcken där istället). Vi får se imorgon om den håller i 6 mil
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AEylTYOWiu8[/youtube]
Imorgon ska vi iväg och nu är skotern körklar, tankat o lastat.
Lite grejer har fått vänta till sen, huven är fortfarende halvdålig, fel skidor, och inget ryggstöd (men nu fick jag plats med retro ryggsäcken där istället). Vi får se imorgon om den håller i 6 mil
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AEylTYOWiu8[/youtube]
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Olympique Super 370
härligt!
Ski-Doo -64? (lohnerwerke) chnr:903041
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69
och säkert nån till som jag glömt bort..
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69
och säkert nån till som jag glömt bort..
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Olympique Super 370
Lycka till på färden..
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Olympique Super 370
Men jösses va fiint... Bra jobbat
Re: Olympique Super 370
Du måste vara supersnabb , Det finns inte många boxer-motorer kvar, dom kan jämföras med politiker - Tung, Bullrig och Törstig. Snyggt bygge
mvh L-Å
mvh L-Å
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Olympique Super 370
Ja några 6 mil höll då inte motorn tyvärr.. Men flera 100 meter iaf
Resan började med en lång bred raksträcka så jag passade på att kolla hur motorn gick, justerade förgasaren osv. Och nog verkade den gå bra, gas i botten så gjorde den väl kanske runt 60-65 km/t, ända tills den började kvittra som fan. På tomgång lät det precis som att det satt en ilsken pippifågel i motorn. Efter mycket funderingar kom vi fram till att det var topppackningen på insugscyllen som visslade, plockade man bort stiftet så var den knäpptyst. Vi provade att dra åt toppen lite hårdare och det hjälpte ungefär 5 sek sen började den vissla igen. Då plockade vi av toppen helt o hållet och vände lite på packningen osv men det hjälpte ingenting. Utan packning gick det inge vidare heller, och motorn ville inte ens igång. Med visslande motor gick det inte att köra för det lät riktig högt, så det var bara bogsera tillbaks skotern och hämta en annan.
Så det blev att köra Elan SSen istället i helgen, som faktiskt fungerade helt felfri förutom att fläktlagret har börjat låta lite illa. Men jag behöver inte skämmas, av dom 4 skotrar som vi kom med från början fanns det bara 1 kvar på slutet av resan, och den var dessutom inte den första skotern vi behövde skruva i
Nu är det bara testa å göra en ny packning, för dum som man var så hade jag satt dit en begagnad kopparpackning på den cyllen, för att spara tid. Inte säker att det hjälper med en ny packning för det kan ju vara en liten skada på cyllen/toppen också, men gör det inte det så får jag plana cyllen och toppen lite och då ska den nog bli tätt igen
Redo för avfärd.. Och jaha, då var det dags.. Av med toppen Men det hjälpte som sagt inte, bara bogsera tillbaks. Släpet stod ungefär där skogen på vänster sida slutar så ni ser ju hur långt vi kom
Resan började med en lång bred raksträcka så jag passade på att kolla hur motorn gick, justerade förgasaren osv. Och nog verkade den gå bra, gas i botten så gjorde den väl kanske runt 60-65 km/t, ända tills den började kvittra som fan. På tomgång lät det precis som att det satt en ilsken pippifågel i motorn. Efter mycket funderingar kom vi fram till att det var topppackningen på insugscyllen som visslade, plockade man bort stiftet så var den knäpptyst. Vi provade att dra åt toppen lite hårdare och det hjälpte ungefär 5 sek sen började den vissla igen. Då plockade vi av toppen helt o hållet och vände lite på packningen osv men det hjälpte ingenting. Utan packning gick det inge vidare heller, och motorn ville inte ens igång. Med visslande motor gick det inte att köra för det lät riktig högt, så det var bara bogsera tillbaks skotern och hämta en annan.
Så det blev att köra Elan SSen istället i helgen, som faktiskt fungerade helt felfri förutom att fläktlagret har börjat låta lite illa. Men jag behöver inte skämmas, av dom 4 skotrar som vi kom med från början fanns det bara 1 kvar på slutet av resan, och den var dessutom inte den första skotern vi behövde skruva i
Nu är det bara testa å göra en ny packning, för dum som man var så hade jag satt dit en begagnad kopparpackning på den cyllen, för att spara tid. Inte säker att det hjälper med en ny packning för det kan ju vara en liten skada på cyllen/toppen också, men gör det inte det så får jag plana cyllen och toppen lite och då ska den nog bli tätt igen
Redo för avfärd.. Och jaha, då var det dags.. Av med toppen Men det hjälpte som sagt inte, bara bogsera tillbaks. Släpet stod ungefär där skogen på vänster sida slutar så ni ser ju hur långt vi kom
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Olympique Super 370
Idag har jag gjort en ny alu packning och nu går den igen, utan att vissla dessutom Ska ta hem den imorgon så jag får provköra lite.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- Bannlyst
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 16 jan 2011, 21:40
- Ort: lycksele
- Kontakt:
Re: Olympique Super 370
då får du nog ta och skynda dej för snön ligger inte kvar länge nu tyvär
olympique -76 och 75
everest - 77
safari - 85
aktiv 600 - 75, 77, 78, 79 och 80
snotric sc3 - 78
snotric sc4 - 74, 72(skrotad)
ockelbo 600 - 75
yamaha sm 300 - 78 (skrotad)
john deere trailfire -80 död
everest - 77
safari - 85
aktiv 600 - 75, 77, 78, 79 och 80
snotric sc3 - 78
snotric sc4 - 74, 72(skrotad)
ockelbo 600 - 75
yamaha sm 300 - 78 (skrotad)
john deere trailfire -80 död