Yamaha EX500

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Evervärst 444 » 19 feb 2011, 18:00

Gunnar skrev:jag har kontakter till att balansera en variator men en vev skulle va intressant
har dock aldrig sett nån som gör de till en 2t

Motorslipen i piteå balanserar vevar :Tel: 0911 - 131 14
thumbright: närmaste sen är nere i umeå

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Gunnar » 20 feb 2011, 10:06

De låter som att det är överkurs att balansera vevaxeln, många blandar ihop det me riktning...
jag läst på lite och det var inte nån lätt sak att balansera en 2t vev. och vad jag har förstått så ska veven var bra från fabrik men de är ju såklart om veven har orginal stakar och kolvar. :(


http://www.md.kth.se/~angstrom/download/Akht03/Vevr.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Tripple from hell
Inlägg: 329
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
Ort: Arvidsjaur

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Tripple from hell » 20 feb 2011, 11:34

Måste hålla med om att jag heller aldrig hört om nån som balanserat veven, rikta svetsa och väga kolvar har man ju hört däremot :roll:
There is no replacement for displacement

Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Gunnar » 22 feb 2011, 14:13

Ikväll muttrar jag ihop motorn med en rak vevaxel :)
jag har inte löst topproblemet till 100% än, jag tänkte först köra me EX toppar men när dom är gjord för 68borr så blev det lite galet. Och det var inte de lättaste att få upp dom i svarven heller... :(
Nu lutar det åt att jag ska försöka få dit Phazer toppar

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Gunnar » 23 feb 2011, 18:55

Dax för en liten update :thumbright:

Motorn ser ganska Hitech ut med TPS på förgasarna, kanske nångång i framtiden man kommer får nytta av den 8)

Bild

Piporna börjar ta form också, ska göra krokar till avgasfjädrarna i morron.

Bild

Som det ser ut nu så kommer jag inte hinna klart till helgen... :(

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Styxxa
Inlägg: 104
Blev medlem: 29 nov 2010, 20:22
Ort: Höga Kusten...

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Styxxa » 23 feb 2011, 19:06

Snyggt Gunnar!
En liten reflektion bara.
Kylflänsarna på topparna är ju vinklade eftersom det egentligen är en fläktkyld maskin, eller hur?
Fartvinden kommer rakt framifrån och blir det tillräcklig kylning då, eller måste du köra extra fort?
:oops:
F'låt en dum fråga men det finns korn av allvar i den.
Det optimala är väl ordentliga kylflänsar i färdriktningen, eller hur?
autosol kan visst ersätta zinksalva på näsan också

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Gunnar » 23 feb 2011, 19:16

haha.. jo jag måste köra xtra fort :)
Nämen de ska funka till dragracing säger dom som kör så...
På bilden sitter EX toppar, jag ska sätta dit phazer topparna och dom är inte lika vinklade som EX...

Drömmen är ju såklart ett par GPX toppar :)

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

hojen
Inlägg: 338
Blev medlem: 18 feb 2009, 22:11
Ort: Kåge

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av hojen » 23 feb 2011, 21:44

Kommer att bli giftig denna där :thumbright: vad är det för cyllar då ? verkar ju inte höra ihop med EX topparna, SR cyllar :?:
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av mogge » 23 feb 2011, 22:42

Ser ju riktigt bra ut :thumbright:

körde själv med Ex toppar förra säsongen, i år kör jag med GPX, och jag känner faktiskt ingen större skillnad. Har i och för sig bara kört en tävling (backe)...... Så när det nu blir dags för dragracing får man väl se om det blev någon förbättring
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Gunnar » 24 feb 2011, 07:01

Tack gubbar! jo de börjar likna en skoter igen... :thumbright:
Problemet med EX topparna är att dom är gjorda för 68mm borr.... jag har nu 73mm borr så de är därför jag vill byta ut dom.
Phazer topparna är gjorda för 73mm borr men då passar inte topplocksmuttrarna, Jag håller på att tillverka nya muttrar men de tar lite tid.

Mogge: Jo de är nog inte nån större skillnad på förbränningsrummen, tror inte kylningen heller, luften hittar någ igenom..

Hojen: de är vanliga phazer cylindrar. 8)

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av spider66 » 24 feb 2011, 09:21

Det blir kanon Gunnar :thumbright: Hur går det med huven?
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Gunnar » 24 feb 2011, 12:41

ja huven, de står still.. lägger all tid på att få igång motorn just nu.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av spider66 » 24 feb 2011, 12:44

Vad är det för pipor du använder?
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Gunnar » 24 feb 2011, 13:41

DRE trailpipor till INDY500

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av spider66 » 24 feb 2011, 13:47

Dom ser ut att passa riktigt bra utan att du behövt kapa sönder dom helt
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Gunnar » 24 feb 2011, 13:54

jag fick göraom vinkel vid cylinder, syns på bilden annars så har dom samma längd...
Stingerna fick jag dra om då dom stack ner för mycke under skotern.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Gunnar » 24 feb 2011, 16:21

Nu kastar jag in handduken Efter har varmkört motorn i ca5min så lät det poff och motorn stannade... Gnistan är borta så i morron åker jag till stugan och laddar om med nya krafter.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av FunnyCar » 24 feb 2011, 16:48

Trist, den ser ju hel rätt ut och den kommer säkert gå som en skållad :lol: . Men vi hoppas du hinner få till den till Ljusvattnet istället!
Vi var ut med en maskin på lunchen idag, sa oxå poff och tvärstopp, antagligen för lågt skvich (hur det nu stavas) eller för mkt tändning.
Kolvringarnas stift är blottade och den verkar som ha spikat runt kolven... samt elekroderna helt borta, var bara ett stort hål i stiftet.
Att man alltid ska bli för eggad och testköra direkt :oops: .

Vad åker du med för tändning ? Är det Ex ?
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av Gunnar » 24 feb 2011, 17:41

jo jag kommer till Ljusvattnet, behöver bara lite semester från detta en helg med bastu,öl och krovgrillning... :)
hehe, jo att man vill hårdtesta prylarna på engång har som alltid hört till, jag är likadan men nu tog jag det lung och tänkte bara varmköra, ställa tomgång osv men de gick inte heller. Tråkit att det blev stopp för er också, är säkert nån värsting när du är inblandad :)

Jo som tur är så är det EX tändning, jag har extra tändplattor men ingen CDI box.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

snopro78
Inlägg: 603
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
Ort: Umeå

Re: Yamaha EX 440 från skogsvrak till EX500

Inlägg av snopro78 » 24 feb 2011, 20:05

Bra kämpat!
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96

Skriv svar