Projekt Elan 640

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 11 jan 2008, 21:36

Gunnar skrev:Tänkte om du skulle flytta bakmotor lite så du slipper kapa i huven..
men de är ju ballt om du får dit kåpan över motorn/förgasaren.

Ljuddämparen ska inte vara nått problem tycker jag eller så bygger du pipor, ett ormbo framför motorn över tanken...

Måste bara tillägga att jag byggde en elan (för många årsen)me en indy500motor och kylare i tunneln, aritccat varitor/kedjehus. Det blev nästan klart....
Problem att rymmas me ett avgasrör var det som satt stopp för bygget.
Isf måste man flytta tillbaks den så mycket att hela motorn hamnar bakom huven, för motorn är lika hög överallt tyvärr. Och då skulle det bli en väldigt lång rem ;) Eller du menar kanske flytta in den mer under huven (borde bli framåt enligt mig ;)), det går nog inte heller. Huven blir ändå precis för låg, det är inte bara den där kanten som tar i, resten är för låg också. Och så blir det ju redan nog trångt under huven så jag tror att jag helt enkelt får kapa i huven. Men jag måste bara hitta på det snyggaste sättet. En ruta ska jag iaf ha så man har nånting som täcker över det hela lite iaf. Och när jag har fått ihop skotern så ska ju motorn fräschas upp så då gör det inte så mycket att halva motorn sticker ut :)
Kåpan vet jag inte om jag får dit, tror inte det men vi får se!

Det är tänkt att det ska bli pipor sen men jag tänkte först lyckas sätta ihop det här nu så man iaf kan provköra den, och helst utan att bli alldeles döv.

Du har inte några bilder på ditt gamla projekt? Vore kul att se!
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 12 jan 2008, 18:30

Idag blev det en hel del plockande :)

Först så tog jag bort huven, den var mest bara i vägen hela tiden.. Rev bort det som fanns kvar av elen också för det ska göras om.
Bild

Dragkroken kommer jag knappast behöva så den tog jag bort också. Som synes är det lite rost där dynan har suttit, jag får nog ta ner skotern till källaren och blästra lite där samt lacka om. Egentligen vill jag ju ha hela chassit vit men bucklorna syns ju inte lika bra när det är svart så vi får se :lol: Ska försöka knacka ut det värsta iaf..
Bild

Plockade bort sekundärvariatorn också
Bild
Bild

Och sen fick jag bråka med kedjehuset och drivaxeln! Dom ville ju absolut inte samarbeta med mig, men efter ca en timme så hittade jag en bult som jag hade glömt att lossa :roll:
Bild
Bild

Nu måste jag passa in det nya kedjehuset.. Det får ju inte riktig plats utan att kapa i chassit så det får vänta till nån annan dag, ska prata med han jag köpte grejorna av först och se hur han hade tänkt sig att jag skulle lösa det här.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe » 12 jan 2008, 18:33

Trevligt projekt med bra bilder.
Yamaha exciter 570 sx 1993
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE

Rusch Diablo
Inlägg: 79
Blev medlem: 03 jan 2008, 00:39
Ort: Lit

Inlägg av Rusch Diablo » 12 jan 2008, 23:15

Vilka underbara garage alla verkar ha. Själv får man skruva i en vedbod där det snöar in genom väggarna. Dessutom med pannlampa. (Finns ingen ström) :( :( :(

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 13 jan 2008, 00:18

Rusch Diablo skrev:Vilka underbara garage alla verkar ha. Själv får man skruva i en vedbod där det snöar in genom väggarna. Dessutom med pannlampa. (Finns ingen ström) :( :( :(
För 1½ år sen hade jag inget garage alls så jag har haft det ännu sämre än dig ;)
Men mitt garage är en gammal ICA affär 8) Stort som fan men mycket jobb att bygga om och ett helvete att hålla 375 kvm golv någorlunda ren, nästan så man måste investera i en golvputsmaskin :lol:

Bild
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Blizzard Peter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
Ort: Stöde

Inlägg av Blizzard Peter » 14 jan 2008, 00:14

Döljer inte vitt bucklor bättre än svart? Otroligt trevligt garage!!

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 14 jan 2008, 00:28

Blizzard Peter skrev:Döljer inte vitt bucklor bättre än svart? Otroligt trevligt garage!!
Nu när du säger det så kanske det är så det var? Nu blev jag förvirrad ;)
Hursomhelst ska jag ju försöka få ut bucklorna så gott det går men det får bli ett senare projekt. Först ska jag lyckas få ihop den och när den väl fungerar får man börja med utseendet. Fast det kommer bli svårt att hålla sig tror jag eftersom jag ändå måste göra nånting åt rosten.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 14 jan 2008, 22:50

Holländaren skrev:nästan så man måste investera i en golvputsmaskin :lol:
Impulsköp is the shit.... :roll: ;)
Bild

Men golvet blir rent!
Bild
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Blizzard Peter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
Ort: Stöde

Inlägg av Blizzard Peter » 14 jan 2008, 23:40

Vi har en skurmaskin på verkstaden också, och den är ju suverän att bara suga upp allt smältvatten som rinner av bilarna man skruvar med. När man sedan fredagsstädar märker man vad skitigt golvet blir. Helt rätt grej att ha. Kanske nåt för Koffe och Janne.... :D

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 14 jan 2008, 23:47

Blizzard Peter skrev:Vi har en skurmaskin på verkstaden också, och den är ju suverän att bara suga upp allt smältvatten som rinner av bilarna man skruvar med. När man sedan fredagsstädar märker man vad skitigt golvet blir. Helt rätt grej att ha. Kanske nåt för Koffe och Janne.... :D
Jo, på sommaren var det faktiskt inte så farligt med skiten på golvet, men nu på vintern.. Så fort man kommer in drar man ju med sig en massa snö o dynga som kommer från bilen/skotern/fötterna.. Och man drar ju bara med sig det genom hela garaget när man springer runt där inne.
Det enda som är lite irriterande är att jag inte har nåt ordentligt stort avlopp, jag har en massa sånna där golvbrunnar men skummet vill liksom inte gå ner så fort, och man fyller den där smutsvattenbehållaren rätt fort så man får ju tömma den ett par gånger.
Men men, man kanske hittar på nåt trix för att lösa det problemet ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 16 jan 2008, 12:51

Jag har stött på ett litet problem nu... Nån här kanske har en bra lösning :)
Grejen är att det nya kedjehuset inte passar... Dreven passar på drivaxeln osv och resten går säkert att få passande men den runda formen (vad den nu kan kallas) som sticker ut där axeln sitter passar inte i hålet i chassit utan den har några mm för stor diameter.
Först så tänkte jag kanske bara kapa göra hålet i chassit större men jag vet inte om det verkligen blir så bra, för kedjehuset/vänster sidan på drivaxeln hålls ju på plats mha det där hålet, mao jag tror inte det blir så stadigt om jag kapar upp hålet för jag får det ju aldrig så exakt att det stämmer perfekt.

Så vad ska man göra? :? Kan det kanske gå att svarva bort några mm på kedjehuset? Eller räcker det om jag sätter fast kedjehuset i bulthålen (tror att det blir 3 eller 4 st)? Andra ideer?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 16 jan 2008, 22:14

Nu har vi hittat på en mycket fin lösning, men det blir lite för komplicerat så jag skiter i det här kedjehuset helt enkelt ;) Kommer ta alldeles för mycket tid och tid har jag inte just nu.

Jag får köra med orginal kedjehus och flytta motorn några cm istället så primärvariatorn hamnar på rätt ställe. Och håller inte kedjan så får vi ta det här problemet sen, men nog tror jag att den kommer hålla. Evt får man göra en förstärkning för att sätta fast kedjehuset lite stadigare.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Blizzard Peter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
Ort: Stöde

Inlägg av Blizzard Peter » 17 jan 2008, 00:04

Prova annars med en tryckluftsdriven roterande fil alt Dremel på chassit. Kör nåt varv och prova kedjehuset, passar det inte så kör nåt varv till. Rätt vad det är så passar det!

srxjanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 3040
Blev medlem: 18 jan 2007, 16:30
Ort: Lövånger
Kontakt:

Inlägg av srxjanne » 17 jan 2008, 00:13

Blizzard Peter skrev:Vi har en skurmaskin på verkstaden också, och den är ju suverän att bara suga upp allt smältvatten som rinner av bilarna man skruvar med. När man sedan fredagsstädar märker man vad skitigt golvet blir. Helt rätt grej att ha. Kanske nåt för Koffe och Janne.... :D
:wink:
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 17 jan 2008, 00:21

Grejen är att centrumet på hålet måste hamna *exakt* rätt annars hamnar drivaxeln snett.

Den lösningen vi kom på var 3 hylsor/rörbitar. Hylsa 1 har en ytterdiameter lika stor som det befintliga hålet. Hylsa 2 går exakt på första hylsan, och har en ytterdiameter lika stor som nya hålet måste bli. Sen hylsa 3 som går precis över hylsa 2.
Sen sätter man hylsorna över varandra, man centrerar det hela mha första hylsan. Så hylsa 2 och 3 hamnar exakt rätt. Sen punktar man fast hylsa 3 i chassit och plockar bort 1+2. Sen är det bara att fila tills man kommer till hylsan. Då får man ett större hål som har exakt rätt diameter och sitter på exakt rätt ställe.
Men det blir ju en hel del svarvande och jag har inte tillgång till svarv själv. Sen vet jag faktiskt inte om det alls går att sätta dit några bultar för att sätta fast kedjehuset, för jag misstänker att dom kan ta i mattan. Och om jag nu har gjort ett större hål då är det ju för sent ;)

Så det är inget jag vill hålla på med just nu, så det får bli gamla huset, men jag ska nog investera i en ny kedja kanske så lär det väl hålla lite längre. På Alpinen som motorn kommer ifrån satt det en triplex kedja men jag tänker såhär, jag har 2/3 kedjebredd men Elanen väger ju hälften så mycket också så det kanske håller :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 21 jan 2008, 22:50

Kedjehusproblemet har nog löst sig.. Jag pratade med Tord Sundström om det här och han sa att det inte var kedjan som var problemet för den håller så länge man inte har nån hk-matta. Själva kedjehuset däremot vill gärna vrida sig om man har för mycket motor eftersom plåten är ganska tunn. Så det är bara att göra några förstärkningar och då ska det lösa sig :)

På SS:en sitter det ju en förstärkning på sekundären (det där staget), så en sån skulle man ha haft och då ska nog det hela hålla rätt bra. Jag har ju en variator med bromsskiva och staget, men vet inte om det är exakt likadan men det ska vi se. Hursomhelst slipper jag bygga om allt för mycket.

Jag har beställt lite nya lager och lite andra servicegrejer nu när jag ändå har sakerna lösa så det beror lite på när dom kommer när jag kan börja sätta ihop kedjehuset igen. Men se om saker passar kan man ju göra :) Och så kan jag justera motorns placering efter variatorn.

Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 25 jan 2008, 13:19

Anledningen till att killen tyckte att jag skulle ha ett annat kedjehus var för att det fanns massvis med olika utväxlingar att få tag i till det där huset, det var så han tänkte alltså och det var inte för kedjans skull som jag antog.

Men men, mina lager har iaf kommit så nu får man se om det har blivit rätt grejer! Återkommer senare idag i fall det blir nåt gjort 8)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 31 jan 2008, 23:05

Idag fick man lite saker gjort igen :)

Det första var att sätta dit det nytvättade kedjehuset med variator, som nu faktiskt gick att ta i utan att bli alldeles svart och kladdig själv ;) Inget innehåll än, skulle bara se om jag kunde få motorn på rätt ställe.
Bild
Bild

Plockade bort motorplattorna från motorn för att se om jag kunde organisera om dom lite och på så vis få motorn på ungefär rätt ställe..
Bild

Rolig pyssel :)
Bild

Och efter att ha vridit och vänt på alla plattor ett par gånger så hittade jag en kombination som verkar fungera ganska bra!
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag ska se om jag kan få dit den här variatorn istället så jag får skivbroms.. Grejen är att jag måste kapa bort orginal bromsgrejorna på kedjehuset för att få dit den och se om den passar någorlunda. Smidig ;)
Bild

Det blir antagligen att modda Alpinens styrgrej för att ha nånting att sätta fast styrstången i.
Bild

Såhär blev det med huven nu när motorn har flyttats bakåt och åt höger. Den tar bara i på höger sidan nu ;)
Bild

Sticker ut lite :lol:
Bild
Bild

När jag ändå höll på så plockade jag bensinpumpen från Alpinen och rengjorde den..
Bild
Bild

Det var allt för idag :) Tror att det blir att bygga ihop det här nu först och se om man lyckas få igång skiten, sen kan man sätta dit kedjehusets innehåll och mattan osv.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 03 feb 2008, 03:29

Idag har jag provstartat motorn och kopplat lite el :) Den enda elen som finns för tillfället är ett nödstopp. *Väldigt* enkelt elsystem kan man säga, 2 sladdar :lol:

Har iaf kommit fram till att jag behöver en ny tändhatt eller kanske tändspolen, gnistan på ena cylindern är mycket starkare än den andra.. På den svaga sitter spolen ihop med kattstrypare men det är även dålig kontakt mellan hatten och tändstiftet, dom verkar inte riktig vara gjort för varandra. Hade inget som passade på lager så det får jag ta på måndag.

Såhär såg det ut för provstartet.. Luftfiltret satte jag dit sen för att kolla hur det passade.
Bild

Notera det avancerade elsystemet :lol: Det värsta var ju att motorn gick perfekt utan nån el inkopplat alls förutom det på själva motorn. Men för att få stopp på skiten måste man ju koppla el, eller hålla handen för förgasaren ;)
Nu måste jag bara hitta nåt bra att hänga nödstoppet i. Jag hade tänkt att det skulle få sitta fast på motorn nånstans men vi får se.
Bild

Och så kommer det en film snart! Youtube är lite seg för tillfället.
Senast redigerad av 1 Holländaren, redigerad totalt 3 gånger.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 03 feb 2008, 03:39

Filmen då!
Avgassystemet ska givetvis byggas om, notera hur fin fläkten suger in avgasarna, kanske inte så optimal för kylningen :lol:
Jag till vänster f.ö ;)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HHOW45YkP1E[/youtube]
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar