Projekt Alpine 440ER, aka Gula Faran

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 31 dec 2007, 19:56

Nu var den nästan färdig :)

Skidbyte pågår..
Bild

Fick flytta över fästet också, bulten på den gule var större än på den svarta så den gick inte att få dit annars.
Bild

Nya skidan på plats
Bild

Sen var det bara att börja montera ihop den..
Bild
Bild

Jag är mycket sugen på att lacka om den, speciellt huven för den ser ju faktiskt förjävligt ut.. Men har ingen lack hemma så det får vänta. Och självklart ska den vara lika gul ;)

Nåja, efter en provsväng var det första jag konstaterade att lyset bara fungerar när batteriet sitter dit. Så jag kopplade in kablaget till ljusrelät (det har alltid varit urkopplat) och då fungerade lyset! Fast inte så länge, för första gången jag varvade lite så dog lampan :lol:
Sen en annan läskig sak, jag snodde gasvajern från elanen men den var visst ganska kort. Det går bra så länge man inte svänger till vänster för då börjar den varva upp :D Måste alltså skaffa en längre vajer ;)
Annars var resultatet godkänt, den går ju faktiskt att köra nu.. Nya skidan och att sätta alla axlar åt rätt håll gjorde en jävla skillnad, blev som en ny skoter nästan. Nu är det bara att fixa till utseendet och nån gång byta mattor :)


När jag ändå var i garaget så spolade jag av Elanen, den var ju faktiskt mindre risig än vad jag trodde. Den ser mest risig ut pga den flagnande lacken. Visst den är ju inte fin men det var inte så farlig som jag trodde. Funderar nästan på att blästra och lacka den, men ska se om jag får ihop den till en fungerande skoter först ;)

Mätte upp avståndet mellan motorfästena och det ser ut som att det bara är att bulta dit 640:n. Till o med sekundärvariatorn verkar hamna rätt!
Bild

Det var allt för idag (i år, höhö), gott nytt år!

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 31 dec 2007, 21:20

nice :D

erguer
Inlägg: 174
Blev medlem: 09 dec 2007, 06:28
Ort: Krutholmen, Hallstahammar.

Inlägg av erguer » 01 jan 2008, 05:34

Nja gräse, syns att maa att däe maasan.
Gubbe 63

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 01 jan 2008, 11:57

Jäklar vilken bygg tråd du har, riktigt skoj att läsa och kolla på alla bilder precis som det ska vara i en Projekt tråd.

Snacka om sexy den ser ut elanen nästan så man ångrar sig..=))

kanske bygga en gräs racer?
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 01 jan 2008, 14:53

Eltigre skrev:Jäklar vilken bygg tråd du har, riktigt skoj att läsa och kolla på alla bilder precis som det ska vara i en Projekt tråd.

Snacka om sexy den ser ut elanen nästan så man ångrar sig..=))

kanske bygga en gräs racer?
Tackar, det är ju kul att folk gillar tråden :)

Ang. elanen så verkar det som att det saknas lite grejer längst bak vid vändaxeln, för jag förstår inte riktig hur jag ska få ihop det där. Verkar som att mattan är alldeles för lång. Men i fall du råkar hitta några fler delar till den så får du gärna höra av dig :)

Är det nån som har bilder på hur en lång elan ska se ut där bak?

Kolla här, snacka om inspirerande!
http://vintagesleds.com/bs/index.php?topic=7040.0

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 03 jan 2008, 19:51

Hände en liten olycka i garaget idag.... :evil:
Jag skulle tippa Elanen på sidan för att inspektera hur den ser ut där under.. Så sagt, så gjort, dock började det genast rinna nån konstig rödbrun-färgad vätska från tanken som satt kvar (utan tanklock). Trodde att den var tom :roll: Och det luktade då fan inge gott!
Luktade typ lik blandat med gammal olja eller nåt. Det blev en ganska stor pöl på golvet, försökte få bort det så fort som bara gick men ändå luktar det satan i hela garaget nu :evil: Det var fan den vidrigaste lukten jag har varit med om, hoppas bara att det försvinner och att inte bilarna börjar lukta lik nu, tror inte mina hyresgäster blir så imponerade då. Vädrade i 2 timmar och det var fortfarende inte borta när jag gick därifrån. När jag kom hem höll tjejen på spy och tvingade mig genast att kasta mina kläder i tvättmaskinen.

Nåja, nu har man iaf lärt sig att man ska kolla 2 ggr att tanken verkligen är tom innan man lägger den på sidan!

Köpte iaf en ny gasvajer till Alpinen men fick inte dit den än pga ovanstående äventyr ;)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 05 jan 2008, 00:28

Nu sitter den nya gasvajern på plats :) Fick lite bråttom här på slutet för imorgon ska vi fara rätt tidigt.. Så batteriet kläms fast med några träbitar för tillfället.. Men jag har inget 3-fas uttag på garagets övervåning än så jag kan inte svetsa några fästen där innan jag fixar det.

Iaf fungerar den nya vajern fint, lyset fungerar igen, och skotern står på släpet och väntar på att vi ska fara så den får klättra lite :)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 11 mar 2009, 20:24

Idag blev det en bytesaffär!

Bytte Alpinen mot en Alpine ;) En 70:as 399R blev det, tycker dom äldre är lite fränare. Men det kommer ta ett tag innan själva bytet sker, jag ska plocka ur motorn på den här, och sätta dit 434:an som jag har i TNT:n nu. 70:an är också utan motor men jag får med orginal 399:an. Annars var den komplett och såg ut att vara i hyfsad skick. Lite mindre att köra med, 26 hk i 399:an mot 40 eller vad det nu är i 447:an. Men med 447:an blir det mest bara mattspinn ändå. Om den verkligen inte tar sig fram så får man väl hitta på nåt kul, men tanken var att den skulle bli en fin orginalare.

Har inga bilder på den nya, men så ser den ut iaf.
Bild
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban » 12 mar 2009, 02:56

Fan va ballt =)

Du råka inte ha någon långmatta liggandes som du vill bli av med? Långselarn som jag körde med i lule skulle behöva en lite fräschare matta.

Jag är sugen på en AMF dubbelbandare.. Det hade varit fränt att ha :P

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 12 mar 2009, 03:45

PiteRobban skrev:Fan va ballt =)

Du råka inte ha någon långmatta liggandes som du vill bli av med? Långselarn som jag körde med i lule skulle behöva en lite fräschare matta.

Jag är sugen på en AMF dubbelbandare.. Det hade varit fränt att ha :P

//Robert
Jag har några långa mattor men jag tänkte skicka med 2 st med Alpinen för mattorna är ganska dåliga på den.
Nya Alpinen har korta mattor så jag har inget behov av dom längre. Jag tror inte har jag några fler som är fräscha men det beror väl på vad man tycker är fräsch :)
Har evt 2 till Alpine chassin på gång, men jag vet inte så mycket om dom och om det öht blir nåt.. Men är det långa mattor på nån av dom så är det inte alls omöjligt att dom blir till salu :) Ska väl mest ha dom för delar, det är en 640 i den ena iaf, och motorn från den andra har jag redan ;)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Inlägg av Starlite » 21 mar 2009, 23:04

Du råkar inte ha en tank över? behöver en till min 72as valmont.
Medlem i TT RACING.

RajdLaser_
Inlägg: 432
Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
Ort: Trönö
Kontakt:

Inlägg av RajdLaser_ » 21 mar 2009, 23:11

Holländaren skrev:Hände en liten olycka i garaget idag.... :evil:
Jag skulle tippa Elanen på sidan för att inspektera hur den ser ut där under.. Så sagt, så gjort, dock började det genast rinna nån konstig rödbrun-färgad vätska från tanken som satt kvar (utan tanklock). Trodde att den var tom :roll: Och det luktade då fan inge gott!
Luktade typ lik blandat med gammal olja eller nåt. Det blev en ganska stor pstöl på golvet, försökte få bort det så fort som bara gick men ändå luktar det satan i hela garaget nu :evil: Det var fan den vidrigaste lukten jag har varit med om, hoppas bara att det försvinner och att inte bilarna börjar lukta lik nu, tror inte mina hyresgäster blir så imponerade då. Vädrade i 2 timmar och det var fortfarende inte borta när jag gick därifrån. När jag kom hem höll tjejen på spy och tvingade mig genast att kasta mina kläder i tvättmaskinen.

Nåja, nu har man iaf lärt sig att man ska kolla 2 ggr att tanken verkligen är tom innan man lägger den på sidan!

Köpte iaf en ny gasvajer till Alpinen men fick inte dit den än pga ovanstående äventyr ;)
har du fått bort lukten i garaget ännu , har ju hört att ättika ska ta bort lukt ... annars är det bara att börja skrubba , jag lyckades snubbla över en random dunk (utan lock såklart) i verkstan som luktade faán fast den lukten försvann.
Rajd laser 440+.

Ockelbo 6000 se

Vw beach buggy (under renovering)

Skriv svar