Projekt Alpine 440ER, aka Gula Faran

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Projekt Alpine 440ER, aka Gula Faran

Inlägg av Holländaren » 25 dec 2007, 23:03

Tänkte starta en tråd om min Alpine 440ER :)

Bild

Jag köpte den av en kompis morfar för 4-5 år sen och har väl inte kört så mycket med den pga att den kunde vara lite opålitlig, har mest haft den för att platta snö på gården. Motorn var iaf renoverad ca 10 år tidigare och sen dess hade den bara stått i ett garage tills jag köpte den, jag är den 3:e ägaren.

Iaf var det nu så att några kompisar tyckte att jag skulle hänga med på några veteranskoterträffar, så idag anmälde jag mig till Bocksliden Hill Climb.

Så nu var det dags att se över skotern lite så man kanske tar sig upp för backen också och att den inte tvärdör på hälften. Nånting som jag har tänkt göra länge men det har aldrig riktig blivit av.

Det var en hel del dynga som hade samlats lite överallt så det första jag gjorde var att försöka få den ren så man iaf ser vad man håller på med.
När jag hade kommit en bit med städningen så visade det sig ganska snabbt varför den var små opålitlig.. Hål i bränsleslangen alldeles vid tanken var det första jag märkte. Alla andra slangar var stenhårda så det var bara en tidsfråga innan dom skulle gå av eller börja läcka, jag bytte alltihop. Nästa sak jag upptäckte var att insgugsgummit nästan var av. Nåt nytt gummi lär jag inte få tag i innan tävlingen så det löstes med tejp för tillfället, ska dock kolla om det går att få tag i.
Så det var väl nästan ett mirakel att den alls gick igång med dom här felen, men det är ju Rotax kvalitetsprodukter ;)

Nåja, jag kom en bra bit iaf, ska bara rengöra lite till, sen sätter jag ihop den igen och tar en provtur och kollar om det har blivit en förbättring!

Andra planer är att sätta en styrskena på skidan för just nu vill den mest bara rakt fram och det tycker jag inte är så optimal. Även väghållningen är lite (väldigt) kass så det ska jag titta på också. Dynan måste jag nog klä om så den inte ruttnar bort. Den ska få ett nytt batteri som får plats under dynan (kör med bilbatteri nu). Och så funderar jag på att investera i en ny ruta.. Kostar 1600 spänn men min nuvarande ruta har gått sönder :(

Här är iaf några bilder som jag tog idag.. Hade bara mobilen med mig så bilderna är inte dom bästa. Den är betydligt gulare i verkligheten :)
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 Holländaren, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 27 dec 2007, 02:44

Idag fortsatte projektet.. Nu var det skidan och mattorna som stod på programmet :)

Tippade skotern på sidan (nånting jag har lyckats med ofrivilligt en gång också) och upptäckte genast vad som orsakade den ostabila väghållningen. Ungefär alla axlar hade vänt på sig :lol:
Bild
Bild

Så, mycket bättre :) Är dock osäker om jag nu har fått alla axlar åt rätt håll, tror att det är en till som måste vändas.
Bild

Som ni ser på förra bilden demonterades skidan i samma veva. Skotern går nämligen absolut inte att styra, så jag tänkte sätta dit nya styrskenor. Det verkar som att det har gjorts förut, jag är den fjärde personen som svetsar dit nya skenor ;) Jag SKA ha en bättre skida (vill få dit en grizzly skida som är dubbelt så brett) men hillclimben är ju nästa helg så det blev nya skenor för tillfället.

Här har jag fått dit den första.. Är nybörjare på å svetsa så ha lite överseende ;) Har redan upptäckt att jag måste slipa till baksidan av skenan, den vill som haka fast sig efter allting som det är nu (konstigt nog :roll:)
Bild

Skidan var inte så vacker i övrigt..
Bild

När skidan var på plats igen bestämde jag mig för att dra ut skotern och försöka få bort all dynga som har samlats kring motor och lådan.

Såhär såg det ut... Ljushuvuden hos BRP har gjort fina fack under motorn där all skräp kan samlas, helt omöjligt att få nåt därifrån utan högtryckstvätt :evil:
Bild
Bild
Bild

Nåja, efter tvätten såg det iaf betydligt bättre ut. Det som är problemet är att skiten inte försvinner, man flyttar bara runt det från ett ställe till ett annat pga att ingenting rinner bort... Men jag ska sätta ihop den lite mer kanske imorgon och lägga den på sidan i snön och tvätta då, kanske går bättre då.
Bild
Bild
Bild


Lite bonusbilder på min trasiga ruta.. Lacken på huven satt visst inte så fast upptäckte jag förra hösten när jag tvättade den med högtryckstvätten.. Det är därför jag vill lacka om den :)
Bild
Bild

Tänk om den skulle se ut såhär.... Man kan ju alltid drömma! Ryggstödet har jag men jag får inte plats på skotern om jag sätter dit den.
Bild
Bild

Tur att man har en till Ski-Doo som kan transportera en till garaget :)
Bild

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 27 dec 2007, 12:58

de här är en manlig skoter 8)

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 27 dec 2007, 15:52

Nån aning va en sån där väger?
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 27 dec 2007, 16:35

Eltigre skrev:Nån aning va en sån där väger?
Dom är inte så lätta kan jag säga!
Enligt vägverket väger den 280 kg och det lär ju stämma ganska bra. En riktig järngris 8)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 27 dec 2007, 16:45

Är det förresten nån som vet hur axlarna ska sitta på dom här?
Ska alla sitta neråt eller finns det nån som ska sitta uppåt? Jag hittar ingen dokumentation alls om dom här så jag vet inte hur det ska vara..

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 27 dec 2007, 19:07

Skulle skaffa lite delar till värstingen så jag passade på att fråga hur axlarna ska sitta, alla ska tydligen sitta neråt men han höll med om att det såg lite korkad ut med mattan på det viset. Men nu vet man iaf :)

Skaffade iaf ett nytt batteri till den så jag slipper köra runt med ett bilbatteri bakom sätet, skotern är nog så tung redan ;) Insugningsgummit hade han inte hemma, men tydligen är det bytt förgasare på den. Det fanns tydligen nån sats på 80 talet med en bättre förgasare. Så skotern är då trimmad mao 8)

Rutan gick tyvärr inte att få tag på längre :( Men han tipsade om att ta den gamla rutan till glasmästaren och be dom göra en lexan ruta. Rutan blir ju helt plan när man plockar lös den så det ska inte vara några problem att skära till en ny ruta.

Han skulle även plocka lös en nödstopp åt mig så jag slapp betala 400 kr för en ny :)

Sen är det bara stänkskydden kvar och då borde den vara redo för tävling!

Tyvärr hinner jag inte göra nåt ikväll, men imorgon händer det förhoppningsvis lite igen.

Tobbe
Inlägg: 66
Blev medlem: 09 mar 2007, 16:42
Ort: Gammelstad
Kontakt:

Inlägg av Tobbe » 27 dec 2007, 22:36

men det är ju inga stänkskydd på bilderna 8)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 27 dec 2007, 23:34

Tobii_ skrev:men det är ju inga stänkskydd på bilderna 8)
Nej, men det står ju i reglementet att man ska ha stänkskydd för att undvika flygande isbitar. Men en kompis pratade med Marino ikväll och det är tydligen inte så jättenoga med stänkskydden beroende på vad det är för skoter. Tror inte det kommer flyga speciellt mycket bakom den här... Men jag hade tänkt göra en specialare, så jag slipper modifiera skotern, bara hänga dom i räcket eller nåt.

Tobbe
Inlägg: 66
Blev medlem: 09 mar 2007, 16:42
Ort: Gammelstad
Kontakt:

Inlägg av Tobbe » 28 dec 2007, 03:31

Jaha, så det är på det viset :P

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 28 dec 2007, 15:59

Kul att se en dubbelbandare på forumet! :)
Jag hade en Valmont tidigare, som ju är nästintill identisk med Alpine.

Jag minns när jag hämtade den, och hade bara ett litet höglastat gammalt släp, utan tipp. Så jag och en kompis fick lyfta upp skotern. Fy åt skogen vad tungt det var! hehe
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 28 dec 2007, 17:26

ja det ser ju bra ut det där :D

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 28 dec 2007, 22:35

Har precis kommit hem från att ha hämtat en ovacker Elan hos Tommy/Eltigre :) Skulle bara ställa den i garaget sen och när jag ändå var där pillade jag lite på Alpinen.
Först så la jag alla axlar åt rätt håll, blev betydligt stadigare då! Sen hade jag köpt ett nödstoppsnöre idag och så det kopplades in, fungerar fint :)
Sen monterade jag dit tanken och satte fast rattstången och tog en liten provtur på parkeringen.
Den går fortfarende inte att styra men det verkar ha blivit en aning bättre, vändradie på 7 km nu istället för en mil :lol: Det var iofs ganska isig på parkeringen så det lär ju mest bero på det. Man kanske skulle slipa till skenorna lite iaf. Lite pinsamt om man måste backa och ta om för att ta en kurva på en tävling :lol:

En ny gasvajer måste jag nog skaffa också, den här var lite slut så jag kunde inte gasa fullt.
Iaf verkar dom nya bränsleslangarna och tejpen runt insugsgummit fungera bra, den startar på första rycket nu efter man har primat.

I fall nån undrar vad det blir av Elanen, det återstår att se. Var egentligen bara mattan jag skulle ha men jag fick skotern på köpet ;) Den har ju ingen motor och den är riktig risig, men det kanske går att göra nåt kul med den om man springer på nån rolig motor.

parbring skrev:Kul att se en dubbelbandare på forumet! :)
Jag hade en Valmont tidigare, som ju är nästintill identisk med Alpine.

Jag minns när jag hämtade den, och hade bara ett litet höglastat gammalt släp, utan tipp. Så jag och en kompis fick lyfta upp skotern. Fy åt skogen vad tungt det var! hehe
Hehe, tror nästan att en Valmont är en aning lättare än en Alpine, den är väl lite kortare vill jag har för mig?

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av RUSCH » 29 dec 2007, 02:01

Du bör ha en kort hög styrskena i centrum på skidan :D
det som du satt dit på sidorna gör ej så mycket :(
men du får ej ha så långskena i centrum,då blir han vinglig och tungstyrd
Lycka till

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 29 dec 2007, 02:04

RUSCH skrev:Du bör ha en kort hög styrskena i centrum på skidan :D
det som du satt dit på sidorna gör ej så mycket :(
men du får ej ha så långskena i centrum,då blir han vinglig och tungstyrd
Lycka till
Tack för tipset, ska prova med det!

Användarvisningsbild
parbring
Inlägg: 279
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:06
Ort: Gammelstad

Inlägg av parbring » 29 dec 2007, 13:19

Ang styrförmågan, så även med rätt skida osv så är ju styrningen något begränsad på dessa, och tarvar mycket burkande, intervallgasande, och kanske någon svordom. :lol: Sen är ju detta ett översnöfordon för djupare snö, så den kommer mer till sin rätta i sådant element än en parkering...

Kul att en Alpine är räddad då! :)

Ang vikt och storlek så tror jag nog faktiskt inte att Valmont:en är kortare, utan har bara annan sorts dyna osv, men jag kan givetvis ha fel...
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 29 dec 2007, 14:21

parbring skrev:Ang styrförmågan, så även med rätt skida osv så är ju styrningen något begränsad på dessa, och tarvar mycket burkande, intervallgasande, och kanske någon svordom. :lol: Sen är ju detta ett översnöfordon för djupare snö, så den kommer mer till sin rätta i sådant element än en parkering...

Kul att en Alpine är räddad då! :)

Ang vikt och storlek så tror jag nog faktiskt inte att Valmont:en är kortare, utan har bara annan sorts dyna osv, men jag kan givetvis ha fel...
Jo det är ju sant, den är ju inte riktig gjort för att sladda runt på en parkering ;) Minns för ett par år sen när jag använde den som det var tänkt, vi rejsade genom ett par dm djup snö uppförsbacke med ett vedlass bakom, kompisen hade då en bearcat 550 från slutet på 90-talet och alpinen hade inga problem att hänga med, gick som ganska jämt :) Enda problemet blir när baken hänger upp sig för den är ju ganska låg. Och skidan bär ju inte speciellt mycket, den sjunker som en sten i snön, har man full tank blir det ännu värre för den är ju så taktiskt placerad där längst fram ;)

Kollade upp mattstorlek på dom nu, och Valmonten har 289 lång matta medans den här har 355 så jag tror ändå att den är en bit längre :) Men gamla Alpine (65-70) har samma matta som Valmont så det beror väl på årsmodellen om Alpinen är längre eller inte :)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 30 dec 2007, 23:58

Så, dags för en uppdatering :)

Här sitter det ihop igen.. Måste dock lös med styrstången igen för att få dit kåpan mellan dynan och huven. Men jag väntar tills jag har fått tag på en ny förgasarvajer.
Bild

Ren och fin
Bild

Vad har vi här nu? En till Alpine fast en 640!
Bild

Var till Lövånger en sväng idag och hämtade den hos Anders/Plussssss. Mattproblemet har då iaf löst sig nu, nu har jag mer mattor än vad jag behöver :)

Kan väl lägga upp lite bilder på mina 2 nyförvärv..
Bild
Bild

Och så den ovackra Elanen då. Det växer faktiskt gräs på den :D
Bild
Bild
Bild
Men mattan!
Bild

Bild + Bild = rejs?

Vi får se vad det blir av den svarta Alpinen, men troligtvis kommer den få donera delar vid behov. Motorn kommer jag iaf låna tills vidare, frågan är bara om jag ska ha den i Elanen eller i den gula (och isf sätta 440:n i Elanen). Vi får se! Måste först få tag i en del till skidan på Elanen så den iaf går att montera.

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 31 dec 2007, 03:41

nice , ja kul att se den redan i varmgaraget :D det blir ett spännande projekt, med "six fourty" spisen, lycka till :D

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Inlägg av Holländaren » 31 dec 2007, 13:16

plusss skrev:nice , ja kul att se den redan i varmgaraget :D det blir ett spännande projekt, med "six fourty" spisen, lycka till :D
Först ska den gule bli klar men det fixar jag nog idag, förutom att byta mattan/mattor kanske men det får jag ge mig på nån annan gång. Sen blir det att montera backväxel på MXZ:an och efter det så ska vi se om "bigblocken" kan tänka sig få plats i elanen ;) Ska nog ta och behandla den lite med högtryckstvätten också medans det inte är 30 minus ute.

Skriv svar